PDA

View Full Version : Dik plectrum echt sneller...?



hellogoodbye
9 oktober 2003, 07:54
Ik lees hier en daar dat een dik plectrum beter is voor je snelheid. Nou speel ik zelf met een oude flexibele, dus best wel dunne, Gibson plectrum. Die kan je dus gewoon buigen. Maar dat schijnt nu juist NIET goed te zijn.

Het lijkt mij dat dikke plectrums nog langzamer werken: blijf je niet makkelijker achter een snaar hangen...? Of is dik beter omdat een dunne snaar meebuigt en dus wat kan vertragen? Al met al lijkt het me dat jemet een dik plectrum toch meer kracht moet zetten/hebben om 'm snel heen en weer te raggen...

Op het forum van Guitarprinciples wordt geadviseerd een plectrum te nemen dat absoluut niet kan buigen...

fenderfreak
9 oktober 2003, 08:40
Als je snel wilt spelen, moet je zo min mogelijk speling hebben - geen buigzame plectra dus.
En wat dat 'blijven hangen' betreft; ik speel zelf op het uiterste puntje van het plectrum dus dan kan er ook niks blijven hangen.

Negative K3 fan
9 oktober 2003, 09:41
het gaat niet echt om de dikte maar meer om de stijfheid van de plectrum. Maarja, met dunne plectrums heb je minder controle omdat het blijft haken en blabla. Dus harde plectrums nemen en met het puntje spelen voor optimale contrtole+snelheid.

hellogoodbye
9 oktober 2003, 11:45
Mooi! Dan ga ik zo meteen ff een paar stevige plectra halen!

Ronald
9 oktober 2003, 12:01
ik dacht dat je jusit met een zacht plectrum sneller kon spelen , je ken dan toch veel sneller up en down stroken , da ding buigt toch wel mee

maar ik gebruik altijd al een behoorlijk dik en hard plectrum, vink gewoon het fijnst

hellogoodbye
9 oktober 2003, 12:46
Ik denk dat dat meebuigen dus juiste de snelheid tegenwerkt. Als je met een zacht plectrum aanslaat, blijft hij een beetje hangen achter de snaar doordat hij meebuigt. Hij slaat de snaar dus iets later aan dan je zou willen. Een harde snaar buigt niet mee, dus als je aanslaat en je hand passeert de snaar, dan gaat je plectrum gewoon mee. Een zacht plectrum komt dus een beetje achter je hand aan, zal ik maar zeggen.

Tenminste, dat denk ik nu dus. En het gaat hier natuurlijk om FRACTIES van seconden!

bert k
9 oktober 2003, 12:53
De spijker op de kop, zo is het. Als je plectrums gaat halen, kijk dan vooral ff naar Tortex van Jim Dunlop, die zijn er in verschillende diktes, met mooie duidelijke kleurtjes. Ik speel meestal met een groene Tortex.

urezna
9 oktober 2003, 13:20
voor mij alleen de paarse.......
dat zijn de dikste ja....

de blauwe kunnen ook nog wel, groen wordt voor mij te dun....
heb destijds ook voor de gein geel en oranje geprobeerd, maar das geen succes bij mij.....

bert k
9 oktober 2003, 13:23
Ik speel af en toe met blauwe, ook wel fijn. Maar de echte truc is een vlijmscherp puntje! Ik zit steeds weer met vijltjes en mesjes te werken om ze scherp te houden.

Polytheme Pam
9 oktober 2003, 13:33
het gaat niet echt om de dikte maar meer om de stijfheid

oversext pubertje :D


het uiterste puntje is idd de truc!, bijkomend voordeel is het daardoor makkelijk "opwekken"van pinch harmonics

hellogoodbye
9 oktober 2003, 14:13
Zo, ik heb er twee gekocht. Een paarse Dunlop Tortex, dikte 1.14 mm. en een grijze Dunlop Gator 2.0 mm. Die laatste lijkt me wel erg dik, maar ach, die dingen zijn zó goedkoop...
Ik heb 'm toch maar gekocht omdat ik die paarse toch nog een béétje kon buigen. Ik dacht dat 'ie echt onbuigzaam zou zijn, maar dat valt wel mee. Maar het is niet te vergelijken met m'n slappe Gibson plectrum! Maar toch heb ik dus ook maar die 2.0 gekocht. Ook al lijkt 'ie wat minder vast in de hand te liggen (het oppervlak is wat ruwer, alhoewel je het ook fulweig kan noemen... Vreemd genoeg lijkt die gladde paarse toch minder gauw weg te glippen.)

