PDA

View Full Version : versterking van een akoestische gitaar (part II)



RoyE
10 oktober 2003, 13:26
Een tijdje geleden heb ik op dit forum naar ervaringen met het versterken van een akoestische gitaar (Western met stalen snaren) gevraagd. Het desbetreffende topic kun je hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=21101) vinden.

Samenvattend worden de volgende opties besproken:UST (Under Saddle Transducer) - piezo element onder het zadel van je brug
AST (Acoustic Sound Transducer) - contact microfoon binnen in je gitaar onder de brug
De voorkeur van bert k gaat uit naar het tweede type omdat hij van mening is dat je gitaargeluid blikkerig gaat klinken van een UST in vergelijking met een AST. Zelf maakt hij gebruik van het type K&K Sound Pure Western (http://www.kksound.com/purewestern.html). Dit is een passief systeem dat zonder versterking van een preamp op een PA of versterker is aan te sluiten via een endplug.


Ik ben gisteren bij de Gitaarwinkel langs geweest die ik doorgaans mijn gitaren toevertrouw. In verband met de mogelijkheid tot het geven van garantie voeren zij enkel de merken Fishman en B-Band. Dit zijn inderdaad twee van de meest gangbare en betrouwbare merken in NL. Ik heb de keuze uit de volgende systemen:
de Acoustic Matrix Natural (http://www.fishman.com/products/displayProduct.asp?product=1) van Fishman
de UST (http://www.b-band.com/product_ust.shtml) en de A1 endpin preamp (http://www.b-band.com/product_a1.shtml) van B-BandBeide zijn actieve UST systemen. Voor zover ik kan nagaan heeft Fishman momenteel geen AST systeem in zijn assortiment, maar B-Band daarentegen wel:
de AST (http://www.b-band.com/product_ast.shtml) en de A1 endpin preamp (http://www.b-band.com/product_a1.shtml) van B-BandWellicht dat de gitaarwinkel deze actieve AST kan bestellen.


Kortom, ik ben momenteel in dubio of ik nu voor een UST of een AST moet gaan en vraag me af of er hier mensen zijn die me daarin kunnen helpen.

Buzz
10 oktober 2003, 14:45
Ik kan het bezwaar van bert k wat betreft UST wel begrijpen, zeker als je over Fishman praat. Met B-band heb ik geen ervaring, wel veel goeds van gehoord.
Zelf heb ik een UST van LR Baggs en dat bevalt echt uitstekend (en is m.i. niet blikkerig). Maar LR Baggs leveren ze bij jou niet?

bert k
10 oktober 2003, 16:23
Hoi,
ik zou me nog even orienteren op de systemen van B-Band. Die leveren allerlei variaties van AST, UST en/of condensatormicrofoon. Het merk wordt door diverse gitaarbouwers standaard ingebouwd, en hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, heeft het een goede reputatie.
Ze maken een AST of een combinatie AST/UST met een voorversterker in de eindpin, zodat geen grote gaten gezaagd hoeven worden; het grote nadeel wat ik bij Fishman zie.
Het behouden van je garantie is natuurlijk een goed argument.

(Met LR Baggs heb ik ook geen ervaring, maar ik hoor goede dingen over het merk. Ook het nieuwste systeem van Fishman, exclusief in Taylors, is een UST geloof ik. Misschien hebben ze het dan toch voor elkaar... :) )

RoyE
10 oktober 2003, 16:43
Maar LR Baggs leveren ze bij jou niet?Volgens mij kan ik ze wel via hun bestellen als ik hier perse op zou staan. Echter, in geval van een probleem is het voor hun moeilijker om bij de leverancier aan te kloppen en op hun strepen te gaan staan. Vandaar dat ze het liefste ofwel Fishman of B-Band inbouwen. Daar hebben EN goede ervaringen mee EN kunnen ze in geval van garantie hier eenvoudig aanspraak op maken.

RoyE
10 oktober 2003, 16:44
Hoi,
ik zou me nog even orienteren op de systemen van B-Band. Die leveren allerlei variaties van AST, UST en/of condensatormicrofoon. Het merk wordt door diverse gitaarbouwers standaard ingebouwd, en hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, heeft het een goede reputatie.
Bedankt voor de input. Als ik het dus goed begrijp moet ik de UST van Fishman even opzij schuiven?!

bert k
11 oktober 2003, 13:43
Nou, ik lees juist goeie dingen over hun nieuwste type. Maar ik begreep dat die dingen alleen nog maar in Taylor zitten, en niet los te koop zijn. Bovendien komen er bij Fishman nog steeds allerlei knoppen in je gitaar te zitten, dat vind ik zonde van de gitaar. Er zijn ook losse voorversterkerkastjes die aan je gitaarband hangen.

