PDA

View Full Version : Blues schema



zeeuwssnaartje
8 oktober 2003, 14:05
Als ik nou wil soleren met Emin pentatonisch en G maj pentatonisch, wat wordt dan het bluesschema (akkoorden)?
Ik kom er niet helemaal uit :(

ReinoutV
8 oktober 2003, 14:59
E A E E
A A E E
B A E B

en dan nog alle variaties...

pimmetje
8 oktober 2003, 17:49
De 7-tjes her en der maar ff weggelaten. Die staan vaak vast in bepaalde theoretische schema's, maar eigenlijk is dat in mijn ogen meer kijken wat je leuk vindt klinken. Vooral die V (hieronder dus B) kan vaak mooi als V7 (dus B7).
Die laatste B(7) kan je vaak ook gewoon vervangen door nog een E.

| E | E | E | E | A | A | E | E | B | A | E | B |

| E | A | E | E | A | A | E | E | B | A | E | B |

| E | B | A | A | E | B | E A | E B |

| E | E | E | E | A | A | E | E | A | A | E | E | B | A | E | B |

En het schema dat heel veel mensen vergeten: | E(7) |

Verder kan je 't natuurlijk zo gek maken als je wilt...
van hele simpele variaties:
| E | E | E | E | A | A | E | E | B | C B | E | B |

tot bijna jazz:
| E | A6 | E7 | Bm7 Dm7-5/E |
| A6 | A7 A7/A# | E7 F#m7 | G#m7 B6 |
| F#7 | A6 | E7 Ebdim | F#m7 B7 |

Genoeg mogelijkheden :D.
Veel plezier.

willem1940
8 oktober 2003, 19:50
Probeer ook eens, strakke jazz-blues, elk accoord 4 slagen:

E | F#m | G#m | E7 |

A | Am | G#m7 | C#7 |

F#m7 | B7 |

En dan steeds 2 slagen om opnieuw te beginnen:

E C#7 | F#7 B7 |

of alles 1 slag om te stoppen:

E E7 A Am | E B7 E E(7) |

zeeuwssnaartje
9 oktober 2003, 09:24
Hee bedankt allemaal!

Dus stel nou ik maak E7 | A7 | E7 | E7 | A7 | A7 | E 7 | E7 | B7 | E7 | A7 | B7|

dan kan ik daarover soleren met Emin Pentatonisch en Gmaj pentatonisch? :)

ReinoutV
9 oktober 2003, 10:56
Jep. Die toonladders zijn precies hetzelfde he. Hij wordt in dit E-schema gewoon E-min-pentatonisch genoemd. Wat leuk is: trek de b3 half op naar de 3 (dus de g naar de gis) om een echt blues-effect te bereiken. Tussen de 4 en 5 (de a en b) zit de bes, die je in deze toonsoort ook een echt blues gevoel geeft. Succes ermee.

ReinoutV
9 oktober 2003, 10:59
tot bijna jazz:
| E | A6 | E7 | Bm7 Dm7-5/E |
| A6 | A7 A7/A# | E7 F#m7 | G#m7 B6 |
| F#7 | A6 | E7 Ebdim | F#m7 B7 |


Leuk schema, ga ik zo direct eens uitproberen. met een A7/A# neem ik aan dat je een A#dim bedoelt? Je speelt dan 6x565x, dus zonder A erin. Wanneer zeg je eigenlijk dim, en wanneer dim7? Ik heb het idee dat dit nogal eens door elkaar wordt gehaald.

pimmetje
9 oktober 2003, 12:51
Hee bedankt allemaal!
Dus stel nou ik maak E7 | A7 | E7 | E7 | A7 | A7 | E 7 | E7 | B7 | E7 | A7 | B7|
dan kan ik daarover soleren met Emin Pentatonisch en Gmaj pentatonisch? :)

En het leuke is zelfs dat je er met Emaj pentatonisch ook over kan soleren. Geeft een hele andere sfeer.


met een A7/A# neem ik aan dat je een A#dim bedoel

Ja, maar hier gebruik ik graag de "/A#"-notatie om aan te geven dat 't echt alleen een vingertje erbij is op de A-snaar (zoals ik 'm graag pak tenminste).

ReinoutV
9 oktober 2003, 14:09
Ah, vandaar. Ik denk dat veel mensen toch sneller ee dim akkoord te pakken hebben dan dat ze doorhebben dat je er een vinger bij moet zetten. Dat geldt natuurlijk niet voor de wat gevorderden, die wel zien wat er aa de hand is. Het is inderdaad een keuze ja, het is de mijne niet ;). In ieder geval fijn dat dat nu duidelijk is.

pimmetje
9 oktober 2003, 16:43
Tja, in 90% van de gevallen is 't ook mijn keuze niet. Als die A7 er niet direct aan vooraf was gegaan, zou ik 't (waarschijnlijk) ook niet hebben gedaan. Het vervangen van enkele of alle van de 6-akkoorden met 9-akkoorden werkt overigens ook goed bij dat schema'tje.

Wat trouwens ook wel een geinig schema'tje is met diezelfde A7 A#dim grap(ik houdt 't maar weer in E :D):
| E (E7) | G#7 | Cm7 Cm(maj7) | Bm7 |
| A7 A#dim | E9 D9 C#9 | C7 B7 | E6 B7+5 |

Heeft hier en daar wat nobody-knows-you-when-you're-down-and-out feel, maar net een iets ander schema.