Ik zie trouwens nu net op internet (op de Dunlop site) dat ze twee versies hebben van elk plectrum: één met een ronde punt en één met een scherpe. Die van mij, heel apart, zit er een beetje tussenin! Hij is niet superrond maar ook niet superscherp... Op die site staat ook H1 of H3 op de plectrums. Op de mijne staat gewoon 1.14 mm.

Kan dan kloppen? Zal wel...

Nou, ik ben HEEEEEEEEL benieuwd of ik er erg aan moet wennen! 't Zal wel even tegenvallen in het begin, denk ik...

hellogoodbye
9 oktober 2003, 14:14
Ik speel af en toe met blauwe, ook wel fijn. Maar de echte truc is een vlijmscherp puntje! Ik zit steeds weer met vijltjes en mesjes te werken om ze scherp te houden.
Hm, daar hbe ik dus niet echt op gelet. Ik heb geen echt scherpe gezien ook. Volgens de verkoper was die paarse ook de meest gebruikte (Robberts, Hilversum).

Negative K3 fan
9 oktober 2003, 14:40
Zo, ik heb er twee gekocht. Een paarse Dunlop Tortex, dikte 1.14 mm. en een grijze Dunlop Gator 2.0 mm. Die laatste lijkt me wel erg dik, maar ach, die dingen zijn zó goedkoop...
Ik heb 'm toch maar gekocht omdat ik die paarse toch nog een béétje kon buigen. Ik dacht dat 'ie echt onbuigzaam zou zijn, maar dat valt wel mee. Maar het is niet te vergelijken met m'n slappe Gibson plectrum! Maar toch heb ik dus ook maar die 2.0 gekocht. Ook al lijkt 'ie wat minder vast in de hand te liggen (het oppervlak is wat ruwer, alhoewel je het ook fulweig kan noemen... Vreemd genoeg lijkt die gladde paarse toch minder gauw weg te glippen.)

Ik zie trouwens nu net op internet (op de Dunlop site) dat ze twee versies hebben van elk plectrum: één met een ronde punt en één met een scherpe. Die van mij, heel apart, zit er een beetje tussenin! Hij is niet superrond maar ook niet superscherp... Op die site staat ook H1 of H3 op de plectrums. Op de mijne staat gewoon 1.14 mm.

Kan dan kloppen? Zal wel...

Nou, ik ben HEEEEEEEEL benieuwd of ik er erg aan moet wennen! 't Zal wel even tegenvallen in het begin, denk ik...

dunlop heeft vrij veel vershcillende 'lijnen' plectrums... tortex, ultrex, nylon etc. Ik zou je de jazz 3 aanraden: 1,nogwat millimeterer, superklein, keihard, hele scherpe punt. Speelt goed.

yhcmarc
9 oktober 2003, 15:26
Ik speelde jaren op die gele dunlop tortex dingen , maar die werden redelijk snel bot, en lui als ik ben bleef ik er eindeloos op doorspelen. Vaak zaten er er ook een soort van ingesleten weerhaken door het vaak sliden van die plectrums. Onlangs ben ik overgestapt op die groene tortex en die bevallen erg goed moet ik zeggen.

Marc

hellogoodbye
9 oktober 2003, 16:58
Ik zou je de jazz 3 aanraden: 1,nogwat millimeterer, superklein, keihard, hele scherpe punt. Speelt goed.
Pff... ik weer helemaal op de fiets terug naar die zaak, hebben ze de Jazz III niet...
Na wat bellen blijken ze ze wel te hebben bij Bassconnection, Hilversum.

Ik ben doodop... ;)

Trouwens, die Jazz III: er staat geen dikte op of zo. Hij is rood. En inderdaad erg klein... Maaer wel een lekker puntje! Ik ben benieuwd hoe hij speelt. Hij lijkt me wel wat dikker dan die paarse Tortex van 1.14 mm. Denk dat 'ie 1.5 of zo is...?

