PDA

View Full Version : Aanschaffen versterker, waarop te letten?



Barbara
8 oktober 2003, 20:31
Gisteren heb ik een Fender Telecaster '52 reissue gekocht uit '81/'82 (JV-serie). Nu heb ik nog geen versterker en vraag mij af waar ik op moet letten/ aan moet denken bij aanschaf.
Ik ben van mening dat ik een versterker moet kopen die bedoeld is voor een telecaster en niet een versterker die alles aan kan, dus zowel het accoorden-werk als het scheuren.
Ik zelf ben meer geinterreseerd in een buizenversterker. Als ik deze 2-dehands koop wat zijn dan aandachtspunten?

Voorlopig kan ik het doen met een Peavey buizenversterker die ik van een collega mag hebben dus ik heb tijd zat om mij goed te informeren. Alle info is welkom.

BLOK182
8 oktober 2003, 20:40
De grote 2: WAT wil je (max) uitgeven en WAT voor muziek wil je ermee gaan spelen?

Barbara
8 oktober 2003, 20:50
1. max 600 euro
2. soft rock en country

gerrekat
8 oktober 2003, 20:58
LOL dat ie hard kan!

gerrekat
8 oktober 2003, 21:00
Zeker voor een Fender amp gaan in dit geval, moet een zeer goede clean hebben!

Zou kijken of je voor dat gel;d een buizenamp kan scoren,...hmmm krap, maar zou echt de moeite zijn, die klinken zeker clean veel warmer en hebben veel meer dynamiek...jeweetwel de country "twang"....

Negative K3 fan
8 oktober 2003, 21:13
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2562805578&category=46654

deze lijkt me wel koel voor soft rock en country

dont let the size fool you! Versterkers gaan vaak (een stuk) harder dan je denkt :)

Baker
9 oktober 2003, 10:28
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2562805578&category=46654

deze lijkt me wel koel voor soft rock en country

dont let the size fool you! Versterkers gaan vaak (een stuk) harder dan je denkt :)

Inderdaad! Lijkt me een hele goede keus! Nou hoeft het niet perse DEZE te zijn, maar ga op zoek na iets dergelijks.

600 is inderdaad een beetje krap, maar een 2ehands fender buizenbakkie moet lukken als je geduld hebt.

1 ding: laat je niet in een muziekwinkel een "transistor-die-klinkt-als-een buizenversterker-met-eventueel-een-buis-in-de-pre-amp" aansmeren!!

LordRiffenstein
9 oktober 2003, 10:34
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2562805578&category=46654

deze lijkt me wel koel voor soft rock en country

dont let the size fool you! Versterkers gaan vaak (een stuk) harder dan je denkt :)

Oh shit, dit gaat NOOIT meer goed komen maar ik ben het voor een keertje helemaal eens met NegK3Fan :razz:

Baker
9 oktober 2003, 10:35
voor wat betreft de aandachtspunten:

*probeer erachter te komen hoe oud de buizen zijn en hoeveel ze gebruikt zijn! Bij INTENSIEF gebruik (iedere dag) moeten ze na een jaar vervangen worden, hoewel dat echter een richtlijn is. ze kunnen ook makkelijk 2 of 3 jaar mee, of als je pech hebt slechts een half jaar.

*Test de amp goed: let op plotselinge volume verschillen, gerinkel, gekraak, gefluit of andere onheilspellende geluiden: allemaal dingen die op versleten buizen duiden. Test dit ook op ALLE kanalen indien meer dan 1 kanaal aanwezig.

iam
9 oktober 2003, 10:48
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2562805578&category=46654

deze lijkt me wel koel voor soft rock en country

dont let the size fool you! Versterkers gaan vaak (een stuk) harder dan je denkt :)

Inderdaad! Lijkt me een hele goede keus! Nou hoeft het niet perse DEZE te zijn, maar ga op zoek na iets dergelijks.

600 is inderdaad een beetje krap, maar een 2ehands fender buizenbakkie moet lukken als je geduld hebt.

1 ding: laat je niet in een muziekwinkel een "transistor-die-klinkt-als-een buizenversterker-met-eventueel-een-buis-in-de-pre-amp" aansmeren!!

