PDA

View Full Version : Groove



playguitarnow
10 oktober 2003, 16:56
Ik ben op zoek naar goede groove gitaristen. Dit omdat ik mijn verschillende manieren van akkoorden aanslaan willen verbeteren.
Maar het belangrijkste is:

Hoe begin ik met groove spelen.

Moet ik gewoon beginnen met het aanslaan van een paar akkoorden in achste of zestienden noten en dan proberen noten te pakken maar wel in de slag blijven van achste of zestienden?

Alvast bedankt

Neals
10 oktober 2003, 18:08
Een groove is niet echt te leren, dat is iets wat je in je moet hebben.

Hoewel ik tegenwoordig naar punk luister was het voornamelijk nu-metal en andere vage altorock wat de klok sloeg, en hoe graag ik het ook zou willen, ik kan geen plat akkoordenschema spelen zonder mijn eigen groove er in te duwen.

Maar zoals ik het voor ogen heb, de groove is een combinatie van snelheid, ritme en dynamiek

robpeters87
11 oktober 2003, 16:57
Volgens mij heeft iedereen z'n eigen soort groove en zoals neals zij je kunt geen plat akkoorden schema spelen zonder je eigen groove er in te gooien.... niemand kan dat volgens mij, verder is wat jij noemt grooveartiesten gewoon een stroming die toevallig zo benaamd wordt omdat ze hetzelfde soort groove en feel hebben snappie... ?

_Grāve_Ģord
14 oktober 2003, 19:09
wat bedoel je juist met groove? persoonlijk denk ik dan aan het betere funk gedoe, volgens mij leer je al heel veel door gewoon te luisteren, george clinton, james brown, die mannen hebben groove, of als het iets meer metal mag zijn infectious groovesen de eerste cd van faith no more.
Luister daar eerst es aandachtig naar en probeer dan of je die time patronen kan volgen en kan naspelen.

G.

rien
14 oktober 2003, 19:45
Groove is m.i. het gevoel dat je hebt als je een nummer speelt waar je niet meer op de techniek hoeft te letten en dat je je gevoel compleet los kunt laten op de muziek en je de intonatie en de timing kunt aanpassen
aan je gevoel ... ( duurt wel effe voordat je zoiets onder controle hebt )

Elk mens heeft een natuurlijk gevoel van groove ! swing in de jaren 30
Blues is ook een groove, Jazz idem dito..

U dig !!
Rien

De Teng
20 oktober 2003, 13:24
Als bassist zijnde en gitarist overigens, heb ik hier toch een wat andere mening over. Je 'groove gevoel' wordt beinvloedt door de muziek die je luistert.
Luister goed naar de baslijnen in de nummers, dan weet je welke accenten je wel en niet leuk vindt om te spelen. Probeer je niet te beperken tot alleen de gitaarpartij, vooral drummers kun je qua ritmische aangelegenheden nogal wat van leren. Als je af en toe een drum of een basaccent meepakt, kan dat een erg gaaf groovy effect geven.

En het valt echt wel te leren! In het begin bakte ik er niks van, maar als ik nu hoor wat we met de band flikken, begin ik de groove steeds beter te pakken te krijgen.

Bosch
19 januari 2004, 20:51
Ik ben op zoek naar goede groove gitaristen.

Voor een vlotte groove: "Blues Saraceno"! Heerlijke swing heeft deze knacker. 8-)

Jools
19 januari 2004, 23:13
veel luisteren naar gitaristen van wie jij de groove wel 'digt' :D probeer dat een beetje na te spelen en dan ontwikkel je die groove naar verloop van tijd wel

birt
20 januari 2004, 20:57
dig that groove bahabyyy, digdigdiggediggediggedidggedig that groove baby :dance: (toy dolls!!!) :dance:

aad
22 januari 2004, 12:26
Groove is aan de ene kant moeilijk te omschrijven, aan de andere kant ook makkelijk. Waar het op neer komt is dat je "voelt" wat er bedoeld wordt. Dit slaat zowel op de uitleg als op de "groove" zelf.

Vergelijk maar een melodie die je in je hoofd hebt, waar je helemaal te gek op gaat en die, terwijl je loopt je dwingt om "in de pas te lopen" of eigenlijk min of meer te dansen.

Het gaat als het ware "vanzelf". Soort verliefdheid :razz: