PDA

View Full Version : Gitaartop op bascabinet?



Bass-stiek
10 oktober 2003, 17:46
Ik heb een London city buizen gitaar top (100 watt) en ik wil deze misschien gaan gebruiken om over te bassen. Ik weet helemaal niet of dit gaat? Zijn er hier mensen die dit ooit geprobeert hebben?

Anavrin
10 oktober 2003, 21:05
http://members.home.nl/anavrin1/anavrin%20033.jpg
da's mijn setup, ik speel hier gitaar en bas over, en ik gebruik zelfs de effecten van de Boss Me 33 voor de bas. Dit gaat hartstikke goed, alleen ben ik wel op zoek naar een bastop. Ik speel al zo'n 2 jaar via deze combinatie, maar ik heb de amp nog nooit boven de 5 gezet (om mijn oren te sparen). Het belangrijkste is dat je nooit gaat bassen over een gitaarspeakercabinet, omdat de speakers dan kunnen scheuren (kapotscheuren ipv het geluid wat je hoort als je teveel distortion gebruikt). Dit is de reden dat ik een basspeakercabinet heb en een gitaartop.

Wouter J
11 oktober 2003, 00:47
Dusty Hill van ZZ Top speelt over Marshall gitaar tops door ampeg baskasten, dat geeft hem die scheurende sound (en in dit geval niet het geluid van kapot scheurende speakers)

http://www.jlphoto.net/concert/zztop/top069.jpg

skabouter
11 oktober 2003, 01:27
ik speel ook bas over mijn marshall JCM800 stack. gaat prima.
die top is niet ideaal ervoor, maar hij kan het wel aan. de box ook, geloof ik. maar ik wil een basstop erbij, die ik dan gewoon over mijn gitaarbox doe. dat moet toch ook geen probleem geven, toch ?

Ruud
11 oktober 2003, 09:55
Ik zou het niet op hoog volume proberen... doordat er voor bastonen veel meer pompende uitslag van de speaker nodig is bestaat er natuurlijk de kans dat ze kunnen scheuren of op een andere manier ziek worden.
Nooit op de uitslag van een basspeaker en een gitaarspeaker gelet???... zit nog een heel verschil in hoor..

Clunk
11 oktober 2003, 12:08
idd, dat scheelt nogal...

maar heb het zelf nooit geprobeert, wel over een klein gitaarcombo'tje
(naja, de gitarist van onze band met mijn bas dan)
en dat verliep naar mijn mening niet zo best... :D

maar er zijn ook mensen die weer gitaar spelen over zon fender bassman top.. dus eh, het zal allemaal heus wel kunnen, zodra je het over een stack speelt, en gewoon een nader cabinet eraan zet.

Bass-stiek
11 oktober 2003, 13:22
Bassen over een gitaartop kan dus prima als je er maar geen gitaarcabinet aanhangt....
Ik zit voor een cabinet te denken aan een 4x 10 of iets dergelijks. Heeft er iemand op dit forum misschien iets te koop wat in mijn straatje past?

Anavrin
11 oktober 2003, 13:37
check ff http://www.gitaarmarkt.nl/ wijst zichzelf dacht ik....

niels_r
13 oktober 2003, 09:03
ik speel ook bas over mijn marshall JCM800 stack. gaat prima.
die top is niet ideaal ervoor, maar hij kan het wel aan. de box ook, geloof ik. maar ik wil een basstop erbij, die ik dan gewoon over mijn gitaarbox doe. dat moet toch ook geen probleem geven, toch ?

Ik zou het niet doen.. je molt zo volgens mij echt je hele cab. Of je moet hem niet te hard zetten, dan kan zo'n ding best wel wat hebben.

Een gitaarversterker over een bascabinet kan veel beter in plaats van een basversterker over een gitaarcabinet.

De Teng
13 oktober 2003, 10:57
Je gitaarspeaker gaat er geheid aan. Ik vind het nogal kutgeluid... je gitaar over een basspeaker. Gitaarversterker kan idd wel, maar dan wel met een bak van een eindtrap er nog ná, want een simpel topje maakt alles kapot. Eigenlijk je bas dus.

Javaca
13 oktober 2003, 21:12
Een vriend van mij speelt bas. Als we een middagje gaan jammen neemt hij alleen zijn bas mee. Die sluit hij dan aan op mijn 4x10 60W gitaarcombotje. Gaat best. Gaaf geluid vooral als hij de tremolo van de versterker gebruikt.

sniekie
13 oktober 2003, 21:24
die fender bassman is toch oorspronkelijk een basversterker of heb ik het fout?

Harry
14 oktober 2003, 11:53
Frank Kraaijeveld van de Bintangs speelt ook bas over een gitaartop (ook een Londen City dacht ik), hij heeft een lekkere scheur in zijn geluid. Niet iedere bassist houdt van dat geluid. Ik wel, toevallig.

De Teng
14 oktober 2003, 12:01
Eigenlijk is de Bassman een multi instrument versterker. Ze hebben het ook over een instrument input. Keyboards zou in wezen ook kunnen, bas... gitaar... etc.

Gerben van Nazareth
14 oktober 2003, 18:33
De allereerste Bassman om precies te zijn was een buizencombo, iets van 50 W, gewoon een versterker die Leo Fender had bedacht zodat een bassist eens een keer weer boven de gitarist uit kon komen. Maar de gitaristen hadden door dat je met een gitaar op een versterker waarmee je met een bas best hard kunt, met een gitaar nog enorm veel harder kunt. Dus exit de originele bassman voor bassisten... Later gebruikte Fender de naam Bassman voor idd. hele grote buizenbasversterkers, die eveneens door gitaristen werden gebruikt. Het is over het algemeen zo dat basversterkers neutraler klinken dan gitaarversterkers, zodat ze eerder geschikt (d.i. minder ongeschikt) zijn om er bijv. keyboards in te pluggen. Geldt natuurlijk nog sterker voor transistorbasversterkers.