PDA

View Full Version : Evolution - ToneZone - Seymour Duncan Custom .mp3 + foto



Bosch
10 oktober 2003, 15:42
Op verzoek van Stitch heb ik mijn drie brugelementen vergeleken:

1 Dimarzio Evolution F-spaced
2 Dimarzio ToneZone
3 Seympur Duncan Custom Trembucker

1 Dimarzio Evolution F-spaced
http://home.hetnet.nl/~centrifugal_frog/Evolution.jpg
2 Dimarzio ToneZone
http://home.hetnet.nl/~centrifugal_frog/ToneZone.jpg
3 Seympur Duncan Custom Trembucker
http://home.hetnet.nl/~centrifugal_frog/Custom.jpg

De opname bestaat uit drie riffs die ik met de drie brugelementen en exact dezelfde settings heb gespeeld.
Dus 123 123 123 end.

Save as

http://home.hetnet.nl/~centrifugal_frog/Evolution_ToneZone_SDCustom.mp3

Vergelijking gaat eigenlijk nergens over want de Evo’s zitten in de Charvel750, de ToneZone op de San Dimas en de Duncan op de Gibson.

Ik heb hier op het forum wel eens beweerd dat geluid volledig in je vingers zit. Volgens mij doet deze mp3 recht aan deze uitspraak want de verschillen zijn alleen met grote moeite te ontdekken. Het gaat echt om nuances.

Sure SM-57, Rocktron Chameleon (gain op 49 van de 100), Tuberworks Mosvalve eindtrap, Engl 4 x 12” V30’s.

Misschien hebben jullie hier desondanks toch wat aan.

Tabee,

~Bosch~

MarshallSG
10 oktober 2003, 15:55
Je hebt wat mij betreft helemaal gelijk. Ik hoor idd nauwelijks verschillen. De Tonezone klinkt wat doffer.Ik denk dat het karakter van een element ook meer naar boven komt als je clean speelt.

Wilson
10 oktober 2003, 16:12
waarom heb je 3 gitaren die allemaal precies hetzelfde klinken???

slayurrr
10 oktober 2003, 18:19
Heel weinig verschil inderdaad, maar al ga ik echt heel goed opletten,tja dan hoor ik een beetje meer agressie in die evolution in het eerste stukkie, voor de rest klink het allemaal veel van hetzelfde inderdaad.

Stitch
11 oktober 2003, 17:08
Thanks voor de moeite man!! Tis idd een klein verschil...maar dat viel te verwachten. Denk dat ik de tonezone ga proberen.

Bosch
11 oktober 2003, 17:13
NP!

Als ik nog eens terug luister dan lijkt de ToneZone iets meer "punch" te hebben. Je hoort o.a. de aanslag vetter. De Dimarzio's hebben veel midden. De Seymour lijkt veel hoog en laag te hebben en juist weing midden. Hoe meer ik luister hoe meer nuances ik kan onderscheiden, maar het blijven nuances.

MarshallSG
11 oktober 2003, 17:16
En in welke mate kan je verschillen toeschrijven aan het element of de gitaar waar die inzit?

Bosch
11 oktober 2003, 17:27
En in welke mate kan je verschillen toeschrijven aan het element of de gitaar waar die inzit?

Dat is uiteraard sega subjectief:

Mijn beleving:

Elementen staan voor:

-hoog
-midden
-laag
-output (gain)

Gitaar (hout) staat voor:
-warm
-strak
-wollig
-helder
-dun
-dik
-sustain

Kortom, karakteristieken van elementen beschrijven is veel makkelijker dan die van de gitaar an zich. Hoor ik veel midden dan schrijf ik dat eerst toe aan het element. De overallsound (en de rol van hout daarin) is veel moeilijker te beschrijven. Hout bepaalt ook wel hoog, middel en laag maar volgens mij in aanzienlijk mindere mate dan elementen, die zenden immers de frequentie door.

