PDA

View Full Version : jcm 800 = metal?



xTim
8 oktober 2003, 12:17
Hallo ampkenners,

Ik heb een vraagje over de jcm 800: kan je dmv. een bepaalde drive-stompbox en de gain + volume van de versterker ver openzetten een echte zware metalsound bereiken (zeg metallica slayer pantera die richting)? Of moet je dan toch een distbox voor het cleanchannel gaan zetten?

gerrekat
8 oktober 2003, 12:27
kan......je kan ook gelijk een vette high gain top kopen....

raar de JCM 800 wordt ineens gigantisch gehypt nadat mensen ze jarenlang niet aan de straatstenen kwijtkonden..

Ik heb er zelf ook een gehad, was er niet zo over te spreken, maar er zijn mensen die er een hele vette sound uithalen maar meestal zjin die 800's gemodificeerd in meer of mindere mate..

Zowel zakk Wylde als Slayer gebruiken bijvoorbeeld 6550's in de poweramp in plaats van de stock EL 34's..etc etc..

Zakk gebruikt een BOSS DS-1 voor zijn 800, hij heeft een eenkanaals versie (2203)...

Alleen de latere JCM 800's hebben zowel een clean als een overdrive kanaal...de zgn channel switchers maar dei zijn minder in trek!

Verder heb je ook nog vertical en horizontal input versies, wat qua sound geen flikker uitmaakt maar voor de echte 800 die hards wel.....qua collectors waarde!

xTim
8 oktober 2003, 17:10
ja, maar een vette high gain top is wel een stuk prijziger! anyway, een jcm 800 dmv pedaaltjes / distortion box flink laten scheuren, klinkt dat dan beter / minder goed dan een avt150 (afgezien van smaak dan :P)

andy
8 oktober 2003, 17:16
Ik kan de vergelijking niet maken, maar ik moest met mijn JCM 800 iig wel een distortion gebruiken om een vette metal sound te krijgen. Die haalde ik niet uit de pre amp van de versterker zelf.

Ic3gl0vE
8 oktober 2003, 21:03
metallica speelde in het begin ook over JCM800 toch?

Negative K3 fan
8 oktober 2003, 21:16
jep, met invaders alleen ik weet niet wat voor pedaaltjes, sinis vast wel.

gerrekat
8 oktober 2003, 21:40
ja op Kill em all en Ride The lightning gebruikte ze JMP's met SD Invader PU's, maar asl we heel eerlijk zijn hebben ze op elke plaat gebruik gemaakt van Marshalls zij het in combinatie met van alles en nog wat!

Volgens mij waren de JMP's (ofwel later de JCM 800) op Ride The lightning al behoorlijk gemod.......

Geert Teekens
8 oktober 2003, 22:03
Vraag:
'Zou een 800 met of zonder scheurpedaaltje beter zijn dan een AVT?'

Antwoord:
'Jaaaaaaaaaa! Zeker weten. Hij klinkt met of zonder pedaal geweldig. Dat is meer een kwestie van smaak; met of zonder pedaal. Maar sowieso een veel betere sound!'

En ik vind ook dattie erg goed metal kan. Ik heb even een BOSS SD-1 pedaaltje geleend van een vriend. Als je die ervoor hangt krijg je echt superstrakke palm mutes en lekkere sustain en mooie harmonischen. Supervette metal sound.

Metalsound zonder pedaal kan eventueel ook. Maar dan moet je wel een fucking monster zijn. Rene van der Zee bijvoorbeeld. Gitarist van Cooper, heeft ook een tijd bij de liveband van Junkie XL gezeten. Die gast heeft een single channel 800 en een Les Paul en haalt er echt een gigantische metalsound uit. Niet bepaald NUmetal, maar wel OLDmetal, superstrak!!!

skabouter
8 oktober 2003, 22:05
[quote="gerrekat"]
raar de JCM 800 wordt ineens gigantisch gehypt nadat mensen ze jarenlang niet aan de straatstenen kwijtkonden..
quote]

dit is pas zo sinds ik die JCM800 had gekocht (begin zomer) en er iedere dag 10 topics over opende :D

maar het kan wel erg metal zijn, hoor. ik heb een marshall jackhammer, en met dat ding ervoor issie wel erg metal. gigantisch. met alleen die jcm800 red je het denk ik niet.... hij kan wel erg scheuren, maar het blijft zo`n "droge" sound, terwijl metal altijd beetje vloeiend en smooth moet zijn, VIND IK

xTim
8 oktober 2003, 22:27
bedankt voor al jullie reacties! en sorry dat ik het 23.583e topic over de jcm800 opende... maar ik móest dit toch nog even vragen :)

skabouter
8 oktober 2003, 22:28
geeft niets, deze amp is het waard :)

Soulflyhigh
8 oktober 2003, 22:46
Volgens mij waren de JMP's (ofwel later de JCM 800) op Ride The lightning al behoorlijk gemod.......

Klopt. De amps van Metallica waren flink gemod door een of andere kerel. Voor meer info check: http://www.freewebs.com/montyjay/metgear.html

yhcmarc
9 oktober 2003, 09:08
Vraag:
Metalsound zonder pedaal kan eventueel ook. Maar dan moet je wel een fucking monster zijn. Rene van der Zee bijvoorbeeld. Gitarist van Cooper, heeft ook een tijd bij de liveband van Junkie XL gezeten. Die gast heeft een single channel 800 en een Les Paul en haalt er echt een gigantische metalsound uit. Niet bepaald NUmetal, maar wel OLDmetal, superstrak!!!

Dat is een vet ding ja, hebben we ooit mee op tour genomen omdat de top van onze andere gitarist in reparatie was ... (zal je altijd zien, vlak voor een tour gaat alles stuk :) )


Maar ik heb sindskort ook een jcm800 2210 en ik vind dat je er wel een redelijk metalgeluid uit kan halen, maar meer een wat "ouderwets" metalgeluid , dus wat minder gain maar superhelder. En icm een goede high gain PU op je gitaar knalt het echt hard.

Marc

xTim
9 oktober 2003, 12:21
Wat betreft high-gain pickup zit ik volgens mij wel goed met mijn 500t :P

shredneck
9 oktober 2003, 15:11
:-?

Gibson he? Goede pick up, maar highgain pickup? neh. Heeft wel aardig wat output hoor, maar de pickups waar yhcmarc op doelt zijn denk ik eerder EMG (active), Invader,X2n of OBL,Tonezone etc.

De x2n heeft zo'n enorme berg output, daar gaat je amp van koken!

guhlenn
9 oktober 2003, 15:17
de 500t heeft meer output dan de invader...

en een tube screamer is het geeikte recept van onder andere zakk wylde .. tube screamer dan naar jcm800.. die extra gain stage zorgt voor meer dan genoeg distortion.

Guhlenn

Guinness
9 oktober 2003, 15:52
Geen TS maar een SD-1. Ik gebruik trouwens een SD-2 op mijn 2203.

Negative K3 fan
9 oktober 2003, 16:00
SD-2? ik wist niet dat die bestonden of bedoel je DS-2?

Matje
9 oktober 2003, 16:02
SD-2? ik wist niet dat die bestonden of bedoel je DS-2?

SD 2 is volgens mij overdrive/distortion of ik zit er heel ver naast.

gerrekat
9 oktober 2003, 16:02
de 500t heeft meer output dan de invader...

en een tube screamer is het geeikte recept van onder andere zakk wylde .. tube screamer dan naar jcm800.. die extra gain stage zorgt voor meer dan genoeg distortion.

Guhlenn

een 500T.....ik heb ooit zó'n ding gehad vond het 3 x niets..geef mij maar een Invader.....ik geloof bijna niet dat er een passive is met meer output dan een invader...echt niet...misschien de X2N..

Negative K3 fan
9 oktober 2003, 16:11
SD-2? ik wist niet dat die bestonden of bedoel je DS-2?

SD 2 is volgens mij overdrive/distortion of ik zit er heel ver naast.

overdrive/distortion heeft OS en niet SD, ik w eet alleen het nummer zo niet.

Guinness
9 oktober 2003, 16:18
Het is de SD-2. Ook genaamd de Dual Overdrive. Ze worden helas niet meer gemaakt. 2 overdrives voor de prijs van 1.5. Ideaal voor je jcm800 te boosten. Een overdrive gebriuk voor je slag en de andere vor je lead. Bypass voor clean.

Ik gebruik de drives niet. Allen een clean Boost.

Negative K3 fan
9 oktober 2003, 16:20
pedaal met twee voetschakelaars dus?

Guinness
9 oktober 2003, 16:20
Kan, als je dat wilt.

Negative K3 fan
9 oktober 2003, 16:24
je meot er dus nog een bij aan hangen? aahh daar komt ded aap uit de mauw. Dan hou ik jhet toch liver bij een J&H zoals deze.

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/effecten/18495.htm?oudei=30

shredneck
9 oktober 2003, 17:18
Ik gebruik om mijn 2204's te boosten in 1 band een Overdrive van Boss en in de andere band een gemodde Tubescreamer, ik heb veel pedalen geprobeerd.

Je pickup maakt erg veel uit , echter....wil je high gain sounds, laat dan gewoon je 500t erin zitten en koop een sd-1 of bv een eq pedaal voor een volumeboost.

Je hoeft overigens maar 1 weerstand te vervangen in een 2203/2204 voor een ongelofelijke bak gain extra. Mods zijn overal op het net te vinden, maar niet allemaal even betrouwbaar.Wil je details , mail dan ff.

Guinness
9 oktober 2003, 17:38
je meot er dus nog een bij aan hangen? aahh daar komt ded aap uit de mauw. Dan hou ik jhet toch liver bij een J&H zoals deze.

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/effecten/18495.htm?oudei=30


Geen 2 pedalen maar een extra voetschakelaar, maar die heb je niet perse nodig. In stand 2 heb je dus echt een oneindige sustain, en dan bedoel ik ook een sustain voor weken. :D

guhlenn
10 oktober 2003, 16:38
ik meen dat het een tubescreamer was. Maar heb dat alleen maar van horen zeggen... www.guitar.com

Daar gooien je ze er mee dood. slechte site tegenwoordig. Anyway, de 500t heeft meer output, heb ook de invader, is wat "fuzzy"er, de 500t is duidelijker. en meer output, wanneer je side by side test...

X2N schijnt idd. nog (veel?) meer output te hebben...

Guhlenn

Guinness
13 oktober 2003, 13:25
Hier staat ie:

http://www.dietside.de/BOSS%20SD-2.htm