PDA

View Full Version : Relicen wie kan het?



Javaca
6 oktober 2003, 21:49
Wie weet de beste manier om een gitaar te Relicen?

Hoe zou jij je hardwear laten verroesten?

accuzuur ?

MarshallSG
6 oktober 2003, 21:52
body los schroeven als dat kan en dan in de wasmachine stoppen?

hoofd
6 oktober 2003, 21:52
ik weet in ieder geval een goede manier om aan die informatie te komen...ZOEKFUNCTIE!!!! JAAAAAHH!!!

Javaca
6 oktober 2003, 21:55
ik weet in ieder geval een goede manier om aan die informatie te komen...ZOEKFUNCTIE!!!! JAAAAAHH!!!

Heb ik gedaan! (zoals altijd voor ik iets plaats)
Ik wil gewoon weten hoe jij het zou doen.

hoofd
6 oktober 2003, 22:09
Ik zou me ongelofelijk foute strakke geruite rode broek met 16 ritsen aantrekken, hier en daar wat spikebandjes om doen en dan in een slecht amateuristisch punkbandje gaan spelen...

Neals
6 oktober 2003, 22:15
Ik zou me ongelofelijk foute strakke geruite rode broek met 16 ritsen aantrekken, hier en daar wat spikebandjes om doen en dan in een slecht amateuristisch punkbandje gaan spelen...


Daarom ziet mijn ibanez er behoorlijk reliced uit :D

Negative K3 fan
6 oktober 2003, 22:15
ik zou met mn gitare gaan gooien in oefenruimtes.

wietse
6 oktober 2003, 22:21
gewoon naast de krabpaal van je kat zetten ,wordt ie vanzelf vintage.
of aport met de gitaar spelen met je hond liefst een zo groot mogelijke met scherpe tanden.
succes verzekerd , zeker als die hond gek op water is.
of gewoon altijd poetsen met comandant ,had vroeger een buurman die dat elke week deed met z'n auto na 2 jaar begon de grondlaag zichtbaar te worden.

sash
6 oktober 2003, 22:21
Javaca voeg me ff toe op MSN of stuur me een mailtje.

Ik kan je er alles over vertellen. De eerste Strat die ik gerelict heb was zwaar mislukt, maar sinds dat ik er voor verscheidene mensen gerelict heb (stuk of 6) heb ik steeds meer technieken ontdekt om gitaren professioneel te relicen.

Ik kan je tips geven hoe je een gitaar kan relicen en kan je ook een 'cursus' relicen irl.

Ik hoor het wel.

sash
6 oktober 2003, 22:22
Oh ja, mocht je willen maak ik wel een aantal foto's van m'n eigen Strat.

Ic3gl0vE
6 oktober 2003, 22:22
nooit vervoeren in een hoes dat ding, nooit voorzichtig neerleggen maar gewoon om laten vallen enzo... wel even uitkijken dat de hals niet breekt!

sash
6 oktober 2003, 22:23
nooit vervoeren in een hoes dat ding, nooit voorzichtig neerleggen maar gewoon om laten vallen enzo... wel even uitkijken dat de hals niet breekt!

Nope! Not the way that it's done. Zo beschadigt inderdaad de hals. Het moet wel veilig zijn.

wietse
6 oktober 2003, 22:24
wel even uitkijken dat de hals niet breekt!
dat valt wel mee met een strat ,bij een lp is dat een ander verhaal.(maar die wil je ook niet relicen moeten glimmen)

X-Pensive Wino
6 oktober 2003, 22:40
hardware schijnt ook te veroesten als je het een maandje ofzo in de aarde begraaft, liefst grond met een beetje klei.
volume knopjes en element kapjes enz enz ,nachtje in de koffie

sash
6 oktober 2003, 22:41
Nee het is een chemisch goedje waarmee het binnen 10 minuten oxideert.

X-Pensive Wino
6 oktober 2003, 22:47
je ken ook sas z'n t-shirt vragen als tie in de oefenruimte is geweest leg je je hardware daar ff in :wink:

sash
6 oktober 2003, 22:49
:D :D :D

Heb je m'n zadels gezien... M'n strat is pas 3 maanden oud ofzo... haha echt bizar mijn zweet.

Heb em trouwens wel goed schoongemaakt vandeweek omdat ik dat finish cracken wilde uitproberen. Nu gelukkig wel weer smerig als de pest.

hoofd
6 oktober 2003, 22:53
Ik zie Sash er dan nog wel voor aan om extra veel te drinken en zo min mogelijk te plassen zodat hij nog meer zweet, wat weer op z'n gitaar komt. :razz:

wietse
6 oktober 2003, 22:55
ah , je kiepert er dus een oude acuu over leeg.

X-Pensive Wino
6 oktober 2003, 22:55
TE KOOP:zweet van sasha ,ideaal om mee te relicen.
komt in een mooi potje incl pipet voor de juiste hoeveelheid.
prijs:27,50 E

sash
6 oktober 2003, 22:56
Dat had best wat kunnen zijn voor mij ja... Maar gelukkig zweet ik per liter en is m'n zweet erger dan zoutzuur.
Helpt genoeg :)

Wilson
6 oktober 2003, 22:57
:D :D :D

Heb je m'n zadels gezien... M'n strat is pas 3 maanden oud ofzo... haha echt bizar mijn zweet.

