PDA

View Full Version : Dallas Rangemaster met OC75????



Antal
10 oktober 2003, 17:01
Vraagje aan de zelfbouwers op dit forum:

Ik ben bezig met een Dallas Rangemaster. Volgens het schema van deze site: http://fuzzcentral.tripod.com/rangemaster.html En op Geofex stond nog een heel artikel over dat ding wat ik erbij heb gehouden.

Nu moet er in dat ding een OC44, maar die hadden ze dus niet bij de elektronicaboer. Maar volgens hun kon ik wel een OC75 gebruiken, dus heb ik die maar meegenomen. Nu moest ik volgens Geofex de weerstanden zo kiezen dat ik ongeveer -7V op de collector zou krijgen. Dit lukte me pas als ik de weerstand van 3k9 (zie link met schema) verhoog tot 10k. Wat volgens geofex veel te hoog is. Ik heb het ding uiteraard toch maar in elkaar gezet, want ik was toch nieuwsgierig. Hij werkt wel, alleen de oversturing is meer een kraak dan dat het echt mooi is. Klinkt een beetje als een kapotte speaker. (Op zich ook best een grappig effect trouwens.)

Nu dan eindelijk mijn vraag: Kan ik een fatsoenlijke rangemaster bouwen met een oc75, of heb ik dan echt de verkeerde transistor? En welke zou ik dan kunnen nemen? (1 die dus wel gewoon te koop is...)

The Thumb
10 oktober 2003, 18:08
Antal,

niet gehinderd door enige elektronica kennis lever ik toch mijn bijdrage: Ik heb een Keeley Javaboost, die hetzelfde circuit schijnt te hebben als een Dallas Rangemaster. In mijn Javaboost zit een CV7003 ipv OC44, deze schijnt nog wat beter te werken dan de OC44. Wellicht kun je die wel vinden...

Antal
11 oktober 2003, 18:45
Ok, bedankt, dan ga ik daar naar zoeken

Antal
21 oktober 2003, 19:22
Verder niemand met enige elektronika kennis die weet welke aanpassingen ik zou kunnen maken om er een fatsoenlijk geluid uit te krijgen??? :-(

EdJ
21 oktober 2003, 20:16
De sleutel zit in het biassen van de transistor.Met elke goede,niet lekkende germanium transistor moet hij erg goed tot fantastisch te maken zijn.Voor meer info kun je the echnology of the dallas rangemaster lezen en verdere info op www.geofex.com
Verder staat op smallbearelectronics het een en ander.
De kortste klap is echter gewoon ff vragen op het forum van www.diystompboxes.com
Groeten,Ed