PDA

View Full Version : proffessionele bands



Ronald
7 oktober 2003, 11:22
wat ik me eigenlijk afvroeg, zijn er hier eigenlijk mensen die in een band zitten die ook echt cd's uitbrengen enzo? die een contract hebben met een of andere platenmaatschappij of iets dergelijks? dus die echt op proffesioneel gebied bezig zijn ?

dus geen zelfgemaakte demo's ofzo maar offciele cd's

Harry
7 oktober 2003, 11:56
ik hou me op de vlakte (zoals gewoonlijk), het is namelijk fijn om min of meer anoniem dit forum te kunnen bezoeken.

maisy
7 oktober 2003, 12:36
:o je bent toch niet DE Harry??????????????????????????? :-D

Harry
7 oktober 2003, 13:34
:o je bent toch niet DE Harry??????????????????????????? :-D


commentaar van Harry's management:

"helaas kunnen wij niet op deze speculaties ingaan"

tja, ik kan er ook niks aan doen, het is nu officieel.....

maisy
7 oktober 2003, 13:42
wauw...

Ronald
7 oktober 2003, 16:16
:D lol heel grappig hoor , maar twas gewoon serieuse vraag hoor

die gitaristen uit professionele bands moeten toch ook ergens vandaan komen

en ik bedoel niet beroemd , alleen maar dat je asl band cd's hebt

FNaRK
7 oktober 2003, 16:31
kep 1 CD uit,
zijn bezig met de tweede
hebben geen platencontact
hebben geen manager
hebben wel een soort van boeker

maisy
7 oktober 2003, 16:39
:D lol heel grappig hoor , maar twas gewoon serieuse vraag hoor

:oops: sorry voor het offtopic gehalte. ik vind het een leuke vraag, ben er ook wel benieuwd naar.

El Drecko
7 oktober 2003, 16:52
ik hou me op de vlakte (zoals gewoonlijk), het is namelijk fijn om min of meer anoniem dit forum te kunnen bezoeken.

Fijn dat je het even meldt. Dan weten we dat tenminste.

roadkill: "een soort van boeker"? :D

Oh en sorry Ronald ik ben hier ook off-topic.

Ditmar
7 oktober 2003, 16:57
We hebben binnen onze 'scene' toch wel enige bekendheid, als je mensen naar Zone vraagt kennen ze het vaak wel via via, of in elk geval van naam. We hebben ook een manager en een boeker (niet dat je daar met de huidige subsidieregelingen wat aan hebt hoor) en we zijn vrij serieus met de band bezig, serieuzer dan veel bands in de omgeving. De sfeer binnen de band is echter veel te kansloos om van serieus te spreken.

andy
7 oktober 2003, 19:38
Wij hebben twee full length CD"s uit.
Geen platen contract, niet professioneel in de zin, dat we denken dat we het "helemaal" gaan maken. ( OK Bash me :razz: )
Wel professioneel als het gaat om instelling.
Geen boeker, wel een vaste geluidsman en chauffeuse :-D

schaap
8 oktober 2003, 00:26
We hebben binnen onze 'scene' toch wel enige bekendheid, als je mensen naar Zone vraagt kennen ze het vaak wel via via, of in elk geval van naam. We hebben ook een manager en een boeker (niet dat je daar met de huidige subsidieregelingen wat aan hebt hoor) en we zijn vrij serieus met de band bezig, serieuzer dan veel bands in de omgeving. De sfeer binnen de band is echter veel te kansloos om van serieus te spreken.
*zucht................... :roll:

Ronald
8 oktober 2003, 11:24
hebben jullie die cd's dan zelf opnomen en gepublished enz enz , da moet zker wel erg duur geweest zijn of viel da wel mee?

andy
8 oktober 2003, 12:04
hebben jullie die cd's dan zelf opnomen en gepublished enz enz , da moet zker wel erg duur geweest zijn of viel da wel mee?

Nee dat viel niet mee, het viel zelfs duurder uit dan we gepland hadden.
We zijn gewoon als iedere andere band de studio ingedoken, hoes en CD cover laten ontwerpen, de CD laten fabriceren en rondsturen maar naar bladen, internetsites, radio TV stations ed. En langzaam maar zeker verdienen we de investering nu terug door de verkoop van de CD"s.