P.S. Net ff op de Dunlop site gekeken. Ik denk dat het de Dunlop Nylon Jazz Picks - Sharp Tip, Red Nylon, 1.38mm is (dikker staat er niet bij). Alleen lijkt er op de foto op de site Jazz II en niet III te staan.

Texter
9 oktober 2003, 17:59
Ik speel alleen met Fender Heavy tegenwoordig. California Clears om precies te zijn. Die zijn lekker stijf en dun en slaan heel licht aan met chirurgische precisie :razz: Slijten wel snel, dat wel en ze spelen minder makkelijk dan sommige andere plectra, maar toch vind ik ze geweldig 8-)

Negative K3 fan
9 oktober 2003, 18:28
voor echte snelheid moet je natuurlijk wel de speedpicks hebben

SPEEDPICK®
Delrin pick with twisted tip angulation of 10º for speed playing. Available in reverse angle for left handers.


http://www.jimdunlop.com/picks/specialty.html

hellogoodbye
9 oktober 2003, 23:36
ff een quote van mezelf...:


Ik denk dat dat meebuigen dus juiste de snelheid tegenwerkt. Als je met een zacht plectrum aanslaat, blijft hij een beetje hangen achter de snaar doordat hij meebuigt. Hij slaat de snaar dus iets later aan dan je zou willen. Een harde snaar buigt niet mee, dus als je aanslaat en je hand passeert de snaar, dan gaat je plectrum gewoon mee. Een zacht plectrum komt dus een beetje achter je hand aan, zal ik maar zeggen.

Tenminste, dat denk ik nu dus. En het gaat hier natuurlijk om FRACTIES van seconden!
Wat ik vanavond ook nog heb ontdekt: je verliest niet alleen tijd doordat het plectrum blijft hangen, maar om dat plectrum alsnog over die snaar te trekken moet je ook verder doorhalen met je hand! Je moet dus veel grotere en drukkere bewegingen maken! Dat kost allemaal tijd!

Hoe het me verder is vergaan met m'n harde plectrum, kun je lezen in het Speeltechnieken forum (want daar hoort dat meer thuis). Zie hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=21513

slayurrr
10 oktober 2003, 00:51
Dikkere plectrums spelen heerlijk op snelheid, ik gebruik van die dikke blauw doorschijnende plectrums van 3mm (ook van dunlop dacht ik, ze spelen iniedergeval heerlijk, omdat ze best klein zijn en een scherpe punt hebben.)

Akira
10 oktober 2003, 12:57
Ik speel metal, ook wel eens snelle muziek dus, en ik speelde met een flexibel plectrum vroeger.
Totdat ik bij Fred een Dunlop 2.08 jazztone plectrum kreeg om een gitaar van hem te bespelen.
Je voelt gewoon dat je meer controlle hebt over je spel met die dingen.
Ze zijn geloof ik nog van grafiet gemaakt ook, dus ze glijden soepel over je snaren heen, niks geen blijven hangen en zo.
En mega-rigide...
Plus ze zijn niet zo klein, ze houden lekker vast.



http://www.bigcitystring.com/pjt.htm

Kurt's Fender
10 oktober 2003, 14:11
Bah, wat een flauwekul allemaal! Meebuigen, achterhaken, opstuiteren,.... :D

Nee geintje.... maar ik speel bv. liever met een "medium" plectrum, omdat je bij dunnere plectra :D beter de boventonen te horen krijgt, wat ik dus liever heb.
En over je snelheid... dat meebuigen vd snaar vind ik zelf geen goed argument. Het is meer een kut smoes :D Beheersing zit nl. in je kunde, niet in je spullen. :wink:

Akira
10 oktober 2003, 14:25
Beheersing zit nl. in je kunde, niet in je spullen. :wink:

Dat is net zo dom als zeggen dat beheersing alleen in je spullen zit, niet in je kunde.
Het is, zoals met praktisch alles, een combinatie van beiden.
Je maakt mij niet wijs dat arpeggio's net zo snel en vloeiend lopen op een slecht afgestelde kutgitaar van 120 euro als op een perfect afgestelde gitaar van 3000 euro.