Anders Destium
11 oktober 2003, 17:47
Ik begrijp goed wat Bosch bedoelt: Ik hoor zelf als ik van gitaar verander wél verschil, maar dat is "op de band" vrijwel niet terug te horen, zeker niet als je bijvoorbeeld je high-gain versteker-standen niet verandert en je twee keer op het brug-element speelt.

Het is bij mij meestal goed te horen of ik op het brug-element speel of op het nek-element, maar daar houdt het verder mee op: Een ander kan een basswood gitaar met Steve's Special en Air Norton en veel gain bijna nooit onderscheiden van een mahonie/maple top gitaar met Tonezone en Air Norton, mij eigenlijk ook niet echt :) Gelukkig herken ik de gitaar dan van de plaatjes :lol:

Ibanez RuleZ
11 oktober 2003, 18:02
ziet er goed uit erik, die RG2820 met witte elementen :-D

Ik ga zelf nog wel eens een MP3tje neerzetten (als ik kan opnemen) van 2 verschillende gitaren met hetzelfde element: een Ibanez JPM (basswood, bolt on neck) en een Charvel Model 6 (maple neck through met poplar wings) beiden met een DiMarzio Steve's Special in de brug. Duidelijk verschillende gitaren lijkt me, maar voor zover ik het me nu goed herinner (heb gisteren die SS in de Mod 6 gedaan, zonder die andere voorhanden te hebben) klinkt nagenoeg hetzelfde. k kan het natuurlijk niet een op een vergelijken, omdat ik mn andere gitaar in enschde heb liggen, maar maandag ga ik dat dus ff doen. Ik zal het verschil wel proberen duidelijk te maken (als dat er is). mp3 zal nog wel een paar maand duren.

Erik, die SS klinkt meesterlijk met die charvel: wat waren die jackson dingen butt zeg al ik dat nu zo hoor, niet normaal. De punch en botheid die ik miste in die dingen zit wel degelijk in die Steve's Special :). Die Pro Track heb ik in de neck van de gitaar van mn broertje gesoldeert: tering, wat klinkt DAT ding goed: aanrader voor iedereen die iets anders zoekt dan een lil 59, maar wel een humbucker wil in enkelspoelsformaat. Hij klinkt IMO dikker en ook wat "beter" dan de lil' screaming demon die ik er nu in heb hangen: die klinkt te transparant: niet smerig genoeg, maar dat is over een klein kut SS versterkertje, over mijn amp zal dat anders klinken.

Harrald

Negative K3 fan
11 oktober 2003, 18:49
ik hoor trouwens best wat verschillen, maar of dat alleen door de elementen komt? De eerste klinkt een stuk gedefinieerder dan de andere twee, de derde heeft het minste gain en is voor dit soort licks ook niet echt geschikt. Ik vind de eerste het best klinken.

Raffel
11 oktober 2003, 19:30
ik moet zeggen de evo klinkt idd het beste... Die is ook het beste te vergelijken met de Steve's Special denk ik. Van dit soort vergelijkende warenonderzoeken moeten vaker gedaan worden :)

Ibanez RuleZ
11 oktober 2003, 19:41
als er een HB dus niet te vergelijken is met een Steve's Special, dan is het wel de tonezone (als je het mij vraagt tenminste). De tonezone heeft veel geconcentreert op het midden, terwijl de SS juist daar een scoop heeft zitten. beidde elemten klinken geweldig, maar er zit daar zeker weten veel verschil in.

Harrald

dml
11 oktober 2003, 21:24
Sorry hoor, maar volgens mij is de manier van vergelijken niet helemaal eerlijk gegaan. Je had beter de 3 pups één voor één in dezelfde gitaar moeten schroeven en daarvan steeds een opname maken, dan is de vergelijking veel beter te maken. Ook al zijn de gitaren van dezelfde houtsoorten (zelfs dat is hier niet het geval) dan nog is het verschil in klank tussen de gitaren zeer aannemelijk. Wat dacht je van de constructie: set neck, neck thru en bolt on, stuk voor stuk geeft het een andere klank.