Buzz
11 oktober 2003, 15:17
Even ter aanvulling:
Je kunt er specifiek om vragen of men de knoppen (en dus dat gezaag in je gitaar) achterwege wil laten. Dat betekent dat je de afregeling op je versterker moet doen. Maar ik vind dat je op de versterker toch veel fijner her geluid kunt regelen, dus ik heb het nooit als een gemis ervaren. Ook Fishman-systemen kun je zonder knoppen bestellen.
Ik kon de verminking van m'n gitaar geestelijk niet verwerken en op deze manier werkt 't echt prima.

piezo
12 oktober 2003, 20:50
Ik heb een LR Bags UST waarbij de regelpots weggelaten zijn, omdat ik ook liever geen gaten in mijn zijblad heb, en de regelmogelijkheden het toch afleggen tegen die op preamps of mengtafels.
Voor de keuze van wel of niet een UST gebruiken lijkt het me ook nogal uitmaken of je alleen, of met een akoestische band, of met een rockband speelt.

willem1940
12 oktober 2003, 23:25
Ideaal lijken mij de systeempjes waarmee je op headset, desnoods in combinatie met oordoppen, in ieder geval je EIGEN gitaar hoort. "Anderen" zijn altijd hard zat, ik wil voornamelijk weten/horen wat IK fout doe.
:-D

RoyE
13 oktober 2003, 12:14
Nou, ik lees juist goeie dingen over hun nieuwste type. Maar ik begreep dat die dingen alleen nog maar in Taylor zitten, en niet los te koop zijn. Bovendien komen er bij Fishman nog steeds allerlei knoppen in je gitaar te zitten, dat vind ik zonde van de gitaar. Er zijn ook losse voorversterkerkastjes die aan je gitaarband hangen.
OK, maar als ik ze niet los kan kopen, heb ik er inderdaad weinig aan :(

Die losse voorversterkerkastjes, heb ik ook gezien. Daar zit geloof ik ook meteen de batterij en de equalizing in. Lijkt me wel handig. Echter, de bovenstaande systemen hebben een preamp in de endpin jack verwerkt zitten. Je kunt er wel een equalizer en/of volume op aansluiten, maar dit wilde ik in eerste instantie op de PA zelf instellen. Het zagen van gaten in de zijkant van mijn gitaar wil ik nog niet eens overwegen. Het feit dat er een gat voor de endpin plug in moet worden geboord, vind ik al meer dan genoeg :)

RoyE
13 oktober 2003, 12:18
Voor de keuze van wel of niet een UST gebruiken lijkt het me ook nogal uitmaken of je alleen, of met een akoestische band, of met een rockband speelt.Ik speel in een rockband waarmee ik binnenkort (eenmalig?) een akoestische set ten gehoor zal brengen. De drummer speelt dan met kwastjes en de bassist zal indien mogelijk op een contrabas spelen. De andere gitarist speelt versterkt over een semi-akoestische gitaar.

Echter, ik wil ook in de toekomst de mogelijkheid hebben om tijdens een willekeurig optreden in bepaalde nummers gebruik te kunnen maken van mijn akoestische gitaar. Dus terwijl de rest gewoon elektrisch versterkt is.

Welk systeem raadt je me in dit geval aan? (UST/AST)

RoyE
13 oktober 2003, 12:20
Ideaal lijken mij de systeempjes waarmee je op headset, desnoods in combinatie met oordoppen, in ieder geval je EIGEN gitaar hoort. "Anderen" zijn altijd hard zat, ik wil voornamelijk weten/horen wat IK fout doe.
:-D
Dat gevoel ken ik, maar tijdens een puur akoestisch optreden valt dit waarschijnlijk wel mee.

