PDA

View Full Version : Actieve vs. passieve elementen ?



yhcmarc
8 oktober 2003, 17:00
Wat heeft je voorkeur ?? Ik heb nu weer eens een EMG81 in een van mijn gitaren gezet en was eigenlijk blij verrast door de strakheid en power die ik opeens had. (Ibanez RG470FMR) , toen dat ding nog in mijn oude GIO zat zat er weinig body en power in het geluid namelijk.

Nu zit ik er aan te denken om toch maar eens te gaan sparen voor een EMG 81 / 85 setje voor in mijn ESP. Alhoewel de passieve elementen die er nu inzitten ook wel erg lekker klinken, ook al moet ik nog een paar draadjes omdraaien om de goede standen in te stellen.

Dus de vraag van vandaag :), gebruik je liever actieve of passieve elementen en waarom ?

Marc

renier
8 oktober 2003, 17:40
persoonlijk: passieve Duncans. actief vindt ik best leuk, maar is mijns inziens eigenlijk alleen geschikt om strakke metal te spelen. voor andere doeleinden vind ik ze gewoon te strak en veel te veel output hebben.

verder mis ik een beetje karakter erg in actieve pups. ze klinken zo metallig en steriel vaak. ik hou meer van de warme ronk dan de strakke beuk...

The Mule
8 oktober 2003, 18:49
Alleen maar ervaring met actieve baspickups, maar er zit zeker kwaliteits- en klankverschil tussen. EMG's zijn absoluut top. Vraag bij de winkel gewoon even naar hun brochure of check de website. Staan per element de geluidskarakteristieken omschreven, en da's geen lulkoek, ze weten waar ze het over hebben...

gerrekat
8 oktober 2003, 18:50
Passieve PU's DiMarzio en Bill lawrence...heb een jaar actieve EMG's gehad was K.U.T. alleen met SS versterkers klonken ze raar genoeg wel OK!

RaNk
8 oktober 2003, 18:58
Tja het blijft altijd weer een kwestie van smaak he. Passief vind ik inderdaad wel een lekker karakter hebben, maar aktief blijft live net ietsje lekkerder in de mix staan vind ik. Juist omdat het zo'n 'cleane tone' geeft. De hoge output kan inderdaad een nadeel zijn, maar ook een voordeel hoewel ik de meeste moderne passieve pickups weinig vind onderdoen qua output. Het heeft allebei zijn voor/nadelen denk ik.

gerrekat
8 oktober 2003, 20:47
Ik vind Passieve PU's veel organischer en dynamischer klinken zeker met buizenamps.......

wat is een moderne passieve high output PU? de X2N is van 1979 geloof ik de super Distortion van nog eerder de Seymour Invader bestaat ook al sinds begin jaren 80, veel hoger gata het niet qua output op passieve PU's..


Een high output passive heet ongeveer een output van 500-550 mV (Nee OUTPUT meet je niet in Ohms!) een Actieve EMG 81 heeft 2 V! da's bijan 4 keer zoveel....

Maar soundtchnisch merk je niet zoveel verschil inderdaad van die factor althans, ze scheuren allemaal als een gek....

Een Bill Lawrnec L 500 XL steekt qua definitie en helderheid en gebelanceerdheid met kop en schouders boven elke DiMarzio EMG of Seymour uit, veruit mijn favoriete High OUtput PU!

Ik heb zowiezo een zwak voor blade style PU's!

The Mule
8 oktober 2003, 20:52
EMG's zijn absoluut top.


...heb een jaar actieve EMG's gehad was K.U.T. alleen met SS versterkers klonken ze raar genoeg wel OK!

:-? Dat zal het verschil dan wel wezen, want mijn basamp is SS. Zowiezo komt het wel logisch over ook, actief optimaal met SS en passief met buizen...

RaNk
8 oktober 2003, 20:58
Ja in Volts weet ik dat allemaal niet maar ik ging uit van het 'gevoelsmatige', dus inderdaad: ze scheuren allemaal lekker ;)

Verder kan ik niet beamen dat de L 500 XL veel gedefinieerder klinkt als een EMG81 (als we het over die hebben tenminste). Ik heb ze zelf ook gehad maar vond ze nogal trebbly overkomen.