Bijkomend voordeel is wel, dat je qua vraagprijs bij zalen iets omhoog kunt gaan, zodat de spaarpot voor de volgende plaat sneller gevuld is.
Je bent nu toch een klein beetje " bekende" band.
Ook lijken we nu wat sneller optredens te krijgen.

fenderfreak
8 oktober 2003, 13:02
Mean Machine stond al in de Aardschok!
Nu nog op Ozzfest spelen en Andy is te groot voor ons geworden!

:-(

Ronald
8 oktober 2003, 14:36
hebben jullie die cd's dan zelf opnomen en gepublished enz enz , da moet zker wel erg duur geweest zijn of viel da wel mee?

Nee dat viel niet mee, het viel zelfs duurder uit dan we gepland hadden.
We zijn gewoon als iedere andere band de studio ingedoken, hoes en CD cover laten ontwerpen, de CD laten fabriceren en rondsturen maar naar bladen, internetsites, radio TV stations ed. En langzaam maar zeker verdienen we de investering nu terug door de verkoop van de CD"s.

Bijkomend voordeel is wel, dat je qua vraagprijs bij zalen iets omhoog kunt gaan, zodat de spaarpot voor de volgende plaat sneller gevuld is.
Je bent nu toch een klein beetje " bekende" band.
Ook lijken we nu wat sneller optredens te krijgen.


zo hey , da klinkt als een paar duuzend euro dus

wel cool als je dan ontdekt word of en alsnog een platencontract krijgt :) en groupies natuurlijk :wink:

andy
8 oktober 2003, 15:08
Zowel voor groepies als een platencontract zijn we inmiddels al te oud. :wink:

Ditmar
8 oktober 2003, 16:50
We hebben binnen onze 'scene' toch wel enige bekendheid, als je mensen naar Zone vraagt kennen ze het vaak wel via via, of in elk geval van naam. We hebben ook een manager en een boeker (niet dat je daar met de huidige subsidieregelingen wat aan hebt hoor) en we zijn vrij serieus met de band bezig, serieuzer dan veel bands in de omgeving. De sfeer binnen de band is echter veel te kansloos om van serieus te spreken.
*zucht................... :roll:

Wat is er mis met kansloos zijn ???

Ronald
8 oktober 2003, 19:03
Zowel voor groepies als een platencontract zijn we inmiddels al te oud. :wink:

ach veel meisjes houden van ouwe mannen :wink:

andy
8 oktober 2003, 22:58
Als ze maar niet TE jong zijn krijg je daar weer problemen mee. :wink:

Maar nog ff serieus. Je moet idd rekenen op een paar duizend euro. Ik weet het niet helemaal precies meer, maar een beetje studio kost al snel 30 euro per uur. En dan heb je de middenklasse. En voor een full length CD zit je minimaal 4 dagen in de studio. Reken maar uit dus.

Ronald
9 oktober 2003, 12:07
da geloof ik goed ja , das natuurlijk wel klote

hoe komen al die bekende bands dan aan een platencontract :-(

tja tis denk ik vooral zaak dat je opvalt dat je anders bent dan anderen, en veel optreden natuurlijk iedere kans aannemen , je weet tenslotte nooit wie er mee kijkt en zorgen dat je opvalt

of met de baas van een platenmaatschappij naar bed gaan natuurijk :wink:

Harry
9 oktober 2003, 12:38
een platenmaatschappij moet een reden hebben om een band een contract aan te bieden, en meestal willen ze geld verdienen.
Dus als jij muziek maakt die goed in de markt ligt, en de frontman/vrouw springt er uit, dan heb je een kans.