Kurt's Fender
10 oktober 2003, 16:48
Ja daar heb je een punt... maar het was ook met een knipoog :wink:

Wat zijn jullie toch serieus op deze forum... :razz:

Akira
10 oktober 2003, 17:30
Wat zijn jullie toch serieus op deze forum... :razz:

DEZE forum??





















































:-D

Kurt's Fender
11 oktober 2003, 13:49
Ahhh gelukkig....... ik was al bijna bang geworden! :D




Tis natuurlijk: "deze forii" ........ *slaps himself in the face* :amp:
:D :wink:

slayurrr
11 oktober 2003, 14:22
It smells like teen spirit

wietse
11 oktober 2003, 14:29
Je maakt mij niet wijs dat arpeggio's net zo snel en vloeiend lopen op een slecht afgestelde kutgitaar van 120 euro als op een perfect afgestelde gitaar van 3000 euro.

andersom werkt het wel een perfect afgestelde kutgitaar tegen een slecht afgestelde gitaar van 3000 euro.
dan speel je beter op dat goedkope ding.

rien
11 oktober 2003, 20:00
Jim dunlop 2 mm . lekker heavy en zeer controleerbaar..kan je razendsnel mee spelen
Dunnere plectra die meebuigen gebruik ik meestal met hybride techniek waar je en mee strumt en de melodielijn pickt met je vingers ( clap van steve howe bijvoorbeeld)

hoi

Javaca
11 oktober 2003, 21:09
Ahhh gelukkig....... ik was al bijna bang geworden! :D




Tis natuurlijk: "deze forii" ........ *slaps himself in the face* :amp:
:D :wink:
FORA :o :cry: :razz: :razz: :razz: :-D :-D :-D

Wilson
13 oktober 2003, 13:19
Zo, ik heb er twee gekocht. Een paarse Dunlop Tortex, dikte 1.14 mm. en een grijze Dunlop Gator 2.0 mm. Die laatste lijkt me wel erg dik, maar ach, die dingen zijn zó goedkoop...
Ik heb 'm toch maar gekocht omdat ik die paarse toch nog een béétje kon buigen. Ik dacht dat 'ie echt onbuigzaam zou zijn, maar dat valt wel mee. Maar het is niet te vergelijken met m'n slappe Gibson plectrum! Maar toch heb ik dus ook maar die 2.0 gekocht. Ook al lijkt 'ie wat minder vast in de hand te liggen (het oppervlak is wat ruwer, alhoewel je het ook fulweig kan noemen... Vreemd genoeg lijkt die gladde paarse toch minder gauw weg te glippen.)

Ik zie trouwens nu net op internet (op de Dunlop site) dat ze twee versies hebben van elk plectrum: één met een ronde punt en één met een scherpe. Die van mij, heel apart, zit er een beetje tussenin! Hij is niet superrond maar ook niet superscherp... Op die site staat ook H1 of H3 op de plectrums. Op de mijne staat gewoon 1.14 mm.

Kan dan kloppen? Zal wel...

Nou, ik ben HEEEEEEEEL benieuwd of ik er erg aan moet wennen! 't Zal wel even tegenvallen in het begin, denk ik...

dunlop heeft vrij veel vershcillende 'lijnen' plectrums... tortex, ultrex, nylon etc. Ik zou je de jazz 3 aanraden: 1,nogwat millimeterer, superklein, keihard, hele scherpe punt. Speelt goed.

ja! ik ben ook pas overgestapt op de jazz drie, na een tijd met gele tortexen gespeeld te hebben, wat me opviel was de verbetering in toon! De jazz III klonk in verhouding met de tortex veel warmer en ronder, de tortex was veel feller, alsof je de snaren met je vingers aanslaat. wel had die jazz 3 wat groter gemogen van mij eigenlijk...

Kurt's Fender
13 oktober 2003, 14:02
Ahhh gelukkig....... ik was al bijna bang geworden! :D




Tis natuurlijk: "deze forii" ........ *slaps himself in the face* :amp:
:D :wink:
FORA :o :cry: :razz: :razz: :razz: :-D :-D :-D

*zucht*

Neeeee... tis FLORA & FAUNA!

