PDA

View Full Version : Harde plectrum + slant = YES!!!



hellogoodbye
9 oktober 2003, 23:33
In het topic http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=21484 kun je lezen over m'n overstap naar een hardere plectrum. Hier volgens mijn ervaringen (die beter in dit forum passen):

Ik zat dus al paar dagen te oefenen op oefening 25 uit Speed Mechanics. Een heel simpele: je moet gewoon op elke snaar het volgende doen (alternate picking en vier 16e noten per tel):

15 0 0 0 14 0 0 0 12 0 0 0 11 0 0 0 12 0 0 0 11 0 0 0 8 0 0 0 7 0 0 0

5 0 0 0 3 0 0 0 2 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0

(Ik hoop dat dit duidelijk overkomt).

Wel, met m'n slappe plectrum had ik hier aardig moeite mee. Toen ik de pagina omsloeg, las ik tot mijn schrik dat je deze oefening minstens op 132 bpm moest kunnen spelen om verder te kunnen... En ik had al moeite op 110 bpm! Echt waar! Ik heb het wel eens geprobeerd op 120, en dat lukte hier en daar nog net (op de dunne snaren) maar het ging helemaal fout op de dikke snaren. Sowieso ging het her en der niet goed omdat de plectrum te vaak bleef hangen.

Okay, ik kom vanavond thuis met (o.a.) m'n stevige Dunlop Jazz III. Voordat ik begin te spelen kijk ik nog wat op internet en daar valt m'n oog op deze pagina..:

http://www.guitarprinciples.com/Guitar_Technique/Slant.htm

Misschien heel dom, maar daar had ik dus nog nooit van gehoord. Jamey Andreas (schijver van Guitar Principles, een methode die je leert helemaal te ontspannen) zegt daar dat je je plectrum niet helemaal recht op de snaren moet houden (wat ik altijd deed) maar onder een hoek (slant). Zie de link met plaatjes.

Ik denk: shit! Dat moet ik proberen. Ik loop naar m'n gitaar en probeer oefening 25. Ik moest heel even wennen aan de stijfheid van het plectrum, maar al gauw dacht ik: hé, dat gaat wel lekker. Vlotter als gisteren, lijkt het wel. Ik lette er ook op dat ik niet verstijfd speelde, met opgertokken schouders en zo.
Ik kon duidelijk het verschil merken tussen m'n oude 'rechte' plectrumhouding en die schuine slant houding als ik dat uitprobeerde!

In het begin was het lastig om gelijkmatig te spelen, maar opeens had ik het te pakken: opééns kon ik makkelijk m'n plectrum snel heen en weer bewegen. Ik raakte de snaar nét goed genoeg aan om 'm duidelijk tik geluid te krijgen (dankzij de puntige Jazz III: met andere plectra ging het iets minder), maar ook weer niet zo zwaar dat m'n plectrum erachter bleef hangen. Het resultaat was een heerlijke, heldere, gelijkmatige pick.

Hoe snel zou ik nou zijn, dacht ik?

Dus ik pak m'n metronoom en zet 'm gelijk maar op 120. Ik ga in hetzelfde tempo verder en... tot mijn verbazing haal ik de metronoom in!
Ik zet 'm op 130 en... ik kan het gewoon spelen! Nog niet helemaal vlekkeloos (de dikkere snaren zijn wel erg dik..) maar het is echt een gigantische sprong voorwaarts!

Nu moest ik vanavond weg. Ik ben net terug. Ik dacht de hele tijd: was het nou toeval of...? Dus ik meteen naar m'n gitaar. ff inkomen en.. ja hoor: 130 kan ik gewoon spelen! Ik zet de metronoom op 140... en zelfs dat gaat (niet vlekkeloos, maar toch...)!

Ik denk niet dat ik zo'n grote sprong voorwaarts nog vaak zal meemaken! Dankzij een hard plectrum én die slant methode (ik heb het vergeleken met m'n oude 'rechte' houding en het scheelt echt!) ben ik van 110 naar 130 gegaan.

Nou, eigenlijk nog verder, want ik dacht: wat gebeurt er als ik 'm op 160 zet? En zelfs dat lukte, tot m'n stomme verbazing, zei het alleen (redelijk) op de dunne snaren. Maar toen ik 'm vervolgens weer op 140 zette, ging het op alle snaren best goed! Beter als dat ik gisteren deed als ik boven de 110 ging spelen!

En dan speel ik ook nog steeds op m'n 20 jaar oude Strat-kloon met een actie ter hoogt van de Himalaya...

Man, ik ben echt opgetogen! Ik had werkelijk NOOIT gedacht dat een plectrum en een iets andere houding zo'n gigantisch verschil zou maken: eigenlijk van 110 naar zowat 160!

Nou ga ik natuurlijk wel gewoon door met oefenen op lagere snelheden, totdat het op de hogere ook echt foutloos gaat, maar ik wéét nu dat het er in zit! En het helpt ook echt om zo nu en dan eventjes nét over de toppen van je kunnen te spelen: als je dan weer naar je eigenlijk top gaat, gaat dat vaak ook opeens beter!

bert k
10 oktober 2003, 13:24
Hé man, klasse! Echt leuk om te lezen! Nou gewoon flink dooroefenen, en er gaan wonderen gebeuren :)
Nog twee tips: Ten eerste, over dat slanten, op zich klopt het wel, onder een lichte hoek speelt het makkelijker. Maar het heeft invloed op je toon, met name de aanzet, het begin van een toon zeg maar. Als je onder een hoek aanslaat dan glijdt het plectrum over de snaar, en dan begint de toon met een soort "zzzing" -geluid. Als je je plectrum recht houd, dan klinkt het meer als "ping", omdat het puntje in één keer de snaar wegtrekt. Dat is moeilijker, maar je plectrumtechniek gaat vooruit, dus kan je voorzichtig gaan proberen om die hoek kleiner en kleiner te maken. Het voordeel is dat je toon duidelijker wordt. Als je heel snel speelt en teveel slant lopen de tonen door elkaar en wordt het een brei.

