PDA

View Full Version : warmoth



ilovesmyguitar
8 oktober 2003, 11:41
okee, ik heb op t forum es rondgekeken en dat hele warmoth-idee lijkt me wel wat...

Ik ben aan het sparen voor een humbucker-gitaar, maar kan me eigenlijk nergens echt in vinden.

Het lijkt mij te gek om een strat te laten maken van mahonie, zonder pickguard, met tuno-o-matic brug en twee humbuckers. Verder wil ik er graag een all maple-neck opzetten...

Alleen, hoe ga ik hier aan beginnen... Ik heb begrepen dat je bij warmoth dus al je onderdelen uit kunt zoeken, en dan moet je het zelf zeg maar in elkaar gaan zetten? Hier heb ik dus hulp bij nodig, want ik ben een beetje een prutser zeg maar. Zijn er ook gitaarwinkels, -bouwers (liefst in limburg) die bekend zijn met warmoth en de bestelling + de bouw voor hun rekening willen nemen...

Bovendien heb ik es gekeken op de site, en dat ziet er allemaal een beetje too good to be true uit... Volgens mij blijf ik zelfs onder de 500 euro als ik alles bestel (zonder pickups wel te verstaan...).

Lacrymosa
8 oktober 2003, 12:09
houd er rekening mee dat je behoorlijk wat kwijt ben aan verzendkosten en belasting en shit

maar een gitaar in mekaar schroeven is nie zon probleem,

zijn genoeg posts over te vinden, en kom je dr nie uit, loodsen we je dr hier wel door ehen

CheerS!!

Harry
8 oktober 2003, 12:53
ik heb daar ook gekeken, en het lijkt mij ook wel wat. Een beetje schroeven, solderen en verven lukt me wel denk ik.....

renier
8 oktober 2003, 13:01
nou, ik zou maar oppassen. als je er geen ervaring mee hebt, kan het behoorlijk verkeert uitpakken, en warmoth onderdelen zijn nu niet bepaald goedkoop. (onder de 500 euro???... kan ik me ECHT niet voorstellen!)

maar goed, een fout is zo gemaakt, en 1 verkeerde schroef kan je hele gitaar verneuken. daarnaast loop je het gevaar dat je een hoop werk en geld besteed hebt en eindigt met een gitaar die het toch niet helemaal is... en die geen fuck waard is tweedehands.

wat jij trouwens beschrijft heet gewoon PRS voor zover ik weet.. of anders zijn er ook wel jacksons en charvels met die setup.

Negative K3 fan
8 oktober 2003, 15:34
PRS ios misschien wat te duur en heeft geen complete maple nekken.

Als je een voorgespoten body enzo koopt dan zal het in elkaar schroeven niet al te moeilijk zijn, je kunt hem daarna wel goed laten afstellen bij een gitaarwinkel oid.

Harry
8 oktober 2003, 17:20
ik heb even zitten tellen wat ik voor een firebird-model kwijt zou zijn, en dan kom ik op ongeveer 849,50 en dan heb ik nog niks geks gedaan......

bert k
8 oktober 2003, 17:47
Ik heb ook net een gitaar geassembleerd, maar dan van Vox Humana onderdelen. Voordeel is dat die wat dichter in de buurt zitten, en je kan ze gewoon wat vragen als je het niet weet.
Zelf bouwen is best te doen hoor. Moeilijke momenten: spuiten (heb je spuitspullen voor nodig en het is wel moeilijk), gaten boren (de gaten om hals aan body te zetten, en de plaatsing van de brug. Dit steekt op een tiende millimeter, echt waar!)
Verder geen probleem als je een beetje netjes kan werken.

jorrit
8 oktober 2003, 18:13
de gaten van de brug zijn al voorgeboord en in de body zitten ook al gaten in de neckpocket....volgens mij zijn er ook al stippen op de hals waar het gat moet komen....zo moeilijk k an het dan toch niet meer zijn?

bert k
8 oktober 2003, 19:28
Nee, dan is het geen probleem. Kan iedereen :)

fred dons
8 oktober 2003, 20:21
alle gaten zijn al voorgeboord bij warmoth dus dat is niet het probleem

en voor een neck en body mits je niet te exotische houtsoorten gebruikt
kun je inderdaad onder de 500 eur uit komen (dit is inderdaad voor vervoer en invoerrechten)

ik ken geen winkels of bouwers in Limburg die dat voor je kunnen doen
maar als je bijvoorbeeld voor een geoliede body gaat en de neck al laat lakken bij warmoth (een maple neck zelf lakken is lastiger omdat je de frets moet afplakken en je moeilijk tussen de frets door kan schuren) is
het iets wat je makkelijk zelf kan doen

succes

BLOK182
8 oktober 2003, 20:26
PRS ios misschien wat te duur en heeft geen complete maple nekken.
Je hebt nog wel de Swampash, die heeft een compleet maple nek, incl. maple toets. www.purpleguitars.com heeft nog een mooie zwarte staan.

jorrit
9 oktober 2003, 09:49
swamp ash is toch geen mahony??? en dan blijft prs duurder als 500 euro.....

ilovesmyguitar
9 oktober 2003, 18:49
Bedankt! Ik denk dat ik es serieus ga kijken. Het grootste probleem wordt voor mij denk ik de electronics erin zetten. Want ik heb dus absoluut geen verstand van pups solderen naar output dingen en volume-knoppen...