Tijdens een "elektrisch" optreden is het eigenlijk een kwestie van de monitor goed in te stellen, zodat je jezelf voldoende hoort. Dus een noodzaak lijkt het me niet om met een headset te spelen...

bert k
13 oktober 2003, 16:21
Voor de keuze van wel of niet een UST gebruiken lijkt het me ook nogal uitmaken of je alleen, of met een akoestische band, of met een rockband speelt.Ik speel in een rockband waarmee ik binnenkort (eenmalig?) een akoestische set ten gehoor zal brengen. De drummer speelt dan met kwastjes en de bassist zal indien mogelijk op een contrabas spelen. De andere gitarist speelt versterkt over een semi-akoestische gitaar.

Echter, ik wil ook in de toekomst de mogelijkheid hebben om tijdens een willekeurig optreden in bepaalde nummers gebruik te kunnen maken van mijn akoestische gitaar. Dus terwijl de rest gewoon elektrisch versterkt is.

Welk systeem raadt je me in dit geval aan? (UST/AST)

Dit ben ik dus niet met piezo eens. De keuze tussen UST en AST is toch meer klankmatig, en wat je qua inbouw wil. Dit verhaal heeft volgens mij met kansen op feedback te maken. Je wilt uiteraard weinig feedback, maar dat heeft niet met UST of AST te maken. Het is een combinatie van gevoeligheid an de pickup, en dat verschilt per merk, en de gitaar zelf, dus de klankkast.
Feit is dat een gewone akoestische gitaar snel gaat feedbacken, dus monitorgeluid en andvolume moet je wel in de gaten houden.
Wil je echt hard, dan zou je een andere gitaar kunnen gebruiken, met een kleinere klankkast, zoals een Ovation of een Yamaha APX, die zijn hiet speciaal voor ontworpen, maar ja, die klinken onversterkt weer kut :)

Buzz
13 oktober 2003, 20:35
Tegen feedback:

-gebruik een ak. versterker met notch-filter
-gebruik een back-buster in je klankgat (werkt best goed en is goedkoop)

RoyE
14 oktober 2003, 12:50
Dit ben ik dus niet met piezo eens. De keuze tussen UST en AST is toch meer klankmatig, en wat je qua inbouw wil. Dit verhaal heeft volgens mij met kansen op feedback te maken. Je wilt uiteraard weinig feedback, maar dat heeft niet met UST of AST te maken. Het is een combinatie van gevoeligheid an de pickup, en dat verschilt per merk, en de gitaar zelf, dus de klankkast.
Dus het is niet op voorhand te zeggen welk systeem (UST of AST) minder last van feedback zal hebben (in dezelfde gitaar)?


Feit is dat een gewone akoestische gitaar snel gaat feedbacken, dus monitorgeluid en andvolume moet je wel in de gaten houden.
Wil je echt hard, dan zou je een andere gitaar kunnen gebruiken, met een kleinere klankkast, zoals een Ovation of een Yamaha APX, die zijn hiet speciaal voor ontworpen, maar ja, die klinken onversterkt weer kut :)
Volgens mij bedoel je de Yamaha CPX en niet de APX. Deze laatste hebben namelijk wel een fatsoenlijke klankkast en zijn ook onversterkt goed te gebruiken. Ik heb er laatst ook een in de gitaarwinkel zien staan en ik kon het natuurlijk niet nalaten om er ook even op te spelen. Klinkt erg goed en lekker bespeelbaar. Echter, de 1000 Euro die ze ervoor vragen, gaat op dit moment mijn budget nog net iets te boven... :(
Leuk detail is dat deze gitaren een combinatie van UST en condensator microfoon gebruiken om het geluid te versterken.

RoyE
14 oktober 2003, 12:52
Tegen feedback:
-gebruik een ak. versterker met notch-filter
-gebruik een back-buster in je klankgat (werkt best goed en is goedkoop)
Het aanschaffen van een akoestische versterker gaat me op dit moment zeker te ver. Zo'n back-buster daarentegen is een erg goed idee. Thanks!

hadv
15 oktober 2003, 23:15
keppun apx gehad
over mijn versterker (indertijd Marshall 8240) vond ik het geluid niet echt mooi. nog eens over een yamaha 115b bascombo gespeeld, dat was al beter (meer diep, vind je t gek)

als je geen aparte versterker wilt kopen ben je aangewezen op microfoons en mengtafels. je hebt denk ik ook wat minder last van feedback

overigens zag ik onlangs een jumbo (merk vergeten) met een ingebouwde microfoon met zwanehals...heeft iemand daar ervaring mee
(zag er echt weird uit, alsof die klankkast een opbergkast was)

bert k
16 oktober 2003, 09:02
Ik bedoelde in mijn laatste post dus de APX, niet de CPX. De APX heeft een kleine body en zal minder snel feedbacken. De CPX is een gewone body, die zal akoestisch beter klinken, maar dus meer kans op feedback.

gertdm
18 oktober 2003, 11:37
Als je een top natuurgeluyid wilt akoesties zou ik LR Braggs duet nemen (microfoon en piezo gecombineerd met allerlei mix mogelijkheden voor de output).
Als je het wilt benaderen is er maar 1 systeem en dat is Highlander.
Ze worden nog niet op grote schall verkocht maar ik heb er een in mn 12strings en is super.

