PDA

View Full Version : Printplaat etsen



Grandmaster J
8 oktober 2003, 20:34
Weet iemand hoe sterk ik de amoniumpersulfaat-oplossing moet maken om een printplaatje te etsen? Op de ontwikkelaar staat namelijk wel hoeveel gram/liter ik op moet lossen, maar bij dit etsmiddel niet. Of is het gewoon een paar keer proberen en kijken wat het beste gaat? (in dat geval een indicatie svp)

Alvast bedankt,

Jeroen

hadv
8 oktober 2003, 21:20
het lijkt mij dat je dit gewoon moet vragen bij de electroboer waar je het hebt gekocht. er zijn verschillende etsmiddelen in verschillende sterkten te koop

Grandmaster J
9 oktober 2003, 23:53
Het lullige is dat ik die electroboer een eikel vind, ben daar niet zo netjes behandeld (een paar componenten levert natuurlijk niet zo veel voor ze op als bijv het fixen van een radio/tv). Wilde er dus eigenlijk niet meer terugkomen.
Heeft iemand dus een indicatie van de sterkte die ik moet nemen voor de amoniumpersulfaat-oplossing? (indien mogelijk in g/l, maar kan ook terugrekenen vanuit molariteit)

Jeroen

aadplagiaat
10 oktober 2003, 00:22
Het lullige is dat ik die electroboer een eikel vind, ben daar niet zo netjes behandeld (een paar componenten levert natuurlijk niet zo veel voor ze op als bijv het fixen van een radio/tv). Wilde er dus eigenlijk niet meer terugkomen.
Heeft iemand dus een indicatie van de sterkte die ik moet nemen voor de amoniumpersulfaat-oplossing? (indien mogelijk in g/l, maar kan ook terugrekenen vanuit molariteit)

Jeroen

Hmmm, beetje moeilijk te zeggen.....
Afhankelijk van de kwaliteit van het spul (waarover ik nooit echt te klagen heb gehad) maar in de regel kun je aanhouden: 500gr voor 2 liter water.

Of natuurlijk 250 gr voor.... :-D ,je kon rekenen zei je.

Je zou een (vuurvaste) glazen schaal kunnen gebruiken om de vloeistof op zo'n 45 a 50 graden te kunnen houden (thee lichtjes?) en een fietspomp (of voetpomp) met een plastic slangetje om (voorzichtig) wat lucht langs de print te blazen. Je moet bedenken dat het langs-spoelen van de vloeistof langs het koper het etsproces sterk versnelt. Eigenlijk zou je de vloeistof onder redelijke druk op je print moeten "douchen", dat gaat echt RETEsnel, maar ja een etsbestendige pomp €€€ :cry: .
Terug dus naar wat we WEL kunnen.

Door de luchtverplaatsing gaat het ook best (+/- 10-15min), maar denk erom, alles wat in aanraking met de vloeistof komt (morsen, sproeien spatten enz) gaat vroeger of later naar de Kl, dus doe het een beetje rustig aan. Geen paniek natuurlijk, ik leef ten slotte ook nog (nou jah, als je DAT leven wilt noemen :D ).

Goed afspoelen natuurlijk. De handdoek die je gebruikt om je handen mee af te drogen kun je afschrijven. :P . Zelf gebruik ik keukenpapier.

Print goed cleanen enz... enz...

Grandmaster J
11 oktober 2003, 22:20
K, bedankt. Over materiaal heb ik gelukkig niet te klagen, mag op school een compleet scheikunde-kabinet gebruiken :-D :-D :-D

Jeroen