PDA

View Full Version : [beginner] soleren, hoe te beginnen



Rits
9 oktober 2003, 14:51
hoi, ik speel sinds 1,5 maand elektrisch gitaar, en ik wil dus (so)leren (soleren).
daarom ben ik met californication van rhcp begonnen, en ik had er niet echt moeite mee. heeft iemand misschien nog tips, voor andere solo's? die te doen zijn voor iemand die 1,5 maand gitaarspeelt?
en heeft iemand nog tips om eigen solo's te schrijven?
ik weet dat dat met toonladders moet, pentatonisch mineur etc.

alvast bedankt! :D

rsvarthur
9 oktober 2003, 16:24
"Speel blues en rock" van Loek van der Knaap. Stapsgewijs word je ingewijd in pentatonische solo's. Oefeningen in tab notatie en CD. Je moet wel van blues houden. http://www.xs4all.nl/~lookyes/

Rits
9 oktober 2003, 16:46
Er komt toch ook rock in voor? Of is het alleen maar blues? Heeft iemand dat boekje? Heb jij het? Is het aan te raden?

slayurrr
9 oktober 2003, 17:26
1,5 maand.... mmm al wil je dan een leuk solootje spelen dan moet je maar is Michael Angelo - No boundaries proberen, wel een beetje beginners shit maar wel leuk om mee te beginnen! :P

Phoenix Rising
9 oktober 2003, 18:07
vooral als je de versie van de speed kills video speelt, easy man zelfs een beginner moet dat op zijn sloffen kunnen :razz:

rsvarthur
9 oktober 2003, 19:43
Er komt toch ook rock in voor? Of is het alleen maar blues? Heeft iemand dat boekje? Heb jij het? Is het aan te raden?

Ja, ik heb het. Ik speel ruim een jaar gitaar, en ben ong. een half jaar geleden in dit boek begonnen (nadat ik vond dat ik alle accoorden onder de knie had :roll: ). Ben nu iets over de helft (niet echt fanatiek aan het studeren, een paar riedels per maand). Is in het begin vooral blues. Maar ja blues of rock solo's lijken natuurlijk veel op elkaar, alleen het ritme is wat anders. Mij helpt het iig veel. Vingerzetting is eenvoudig met tab's weergegeven, dus geen gedoe met noten, en de CD speelt voor hoe het moet klinken. Ik kan inmiddels heel aardig klinkende bluessolo's (tenminste dat vind ik zelf) in pentatonisch mineur over een backingtrack of met een cd mee improviseren (of de met radio, of de reclame :D ). Zonder dat boek was me dat iig niet zo snel gelukt.

The wall of dolls
23 oktober 2003, 22:09
Om het bij RHCP te houden: I could have lied. Wonderschone solo en totaal niet moeilijk

HIM
18 januari 2004, 20:48
vergeet niet de lat hoog te leggen! blijven proberen alst niet lukt gitaar ff aan de kant, ff wat drinken en dan weer proberen. als je té makkelijk doet dan leer je minder snel, scheelt echt een hoop!

xproof
4 maart 2004, 11:27
Dat boek van blues en rocksolo's. Is dat ook leuk op een akoestische gitaar of is het eigenlijk bedoelt voor elektrisch?

lupoloco
4 maart 2004, 12:17
kijk ook eens naar boeken van Troy Stetina :wink:

http://www.stetina.com/instruction.html

Maiden Michiel
4 maart 2004, 13:01
vooral als je de versie van de speed kills video speelt, easy man zelfs een beginner moet dat op zijn sloffen kunnen :razz:

[spam mode]
http://www.metal-maiden.com/shop/article/?6105
[/spam mode]

BlueFlame
9 maart 2004, 13:58
Ik gebruik sinds kort het boek "Blues you can use" (boek met lessen/noten/tabs + CD). Ik heb hem besteld bij www.musicroom.com (boek komt uit USA), vooral op aanraden van verschillende mensen op www.bluestalk.com. Er zijn zoveel van dit soort boeken op de markt dat een keuze moeilijk te maken is, maar dit is zeker een aanrader!

Maiden Michiel
9 maart 2004, 14:46
Ik zou beginnen met het uit de kop leren van de Em en Am toonladders, en daarna proberen solo's te maken in die accordenschema's. En technieken die je wilt kennen zoveel mogelijk erin gooien.

Harry
9 maart 2004, 14:56
ik zou bas gaan spelen. Gitaristen zijn er zat.

arno
10 maart 2004, 17:20
Iron maiden heeft wel leuke solotjes en riedeltjes. Lijkt soms moeilijk maar als je het speelt is het goed te doen. Afraid to shoot strangers is leuke om mee te beginnen.

Rikkie
15 maart 2004, 18:54
of de solo van Aces high met die maffe triolen op 230 bpm die me maar niet willen lukken :P ook fijn voor een beginner :P

ff ontopic: Solo van Wasting Love is wel leuk :) en die van Scar Tissue ook, maar dan moet je wel een beetje met een bottleneck kunnen opschieten :)

rsvarthur
21 maart 2004, 14:46
Dat boek van blues en rocksolo's. Is dat ook leuk op een akoestische gitaar of is het eigenlijk bedoelt voor elektrisch?

Kan ook met een akoestische, maar er wordt nogal wat opgedrukt, en dan heb je bij een akoestische gitaar wel spierballen in je vinger nodig (en eelt op je topjes) :D

xproof
22 maart 2004, 21:29
Dat boek van blues en rocksolo's. Is dat ook leuk op een akoestische gitaar of is het eigenlijk bedoelt voor elektrisch?

Kan ook met een akoestische, maar er wordt nogal wat opgedrukt, en dan heb je bij een akoestische gitaar wel spierballen in je vinger nodig (en eelt op je topjes) :D

In dat geval moet het prima gaan lukken :P