PDA

View Full Version : onderhoud...



Nocki
8 oktober 2003, 23:43
hoi. over het algemeen onderhoudt ik mn gitaren vrij goed.

als er nieuwe snaren opgaan dan maak ik het fredboard schoon met dándrea lemon oil waardoor de toets geolied is en alle vuil er weer vanaf is. en ik zorg dat de body weer even opgepoetst is en de intonatie zuiver is als dat nodig moest zijn.

doen julie nog meer vandat soort dingen?
als je vind dat je gitaar relic moet zijn en flink onder de zweet plekken moet zitten dan vind ik dat niet zo belangrijke om te weten 8-)
ha!


heeft er iemand nog een leuke tip...
Nocki

Akira
9 oktober 2003, 00:05
Ik doe eigenlijk niets aan het onderhoud......zelfs de snaren laat ik zitten totdat ze knappen.
Alleen als ik er zin in heb, dan poets ik de body, maar dat is toch eigenlijk wel alles.... :oops:

schaap
9 oktober 2003, 00:09
+1, ik poets em af en toe wel, maar echt serieus onderhoud van dat ding zoals jij doet, nee sorry :-?

cas121
9 oktober 2003, 08:57
ik ben er ook wel veel mee bezig, vaak effe in de polish zetten voor een goeie shine.. Vooral na shows want dan heb jedoor 't zweten gewoon heel snel een stroeve gitaar.

Ik zou alleen als ik jou was niet zo vaak de toets met olie bewerken, hooguit 2 keer per jaar, dus wel gewoon goed schoonmaken maar niet telkens in de olie gooien, wordt dan teveel opgenomen en dan wordt je toets te zacht..

werk met GHS polish en gibson fretboard conditioner

Harry
9 oktober 2003, 09:39
na het spelen haal ik een doek over de snaren, laatst was ik het vergeten, en toen ik na een tijd de gitaar uit de hoes haalde bleken de snaren verroest te zijn. Meer onderhoud pleeg ik niet.

Nocki
9 oktober 2003, 09:41
tja dat veel olien is idd geen goed idee. tis niet dat ik het bij elke beurt doe maar toch geregeld. speelt wel lekker trouwens en je geluid wordt er zeker door beinvloed.

gisteren heb ik mijn nieuwe ellektriesche spaanse gitaar ontsnaart. opgepoetst en de toets geolied en dat is zo geweldig geworden... heerlik speelt dat nu...

Nocki

Negative K3 fan
9 oktober 2003, 09:43
poets af en toe gitaar (alleen de agile want die is zwart en glanst harder) en ik veeg sinds kort ook altijd de snaren stuk voor stuk goed af (end at scheelt!!!11 na vier weken glanzsen de ongewonden snaren nog steeds miraculeus).

Izegrim
9 oktober 2003, 09:49
Naast wat jij doet Nocki gooi ik haal ik af en toe de brug uit elkaar om te olieën (max. 1x p.j.), en gebruik ik Fast Fret om m'n snaren goed te houden. Kijk inderdaad uit met te vaak je fretboard olieën want op den duur kunnen je frets losser gaan zitten... twee keer per jaar is voldoende. Schoonmaken met Zippobenzine (nafta) kan iedere keer met snaren verwisselen. Zippobenzine is vluchtiger dan wasbenzine en krijgt niet de kans om onder het opervlak te werken en je toets uit te drogen. O ja, en af en toe wat contactspray in bewegende electronica.

cas121
9 oktober 2003, 10:18
Het is idd echt super als je net een nieuwe/2dehands gitaar binnenkrijgt en dan weer helemaal bijwerkt.. Had ik pas ook met de LP studio die ik heb gekocht, hij was eerst echt ronduit vies, vooral de toets, zat echt een kilo ouwe meuk op.. grondig schoonmaken, hersnaren, afstellen en intoneren is dan gewoon zo vet om te doen.

urezna
9 oktober 2003, 10:27
over onderhoud gesproken....

ik merk dat mijn brug, ook al houd ik het schoon door na iedere keer spelen er een doekje over te halen, toch een beetje aangevreten wordt door zweet en vuiligheid van mn handen denk ik.
en aangezien ik ook gitaren met piezo-brug heb, maak ik me zorgen of dat voor die elementjes kwaad kan...
iemand ideeen, adviezen en ervaringen?

wietse
9 oktober 2003, 18:40
poetsen met autowas en fretboard 1x per jaar olieen.
snaren afnemen hoef ik niet echt te doen heb geen zweethanden.
meer hoeft niet , en in mijn geval ze soms afstoffen .

www.vanafvandaag.tk
10 oktober 2003, 15:43
Zo eens per jaar neem ik mijn gitaren onderhanden. Fretboard schoonmaken en in de olie zetten (meubel olie werkt goed genoeg) en de electronica ook even schoonmaken (contactspray in de knoppen / potmeters) en verder gewoon een beetje afpoetsen zo nu en dan. En voor een gig even een doek over de body, staat ie mooi te glimmen op de foto's 8-)

Intoneren e.d. doe ik iedere keer als ik snaren vervang, maar als bassist is dat gelukkig niet al te vaak. Oh ja, wat olie (nee, geen meubel olie, maar WD40 ofzo) in de stemmechanieken om de boel soepel draaiend te houden.

