PDA

View Full Version : Ervaren gitaarsleutelaars, hulp gevraagd!



renier
8 oktober 2003, 13:43
zoals ik al in een paar psots genoemd heb, begin ik binnenkort aan een opknap projectje van een ibanez les paul copy uit de seventies.

nieuwe elementen, electronica, mischien zelfs hardware en een refinish.

mijn ervaring met refinishes is dat als je het goed wil doen, het bakken met geld kost. een mooie glanzende finish is een dure aangelegenheid. nu ben ik dus op zoek naar een alternatief dat beter bij de waarde van de gitaar past. wat mij heel mooi lijkt is om de gitaar helemaal blank te schuren, en dan met een roodbruine beits te behandelen, zodat je een ongelakte, maar wel gekleurde body krijgt. daarnaast wil ik de hals op dezelfde manier behandelen (is een bolt-on).

weet iemand (FRED, HELP!!) een goede manier om dit te doen, tips 'n tricks, merken, wetenswaardigheden, werkwijze, kortom alles dat deze klungel nodig heeft om het er levend vanaf te brengen?

of heeft iemand nog andere alternatieven voor een leuke finish die zelf te doen zijn, dus zonder hulp van een spuitbedrijf?

verder weet ik eigenlijk niet wat voor een hout de gitaar van gemaakt is. is nu dekkend zwart gelakt. ik denk dat het mahonie is, gezien het feit dat de meeste Ibanez lp copietjes daarvan gemaakt zijn.

alvast ebdankt voor de info en tips mensen!

fotos van zelde soort gitaar:
http://www.ibanezcollectors.com/discus/messages/13/3583.jpg
http://www.ibanezcollectors.com/discus/messages/13/3582.jpg

Matje
8 oktober 2003, 14:14
zonde

Negative K3 fan
8 oktober 2003, 14:30
de finish die er nu8 op zit is toch mooi? Even alle hardware vervangen naar gouden, een gibson decal kopen, goede elementen erin en gaan met de banaan :)

sash
8 oktober 2003, 14:36
Ben het met matje en NK3F eens.

Je kan beter niet beginnen aan een refinish. Kleine kans het lukt de eerste keer en dan ben je ook de zwarte gloss finish kwijt en heb je niets...

Beter de hardware e.d. vervangen.

renier
8 oktober 2003, 15:31
nou ja, het punt is een beetje dat dit niet foto's van de originele gitaar zijn. volgens mij is de lak op het origineel in een mindere staat.

daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ik een broertje dood heb aan gelakte halzen, dus het zou voor mij ideaal zijn om de hals blank te maken, mocht dat mogelijk zijn.

ben79
8 oktober 2003, 17:42
en toch is het zonde

Negative K3 fan
8 oktober 2003, 17:53
nou ja, het punt is een beetje dat dit niet foto's van de originele gitaar zijn. volgens mij is de lak op het origineel in een mindere staat.

daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ik een broertje dood heb aan gelakte halzen, dus het zou voor mij ideaal zijn om de hals blank te maken, mocht dat mogelijk zijn.

blanke hals, werkt dat een beetje met mahonie? Zelfs met maple is het lastig je hals blank te laten want dat wordt heel erg smerig.

The Mule
8 oktober 2003, 18:43
Ik zou eerst zeker proberen te krijgen van wat voor een hout (en op welke manier opgebouwd) je gitaar is. Ik heb destijds met m'n Guild-project informatie en advies gevraagd bij Vox Humana en Hans Moust, en beiden wilden er eigenlijk niet aan beginnen (afgezien van het feit dat het stervensduur zou worden) omdat het onzeker was wat er onderuit kwam. Je kan natuurlijk ook denken van 'ik zie wel', maar als blijkt dat je al dat werk hebt gedaan om hem toch maar weer dekkend zwart te spuiten vanwege het lelijke of niet te herstellen hout, dan ben je niet blij...

Als je het toch wilt doen en je gitaar niet direct wil verkloten, laat de mouse of schuurmachine dan alsjeblieft voor wat ie is, en ga met schuurpapier aan de gang van grof naar steeds fijner. Stop in elk geval met grof als je een eerste glimp van het hout opvangt!

Succes!

fred dons
8 oktober 2003, 19:16
als tie mahonie is zou ik de neck zeker niet blank laten (mahonie gaat op den duur rotten)
als je het gevoel van glanslak niet bevalt zou ik hem met 400 grit polijst/schuurpapier onderhanden nemen zodat hij mat wordt en veel gladder aan voelt

als de lak beschadigd is maar er nog geen kale plekken op de body zitten kun je ook proberen hem te polijsten zodat hij er weer als nieuw uitziet
(commandant 4 en Johnson speedpolish zijn daar over het algemeen goed geschikt voor, test eerst op een klein plekje op de achterkant)

en als laatste tip. zwart lakken is verschrikkelijk, tot nu toe waren alle zwarte lakken die ik ben tegengekomen in spuitbussen echt bagger
mocht je toch de goede vinden dan raad ik je het nog niet aan omdat je iedere imperfectie in zwart heel erg ziet (dus zeker niet geschikt voor een eerste project)
succes

m-pac
8 oktober 2003, 19:32
hallo,

Nee niet doen,want de meeste van die gitaren zijn niet voor niets dicht gespoten, maar wil je m blank krijgen is dat een klote baan en misschien ziet de houtstructuur er niet uit. Ik zou t niet doen zeker niet als het je hoofd gitaar is, en zo'n gitaar mag er best geleefd uitzien. :gitarist:

Matje
8 oktober 2003, 20:24
Desnoods verkoop je hem aan mij.

The Mule
8 oktober 2003, 21:23
als tie mahonie is zou ik de neck zeker niet blank laten (mahonie gaat op den duur rotten)

Hey Fred, hoe zit dat dan precies? Ik heb daar met m'n Guild bas gelukkig nog niets van gemerkt, hoewel hij wel stevig in de antiekwas staat. De hals zit nog in de originele transparante lak. Is mahonie extra gevoelig wat dat betreft?

fred dons
9 oktober 2003, 13:34
een body van mahonie kan veel hebben maar zweet handjes
op een mahonie neck (en met name de wat agressievere zweetsoorten)
kunnen je neck behoorlijk aantasten

mahonie heeft porien die meer open zijn dan bijvoorbeeld maple en vocht dringt sneller door in het hout, zet je hem goed in de Tung olie dan biedt dat op zich een redelijke bescherming maar zoals gezegd door het zweet
is die olie er ook snel vanaf

renier
9 oktober 2003, 18:04
tja, als jullie daar allemaal zo over denken, zal ik het maar laten... ik ben wel koppig, maar zo koppig nu ook weer niet :wink:


maar goed, dan moet ik de huidige finish een beetje oplappen dus.. ik hoorde het woord polijsten al vallen?.. kan ik ook de echte beschadigingen bijwerken?

in ieder geval bedankt voor jullie input, en als iemand nog een leuk idee weet voor dit projectje: altijd welkom!

The Mule
9 oktober 2003, 18:10
een body van mahonie kan veel hebben maar zweet handjes
op een mahonie neck (en met name de wat agressievere zweetsoorten)
kunnen je neck behoorlijk aantasten

mahonie heeft porien die meer open zijn dan bijvoorbeeld maple en vocht dringt sneller door in het hout, zet je hem goed in de Tung olie dan biedt dat op zich een redelijke bescherming maar zoals gezegd door het zweet
is die olie er ook snel vanaf

Aha, bedankt voor de info! Ik zal het wel goed in de gaten houden...