Inderdaad, de SS lijkt niet op de TZ maar om nou te zeggen dat de TZ geconcentreerd in het mid zit durf ik te bestrijden. De TZ heeft juist een zeer breed freq.gebied, de output wordt over het hele gebied verdeeld. Ik heb de TZ standaard in mijn Silhouette's zitten (Alder body, all maple neck) en hierin geven de TZ's een te gekke sound, niet middig, niet muddig. De SS heeft idd een mid-scoop. Een pup met veel mid: Hot Rails......

Stitch
12 oktober 2003, 01:03
Sorry hoor, maar volgens mij is de manier van vergelijken niet helemaal eerlijk gegaan. Je had beter de 3 pups één voor één in dezelfde gitaar moeten schroeven en daarvan steeds een opname maken, dan is de vergelijking veel beter te maken.

Okeej...en jij denkt dat iemand hier zn gitaar 3 keer gaat openschroeven om een vergelijking voor 'vreemden' te maken....heheh... Misschien dat jij dan het goede voorbeeld kan geven :razz:

Bosch
12 oktober 2003, 09:24
:-D

dml
12 oktober 2003, 11:45
Als je iets doet, doe het dan goed. :stop:

Bosch
12 oktober 2003, 19:14
Als je iets doet, doe het dan goed. :stop:

Pfffffffffffffffffffft.

http://members.lycos.nl/ezelengeitenkiboe/hpbimg/mien%20neus.jpg

srv-man
12 oktober 2003, 23:37
Het is duidelijk dat het geluid voor een zeer belangrijk deel in je vingers zit, dat bewijst dit testje maar weer eens.
Aan de andere kant vraag ik me met alle respect af of een Chameleon wel optimaal het geluid van de gitaren/pu´s intact laat. Mijn ervaring is dat verschillende gitaren met verschillende pu´s in dezelfde handen op een (heel) goede buizenamp wel degelijk zeer verschillend klinken.
Op mijn Ernst Rover bijvoorbeeld laat een gitaar zijn ware gezicht zien (en dat pakt voor sommige gitaartjes wel eens heel vervelend uit :o )

Bosch
13 oktober 2003, 09:54
Het is duidelijk dat het geluid voor een zeer belangrijk deel in je vingers zit, dat bewijst dit testje maar weer eens.
Aan de andere kant vraag ik me met alle respect af of een Chameleon wel optimaal het geluid van de gitaren/pu´s intact laat. Mijn ervaring is dat verschillende gitaren met verschillende pu´s in dezelfde handen op een (heel) goede buizenamp wel degelijk zeer verschillend klinken.
Op mijn Ernst Rover bijvoorbeeld laat een gitaar zijn ware gezicht zien (en dat pakt voor sommige gitaartjes wel eens heel vervelend uit :o )

Zolang je de gain van de Chameleon niet boven de 50 zet, komt alles van een gitaar naar boven drijven. Ik heb van alles gehad: ART SGX2000 destijds, Mesa 50/50, Digitech GSP2101, hardwood Mesa Boogie 22 +, Fender 185 stack, Marshall :cry: , Peavy 5150, MAAR de Chameleon verslaat ze allemaal met gemak, alleen een Triaxis is, denk ik, voor mij een concurrent.

Maar ik hou me voor alle tetsts aanbevolen.

Is die Enst Rover trouwens degene die nu te koop wordt aangeboden? :wink: (niet gemeen bedoelt overigens :D ).

Tabee

Raffel
13 oktober 2003, 21:43
als er een HB dus niet te vergelijken is met een Steve's Special, dan is het wel de tonezone (als je het mij vraagt tenminste). De tonezone heeft veel geconcentreert op het midden, terwijl de SS juist daar een scoop heeft zitten. beidde elemten klinken geweldig, maar er zit daar zeker weten veel verschil in.

Harrald

dat zeg ik... evo....