NeeraDJ
10 oktober 2003, 21:53
Eigenlijk doe ik niet veel aan het onderhouden van m'n gitaren, ik ben meer van mening dat ik de gitaar niet hoef te onderhouden e.d. zolang de gitaar goed speelbaar blijft, ik bedoel das het doel van de gitaar :-D !

Toen laatst een snaar van m'n Fender Strat knapte en ik de snaren had verwijderd zag ik pas hoe vies het fretboard echt was. Gewoon even de fretten gepolijst, fretboard schoongemaakt, de gitaar z'n glans trug gegeven en het zag er echt een stuk mooier uit, ongeveer een half uurtje werk! Je kan er dan ook echt niet meer vanaf blijven.

Nogmaals wanneer het echt moet dan doe ik het ook, maar ik zou er geen hobby van maken, een gitaar heeft ook nut! :razz:

raoulduke
10 oktober 2003, 21:58
Ik wou laatst mijn mooie Strat een opknapbeurt geven, toen was ik met wasbenzine op de hals gegaan, om al het vet van het spelen weg te krijgen. Heel mijn toets was opeens blank hout. Ik heb een week lang iedere dag olie erop gewreven en hij speelt nu gewoon weer goed. Maar ik ga niet meer met wasbenzine op de toets :)

moretel
11 oktober 2003, 01:20
Ik maak hem elke week schoon na het oefenen, meestal zaterdag morgen en neem de snaren na het spelen af met een droge doek, ik gebruik alleen fast fret en zorg voor een schoon fretboard en zonder vingerafdrukken op de body, een deukje of krasje vindt ik niet erg.
Verder controleer ik altijd de intonatie en halsafstelling na het wisselen van snaren.

ReinoutV
11 oktober 2003, 10:09
Als ik alle snaren eraf haal maak ik de hele gitaar schoon met een doek met Glassex. Wanneer de snaren erop zitten behandel ik ze met een dr. Nogwat lubricant, waardoor ze een beschermend laagje krijgen. Na íedere keer spelen maar ik iedere snaar afzonderlijk met een theedoek schoon (met 2 vingers een snaar pakken en dan helemaal langs gaan). Af en toe de body ook iets afvegen met diezelfde theedoek (die regelmatig in de wasmand verdwijnt). Sinds kort heb ik ook GHS Fast-Fret, nog niet zo veel ervaring mee. En kheb ook nog ergens zo'n Fender polish-cloth liggen. Toch ook maar eens opzoeken...

CHMC
11 oktober 2003, 10:12
Hey, die lUbricant klinkt wel goed:

Ik heb GHS Fast Fret, maar ik heb zulk agressief zweet, Fast Fret heeft daarbij helemaal geen effect; ik speel wel soepeler, maar mijn snaren gaan niet echt langer mee.

Kent iemand zulke " coating lubricants" ?

:D

ReinoutV
11 oktober 2003, 10:14
Dat wat ik heb is volgens mij van Kyser: een wit busje met in een rode ellips Kyser, daaronder dr. Stringfellow en een foto van een nobelprijswinaar :).

raoulduke
11 oktober 2003, 10:17
Dat is een goede tip, ik zal eens gaan kijken of dat spul ook werkt tegen mijn zweet, want mijn snaren 'roesten' nogal heel snel waardoor ze dof gaan klinken en ik ze zeer snel weer moet vervangen.

Stitch
12 oktober 2003, 13:59
Ik maak hem elke week schoon na het oefenen, meestal zaterdag morgen en neem de snaren na het spelen af met een droge doek, ik gebruik alleen fast fret en zorg voor een schoon fretboard en zonder vingerafdrukken op de body, een deukje of krasje vindt ik niet erg.
Verder controleer ik altijd de intonatie en halsafstelling na het wisselen van snaren.

Haha...volgens mij besteed je nog meer tijd aan het onderhouden van je gitaar dan van je vrouw :razz:

moretel
13 oktober 2003, 00:57
Daar heb je helemaal gelijk in maar ik vergeet haar niet hoor.
:)