RoyE
20 oktober 2003, 10:36
Ik bedoelde in mijn laatste post dus de APX, niet de CPX. De APX heeft een kleine body en zal minder snel feedbacken. De CPX is een gewone body, die zal akoestisch beter klinken, maar dus meer kans op feedback.
Hey Bert, je hebt inderdaad gelijk wat die APX en CPX beteft :oops: Waarschijnlijk iets te snel over de tekst op de site van Yamaha heen gelezen. Echter, waar het om gaat is, dat ik inderdaad liever ook een gitaar heb die onversterkt akoestisch te gebruiken is.

Waarschijnlijk biedt zo'n back-buster uitkomst als de CPX onverhoopt toch nog veel last van feedback zou hebben.

RoyE
20 oktober 2003, 10:48
Als je een top natuurgeluyid wilt akoesties zou ik LR Braggs duet nemen (microfoon en piezo gecombineerd met allerlei mix mogelijkheden voor de output).
Als je het wilt benaderen is er maar 1 systeem en dat is Highlander.
Ze worden nog niet op grote schall verkocht maar ik heb er een in mn 12strings en is super.
Is het noodzakelijk om bij de LR Braggs Duet (http://www.samusic.com/amplification/baggs_duet.shtml) een gat in de zijkant van de gitaar te boren i.v.m. de preamp en equalizer? Of is het ook mogelijk om de preamp m.b.v. een beltclip op je gitaarband te bevestigen?

Heb je zelf een pickup en microfoon van Highlander (http://www.samusic.com/amplification/highlander.shtml)? Voor zover ik het op de site van Shoreline Acoustic Music kan zien, is dit systeem namelijk duurder dan die van LR Braggs, terwijl ik uit jouw verhaal meen op te maken dat jouw voorkeur naar het Duet systeem van LR Braggs zou uitgaan.

gertdm
20 oktober 2003, 11:27
de Highlander is een piezo die mn 12 string Guild zo perfect versterkt en zo natuurlijk. Beter dan de Fishman piezo's die we hebben vergeleken.

Highlander is iets duurder maar ook beter. Zo heb ik voor het duitse Akustik Gitarre een workshop gemaakt en moesten er soundfiles aangeleverd worden die op cd gaan dat bij t blad gevoegd wordt.
Ik heb de Guild zo in mn eenvoudige Dell ingeplugd en de stukjes opgenomen. Met Goldwave heb ik er mp3 van gemaakt.

Ik kreeg complimenten van de technicus in Duitsland omdat er niets te horen is aan ruis of brom en de gitaar kristalhelder klinkt met een stevig laag.


een duet is echter nog beter af te stellen en heeft gewoon meer mogelijkheden als het om het output signaal gaat. Zo kun je bv de microfoon en de piezo splitten per kanaal op een PA.
Het is inderdaad noodzakelijk hem in de zijkant van de gitaar te bevestigen. Ik heb geen problemen met een vermindering van het akoestiese geluid.

Zwier bouwt momenteel een nieuwe 6 string voor me en ook daar wil ik de duet in hebben.

bert k
20 oktober 2003, 12:38
Ik weet dat B-Band een endpin maakt waar ook twee signalen op kunnen worden aangesloten, de A2. De endpin bevat dan een complete tweekanaals voorversterker, maar ik dacht niet dat er een eq in zat. Op die manier hoeft er geen gat in je gitaar.
Op een ander forum (het Lakewood-forum) heb ik een juichverhaal gehoord over de PADI (para-acoustic DI) Dit is een outboard voorversterker, die echt geweldig schijnt te zijn. Verder zag ik nog handige outboard preamps van Pick up the world. Allemaan bij Shoreline. Het lijkt niet nodig om in je gitaar te gaan zagen.

Trouwens, die backbuster is zeker het proberen waard!

