PDA

View Full Version : Snaren



harrievandenberg
7 oktober 2003, 19:15
Welke snaren gebruiken jullie en hoe lang gaan die mee?
Ik ben nl een beetje snaardakloos...als je weet wat ik daarmee bedoel...

Aat
7 oktober 2003, 22:18
Ik heb voorheen altijd Martin snaren gebruikt maar ben sinds driekwart jaar over op Elixer strings en die bevallen heel erg goed. Ze hebben een soort waslaagje en gaan daardoor (als je handen niet te veel zweten, zuren) gaan ze wel lekker lang mee. Helaas zijn ze wel duurder dan de gewone snaren, maar dan heb je ook wat

ReinoutV
7 oktober 2003, 23:01
Elixirs gebruik ik ook sinds kort (011). Deze gaan stukken langer mee dan de snaren die ik hiervoor gebruikte (Martin, D'addario) en blijven veel langer helder. Ze zijn de investering dubbel en dwars waard.

harrievandenberg
8 oktober 2003, 18:55
maar hoelang gaan ze dan mee, ik weet nooit wanneer ik moet ze gaan vervangen?

rien
8 oktober 2003, 21:19
dat ligt eraan hoeveel je er op speelt. Elixer heb je in 2 soorten de normale en de nano ( nano is een dunner laagje en geeft een helderder geluid )Elixer is wat mij betreft ook je van het. Op normale snaren gaan vuil zweet etcc tussen de windings zitten met elixer die van een laag zijn voorzien heb je dat niet

Ik speel per dag gemiddeld 3 uur en speel ruim 2 maanden met elixer voordat ze dof worden.

Het ligt ook aan welke muziek je speelt en op wat voor gitaar.
Niet alle gitaren kunnen de dikste ( en ook meest heldere) snaren hebben zonder dat je de hals opnieuw moet afstellen

Ik zou de 011 of de 012/52 nan elixer aanraden

mvg

Rien

Harald
8 oktober 2003, 22:01
Zelf ook Elixer geprobeerd, en geluid bevalt me erg goed. Wat ook erg bevalt is de sterke vermindering in piepgeluiden als je over de snaren schuift. Het enige wat ze bij mij niet deden was langer op mijn gitaar zitten. Na een maand braken er twee, en moest ik noodgedwongen een nieuwe set opzetten. Gezien het toch wel erg forse prijsverschil werden dat weer Martin snaren. (012 voor mijn akoestische gitaar) Ik vermoed dat ze sneller braken doordat ik vrij veel eigen stukken met alternatieve stemmingen speel, en dus regelmatig omstem. Wel een aanrader als je goede opnames wilt maken! Maar schrik niet van de prijs.

Snaren verwisselen is deels een kwestie van smaak. Michael Hedges gebruikte voor opnames oude snaren omdat hij niet van het geluid van nieuwe snaren hield. (Misschien hoorde hij boventonen beter dan andere mensen?) Teken dat het tijd wordt voor nieuwe snaren (ervan uitgaande dat je gitaar oktaafzuiver is) zijn moeilijkheden bij het stemmen. Oude snaren produceren nl. minder boventonen waardoor het stemmen moeilijker wordt. Een andere reden is verminderd geluid (Maar dat is dus smaak), of verminderde speelbaarheid door vuil- en roest-ophoping. Dat laatste zal er ook voor zorgen dat de snaar niet meer oktaafzuiver is, waardoor stemmen ook onmogelijk wordt. Een andere reden kan een concert zijn. De kans dat oudere snaren breken is nl. wat groter dan dat nieuwe snaren breken. Een snaar tijdens een optreden breken is niet echt leuk... (Al heeft Steve Vai er nog een leuke track aan over gehouden op zijn live cd)

Stator
9 oktober 2003, 08:39
Ik heb nog nooit van die Elixers gehad, maar na het lezen van deze verhalen, ga ik ze toch een keertje proberen. Ik lees wel overal dat ze duurder zijn, maar kan iemand me vertellen wat zo'n setje ongeveer kost.

