PDA

View Full Version : Nieuwe stack



Fowakka
7 oktober 2003, 17:20
Hallo,

Ik ben opnieuw naar een nieuwe stack, en aangezien ik heb gelezen dat hier veel kennis is zou ik me wel eens door jullie willen laten adviseren.

Ik speel overwegend alternative metal (niet van dat gegrunt, meer richting Incubus, green lizard) maar probeer de baslijn een niveautje hoger te leggen. Iets meer funk- of jazz-achtig. Het setje moet ook geschikt zijn om op te treden. Ik sta niet morgen in de HMH dus zo groot hoeft ie niet te zijn, maar een kleine zaal eventueel zonder PA moet ik wel aan kunnen (ik zo dacht richting 300/400W).

Het is wel belangrijk het apparaatje draagbaar is. Ik zat zelf dus niet te denken aan een 4x10" en 50 kg.
En natuurlijk is de prijs ook van belang. Ik heb leuke dingen gezien voor 1700 euro (een Bag End 2x10" en met een SWR 350x) maar ik dat vind ik eigenlijk iets te duur, al klonk het super gaaf.

Ik zou graag horen wat jullie te vertellen hebben.

Gerben van Nazareth
7 oktober 2003, 17:54
Dan wil je wel erg veel tegelijk. Licht en hard is duur, hard en goedkoop is zwaar, een soort van vicieuze driehoek. Ik weet niet heel veel van het budgetmarktsegment, maar ik zou eens tweedehands gaan kijken. Nieuw duur = tweedehands net te betalen. Zorg vooral dat de speakerkast niet al te oud en versleten is. Nog iets: 2 kleine kastjes is 2 keer lopen maar het spaart je rug en er komt net zoveel herrie uit als 1 grote.

Clunk
7 oktober 2003, 18:27
gewoon 2 losse 10 inch cabs met een ebs top ofzo..
gruwelijk spul!!!
en met geluk krijg je het zelfs op de fiets mee.. :P :D
alleen wel duur...
je ken ook gewoon een steekwagen aanschaffen natuurlijk, en wat zwaarders kopen

:o

koen_V
7 oktober 2003, 18:38
koop zo een ampegcab.
Zo een van de portabass series.
ze schijnen behoorlijk heel licht te zijn.

Pöl
7 oktober 2003, 18:48
De Hartke 3500 is naar mijn mening zwaar genoeg voor elke gig, zeker voor cafés zonder PA. Een Hughes en Kettner cab erbij en je bent wel goed op weg voor een eerste set. Is niet de hemel, maar ook niet de hel, so...

Nieuwprijs komt wel op iets van een 1000 euro

Fowakka
7 oktober 2003, 19:23
Bedankt voor jullie reacties.

Maar: :razz:

De ampeg portabass reeks is zeker gaaf, maar ze zijn wel ontzettend duur. Als ik t geld had zou die zeker intressant zijn.

Clunk: Welke cabs zou jij dan aanraden??

Met die Hartke ben ik het wel eens, maar een Hughes en Kettner heb je niet in 2x10". En de grotere zijn allemaal vrij zwaar.

Maar ik zal zeker eens tweedehands gaan kijken.

Keep those advices coming

capt. E
7 oktober 2003, 20:52
M.b.t. die cabs. Ik heb wel eens gehoord dat het volume dat hier uitkomt ook veel te maken heeft met de inhoud (als in omvang) van de kast. Klopt dit? Mijn eigen nogal summiere ervaringen met kleinere speakerkasten (zoals een 2*10) bevestigen dit. Sommige (zoals de SWR redhead) klinken wel heel mooi en snel maar hebben toch niet dat volume en lowend dat je nodig hebt voor de wat serieuzere optredens. Maar ja, ik gebruik geen versterker live en heb dus weinig merken getest en kan dus misschien beter mijn bek houden.
Ooh ja...Die Hughes en Kettner 2*10 combo heb ik wel een keer getest....KUT!

Fowakka
7 oktober 2003, 21:47
Ik zit met nog een probleem.