NeeraDJ
8 oktober 2003, 21:08
Ik vind dat missen van karakter in Actieve PU's een beetje onzin, toenk pas op dit forum begon te posten was er ook een soortgelijke discussie en had iemand een goede opmerking : Karakter voeg je zelf toe aan je spel, dat doet je PU niet voor je. Natuurlijk is je PU de essentie van je klank, maar actieve PU's kunnen zeker redelijk klinken hoor! Ik heb zo een EMG 81 (brug) in m'n Flying V en vindt het echt vet klinken. De Actieve PU kan nou wel vreselijk scheuren, maar kan ook geweldig mooi mild klinken. Begrijp me niet verkeerd, mijn voorkeur ligt zowel bij de Passieve en Actieve PU, maar ik vind niet dat de Actieve benadeeld zou moeten worden en vooral niet door argumenten die niet kloppen!

RaNk
8 oktober 2003, 21:14
Ja ze hebben wel karakter, anders zou niemand ze willen hebben, zeker een gitarist als Zak Wylde niet (om maar een voorbeeld te noemen). Zijn geluid heeft toch wel degelijk ballen dacht ik zo.

Gerrekat heeft het gewoon niet zo op aktieve elementen, EMG's in het bijzonder lijkt het wel. Anders zou ie niet zeggen dat ze een bezemsteel even vet kunnen laten klinken als een goeie gitaar :D

ijff
8 oktober 2003, 21:36
Ik speel nu een jaartje met aktieve elementen, en het is helemaal top... meestal...
Heb een EMG 81, S en SA in m'n strat. De elementen zijn waanzinnig strak.. geen last van ongewenste feedback en ruis.. ideaal om live te spelen dus.
Af en toe zijn ze alleen iets te strak.. dan zou je willen dat ze wat 'smeriger' klinken... maar goed.

gerrekat
8 oktober 2003, 21:46
In bassen is het anders daar vind ik het wel lekker bij klinken...ach jet is een questie van smaak, L 500's vrij helder...maar er zit een groot verschil tussen de "diverse" L500's op de markt....

maarten
8 oktober 2003, 22:32
wat ik me zo bedacht he.... zon hotrails.. heeft best wel veel output

en is in singlecoilformaat..

zou t mogelijk zijn om er twee naast elkaar te proppen in een hummie-spacing en ze dan aan elkaar hangen voor meer output??

niet dat ik dat van plan ben, maar vroeg het me gewoon eens af.

lijkt me wel bruut ::D

Negative K3 fan
9 oktober 2003, 09:24
dat ebstaat al, bijvoorbeeld de kent armtstrong motherbuckers, vier spoelen serieel aan elkaar vastgeknoopt voor megaveel output. Zullen vat wel meer merken zijn die dat hebben gedaan.

gerrekat
9 oktober 2003, 09:43
KRAMER maakt quad rail PU's!

wat het nut er precies van is weet ik niet!

renier
9 oktober 2003, 10:39
ik ben sowieso behoorlijk uitgekeken op high output pups. het is heel leuk allemaal, die vai achtige uithalen enzo zijn heel grappig, maar als ik de super distortion (high output!) vergelijk met de SD JB (medium output) in mijn RG, dan kan ik alleen maar concluderen dat die JB veeeel veelzijdiger, gebalanceerder en simpelweg proffesioneler klinkt.

ligt niet zozeer aan het versdchil tussen SD en DMZ, want ik vond de invader ook niks. het is wel grappig, maar ik heb liever iets in de trant van een beetje opgepepte PAF. dus een behoorlijk lage ouput en een gemiddelde resonantiepiek. dat je niet te veel hoog hebt, maar wel genoeg om het lekker transparant te maken. en dan een redelijk lage weerstand.

beste vindt ik tot nu toe de Custom 5 en de JBjunior... alhoewel de 59 of Jazz in de hals ook niet te versmaden is..

gerrekat
9 oktober 2003, 10:46
WOW nee, high output PU's RULE!