Negative K3 fan
9 oktober 2003, 18:55
dat stelt echt niks voor, misschien hebn je een handige oom of kennis die het zo kan, is best simpel te doen!

CHMC
9 oktober 2003, 19:10
Mhh...

grappig, ik zit er namelijk ook over te denken een warmoth te kopen en in elkaar te zetten. Aangezien ze alles maken zoals jij het aangeeft...

maar goed, eerst money!

ilovesmyguitar
14 oktober 2003, 14:17
Okee, ik heb alles een beetje op een rijtje proberen te zetten.

Body:
Mahogany, Strat (standard) Rear Routed:
$175.00

Top: Flame Maple laminated
(prijs ?)

Paint:
honey burst of cherry burst:
$200

Voor de rest: 2 hums (SD, weet nog niet precies, ongeveer $250 samen)

Tom-brug met stopbar:
prijs ?

Er komen natuurlijk nog wel wat knopjes ed bij, maar dat zal niet zoveel kosten.

Neck: Standard Strat neck, all maple, 21 frets: $132

Finish: clear satin: $50

Inlay: zwarte puntjes

Sperzel of Schaller stemmechanieken:
prijs ?

Volgens mij heb ik alles wel een beetje opgenoemd (afgezien van enkele details, zoals de 'nut', switches, en output jack...

Weet iemand een site waar ik kan zien hoe je een gitaar wired, want ik snap het niet helemaal. Waar gaan de draadjes naartoe vanuit de pickups, waar lopen ze door (wordt er ergens een holte gemaakt?). Hoe maak ik de hums vast (volgens mij kan dat op twee manieren???)?
En dat soort vragen dus...

Btw, ik ben er inmiddels wel achter dat het heel wat meer gaat kosten dan ik dacht. Ik denk dat je er toch wel zo'n 1000 - 1500 euro's voor moet uittrekken (nog ff sparen dus)...

(trouwens, ik vond ook een link hier op het forum (www.nymphusa.com/tele) waarmee ik een beetje heb kunnen bekijken hoe het uit gaat zien, leuk!!!

ilovesmyguitar
15 oktober 2003, 15:32
Als je bovenstaand ontwerp nu es vergelijkt met de nieuwe SZ-serie van ibanez, dan ligt het toch niet zo heel veel uit elkaar eigenlijk...?
Strat-body, twee hums, vaste brug. De enige minpunten (voor mij) zijn de rosewood-toets (klinkt natuurlijk wel warmer, maar vind ik minder spelen), Nato-body (wtf is nato?), en de beperkte inlays (gewoon lastig, maar de puntjes zitten wel aan de zijkant hoop ik?)...

Dan zou ik voor minder geld een vergelijkbaar product in huis halen (behalve dan dat ik geen controle heb over het in elkaar zetten..)

bert k
15 oktober 2003, 15:37
Ja, dat klopt. Zelfbouw is niet echt een besparing. Je kan voor hetzelfde geld in de winkel terecht voor een kant en klare, Maar dat is minder leuk :)

Nato is een militair bondgenootschap dat zwart bijklust met gitaarbody's... :) Nee, het is een soort mahonie. Ik dacht uit India.

fred dons
15 oktober 2003, 15:40
de IBBI SZ zijn hele goede gitaren voor het geld (en nato is een goedkopere mahonie soort) alleen je vergelijkt een beetje appels met peren
de warmoth + hardware geeft je een hele goede gitaar met superiere houtsoorten die zorgvuldig gedroogd zijn en waar top hardware op komt (er even van uitgaand dat er niets misgaat bij het assembleren) en de Ibbi is gewoon een goede produktie gitaar
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de ibbi later te upgraden met betere pups etc. maar dan blijf je met een (in vergelijking met Warmoth) minder houtsoort zitten
Ik heb zelf ook zo'n ibbi gehad en ik kan hem zeker aanraden maar het is maar wat je zelf zoekt in eeen gitaar (ik heb een heleboel warmoths en nog maar 2 ibbi's)

ilovesmyguitar
15 oktober 2003, 18:33
@ fred dons: Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Wat kwaliteit betreft zullen ze niet helemaal op elkaar aansluiten, en dat is natuurlijk ook wel logisch vanwege het prijsverschil. Een warmoth gitaar is voor mij echt een soort droom en wordt ook al gauw heel erg duur. Voor een persoon met slechts 1 fatsoenlijke gitaar (fender mex strat) is het misschien een beetje hooggegrepen om meteen met custom gitaren te beginnen. En het feit dat ik geen verstand heb van gitaarbouw maakt het ook zeker niet makkelijker. Bovendien is het natuurlijk niet echt exclusief, het model dat ik hier heb bedacht, en als ik ooit nog eens zoiets ga doen, is het misschien leuker om echt wat origineels te bedenken... Maar goed, het is altijd goed om te dromen...