Welke configuratie zouden jullie nemen:

- 2x 10" 200W Cab

- 2x 10" 400W Cab

- 2x 10" 200W Cab
1x 15" 200W Cab

Bazz
7 oktober 2003, 22:32
ik zou dan voor de 2*10 en 1*15 gaan, dan heb je je low-end
Maar persoonlijk ben ik voor doorsparen, ik wilde een jaar geleden een nieuwe amp waarmee ik altijd klaar was, en heb na een jaartje een ebs 4*10 met ebs top.... nog steeds een okee beslissing
Qua vervoerbaarheid, je zal toch altijd een auto moeten laten rijden voor een optreden, dus waarom dan niet meteen wat groter?

bassopotmus
7 oktober 2003, 23:12
fuck man, doe jezelf een plezier en koop meteen een goede cab. Bedoel leuk hoor dat "portable" maar aan het eide van de dag wil ej toch sound. Dus een 2x10" is niet bad, maar het is pas compleet als je er wat bottom aan toevoegt. Ik heb een 4x10" en ik kan hem zelf een trap op of af krijgen, tis gewoon even goed tillen en nadenken. En basssit zijn is nou eenmaar wat slepen

skabouter
7 oktober 2003, 23:42
neem iets goeds, dan maar zwaar ! denk niet om je rug ! want:
-neem een roady
-steekwagen
-autó
-vraag mensen om hulp

Laus
8 oktober 2003, 00:58
je kunt ook gewoon standaard te laat komen voor optredens. De rest van de band kan dan mooi alles vast het podium opdragen. met afstellen ben ik toch in 2 minuten klaar.

Fawaka ofzoiets:
ik heb zelf een budget torque 4x10 cab van destijds 800 guldens nieuw. Ding is 240 watt en gaat hard zat voor praktisch alle optredens. Meer low-end had gemogen maar met een goede afstelling ruim voldoende.

Een peavey tvx is net een tandje beter maar wel 10 kilo zwaarder dacht ik.(36 en 45 kilo)

Fowakka
8 oktober 2003, 10:10
OK bedankt voor de reacties.

Als ik 't zo lees adviseerd iedereen mij gewoon een 4x10" te nemen. Ik zal eens kijken of ik daar een goede van kan vinden.

Maar ergens blijf ik toch bij mijn draagbaarheids verhaaltje. Zou het dan niet kunnen dat ik 2 2x 10" op elkaar zet. Krijg je toch een 4x10" maar heb ik geen roadie/steekwagen of iets nodig.

niels_r
8 oktober 2003, 10:31
Ik denk dat 2 2x10" cabinetjes veel duurder zijn dan 1 4x10" cabinet.

Maar op zich is een 4x10" toch redelijk goed te verplaatsen? Hoe vaak gebeurt het nu dat er niemand in de buurt is die je even kan helpen? En mocht dat een keertje gebeuren kun je zo'n ding ook best alleen tillen, dat valt ook goed te doen. Afgelopen zaterdag heb ik mijne in mijn eentje van de zolder naar beneden gebracht, dat is wel weer even lastig maar het lukt prima (je moet alleen geen zwakke rug hebben).

Succes,

Niels

De Teng
8 oktober 2003, 10:42
Dat 2* 2.10" duurder is... is zeker waar. Voor een paar honderd euro meer dan een 2.10 heb je een 4.10". Maar het punt is... als je een duurdere serie koopt, met betere kwaliteit hout dan het gebruikelijke spaanplaat, met betere speakers die veel zwaarder zijn, dan ga je het zeker wel merken. Die 2.10" van mij is behoorlijk zwaar voor zo'n klein kastje en 4.10" is dan helemaal niet te huffen....

Maar als je eerst een 2.10" heb t gekocht en dat zo goed bevalt dat je er later nog eentje voor erbij wilt, dan is het makkelijker zaken doen natuurlijk. Plus het praktische aspect.

basswasp
8 oktober 2003, 12:34
Zou ik alsublieft mogen weten hoe jullie in je één een 4x10 verplaatsen? Met wieltjes eronder kom ik een heel eind, maar trappen op en af lukt me echt niet. Het gewicht is niet zozeer een probleem, maar ik kan 'm niet handig 'omarmen' zodat ik 'm goed kan tillen. Die handvaten aan de zijkanten lijken er ook meer voor gemaakt om 'm met z'n tweeën te tillen.

bassopotmus
8 oktober 2003, 16:17
goed cusus roadie:

Til vanuit je beentjes je cab, dan met je 2 handen in de vaten en laat je cab op een bovenbeen steunen. dan tree voor tree, beetje voorzichtig, maar kan wel en met neerzetten even door de beentjes. ZO!

Ik weet ook niet of ik een lichte cab heb..maar dit doe ik vaker als ik naar me garage verhuis voor een jam.