RoyE
20 oktober 2003, 13:05
de Highlander is een piezo die mn 12 string Guild zo perfect versterkt en zo natuurlijk. Beter dan de Fishman piezo's die we hebben vergeleken.

OK, dus je hebt positieve ervaringen met de UST piezo's van Highlander in vergelijking met die van Fishman.


Een duet is echter nog beter af te stellen en heeft gewoon meer mogelijkheden als het om het output signaal gaat. Zo kun je bv de microfoon en de piezo splitten per kanaal op een PA.
Het is inderdaad noodzakelijk hem in de zijkant van de gitaar te bevestigen. Ik heb geen problemen met een vermindering van het akoestiese geluid.
Er bestaat ook een dergelijke combinatie van het merk Highlander. Zo kun je de IP-2 (http://www.samusic.com/amplification/highlander_ip2.shtml) piezo pickup combineren met een interne microfoon (http://www.samusic.com/amplification/highlander_mic.shtml). Echter, dit systeem heeft geen equalizing/regeling als de LR Braggs Duet en is bovendien een stuk duurder.

Met het zagen van een gat in de zijkant van mijn gitaar heb ik persoonlijk wel bezwaar, ik wil er namelijk ook onversterkt nog lekker op kunnen spelen. Maar als ik het goed begrijp zou ik ook enkel een UST van LR Braggs of Highlander kunnen gebruiken.

gertdm
20 oktober 2003, 13:18
Roy, dat begrijp ik. Maar ik heb in dit geval geen moeite met t feit dat er aan de gitaar gezaagd is. Hij klinkt akoesties prima.

Highlander is ten opzichte van Fishman beter. Tenminste dat vind ik en ik sta er niet alleen in. Highlander is alleen nog niet zo weid verbreid in NL.
Lutthiers in Den Bosch zijn officieel Highlander dealer in NL.

RoyE
20 oktober 2003, 13:21
Ik weet dat B-Band een endpin maakt waar ook twee signalen op kunnen worden aangesloten, de A2. De endpin bevat dan een complete tweekanaals voorversterker, maar ik dacht niet dat er een eq in zat. Op die manier hoeft er geen gat in je gitaar.
Inderdaad. Ook Highlander heeft een vergelijkbaar systeem.


Op een ander forum (het Lakewood-forum) heb ik een juichverhaal gehoord over de PADI (para-acoustic DI) Dit is een outboard voorversterker, die echt geweldig schijnt te zijn. Verder zag ik nog handige outboard preamps van Pick up the world. Allemaan bij Shoreline. Het lijkt niet nodig om in je gitaar te gaan zagen.
Over het algemeen is zo'n PADI wel weer een stuk duurder, maar daar staat natuurlijk wel tegenover dat deze veel meer vrijheid mbt het aansluiten op diverse apparatuur, equalizing, etc. bieden.

Echter, die outboard preamps van Pick Up The World lijken me inderdaad nog niet zo'n gek alternatief. "Nadeel" is wel dat ze geen mogelijkheid tot equalizing bieden, al vraag ik me af of dit daadwerkelijk noodzakelijk is als je een goed UST of AST element gebruikt.

note:De site van Shorline Acoustic Music (http://www.samusic.com) is inderdaad een echte aanrader, al is de kans groot dat je "door de bomen het bos niet meer ziet". Gelukkig, biedt dit forum dan uitkomst...

RoyE
20 oktober 2003, 13:27
Roy, dat begrijp ik. Maar ik heb in dit geval geen moeite met t feit dat er aan de gitaar gezaagd is. Hij klinkt akoesties prima.Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee, maar mij is al meerdere keren afgeraden om in een bestaande akoestische gitaar te gaan zagen omdat dit de akoestische klank zeker niet ten goede zou komen.


Highlander is ten opzichte van Fishman beter. Tenminste dat vind ik en ik sta er niet alleen in. Highlander is alleen nog niet zo weid verbreid in NL. Lutthiers in Den Bosch zijn officieel Highlander dealer in NL.
Klopt, de zaak waar ik meestal met mijn gitaren terecht kan, voeren eigenlijk enkel Fishman en B-Band. Maar goed, wellicht is het zeker de moeite waard om eens een ritje naar Den Bosch te ondernemen.