:razz:

Javaca
13 oktober 2003, 21:35
Pleura en Paula :???:

Kurt's Fender
14 oktober 2003, 11:59
Waar ging deze topic eigenlijk ook al weer over???

Stratman70
13 januari 2004, 22:32
Of je met dikke plectrums sneller speelt. ik heb het nu inderdaad eens geprobeerd, maar die zijn inderdaad sneller ja. Ik stond er gewoon van versteld! Na 20 jaar gitaarspelen gaat er een wereld voor me open!

Ik dacht ook altijd dat slappere plectra (??? Museum, musea, datum, data) minder weerstand gaven en dus sneller moesten zijn, wat dus niet klopt.

hoofd
13 januari 2004, 22:35
slappe plectra buigen mee, harde plectra niet.

Stratman70
13 januari 2004, 22:41
Eigenlijk ben je best grappig hoofd! :-D

Aca Ilic
18 januari 2004, 20:03
Wat de dikte betreft hoeft dikke plectrum niet echt sneller te zijn . Het ligt natuurlijk aan je eigen snelheid van de aanslag. Waar dikke plectrum wel voor zorgt, is de meer attack in je aanslag, en dat betekent wat " dikkere " stevigere toon, en dat is voornamelijk de verschil t.o.v. dunnere plectrum.

rien
19 januari 2004, 08:34
Met dikkere plectra ( zal best wel hoofd musea electra...java ..kaza.. etceterAA...) heb je meer controle en als je dus al langer speelt heb je tevens meer snelheid..\

Kort door de bocht uiteindelijk kan je sneller spelen met een dikker plectrum hoe je het ook wend of keert went of keerd..(alles wendt.. ook taal.)

Phyrexian
22 januari 2004, 09:45
Voor death metal en alles snelle aanverwanten:
Dunlop Tortex 0.88 of 1.00 mm, liefst de 'sharp' versie... kan je fijner mee spelen.

Negative K3 fan
22 januari 2004, 10:14
je hoeft niet per sé dikke plectrums te hebben zolang ze maar stijf zijn= meer controle en uiteindelijk ook meer snelheid. Ik vind jazz 3's het leukst, die zijn enit eens zo dik (1.nogwat mm) maar wel keihard, klein en hebben een superscherpe punt, de zwarte zijn mijn favoriet.

birt
22 januari 2004, 10:39
ik speel weleens met een groot metalen plectrum met 3 gelijke punten
(zo een beetje american jazz geluid, alof je met een dunne dollarcoin speelt) ik heb ook zelf een ronder plectrum gemaakt uit zink, dit klinkt nog anders dan die driehoek, je kan er minder snel mee maar het jazz geluid is wel 'echter'
anyway, ik gebruik verschillende plectrums omdat ze gewoon verschillend klinken, mijn favo zijn een gibson heavy (3hoek, basplectrum normaal maar ik speel er gitaar mee) een dunlop .73 en dat metalen .60, ah ja dan ook nog eentje dat door mijn marokaanse gitaarleraar gemaakt is uit de hoorn van een koe, lekker dik, gevijld zodat het perfect tussen je vingers ligt, mooi geluid... anyway, plectrums bepalen voor mij dus meer de klankkleur dan hoe snel ik kan spelen (want ik kan gewoon niet snel genoeg volgen met m'n linkerhand)

Luca P
25 januari 2004, 11:35
Ik speel met een Sharkfin, de rode.
Slap, dun, je kan hem bijna oprollen bij wijze van spreken.
En mensen willen vaak weten wat voor een plectrum ik heb. En staan verbaasd als ze dat flubbertje zien!
Maar ik speel ook tegelijkertijd met de vingers van mijn rechterhand.

rien
25 januari 2004, 16:38
Ja als ik een stuk speel waar je hybride speel speel ik ook liever met een wat dunner plectrum vooral als je een fingerpickstuck speelt waar je
moet strummen fingerpicken en soleren, ( steve howes stukken bv) echter met een dikker plectrum ( of stijver ) heb ik toch echt een veel betere controle en gaat het bloed snel.