Clunk
8 oktober 2003, 16:48
Ik zit met nog een probleem.

Welke configuratie zouden jullie nemen:

- 2x 10" 200W Cab





lijkt mij, tenmiste, als je em over pa kunt gooien(als dat al nodig is), en je een 4 x 10 te zwaar vind.
ik ken verzekeren dat je met die bag end dingen, of ebs spul egt gewoon zon fucking diep, heldere ... eigenlijk wel een lekkere slap, maar ook beuk kast heb... alleen, die prijzen..., want die varrieren nog wel..

maar ik heb zelf er ook niet zoveel ervaring mee, maar mn leraar speelt over een ebs met 2*10, en ik moet zeggen dat dat vettevet is :)

Clunk
8 oktober 2003, 16:51
goed cusus roadie:

Til vanuit je beentjes je cab, dan met je 2 handen in de vaten en laat je cab op een bovenbeen steunen. dan tree voor tree, beetje voorzichtig, maar kan wel en met neerzetten even door de beentjes. ZO!

Ik weet ook niet of ik een lichte cab heb..maar dit doe ik vaker als ik naar me garage verhuis voor een jam.

Das best nogwel zwaar hoor..
ik heb een 1*15 combo in de oefenruimte staan.
die moest ook de trap op.
het gaat, maar niet als je dat iedere week moet doen, het kost egt je rug.
ik ben niet zo schriel, kan best wat hebben. maar je sjouwt toch aardig.
( misschien is mijn combo bijna het gewicht van jouw kast, want dat ding van mij komt uit het stenen tijdperk en weegt wel wat.)

maar ok. :)

Fowakka
8 oktober 2003, 17:10
Vandaag heb ik een Hartke 7000 gekocht. Verder denk ik dat ik die 2x10 van Bag End haal.
En dat er wat mee ga spelen (ook wat optredens ed.) en dan bepaal of ik t zo hou, er een 2x10 bij neem of een 1x15.

Bedankt voor jullie reacties.

basswasp
8 oktober 2003, 17:12
goed cusus roadie:

Til vanuit je beentjes je cab, dan met je 2 handen in de vaten en laat je cab op een bovenbeen steunen. dan tree voor tree, beetje voorzichtig, maar kan wel en met neerzetten even door de beentjes. ZO!

Ik weet ook niet of ik een lichte cab heb..maar dit doe ik vaker als ik naar me garage verhuis voor een jam.
Dan is jouw cab waarschijnlijk iets kleiner en lichter. Bij de handvatten pakken lukt nog net, maar je hebt dan geen ruimte meer om dat ding op te tillen. Laat staan op je bovenbeen steunen. Kwa gewicht alleen zou het misschien nog maar net te doen zijn...

De Teng
8 oktober 2003, 17:31
Óf je moet apenarmen hebben (ikke dus...) dan kan je bijna overal wel bij :D

John P
8 oktober 2003, 22:19
Dit probleem is niet te ontlopen als je bassist bent. Een goede dragende bassound vraagt om een flinke kastinhoud met een paar stevige speakers. Als je daaraan gaat tornen, tast je je sound aan. Dussss.. handige oplossingen bedenken en blij wezen, dat je nu leeft. Vroeger was het allemaal nog veel erger.

bassopotmus
8 oktober 2003, 22:23
Vandaag heb ik een Hartke 7000 gekocht. Verder denk ik dat ik die 2x10 van Bag End haal.
En dat er wat mee ga spelen (ook wat optredens ed.) en dan bepaal of ik t zo hou, er een 2x10 bij neem of een 1x15.

Bedankt voor jullie reacties.

nice vervang je meteen ff je pre-amp tube voor een echte?

Ruud
9 oktober 2003, 14:34
Hmmmm... heb zelf een peavey 410Tx, best lomp hoor, kan hem wel in mijn eentje tillen, met mijn 'apenarmen' en mijn 1,96 maarja, ik breek liever mijn rug niet,... bij ons oefenhok is toch altijd wel iemand aanwezig, en hij gaat er allen tijdens optredens uit....simpel...


met de band hebben we alles in flightcases of gewone kisten op wielen... jammer dat we alleen een trap in het oefenhok hebben.. maarja, als je wilt slappen moet je eerst slepen..

Fowakka
9 oktober 2003, 19:52
Vandaag heb ik een Hartke 7000 gekocht. Verder denk ik dat ik die 2x10 van Bag End haal.
En dat er wat mee ga spelen (ook wat optredens ed.) en dan bepaal of ik t zo hou, er een 2x10 bij neem of een 1x15.