De Super Distortion is gewoon een classic....Eddie Van Halen, Iron Maiden, nou ja wie niet eigenlijk......

Ik hou persoonlijk helemaal niet van de JB...

wat is eigenljik proffesioneel dan? ligt er compleet aan hoe je het bekijkt.....

Maar ik zeg wel dat ik het meest hou van de L 500 XL en X2N...met een zeer zware neiging naar de L 500....

L 500 zijn IMO de best klinkende PU's voor Metal en Hardrock ooit!

maar ik ben met je eens dat ik ze niet zo snel zou aanbevelen voor Funk, Jazz of Country LOL!

Overigens hou ik helemaal niet van ai en consorten, ik haat shred muziek!

jorrit
9 oktober 2003, 13:25
ey gerrekat heb je ook ervaring met duncan distortion's ik heb een schecter gitaar met duncan designed dr in...maar die moet ik nog steeds vervangen. de neck positie wordt een '59 maar de brug ben ik nog niet over uit. er zit nu een duncan dist. "replica" in en die klinkt erg vet alleen mist af en toe wat definitie en ballen....

Negative K3 fan
9 oktober 2003, 13:50
JB is trouwens wel high output hahahaha

medium output is pafs etc.

eddie van halen en duncan distortion? Hij heeft zn eigen seymour duncan element ooit alten maken, die ene waar nu de evenly voiceed harmonics (EVH) op is gebasseerd. Een paf, maar dan een van de spoelen heeft meer windings (had iet ook gedaan met de pafs die die uit oude gibsons haalde) en zo krijg je veel boventonen etc.

Negative K3 fan
9 oktober 2003, 13:51
ey gerrekat heb je ook ervaring met duncan distortion's ik heb een schecter gitaar met duncan designed dr in...maar die moet ik nog steeds vervangen. de neck positie wordt een '59 maar de brug ben ik nog niet over uit. er zit nu een duncan dist. "replica" in en die klinkt erg vet alleen mist af en toe wat definitie en ballen....

je zou dan voor een duncan custom of custom 5 (opgevoerde 59s) kunnen gaan, of een screaming demon voor wat fellere sound, een JB zou ook leuk zijn in die combinatie.

gerrekat
9 oktober 2003, 13:59
JB is medium/high output, PAF is LOW output...Screaming Demon is medium output...
Eddie Van Halen gebruikte DiMarzio Super Distortions op de eerste paar LP's....


De Duncan Distortion is Duncan's variant op de DiMarzio Super Distortion, goede PU..zou ook eens een DiMarzio proberen, of een Invader van Duncan die scheuren als een beest...

Er zijn zoveel goede PU's op de merkt...maar veel lijken erg op elkaar...de Duncan Distortion en de SD van Dimarzio, de Invader van Duncan en de X2N van DiMarzio...

Beide fabrikanten maken PAF varianten....seymour 59 is ook een PAF variant....

Negative K3 fan
9 oktober 2003, 14:04
ikd acht dat de SD dimebag de tegenhanger was van de X2N

en als een paf (kloon) al low output is, wat zijn dan fender single coils? Ultra low?

renier
9 oktober 2003, 14:38
JB is trouwens wel high output hahahaha

medium output is pafs etc.



ja, maar er is toch wel duidelijk verschil tussen een 14 Ohm pickup en een 21 ohm pickup.. 14 valt mischien net te qualificeren als hoge output, maar het is nu niet bepaald eenscheurijzer. het is nogwel wat anders dan een invader dunkt me..

en een paf mag dan wel medium zijn, maar dan wel aan de onderkant van de schaal. die dingen hebben echt een superlage weerstand (8 ohm ofzo?) das voor een humbucker simpelweg LAAG

natuurlijk kunnen we door gaan miepen over wat hoge en lage output is
maar het punt is gewoon dat ik zelf niet meer zo'n fan ben van de echte scheurelementen. en gerrekat: inderdaad, de super dis is een fantastische pickup. vooral de "hitte" in het geluid is echt te gek vindt ik. alleen merk ik dat hij in live situaties, voor mezelf dan, niet zo mooi uit de verf komt. (zoals gerrekat trouwens als zei: weerstand is wat anders dan output, helaas zijn de echte output gegevens wat moeilijker te achterhalen op de websites, vandaar de weerstand gegevens)

anyways, heeft iemand hier trouwens wat mp3tjes van pups?.. ik wil nieuwe sd's halen voor in mijn LP, maar it nog te twijfelen..