600€ is zeker niet krap voor een Fender buizenversterker!!!!
ik heb er al twee gekocht en beiden onder de 500€ (natuurlijk heb ik wat moeten zoeken)
en het waren niet de kleinere versterkers van Fender, een vibrosonic (375) en een twin reverb (475) :D
gewoon zoeken en hopelijk ook vinden :)

Negative K3 fan
9 oktober 2003, 14:02
een twinr everb voor 475 is toch wel vrij zeldzaam, meeste silverfaces gaan voor zo rond de 900...

marc_o
9 oktober 2003, 14:27
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2562805578&category=46654

deze lijkt me wel koel voor soft rock en country

dont let the size fool you! Versterkers gaan vaak (een stuk) harder dan je denkt :)

Oh shit, dit gaat NOOIT meer goed komen maar ik ben het voor een keertje helemaal eens met NegK3Fan :razz:


Sja, ik zat hier ook al te klappertanden, maar jij brak het ijs gelukkig, pffff


en weer ontopic, probeer zeker ook eens de Peavy Deltablues uit.

LordRiffenstein
9 oktober 2003, 14:33
en weer ontopic, probeer zeker ook eens de Peavy Deltablues uit.

Of een Peavey Classic 30 of 50, ZEER degelijke en goedklinkende versterkers!!

jpb
9 oktober 2003, 15:05
Wat moet Barbara nou met een twin reverb??? Veel te groot. Ik denk eerder in de richting v/e Fender Princeton-reverb, en als dat te duur wordt een gewone princeton (silverface dus). Perfecte cleane toon. Klinken altijd nog veel beter dan de meeste nieuwe PCB-Fenders (gaan eerder kapot, kun je moeilijk 'servicen' en de toonregeling is vaak matig). succees ermee.

Barbara
9 oktober 2003, 18:47
:)
Tot nu toe alvast bedankt voor alle reacties. Ik heb gisteren veel topics gelezen over verstrekkers en met deze opmerkingen erbij begin ik me al meer een beeld te vormen.
Heb ook begrepen dat de instellingen die je gebruikt van groot belang zijn om een geluid clean te krijgen of niet.
Ik denk dat ik in ieder geval maar eens een dagje versterkers ga uit proberen bij WaveWorld om het verschil te horen tussen de diverse versterkers en dan zie ik wel weer verder.

jpb
9 oktober 2003, 21:48
:)
[....]Heb ook begrepen dat de instellingen die je gebruikt van groot belang zijn om een geluid clean te krijgen of niet.[.....]


Ik ben het daar niet mee eens. Clean = clean en het klinkt goed of niet; m.a.w.: zit het er niet in dan kun je het nooit krijgen (bv bij high-gain amps) en zit het er in, dan klinkt het bij alle 'instellingen' goed. En goed clean geluid is de basis, zeker voor jouw doel. succes

Nicci
10 oktober 2003, 15:16
Wat wil je er mee gaan doen? Als je hem vaak mee moet nemen is het gewicht en formaat van belang. Als je er alleen thuis op gaat spelen, dan is het volume weer van groot belang.

Aandachtspunten . . . . . Als je een oude buizenbak koopt is het absoluut niet uitgesloten dat er wat mee is. Let goed op bijgeluiden. Soms is het slechts een buisje dat vervangen moet worden, maar soms moet hij compleet in de revisie. Dat kost geld. Als ze de klachten al kunnen verhelpen.

LordRiffenstein
10 oktober 2003, 15:21
Aandachtspunten . . . . . Als je een oude buizenbak koopt is het absoluut niet uitgesloten dat er wat mee is. Let goed op bijgeluiden. Soms is het slechts een buisje dat vervangen moet worden, maar soms moet hij compleet in de revisie. Dat kost geld. Als ze de klachten al kunnen verhelpen.

Goed punt maar dat geldt ook voor andere versterkers. Gewoon goed opletten als je 2de hands koopt. Wil je wat meer zekerheid als je 2de hands gaat dan kan je misschien eens vragen in de muziekwinkels in de buurt wat ze 2de hands hebben staan. Winkels geven soms nog een beetje garantie. Een winkel zal ook minder snel kapotte spullen verkopen (imago ed.) en kan eventueel helpen bij een reparatie mocht dat nodig zijn.