Weet jij misschien ook nog een dealer/gitaarzaak waar ik voor LR Baggs pickups terecht kan? Bij voorkeur in het Zuiden des lands.

gertdm
20 oktober 2003, 13:51
Voor LR Braggs kun je in ieder geval bij Vox humana in Vlaardingen terecht. Zij weten ongetwijfeld welke dealers ze in het zuiden hebben aangezien ze ook de distributie verzorgen.

Wat de klank van de gitaar betreft en t feit dat er in gezaagd is: misschien maakt t iets uit.
Bij mijn gitaar hoor ik geen verschil. Wellicht dat meespeelt wat voor gitaar het is. Gelamineerd is natuurlijk minder erg als massief.
Toch kies ik er voor omdat ik mijn hoofdgitaar wel goed uitversterkt wil hebben.

Een piezo onder de brug die blikkerig klinkt kan andere oorzaken hebben want waarom klinkt hij in de 12snarige Furch die ik had (met Fishman stage) zo donker als de nacht. Vanwege t cederen bovenblad, de wijze waarop de piezo is aangebracht. Ik heb dezelfde ervaring met een L'arrivee, ook met Fishman: prima geluid.

De Highlander is alleen nog wat krachtiger en breder in zn geluid en totaal niet blikkerig. Integendeel.
Hier een voorbeeld zoals mijn 12string Guild klinkt recht in de computer, zonder equilizing, mono, dus onbewerkt, 1 kanaal. http://people.zeelandnet.nl/gertdm/sample3.mp3

Natuurlijk het is een piezo. Maar live over de AER versterker klinkt hij heel natuurlij en breed ..

succes :)

bert k
20 oktober 2003, 18:05
Wow, gertdm, dat is een knap stukje gitaarspelen! Lekkerrrr.. En de klank is inderdaad erg mooi. Ik kan me zo voorstellen dat de fabrikanten van UST's ook niet stilzitten.
De reden dat ik voorde K&K ben gegaan was (naast goede verhalen op het Lakewood forum) vooral het inbouwgemak, en het feit dat er verder helemaal niets in mijn gitaar terecht kwam. Ik denk dat een voorversterker in de zijkant weinig invloed op het geluid heeft, maar ik moet er niet aan denken om in dat prachtige pallisander te gaan zagen...

Als je geen equaliser inbouwt zal je toch wel behoefte hebben aan toonregeling ergens. Ik merk dat ik het geluid op mijn mengtafel toch iets bijregel. Dit kan natuurlijk ook op een gitaarversterker. Wat mij drama lijkt, is om de subtiele toonregeling over te laten aan een toevallig beschikbare geluidstechnicus, dat is vragen om moeilijkheden.
Een andere optie hoorde ik van een gitarist die zijn element aansloot op een multi-effect van Zoom. Daar zat galm, compressie en toonregeling in, plus een heel stel presets. Niet zo'n gek idee volgens mij.

gertdm
20 oktober 2003, 19:01
Hoi Bert,

bedankt voor de complimenten.

Ik kan me je bezwaar m.b.t. het inzagen van de zijkant goed voorstellen.
Nogmaals, ik kies er enkel voor omdat ik hem nu eenmaal vaak nodig heb. De gitaar die ik laat bouwen (kruising tussen een Taylor 714C met de body en constructie van een Santa Cruz )kan t hebben. Alleen het kan er nooit meer uit.

Effect-apparaten heb ikzelf minder goede ervaringen mee omdat het signaal toch weer door een extra kastje moet. Die bepaalt ook veel in t geluid.
Vandaar mijn keuze.

Tegelijk zeg ik: de Highlander (amerikaans overigens) als piezo is erg gaaf en dan met een goede versterker of in de PA is echt klasse.

Danny0166
15 januari 2004, 10:06
Hallo,

Ik heb een 2-tal jaar geleden zowat een kruistocht gehouden om uit te vissen hoe ik mijn Martin D1 het beste kon versterken in onze pop/rock band.
Op een bepaald moment had ik zowel een UST als een soundhole pickup zitten.
Uiteindelijk speel ik op optredens met de volgende configuratie :

Martin D1 met Rare Earth soundhole pickup van Fishman, dit gaat naar de MQ3 van Joemeek (om de zaak wat compressie mee te geven) en dan naar een PEQ 2200 EQ van Behringer. Vervolgens via een DI-box naar de mengtafel waardoor ik, als ik akoestisch speel, rechtstreeks via de PA ga en niet via een versterker.