Harald
9 oktober 2003, 09:34
Betaal hier in de buurt overal zo'n 23 tot 25 Euro.

Anavrin
9 oktober 2003, 12:13
Die rode Martinsnaren (kleur vd verpakking). Dit is 012, en ze kosten Fl 14,95, dus da's € 6,75. Gaan al een tijdje mee, ik heb ze in ieder geval gekocht toen er nog guldens waren, dus ik zal ze er ook wel in die periode opgezet hebben.

rien
9 oktober 2003, 13:12
Dan zou ik er maar eens een paar nioeuwe opzetten !!

Anavrin
10 oktober 2003, 16:37
ik speel bijna nooit op die gitaar (1 keer n de 2 mnd), en poets altijd de snaartjes na het spelen schoon, dus ze klinken nog steeds goed.

harrievandenberg
12 oktober 2003, 18:47
Ik vindt ook dat mijn snaren heel erg strak gespannen staan, kun je snaren kopen die minder strak staan? ik kan mijn kam niet verstellen nl. En de diktes hoe gaat dat? van 011, 012, 013, 014? maar wat is het verschil? DIkte? Kwaliteit?

bert k
12 oktober 2003, 18:52
Niet je kam verstellen! Dan verkloot je de intonatie! En die getallen geven de dikte van de hoge E snaar aan, in inch. Dus probeer eens een dunner setje, zoals 010 od 011, dat speelt wel licht.

FunkyFlamenco
12 oktober 2003, 18:53
Voor mijn Asturias (nijlon) D'Addario Pro Arte Hard Tension
Voor mijn Takamine (staal) D'Addario 0.11

rien
12 oktober 2003, 21:09
Harry het lijkt erop dat je je hals moet laten bijstellen. Die moet nl RECHT op de kam staan, Als je actie goed afgesteld staan spelen zelfs dikkere snaren comfortabel

succes\Rien

harrievandenberg
13 oktober 2003, 17:22
Waar kan ik dat laten doen?

bert k
13 oktober 2003, 17:35
Goeie gitarenwinkel kan dat wel. Maar ik begrijp niet helemaal hoe Rien tot die conclusie komt??? Is er iets met de hals dan?

Snaren: je hebt ook John Pearse van Tomastik, die hebben hele lage spanning, dus die spelen superlicht. Alleen moet de spanning ook niet TE laag worden, want dan gaat je hals terugbuigen.

rien
13 oktober 2003, 18:04
Bert

Ik kom tot DIE conclusie omdat mijn gitaar ex maker is afgesteld op
053/12 en toen ik dacht ik zet er wel eens 056/13 op het van geen kant meer klonk en onbespeelbaar was... Sander de Gier ( jouw wel bekend ) vertelde mij eens dat je dan je je hals bijsteld op basis van de trekkracht en de dikte van de ( nieuwe) snaren.
ergo... min conclusie .. echter je hebt gelijk dat ik er best wel naast kan zitten - ik heb ieg weer gewoon 12/53 en speelt allemaal weer fantastisch

Heb jij trtouwens je v rolijke mineur stukje nog wat verder opgepoetst? prachtig deuntje blijft in mn hoofd rond zingen !

Harry concreet : wat voor gitaar hebben we het hier over / hoe oud is tie en wat voor soort snaren hebben of zitten er nog op en hoeveel mm
staan de snaren af van het fretboard.?

mvg
rien

harrievandenberg
14 oktober 2003, 19:05
we hebben t hier over mijn Yamaha CPX-5. De snaren die erop zitten zijn volgens mij van Gibson, maar daar ben ik niet zeker over. Maar het lijkt me stug dat de hals verkeert staat, ik heb de gitaar nl pas een anderhalf jaar en er is nog nooit iets geks mee gebeurt...