Verder nog: na het oefenen even plectrum tegen het licht houden. Zie je hoe het puntje al is afgesleten? Dus meteen ff bijwerken met een vijltje of een stukje schuurpapier. Echt vlijmscherp als in < dus.

Phoenix Rising
10 oktober 2003, 13:29
Goed gedaan joh! Ook leuk dat je er helemaal zelf achter bent gekomen, geeft toch een gevoel van voldoening lijkt me.

ps: Je zal trouwens vaker zien dat progressie "ineens" komt, bijvoorbeeld zon stap van 110 naar 130, ineens kan je het gewoon een stuk sneller.

schaap
10 oktober 2003, 14:23
gast je bent fantastisch dat je dit neerzet; mijn houding was juist altijd in een slant of hoe je dat dan ook moet zeggen, en vaak probeerde ik em dan juist recht te krijgen omdat ik dacht dat ik dan sneller kon spelen :-?
Je hebt me een heleboel moeite bespaard :wink:

Tymon
10 oktober 2003, 16:25
Leuk man! En inderdaad, houding van en soort plectrums is een WERELD van verschil! Tof dat je voor de Jazz III gaat! Ik verzeker je, je zal er geen spijt van hebben!

Cheers!
Tymon

Kjiratsiekoedel
11 oktober 2003, 09:36
ik heb dan big stubby's (ook dik)

A3
11 oktober 2003, 12:23
hahaha

echt bangelijk !!

als ik snel speel hou ik m'n plectrum vanzelf slant (of hoe noem je het). Ik heb het pas overlaatst ontdekt dat ik het zo deed en toen ik het recht probeerde struikelde ik gelijk zot!!! ik had wel gehoord dat het een klein verschil in geluid maakte.

Nu weet ik dus dat mijn manier van spelen normaal is

thanks!!

Kramerman
12 oktober 2003, 11:44
heel sjiek, ik het het door de jaren heen zelf geleerd omdat ik merkte dat alles van metallica wat ietwat sneller moest gespeeld worden, anders niet ging en met die 'slant' en mooi heen en weer gaan over (juiste) snaren gaat dat heel vlot.

Swan
12 oktober 2003, 12:29
ik heb mezelf dat slant spelen vanzelf aangeleerd, speelt lekkerder...maar met palmgemute alternate picking ga ik toch voor de rechte aanslag, klinkt beter...

Phoenix Rising
12 oktober 2003, 21:51
Dat klopt, als je slant klinken je upstrokes meestal minder, maar dat kan je oplossen door gewoon harder te picken, bijvoorbeeld door je elleboog en pols te gebruiken. Bij mij hoor je bijna geen verschil meer tussen up en down strokes, terwijl ik mijn plectrum toch redelijk schuin hou.

ps: ik vind het zelf makkelijker om mijn duim zo te houden zoals maiden michiel ook heeft op die video die hier laatst circuleerde, dan is het een stuk makkelijker en natuurlijker om te "slanten" :)

hellogoodbye
13 oktober 2003, 09:44
Dat klopt, als je slant klinken je upstrokes meestal minder, maar dat kan je oplossen door gewoon harder te picken, bijvoorbeeld door je elleboog en pols te gebruiken. Bij mij hoor je bijna geen verschil meer tussen up en down strokes, terwijl ik mijn plectrum toch redelijk schuin hou.

ps: ik vind het zelf makkelijker om mijn duim zo te houden zoals maiden michiel ook heeft op die video die hier laatst circuleerde, dan is het een stuk makkelijker en natuurlijker om te "slanten" :)
Is die video nog ergens te vinden hier...?

Frankiefrank2
18 oktober 2003, 21:26
wat is dan de speed mechanics??
een boek ofzo?

hellogoodbye
18 oktober 2003, 23:16
wat is dan de speed mechanics??
een boek ofzo?
Ja, een boek. Zie voor meer info www.stetina.com Via de search hier vind je ook wel wat info!

Stitch
21 oktober 2003, 15:13
Ik doe die slant eigenlijk al automatisch door de stand van mn vingers. En trouwens...welke gast speelt er tijdens snelle licks met zn plectrum recht op de snaren, dat speelt toch voor geen meter? Heb het net ff uitgeprobeerd maar je snaar blijft heletijd achter je plectrum hangen. Ik snap niet dat je dan niet uit jezelf andere manieren gaat uitproberen waardoor het makkelijker gaat. Misschien moet je wat meer op gevoel proberen te spelen en wat minder uit een boek? Natuurlijk is het fantastisch dat je op deze manier vooruit bent gegaan hoor, en het is ook niet mijn bedoeling je af te kraken oid.

ToTaL FaKe
8 februari 2004, 11:10
Probeer ook eens die Big Stubby's... die 2.0 speelt egt super chill. Had gister ook een 3.0 gekocht maar dat is wel erug dik hoor.. Daar moet ik tog nog even aan wennen.
Gegroet.