Bedankt voor jullie reacties.

nice vervang je meteen ff je pre-amp tube voor een echte?

Ja ik heb al een Elektro Harmonics besteld!!

Easy Rider
10 oktober 2003, 14:30
Veel mensen zweren ook bij 1x12" cabs, vooral met tweeter. Een zo'n ding voor oefensessies, en dan twee of meer voor optredens. Toch vette sound, en niet zwaar. Maar: kan duur zijn.
Vooral amerikanen zijn er dol op, vooral omdat die krengen daar goed(koop) te krijgen zijn.

EZ

Gerben van Nazareth
10 oktober 2003, 18:11
Heb ik ook vaker gehoord. Je moet dan wel een versterker hebben die met verschillende impedanties overweg kan. Als je 8 ohm 12" cabs hebt, dan draait je versterker op een zo'n dingetje en tweederde van zijn vermogen, en met 2 cabs draait ie dus voluit. Is te doen. Maar mocht je er vier willen hebben voor je grote klusjes, dan moet dus ofwel je versterker op 2 ohm zijn max vermogen kunnen uitspugen (komt niet heel vaak voor) ofwel moet je 16 ohm cabs gaan gebruiken. En als je er dan eentje aan je versterker hangt, wil die niet meer zoveel vermogen afgeven. Ik praat hier over transistoreindtrappen, buizeneindtrappen hebben vaak aparte ingangen voor de verschillende impedanties, dus dat is daar geen issue.

Mijn strategie is idd ook het werken met verschillende speakerkasten. Een zeer goede luidspreker- en versterkermaker uit het zuiden des lands heeft voor mij een 1x10 gemaakt voor het kleine werk, in een 4 ohm versie. Voor het middelgrote werk gaat er een 3wegkast mee met een 15, een 6.5 en een tweeter. Dat is een 8 ohm kast. Voor het echt grote werk staat daar dan nog een 15" sub onder die op 1 K is afgefilterd. Op de verlanglijst staat nog een 12" + 6" + tweeter kastje, voor het ietsgroterdanmiddelgrotemaarooknietzoheelerggrote werk.

Maar samenvattend: ja. Modulair is de wee toe ko. De hele band loopt 1 x naar je auto en voila: de bassist is binnen. Zonder auw aan het ruggetje.

basswasp
10 oktober 2003, 22:57
Een zeer goede luidspreker- en versterkermaker uit het zuiden des lands...
*hint begrepen* ;)

Gerben van Nazareth
10 oktober 2003, 23:25
*hint begrepen*

Goh. Dat je dat weet. Niet veel mensen weten namelijk dat Philips te gekke basinstallaties bouwt.


8-)

basswasp
14 oktober 2003, 22:35
Om al niet te spreken van de geweldige lijn analoge effecten. De hieronder afgebeelde HD 4673/60 heeft bijvoorbeeld een echt low-pass auto-wah sound waar zelfs het gebubbel van Electro-Harmonix niet tegenop kan. Nadeel is wel dat na ongeveer 5 minuten gebruiksduur het apparaat erg van last van ruis krijgt.

http://www.consumer.philips.com/global/b2c/dap/catalog/assets/products/pd_pshot_hd4673_6.jpg

8-)

Gerben van Nazareth
15 oktober 2003, 01:17
Een analoog effect met ingebouwde mist-machine is dat volgens mij, als ik het goed heb.

Ik had er ook zo een. Maar die van mij had vast een of andere rotte weerstand; was hij net lekker aan het bubbelen, hield-ie ermee op. Zelfs het controlelampje ging uit! Dus je begrijpt, dat was niet helemaal mijn kopje thee.

bassopotmus
16 oktober 2003, 13:40
wat dacht je dan van de senseo, die maakt was de bomb aan sounds, de vetse flanger!
Gerben van nazaret, werk je soms bij een hele goede versterker bouwer in het zuiden des landes?

basswasp
16 oktober 2003, 14:10
Nee, maar hij had wel informele connecties met die versterkerbouwen in het zuiden des lands.



Senseo moet ik trouwens niets van hebben, digitale multikasten... En maar van de pads blijven kopen om up to date te blijven ;)

bassopotmus
16 oktober 2003, 16:23
AAH, maar die nieuwe Princess dan, waar je hele bonen in moet gooien, net een buizen amp, puur!