Hoi

Lutz
25 januari 2004, 23:58
ik speel al jaren met een dunlop tortex 1.5mm zeer te vreden van en ze zijn extreem handelbaar voor shred-werk

aad
30 januari 2004, 00:04
Ik heb net 4 Dunlop Stubby's gekocht, 2.0 mm.
Die spelen te gek! Ik heb een aantal zelf gemaakte plectraiumsen, sommige zijn van perspex andere van plexiglas. Erg hard en dik (3mm). Was ik altijd redelijk tevreden over. Toch vond ik de laatste tijd de "tik" die ze maken bij het aanslaan storend worden.
Heb ook nog donker paarse en licht paarse plectraas, waarvan ik het merk niet meer weet Fender heavy? 1.5 en 2.0mm (heb ze al heeeeel lang) maar die vind ik weer te dof klinken.

Die stubby's....die zijn het voor mij nu.

Experience
30 januari 2004, 15:16
wat een gezever om plectrums jongens? Speel toch gewoon met wat je lekker vind. Ik speel met de rode tortex. Aardig dun dus. en ben echt niet sneller met een dik plectrum, heb het wel geprobeerd maar kan dr niks mee. vooral voor funky slagjes vind ik het niet lekker. Dus mij maar een dunne, betwijfel of t zoveel scheelt in de snelheid

rien
30 januari 2004, 15:57
geen gezever.... dikker plectrum is sneller of klinkt sneller omdat je techniek beter on controle te houden is....

omdat iedereen er ook wat over te vertellen heeft lijkt het gezever maar de basis klopt

dikker of stijver plectrum = sneller

hoi
rien

aad
30 januari 2004, 20:13
wat een gezever om plectrums jongens? Speel toch gewoon met wat je lekker vind. Ik speel met de rode tortex. Aardig dun dus. en ben echt niet sneller met een dik plectrum, heb het wel geprobeerd maar kan dr niks mee. vooral voor funky slagjes vind ik het niet lekker. Dus mij maar een dunne, betwijfel of t zoveel scheelt in de snelheid

Vervolgens "zever" je gezellig mee.
Je bent niet sneller met een dikker plectrum? Dat heb je geprobeerd? Betekent dat dat als JIJ het geprobeert hebt zonder resultaat dat het voor niemand zin heeft om nog iets te proberen? Als het niet sneller gaat dan klinkt het iig toch anders met een ander plectrum.

Dik/dun/plastic/nylon/been/metaal->staal/titanium/nickel noem maar op levert steeds een andere klank/attack op.
Ik dacht zelf dat hoe harder hoe mooier, maar nu met die stubby's klinkt het helderder en strakker dan met een perspex plectrum waar ik altijd trots op was.

Maakt wel degelijk uit. Maar je kan ook met een lucifer spelen :razz:

rien
30 januari 2004, 20:19
ligt eraan hoe oud ie is... mijn dochter van 4 mag echt niet met lucifers spelen :dance:

Soppie300
5 februari 2004, 14:26
ik dacht dat je jusit met een zacht plectrum sneller kon spelen , je ken dan toch veel sneller up en down stroken , da ding buigt toch wel mee

maar ik gebruik altijd al een behoorlijk dik en hard plectrum, vink gewoon het fijnst

dacht ik ook! :-? Speel meestal met dunne plecs...

Soppie300
5 februari 2004, 14:26
ik dacht dat je jusit met een zacht plectrum sneller kon spelen , je ken dan toch veel sneller up en down stroken , da ding buigt toch wel mee

maar ik gebruik altijd al een behoorlijk dik en hard plectrum, vink gewoon het fijnst

dacht ik ook! :-? Speel meestal met dunne plecs...

Soppie300
5 februari 2004, 14:26
ik dacht dat je jusit met een zacht plectrum sneller kon spelen , je ken dan toch veel sneller up en down stroken , da ding buigt toch wel mee

maar ik gebruik altijd al een behoorlijk dik en hard plectrum, vink gewoon het fijnst

dacht ik ook! :-? Speel meestal met dunne plecs...

Static-M
9 februari 2004, 13:48
Jim Dunlop Big Stubby 3.0 mm all the way! :D

Blijepanda
9 februari 2004, 18:38
Ik ben eigenlijk met steeds hardere plectrums / plectra (?) gaan spelen de laatste tijd, en ze zijn zeker weten sneller. :)