FNaRK
9 oktober 2003, 12:43
een platenmaatschappij moet een reden hebben om een band een contract aan te bieden, en meestal willen ze geld verdienen.
Dus als jij muziek maakt die goed in de markt ligt, en de frontman/vrouw springt er uit, dan heb je een kans.
dan geef ik Andy heel weinig kans :wink:

Ronald
9 oktober 2003, 13:22
een platenmaatschappij moet een reden hebben om een band een contract aan te bieden, en meestal willen ze geld verdienen.
Dus als jij muziek maakt die goed in de markt ligt, en de frontman/vrouw springt er uit, dan heb je een kans.


meestal willen ze geld verdienen ? das juist de enige reden dat ze een band contracteren

das natuurlijk erg kut want als je een beetje aparte muziek maakt is de kans al behoorlijk klein dat je aangenomen word omdat er niet makkelijk genoeg geld aan je te verdienen valt

andy
9 oktober 2003, 17:41
dan geef ik Andy heel weinig kans :wink:
Ok dan. :-(
Hierbij mijn sollicitatie als roadie/security bij Roadkill. :lol:

http://www.roadkill.nl/meeting/andy1.jpg

El Drecko
10 oktober 2003, 13:14
Dit leidt onvermijdelijk tot de vraag: wat willen jullie eigenlijk met je muziek of met je band?
Wij (van Ancient Mariners) hebben als insteek voornamelijk dat we lekker muziek willen maken, er plezier aan beleven, en als we daarmee een beetje uit de kosten komen is dat mooi. Geld verdienen met een Iron Maiden-coverband zie ik er nou niet direct van komen. :P

Geld verdienen met muziek kan volgens mij alleen als je:

1. een geoliede feesten- en partijenband bent, met populaire covers en enige naamsbekendheid. Die bruidsparen betalen wel.
2. een product bent van Henk-Jan Smits (die man van Idols) of een andere producer. En dan nog is de vraag wat je daar zelf aan over houdt. ;-).
3. een band/product bent dat 'zogenaamd' wordt 'ontdekt' door een of andere DJ van radio 3 - een door de platenmaatschappij in de markt gezet concept dus, zorgvuldig inspelend op de populaire muziekstijl van het moment.

buuck
25 januari 2004, 19:43
goeie band? eerst flink underground zien te kweken. dan pas commercieeler gaan. dat kan omdat je geld door dat underground shit heb verdient en dus ook commercieeler kan gaan.. je kunt nooit van 4 ervaren lui een top band maken binnen een paar weken.

Neals
26 januari 2004, 00:01
Commercieel inzicht is heel belangrijk wil je het als muzikant echt gaan maken, talent hoef op zich niet eens zo, als je maar een frontman of ander bandlid hebt die in zekere zin bijzonder is, een bijzonder apentrucje is wat snel de wereld in gaat, want zo zijn velen zoals elvis, ozzy osbourne en een heleboel andere muzikanten nou eenmaal beroemd geworden.

newbreed
26 januari 2004, 10:53
heb met New breed 1 cd , cut the crap, gemaakt. in eigen beheer uitgebracht. geperst bij sony en opgenomen bij studio 't pand in Vlaardingen (aanrader!) onze cd werd in musicmaker gekozen als cd met het meest originele gitaarwerk :D . tevens aantal demo- cd's en recent een 6 track demo-cd Generation next en onze eerste videoclip
mp3 samples op www.newbreed-online.com

cleany
26 januari 2004, 11:39
Als ze maar niet TE jong zijn krijg je daar weer problemen mee. :wink:

Maar nog ff serieus. Je moet idd rekenen op een paar duizend euro. Ik weet het niet helemaal precies meer, maar een beetje studio kost al snel 30 euro per uur. En dan heb je de middenklasse. En voor een full length CD zit je minimaal 4 dagen in de studio. Reken maar uit dus.

wij zaten met onze cd-opname op 18 euro, maar dan zit er ook een vrijwilliger achter de draaiknoppen en met de vorige cd van mijn andere band zaten we op 20 euro per uur ook met een vrijwilliger. Alleen de eerste keer deden we 8 uur over 7 nummers (15 minuten) en de tweede keer deden we 10 nummers (28 minuten) in 24 uur (dit waren 4 uur op de eerste dag, 8 uur op de tweede en 12 uur op de derde). De kwaliteit is niet optimaal, zodoende klinkt het meer als een demo dan een volwaardige cd.

met 30 euro zit je inderdaad wel in een klasse hoger. Wanneer zit je eigenlijk echt in een heel goede studio ? of betaal je dan een vast bedrag ? 10.000 euro of zo ?

Trigger
15 februari 2004, 13:16
Nou, d'n 5e plaat van The Mellotones is zo goed als klaar...
Check de link hieronder.