PDA

View Full Version : Tuner



Ronald
9 oktober 2003, 12:10
op mn tuner ken je kiezen tussen 410 hertz en 490 hertz , de standaard is 440 hertz

waar is da voor ? ik laat um altijd gewoon op 440 staan , maar waarom zitten die andere er dan op ? hoe weet je dan op welke je um moet zetten ?

eigenlijk lijkt me 440 gewoon goed zoals het hoort

Stayin'
9 oktober 2003, 12:26
Stel je speelt met een piano waarvan je weet dat hij te hoog is. Of... een orkestlid (die eeuwige hoboist) die altijd zijn instrument te hoog heeft. Beter voorbeeld: De toetsenist in je band heeft nu eenmaal die toonhoogte. Etc...

Misschien zelfs: Iets lager intoneren voor de zang?

Als je dat weet kun je het aanpassen. A=440 is de (een) afspraak, maar misschien zijn er mensen die vinden dat het beter voelt om hem wat lager hoger te hebben.

Ronald
9 oktober 2003, 13:13
ah zo , zit wel wa in ja , bedankt he

ReinoutV
9 oktober 2003, 14:03
Vroeger (Vrôggah) was de A geen 440 Hz, maar 444 Hz. Stel dat je met een klassiek orkest meespeelt dat écht origineel wil zijn, kun je em zo stemmen. Ik neem aan dat je de Korg tuner hebt, die ik ook heb. Op een gegeven moment heb ik met een pianist samen een diner van achtergrondmuziek voorzien. Nu was daar een piano die, volgens hen, goed genoegt was. Helemaal ontstemt dus... Ik heb toen mijn gitaar 6 of 7 Hz naar beneden moeten stemmen (was ongeveer het gemiddelde van de afwijkingen), zodat het nog een beetje klonk. Toch wel handig, af en toe.

charango
15 oktober 2003, 15:07
Vroeger (Vrôggah) was de A geen 440 Hz, maar 444 Hz. [...].

Zo eenvoudig en gestandaardiseerd was het "vroeger" niet, in de tijd van Beethoven werd juist lager gespeeld. Later was er een trend naar steeds hogere stemming te ontdekken, inderdaad op een zeker moment tot flink boven 440. 440 is pas in de 20e eeuw min of meer standaard geworden te zijn, al schijnen sommige orkesten op 442 te stemmen.

zie ook http://www.mozartpiano.com/pitch.html

Marshallover
15 oktober 2003, 15:10
De originele versie van Radiohead's "Streetspirit" wordt ook lager gespeeld dan de standaard 440 Hz....

Het is maar dat je het ff weet..... :-D

Groeten,