PDA

View Full Version : [nieuwe gitaar] Snaren liggen erg hoog



TheLunatic
9 oktober 2003, 21:22
Hallo !

Ik heb zojuist mijn nieuwe gitaar (klik) (http://www.xs4all.nl/~julesvdz/pictures/ibanez-edb605.jpg) gekocht, een (vijfsnarige) Ibanez EDB605. Maar, nu vind ik dat de snaren erg hoog liggen, vooral vanaf de 10e fret. Ik heb er wat (slechte !) foto's van gemaakt.

http://www.xs4all.nl/~julesvdz/pictures/afstand-snaren1.jpg
http://www.xs4all.nl/~julesvdz/pictures/afstand-snaren2.jpg


Bij de 24e fret is de afstand echt wel een millimiter of 5, wat ik ERG veel vind... en jullie vast ook. Is de gitaar niet goed of is er iets wat ik niet weet (ben namelijk niet zo'n gitaarkenner verder!).

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

dikkie dik
9 oktober 2003, 21:30
gewoon de brug afstellen. en kijken dat de snaar niet rateld dan op de frets, maybe moet je dan ook je hals afstellen. en dan intoneren. zal vast wel iets over in de faq staan

JoVe
9 oktober 2003, 21:50
Kijk eerst even of de hals recht is. Als dat het geval is dan moet je alle zadels van je brug naar beneden draaien. Is de hals niet recht dan moet een deze eerst verstellen, als je dat hebt gedaan moet je maar kijken of de actie dan wel bevalt. Als je echt niet weet waar je mee bezig bent ga dan niet zomaar halspen sjorren.

De actie verstellen is wel veel vaker gesteld, zoek maar eens op 'actie verstellen' of zo.

Een hoge actie zegt in ieder geval niet dat de bas niet goed is.

TheLunatic
9 oktober 2003, 22:00
Oke, de gitaar is dus in ieder geval nog goed 8-) Ik ga er zaterdag mee terug naar de winkel, ik vind dat zij 'em goed moeten afstellen ! Of op z'n minst mij duidelijk uitleggen hoe het moet ... alvast bedankt voor de info, en als er nog meer tips zijn : graag :D

MikeDirnt
9 oktober 2003, 23:50
ik heb hetzelfde als jou bij mn (nog niet zo heel oude) bas
Ik ga hem laten afstellen, bij de gitaarboer.
Als ik er zelf aan ga sleutelen komt er weinig goed van terrecht denk ik. Pas wel op met wat je doet dus met je nek

bassopotmus
10 oktober 2003, 13:18
Als ik jou was zou ik inderdaad ff terug gaan, je weet er niet veel vanaf en hij is gloed nieuw. Niet dat er heel veel kan gebeuren, maar zou erg zonde zijn. Leuke bass, vind de kleur altijd zo jammer, zo depri..

Gerben van Nazareth
10 oktober 2003, 13:50
Als je een bas zo in de winkel koopt, zou die winkel zich diep moeten schamen. Boycotten die zaak! Welke winkel is het?

Anavrin
10 oktober 2003, 13:57
5 hele mm bij de 24e fret, dat valt toch best mee, mijn bas heeft een ruimte van 5 mm bij de 7e fret, en dat speelt gewoon superstrak. Als je slechts 5 mm ruimte hebt bij de 24e fret, dan zal de snaar na het naar beneden zetten waarschijnlijk gaan rammelen op de eerste 10 fretten. 5 mm is echt niet zo veel hoor.

Phyrexian
10 oktober 2003, 13:59
Ik heb ook zo'n 4-5mm op fret 12. Als ik lager ga, heb ik veel gekletter bij fret 1-3... mede omdat ik altijd met een plectrum speel.

Gerben van Nazareth
10 oktober 2003, 18:22
Heren

ik waardeer uw brute spierkracht. Graag zou ik U ontwoeten, maar ik zou u vriendelijk doch dringend willen vragen mij niet de hand te drukken.

Wat jullie noemen is toch best wel een hoge afstelling voor een basgitaar. Houden jullie het vol, om 5 uur achter elkaar snelle dingen te spelen zonder in de kramp te schieten?

Hier komt een delirisch Jomandaverhaal van dominee Gerben.

Als je een basgitaar door een goeie (!) reparateur laat afstellen, zal zij spelen gelijk een pakje boter, nergens aanlopen en fantastisch klinken. Een hoge afstelling heb je niet nodig, vooropgesteld dat je hals en je brug goed (dat is: perfect) ingesteld zijn. En een vet, hard, bruut of subtiel geluid zonder bijgeluiden laat zich realiseren met een redelijk lage actie, een goeie afstelling, en: een heel klein beetje beheersing. Ikzelf heb dat gemerkt na een aantal jaartjes basspelen. Ik dacht eerst: hoe hoger de afstelling, hoe meer de snaar kan trillen en hoe beter het geluid. Maar juist door je aanslag een beetje te beheersen en met heel veel intensiteit te spelen, krijg je het beste geluid. En intensiteit zit meer tussen de oren dan in je spierballen. Hard meppen heeft niet zoveel zin. Je overstemt daarmee al gauw het dynamische bereik van je basgitaar. Wil je een 'in your face' basgeluid, denk dan mee met de intentie van je spel en denk: "deze noot gaat............. BAM!!!!!" en speel hem. Met een goeie attack, maar niet meppen! De intensiteit van een noot ligt aan hoe je hem benadert, hoe je hem neerzet, niet aan de brute mep die je op een snaar geeft.

Amen

orah666
11 oktober 2003, 11:07
amen

Phyrexian
11 oktober 2003, 18:46
Geldt dat ook voor plectrum spelers? :)

basswasp
12 oktober 2003, 00:04
Ligt eraan hoe hard je speelt, lijkt me....