PDA

View Full Version : HELP!



Pulk
8 oktober 2003, 18:24
Zou iemand mij ajb kunnen helpen, ik heb al een paar jaar een probleem waar ik maar niet uit kom.

Ik heb een Gibson Les Paul special en nadat er nieuwe snaren op gelegd zijn en hij geïntoneerd is, loop ik een maand of wat daarna tegen hetzelfde probleem op:

Over een bepaald fret-traject van mij hoge e-naar klinkt die snaar of hij "niet met zichzelf gestemd" is of iets dergelijks. Als je hem aanslaat (nu bijvoorbeeld van fret 9 tot 14) "schommelt" de toon. "Vibrato" zou je
het ook kunnen noemen. Dit wordt ook steeds erger.

Dit terwijl de snaar (met stemapparaatje) wel goed geïntoneerd is. De hoogte van de brug veranderen verschuift alleen het probleem naar een ander fretinterval.

Ik heb me laten vertellen dat dit met de snaar te maken heeft (de snaar zou te oud & versleten zijn). Leg ik er echter een nieuwe snaar op dan geeft die vrijwel meteen hetzelfde probleem!

Ik vraag me af of iemand hier raad weet?
Alvast bedankt...

[/b]

fred dons
8 oktober 2003, 19:25
het kan zijn dat je pups te hoog staan waardoor de magneet pull te groot is en er wolftones onstaan (een vals soort vibrato)

probeer eerst een de pickups wat lager te schroeven, als dit niet helpt check ook even deintonatie op de 19 fret (flagolet moet gelijk zijn aan de gefrette toon)

sterkte

Izegrim
9 oktober 2003, 02:15
hebben hums daar genoeg stringpull voor?

jorrit
9 oktober 2003, 13:27
volgens mij hebben hum's daar juist genoeg stringpull voor.....veel meer als singles....of zie ik dat nou weer verkeerd.....

Soulflyhigh
9 oktober 2003, 13:49
Dat zie je verkeerd :wink: Hummie zijn twee spoelen (duh). Zij heffen de string pull juist op. dit is niet voor niets een verschijnsel wat er vaak op stratocaster voorkwam en bijna niet op LP's

Pulk
13 oktober 2003, 14:01
Ben ik weer...

Aangezien ik op kamers zit kan ik alleen in het weekend kijken of jullie tips hebben gewerkt.

Ik kwam er dit weekend echter pas achter dat het probleem ("onzuivere"/"vibrerende" toon in bepaald fretinterval) ook aanwezig is als mijn gitaar niet aangesloten is; dus niet doorversterkt hoor je het ook.

Het lijkt dus alsof de snaren ergens tegenaan slaan en zo dat verrotte geluid geven. Met de brug hoger zetten verplaats je het probleem alleen maar: steeds verder omhoog op de hals... Tot je de brug zo hoog schroeft en de snaren zo hoog liggen dat het niet bepaald fijn meer speelt.

Ook gek dat ik dit probleem niet telkens heb, maar alleen als de snaren wat ouder beginnen te worden of als de laatste "grote beurt" langer geleden is. ---> Een halsprobleem?

Waar zou het probleem anders kunnen zitten?

Bedankt aan iedereen die tot nu toe al gereageerd heeft!

Izegrim
13 oktober 2003, 14:08
Trussrod bijstellen. Gebruik de zoekfunctie en je zult het wel op kunnen lossen. Succes.

Ize

guvnor
13 oktober 2003, 14:15
Ik herken het probleem... Ook mijn e snaar doet dit rond de 14e fret.
Bij mij hoor ik het echter alleen met high gain setings. Het begon toen ik de standaard humbucker verving door een SD Custom Custom. De originele had er geen last van.

Ik ga in ieder geval proberen of het omlaag draaien van de pickup bij mij verbetering geeft.

Als er andere oplossingen zijn ben ik er ook benieuwd naar.

hadv
14 oktober 2003, 01:19
humbuckers bucken hum, er zitten nog steeds vette magneten onder (vaak vetter dan single coils), dus er wordt wel degelijk aan je snaar gesjord (leg maar eens een snaar los op je pu, zie je het zelf)
overigens wordt dat nogal overdreven, er staat veel te veel spanning op je snaar om door je hummie vals te worden gemaakt

als ik je probleem beluister denk ik aan de volgende dingen:
- je snaren kunnen ongelijkmatig slijten, vervang ze als ze valser worden dan ze waren toen je ze dr net op had
- intonatie (snaarlengte, zadeltjes) nog eens ff sjekke
- trussrod sjekke, die kan weleens niet hol genoeg zijn. een hobbel is het gelukkig waarschijnlijk niet, want dan heb je er maar op 1 plek (die van de hobbel) last van.

Harry
14 oktober 2003, 10:30
"als ze ouder worden"

hoe lang laat je ze er op zitten? Zou het niet aan versleten snaren kunnen liggen?

Pulk
15 oktober 2003, 17:53
Wisselt. Meestal vervang ik ze elke 2 à 3 maanden (NB: Speel alleen in de weekends op mijn gitaar).

Maar als het probleem er (duidelijk hoorbaar) is, en ik wissel die snaar, dan heb ik binnen no-time weer hetzelfde probleem.

hadv
15 oktober 2003, 22:54
pulk,

als ze ratelen/aanlopen heb je vermoedelijk toch een geringe oneffenheid in je hals. dat verklaart ook waarom het verschuift als je de brug opkrikt.
het hoeft niet erg te zijn, maar als je niet zeker bent van je zaak ga dan niet aan de trussrod pielen.
ik heb een lp custom die dat ook een heel klein beetje had, die is door een customizer opnieuw afgesteld: probleem fietse
je kunt ook kijken of je de hals wat holler kunt trekken door er meer spanning op te zetten: dikkere snaren dus (werkte bij mij met een andere gitaar, gewoon 1 stapje dikker (maar ik speel ook nogal dun volgens sommige van de hakkers hier: 009))
is ook goedkoper en sneller dan naar de customizer
sterkte