harrievandenberg
14 oktober 2003, 19:07
wat betekenen deze getallen allemaal (12/53 )?
:???:

bert k
14 oktober 2003, 19:32
Die getallen zijn de diktes van de snaren. 012/053 betekent dan de hoge E snaar is 0,012 inch dik en de dikke Esnaar is 0,053 inch dik. De andere snaren zitten daar dan tussenin. Rien denkt dat de hals afgesteld moet worden omdat je bent overgestapt naar een andere dikte, dat is heel goed mogelijk. Dikkere snaren trekken harder aan de hals en die zal dan een beetjekrom gaan staan, waardoor hij zwaarder speelt. Niet erg, dat kan je afstellen, klusje van 10 minuten bij de gitaarwinkel.
Wat ik denk is datje een merk snaren hebt wat nogal scherp aanvoelt. Dan lijkt het of ze erg strak staan (is niet zo, ze staan altijd even strak. Als je een snaar strakker zet, klinkt ie hoger)

@rien: vrolijk mineurstukje is niets meer mee gebeurd helaas. Leuk dat het zo blijft hangen, vind ik een groot compliment, dank! Ik ben wel met een paar andere akoestische nummers bezig (met hele goeie zangeres!) Ik post wel wat in Sounds als het af is.

harrievandenberg
15 oktober 2003, 22:17
mijn hals kan toch niet zomaar scheef gaan staan van dikkere snaren? Daar is ie toch voor gemaakt?
Of ben ik nou helemaal? :cry:

bert k
16 oktober 2003, 08:58
Ja, echt waar. Hij kan er wel tegen, maar je moet de trussrod laten stellen. Dikkere snaren trekken gewoon wat harder dan dunnere, dus je hals veert een beetje mee.

harrievandenberg
16 oktober 2003, 22:19
wat is de trussrod?

bert k
16 oktober 2003, 23:10
Dat is een stalen staaf in de hals. Aan het uiteinde zit een schroef waar je hem mee kan spannen. Dat dient als tegenkracht voor de snaren. Dus de snaren trekken de ene kant op en de trussrod de andere. Als nou de snaren wat harder trekken, omdat er een dikkere set opzit, dan moet de trussrod ook wat harder terugtrekken.

rien
17 oktober 2003, 08:18
Ik heb bijvoorbeel net een nieuwe gitaar en omdat het om een acoustische gaat moet het hout eerst wennen aan zn omgeving en
merk ik nu al dat de hals zich iets verzet en zal ik waarschijnlijk over een paar weken horen dat mn snaren gaan kletteren tegen de hals en het fretboard en moet ik de trusrodd iets verstellen

hoi

harrievandenberg
17 oktober 2003, 16:36
ik heb even mijn gitaar goed bekeken en ik heb gezien dat de afstand van de fretboard tot de snaren veel groter is bij de hogere tonen, dus hoe dichter bij de klankkast hoe groter de afstand wordt.
betekent dit dat ik m'n gitaar moet laten afstellen?

Harald
17 oktober 2003, 17:35
Dat lijkt dan in ieder de geval de moeite waard. Wel laten doen, als je er geen ervaring mee hebt!

harrievandenberg
17 oktober 2003, 17:49
ja, ik heb al een afspraak gemaakt! Morgen gaat het gebeuren,

harrievandenberg
19 oktober 2003, 17:50
En ik heb ook een setje Elixer snaren gekocht! Kan ik dat ook eens ervaren. Ik heb er trouwens 19 Euro voor betaald niet echt veel toch?
Bedankt voor jullie hulp, ik ben er echt heel veel mee vooruit gekomen!

:B

bert k
19 oktober 2003, 18:11
19 euro is niet veel voor die snaren. Maar hoe is het nou met de afstelling gegaan?

harrievandenberg
20 oktober 2003, 19:53
ik weet nog niet. Ik ga hem morgen ophalen...Ik hebwel drie dage moeten afkicken...zweten en trillen

bert k
20 oktober 2003, 23:19
Ah, op die manier. Laat dan maar ff weten als je hem hebt.

harrievandenberg
22 oktober 2003, 08:37
Ik heb m weer terug!
Die meneer heeft de hals en de kam versteld. En er zitten nu Elixer snaren op! Ik merkte het verschil meteen dat m'n gitaar nu lichter speelt.
En die Elixer snaren klinken ook erg mooi.
Groetjes Harrie,

En bedankt voor jullie tips!