Belangrijk is ook dat er een "feedback buster" in de soundhole zit. Meestal zijn het vooral de frequenties van de basgitaar of van de 2de gitarist die je snaren doen trillen waardoor je gaat feedbacken.
Doordat ik een soundhole pickup zitten heb, heb ik dus een stuk van de rubber moeten wegsnijden zodat die mooi in het klankgat past. Met of zonder zo'n ding maakt wel degelijk een groot verschil.
Uiteraard is de positie van de monitor ook belangrijk.

Hoe dan ook : een akoestische gitaar in een rockband blijft zoeken en uitproberen. Maar.....niks zo mooi als het samen goed klinkt.

Succes
Danny

Joe_scumbag
31 januari 2004, 00:19
Ik heb een larrivee L04-E, met standaard B-Band 5 elementje; en ik kan via een schuifregelaar een mix maken tussen AST en UST. Misschien een idee voor je om die elementjes is uit te checken? Ik weet wel niet of ze los te verkijgen zijn, maar ik veronderstel van wel.

RoyE
3 februari 2004, 10:11
Hoe dan ook : een akoestische gitaar in een rockband blijft zoeken en uitproberen. Maar.....niks zo mooi als het samen goed klinkt.
Thanks voor de nuttige input/ervaringen. kBen momenteel echter nog achter een alternatief voor het gebruik van een akoestische gitaar in een (rock)band gekomen:

Piezo-element in je electrische gitaar en dit signaal (evt. via DI) naar de PA laten gaan!

kWeet dat hiervan de haren van menig "purist" overeind zal gaan staan, maar ik ben laatst naar een concert van Dream Theater geweest en was erg verbaasd over de natuurgetrouwe akoestische sound die gitarist John Petrucci uit zijn electrische gitaar wist tevoorschijn te toveren. Dus vandaar dat ik deze info in deze thread zet alhoewel het dus eigenlijk niet over een akoestische gitaar gaat.

Er zijn een tweetal opties:
I een bestaande gitaar met piezo element aanschaffen
II een piezo brug/element op je gitaar (laten) bouwen (verkrijgbaar voor meest gangbare Fender en Les Paul guitaren)

Ad I:
Enie Ball Music Man model John Petrucci met piezo brug (http://www.ernieball.com/mmonline/specs/instruments_jp6.html)
Godin LGX-SA (http://www.godinguitars.com/godinlgxsap.htm)
Parker Nightfly M (http://www.parkerguitars.com/ModelsNew/NiteFly/NiteFlyM.htm)
etc.

Ad II:
Fishman Tune-O-Matic bridge (http://www.fishman.com/products/details.asp?id=56)
L.R. Baggs X-bridge (http://www.lrbaggs.com/html/products/pickups_xbridge.shtml) (T-bridge voor Les Paul gitaren)

Picker
17 februari 2004, 18:42
Koop een goeie Ovation of een Adamas. Klinkt als een klok, zonder problemen.

Pino20
18 februari 2004, 15:30
Ik zag op internet iemand die een Shadow SH190. Heeft iemand hier meer informatie of ervaringen van/mee. Zou die persoon mij dan een dienst willen bewijzen door het te mailen naar goblinjester@hotmail.com. Heel erg bedankt.

Pino20
6 maart 2004, 15:58
Ik heb net het volgende snufje binnen:
http://www.shadow-pickups.com/images/sh1900.jpg
Het is een piezo element die precies in de brug van een Nylon akoestische gitaar kan. Wauw wat klinkt dat goed. Ik vind vooral een tubescreamer er tussen helemaal rulen!!!Dat ding heeft ook zo goed als geen ruis.

maylingjv
20 maart 2004, 21:17
gert dm heeft wel gelijk zo'n lr bagss duet klinkt wel super,heb ze ook in een furch thuis steken maar ik vind dat het ontzettend veel feedbackt,wij hebben ze vroeger gebruikt in combinatie met een AER 60watter en er kwam nogal wat feedback uit als je dat ding goed luid zette,dan zou ik eerder gaan voor de lr baggs micro eq,maar wat wel zo is die l.r baggs zijn wel stukken beter als die fishman pick ups,de klank lijkt veel natuurlijker te zijn.