Negative K3 fan
9 oktober 2003, 14:42
renier, je hebt helemaal gelijk. Verder mnoet ik je ook wel g elijk geven over medium output element live. Eddie Van Halen gebruikt behoorlijk veel gain maar speelt toch met elementen met een dc resistance van 8,nogwat kOhm die vrij fel klinken dat bepaalt ook voor een deel ded brown sound IMO. Marja, voor van die harde metal dingen (vooral palm mutes en pinch harmonics) kun je gewoon neit onder high output uit.

Ibanez RuleZ
9 oktober 2003, 16:39
reinier: op de SD site staat een shitload aan samples.

ik ben zelf ook niet zo heel erg weg van "alleen" high output elementen. Ik speel zelf met een Steve's Special: ook een high output, alleen een die het over de hele linie geboost (behalve op de middentonen), waardoor ie niet "high output" klinkt: superelement!

harrald

renier
9 oktober 2003, 17:54
tja... las laatst ook een leuk stukje in de gitarist van die gozer van seymour duncan die vertelde hoe je elementen vanaf papier kunt "horen" dus hoe je al die waardes moet interpreteren..

persoonlijk is mijn top 5 van pups nu:

1. SD JB = super allrounder, van zware rock tot jazz, heeft veel ballen, genoeg hoog om hem clear mooi te laten klinken en ook nog eens een prachtige definitie, ook bij flinke oversturing..

2. SD Custom 5, prachtige vintage sound met toch net wat meer ballen. lekker romig maar wederom genoeg definitie

3. SD Duckbuckers, fantastisch element voor de middenpositie van bijvoorbeeld een superstrat: sound houd het midden tussen strat en tele, maar heeft genoeg power om niet ondergesneeuwd te worden door heftigere brug pups.

4. Dimarzio Super Distortion, typische jaren 70/ begin 80 hardrock sound. scherp, met flink wat strak laag en een hele hete sound.. bijna als een knetterende brandstapel..

5. SD '59 heerlijke neck pos pickup, fantastische les paul sound.


nog iemand een top 5?

Toaster
9 oktober 2003, 18:06
Ik heb mijn strat met Lace elementen actief laten maken door er een Clapton Booster in te laten zetten.

Ik heb het nu een week en het was eerst wel ff schrikken. Dat ding geeft namelijk 25 Db meer af. Niet normaal. Mijn volumeknop staat maar half open als ik geen vervorming wil hebben.

Het clean klinkt er errug lekker door, als je het volume wat opkrikt krijg je er een soort van fender amp oversturing op . Gaaf.

Helemaal open en je clean kanaal staat op kanaal 2 ;)

Als je het high gain kanaal open zet en de volumepot ook krijg je alleen maar fuzz. Das minder

De strat is nog niet af. Er moet nog een push pull knop op om het actief en passief aan en uit te zetten. De de boost knop zit dan ook niet meer onder de volumeknop.

Klinkt wel goed dus alleen moeilijk vergelijken als ik nog niet heb kunnen schakelen tussen passief en actief.

P.S. Gerrekat heeft gelijk dat solid state bakken er van opkrikken. Mijn Valvestae klinkt er beter van. en breekt veeeeeel minder snel op dan mijn Koch powertone.

De Koch begint al te breken bij 4,5 en de Valvestate pas bij 7 ofzo.

Eigenlijk was dit een lang verhaal om te vertellen dat ik sinds een week een Clapton booster heb :razz: