PDA

View Full Version : verschillende speakers in kast???



wessel
8 oktober 2003, 11:20
ik heb twee soorten speakers in mijn kast zitten, op zich niets mis mee, ware het niet dat de ene soort 8 ohm is en de andere 12 ohm....
als ik deze schakel kom ik dus uit op ongeveer 10 ohm, is dat een probleem als ik de versterker op 8 ohm zet?? Ik heb wel een buizentop en heb gehoord dat het redelijk belangrijk is om een goede match te hebben met de weerstand van de speakerkast.

pimmetje
8 oktober 2003, 11:29
Het verschil tussen 8ohm en 10ohm moet nog wel lukken. In principe kunnen de meeste versterkers wel een 100% mismatch aan. Dat betekent dus dat je met die 8ohm versterker er nog een 16ohm speakerkast aan kan hangen. Alleen je eindtrafo zal 't niet leuk vinden... dat hij 't aan kan, wil niet zeggen dat de trafo geen fikse opdonder krijgt.

Het beste is om op 8ohm gewoon een 8ohm aan te sluiten, maar ik zou zelf de 10ohm (ik neem aan zelfs 9,6 ohm) hierbij zeker wel aandurven.

wessel
8 oktober 2003, 11:39
die versterker heb ik net gloednieuw gekocht en daar ben ik nogal zuinig op dus. ik begrijp dat ik op zoek moet gaan naar twee nieuwe speakers...?
is het trouwens normaal dat een speaker een weerstand heeft van 12 ohm? ik heb ze gisteren gemeten, omdat het er niet op stond, ik dacht dat alleen 4, 8 en 16 ohm gebruikelijk was
:???: :???:

pimmetje
8 oktober 2003, 11:54
4, 8 en 16 zijn idd gebruikelijk... ik heb ook nog wel 2 en 3,2 gezien... maar ik zie niet in waarom 12 niet zou kunnen bestaan.

Ik zou persoonlijk gewoon die 10ohm gewoon over de 8ohm optie jassen, maar ik kan begrijpen dat je daar met een nieuwe amp huiverig over bent.

Trouwens sorry over die 9,6 ohm... da's bij een iets andere schakeling dan jij hebt gedaan. Ik had twee paren van 12+8 parallel en dan die twee paren met elkaar in serie. Jij hebt dus een paar van 8jes en een paar van 12jes.

Je zou ook kunnen proberen om die 2x8ohm samen met één 12ohm serieel te schakelen en dan die laatste 12ohm parallel met dat trio.
Je krijgt dan:
8 + 8 + 12 = 28ohm in het serie-trio
12 ohm in de 'losse' speaker
dit samen parallel geeft - als ik 't goed heb berekend - 8,4 ohm.

wessel
8 oktober 2003, 12:08
ik had eerst inderdaad een paar van 8ohm en een paar van 12 ohm, maar dat leverde een kutgeluid, heb nu zoals jij zei twee paren met een 12 en een 8 ohm. Ik hoop dat het nu beter gaat klinken, anders ben ik ten einde raad, maar kan pas vrijdag het resultaat beluisteren. ik gok het erop dat deze schakeling een betere verdeling geeft... de 8ohm speakers zijn namelijk g12h-100 speakers. de 12 ohm speakers zijn van marshall celestion rola oid, ik weet niet precies hoe zwaar die speakers zijn, omdat de kast nogal oud is , misschien zijn die 12 ohm speakers ook wel kaduk.... :( :(

gerrekat
8 oktober 2003, 12:29
Zolang de weerstand van je cab lager is als de instelling op je amp kan het niet veel kwaad, schijnt soundtechnisch zelfs aanbevolen te worden om er mee te experimenteren!

Nevermore
8 oktober 2003, 16:54
Met lager bedoel je(bijvoorbeld) 8 ohm amp ---> 16 ohm speaker? Of is het nou net andersom?

andy
8 oktober 2003, 17:10
Met lager bedoel je(bijvoorbeld) 8 ohm amp ---> 16 ohm speaker? Of is het nou net andersom?

Zo heb ik het tenminste wel altijd begrepen. 8 ohm amp 16 ohm cab dus.

pimmetje
8 oktober 2003, 17:19
Maar onthoudt echt dat je dan je trafo een flinke opdonder geeft bij zo'n 100% mismatch. Naarmate je je versterker meer open draait, vraag je ook nog 'ns meer van die trafo en wordt dus de kans van 't vernaggelen weer ietsje groter.

Die dingen kunnen over 't algemeen best wel wat hebben, maar enige terughoudendheid mag best...