vocalfons
10 december 2004, 20:03
het allerbelangrijkste bij pickups is de klank. Ik heb 15 jaar op takamine gespeeld, en het geluid van die fishman-achtige UST's is me gewoon gaan irriteren. Piezos klinken altijd hetzelfde, of ze nu op een goedkope gitaar zitten of op een dure. Maar wat wil je dan? Ik zou zeggen een AST (acoustic soundboard pickup). Dat is een elemaent dat aan de binnenkant van de klankkast tegen de brugplaat wordt geplakt. Zo pak je nog een heleboel mee van het bovenblad, eigenlijk de belangrijkste klankbepalende plek op je gitaar. B-band maakt er één, en ook de "pure western" van K&K is een "contact" microfoon (in feite drie plakkertjes, worden met superlijm er op geplakt. Zijn prima te verwijderen zonder schade, maar dan moet je ze meestal wel weggooien).

het mooiste systeem is de trinity van K&K. Dat is die "pure", gecombineerd met een condensatormicrofoon. Die gaan saampjes stereo de gitaar uit, en aan je riem hangt een stereo naar mono mixertje. Daarin kan je ook de EQ aanpassen aan de klank van je gitaar.

Wat ik wil, is dat mijn gitaar versterkt hetzelfde klinkt als acoustisch, maar dan harder. Dat kan met K&K. Maar waarom kent niemand dat merk? Omdat ze geen kwantumkorting geven aan gitaarbouwers, en ze weigeren via een importeur te werken. Ze leveren liefst rechstreeks aan de klant via internet, of via een dealer. En die is er in Nederland naar mijn weten niet.

Oh ja, als je me niet gelooft hoe goed het is: vergelijk het maar eens. Met je eigen oren. Gegarandeerd vele uren luisterplezier!!!! Alle merken op één site!!! Op de volgende plek:

http://www.dougyoungguitar.com/pickuptest.htm

vocalfons
10 december 2004, 20:07
oh ja, als je keihard met een band wil blazen, werkt de trinity niet lekker, te veel feedback. Daarvoor hebben ze de powerblend: een eigen UST gecombineerd met de "pure". Die heb ik alleen nog niet gehoord, dus daar weet ik niet veel vanaf.

Maar wat ik ook weleens heb gehoord, is dat een gitarist de trinity gebruikte, waarvan de "pure" voor op het podium, en de ingebouwde microfoon voor het zaalgeluid.

Het is mooi spul, en ik krijg er niet eens commissie op als ik het promoot. Ken je nagaan!! 8-)

bert k
10 december 2004, 22:53
Ik heb mijn K&K in Amerika gekocht, bij Shoreline, www.samusic.com prima winkel, het pakje kwam per post, week of twee, en ze zijn lekker goedkoop.

Ik heb even op je pickuptest rondgehangen... Wat een werk! En wat een variatie! Ik ben toch wel blij met mijn KKtje :) Misschien eens uograden naar een Trinity, die microfoon doet wel goed werk. Is die set nog steeds passief? En zo ja, hoe krijgt die mic zijn stroom dan?

vocalfons
11 december 2004, 00:17
zowel de k&k pure als de microfoon krijgen hun stroom via de externe voorversterker die je aan je gitaarriem kan hangen. er is ook een trinity die je in je gitaar kan bouwen, maar daar zou ik zelf niet zo snel voorkiezen. Ik heb namelijk ook een hele mooie höfner archtop. Daar zit een gewoon magneties element op en een pure archtop. Dus die gitaar heeft ook een stereo output. Als ik in januari die trinity ga kopen voor mijn nieuwe lakewood, kan ik met één voorversterker beide gitaren aansluiten.

Oh ja, een fotootje van de Lakewood die ik heb besteld. Deze gitaar bestaat nog niet, maar ik heb een montage gemaakt van de open kop van een A32 (geloof ik) en de rest van de J-32. verder is ook het bovenblad niet AA Englemann spruce, maar AAA kwaliteit Englemann spruce. En de lak wordt niet high gloss maar satin gloss. Als het goed is kan ik er onder de kerstboom al mee spelen. Heeft Martin Seeliger me tenminste beloofd.


http://www.nieuwehelden.info/webJ-32.jpg

Buzz
11 december 2004, 09:09
Ik word steeds nieuwsgieriger naar Lakewood.....

vocalfons
11 december 2004, 11:11
ik ook.... :lol:

bert k
11 december 2004, 15:02
:-D hehehe.....

Daniël_san
11 december 2004, 19:06
LAKEWOOD RULEZZZ!!!!!!!!!!!!! :-D :-D