Heb em trouwens wel goed schoongemaakt vandeweek omdat ik dat finish cracken wilde uitproberen. Nu gelukkig wel weer smerig als de pest.

finish cracken???

sash
6 oktober 2003, 22:59
Jah finish cracks. Van die kleine scheurtjes in de lak.

X-Pensive Wino
6 oktober 2003, 22:59
ja leg je body maar es ff een nachtje in de vriezer en dan onder een hete lamp :-D :-D :-D

hoofd
6 oktober 2003, 22:59
finish cracken???

Jah, is weer 's wat anders dan walnoten he.

sash
6 oktober 2003, 23:07
ja leg je body maar es ff een nachtje in de vriezer en dan onder een hete lamp :-D :-D :-D

Of je kan gewoon dust off spray gebruiken :)

X-Pensive Wino
6 oktober 2003, 23:23
sas verklap nou niet alles :wink: :)

urezna
7 oktober 2003, 09:17
Dr is er maar één die echt goed kan "relicen"...
Vadertje Tijd, en dan ook nog heel veel spelen....
pas dan wordt ie mooi, als je daar tenminste van houdt.....

Lacrymosa
7 oktober 2003, 09:22
Of ga vreemd, schijnt ook goed te werken (zie een paar threads terug)

CheerS!!

jorrit
7 oktober 2003, 09:29
hahah lol...

ik zou het niet erg vinden als de lak door het spelen etc. van mn explorer (goth) zou gaan bladderen of slijten maar om het nou echt met opzet te doen....neh ik laat het liever natuurlijk doen......

renier
7 oktober 2003, 10:47
*moment van inzicht*

volgens mi is de ene helft van dit forum bezig om van een oude afgeragde gitaar een gitaar in nieuwstaat te maken, terwijl de andere helft bezig is om van een gitaar in nieuwstaat een afgeragde gitaar te maken..

zonde van onze tijd natuurlijk. zullen we gewoon een datum afspreken waarop we met z'n allen bij elkaar komen en de hele sodeflikker omruilen?

:-D

Negative K3 fan
7 oktober 2003, 11:00
hehe dan ruil ik mns quier wel tegen de strat van sash

http://home.zonnet.nl/spit23/squier2.jpg

sash
7 oktober 2003, 11:59
*moment van inzicht*

volgens mi is de ene helft van dit forum bezig om van een oude afgeragde gitaar een gitaar in nieuwstaat te maken, terwijl de andere helft bezig is om van een gitaar in nieuwstaat een afgeragde gitaar te maken..

zonde van onze tijd natuurlijk. zullen we gewoon een datum afspreken waarop we met z'n allen bij elkaar komen en de hele sodeflikker omruilen?

:-D

Hahahaha geniaal :D

The Thumb
7 oktober 2003, 12:29
Dr is er maar één die echt goed kan "relicen"...
Vadertje Tijd, en dan ook nog heel veel spelen....


he he, eindelijk een verstandige opmerking.

Dat relicen is voer voor psychologen jongens. Leg maar eens uit, ik koop een spiksplinternieuwe gitaar, flikker hem 10 keer alle hoeken van de kamer in, gooi er wat chemische rotzooi op, en nu is hij helemaal beschadigd... Mooi man!

Als ik psycholoog was en ik zocht nog een mooi promotie-onderzoek wist ik het wel...

:???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???:

Javaca
7 oktober 2003, 15:29
Ik ben geen psych maar als je er over nadenkt is het idd gestoord. Ik zal iemand in m'n vriendenkring die Psychologie studeert er eens naar vragen. Misschien ziet zij er wel brood in er een onderzoek naar te doen.

Het is ook leuk voor een PWS.

Negative K3 fan
7 oktober 2003, 16:00
ik denk dat het wel meevalt hoe interessant het is, de psychologisch echt interessante dingen zitten hem vaak in schijnbaar doodnormale dingen.

Negative K3 fan
7 oktober 2003, 16:01
Trouwens, profielwerkstuk relicen voor scheikunde !!!11 grandioos idee!

X-Pensive Wino
7 oktober 2003, 16:40
Dr is er maar één die echt goed kan "relicen"...
Vadertje Tijd, en dan ook nog heel veel spelen....


he he, eindelijk een verstandige opmerking.

Dat relicen is voer voor psychologen jongens. Leg maar eens uit, ik koop een spiksplinternieuwe gitaar, flikker hem 10 keer alle hoeken van de kamer in, gooi er wat chemische rotzooi op, en nu is hij helemaal beschadigd... Mooi man!

Als ik psycholoog was en ik zocht nog een mooi promotie-onderzoek wist ik het wel...

:???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???: :???:

neem nou niet alles zo serieus joh !! :wink:
deze topic gaat weer de kant op, ik vindt jij vindt bla bla bla :roll:

bert k
7 oktober 2003, 17:22
Ik zal er eens over denken.... Ik zit net met woeste plannen om een ouwe afgetrapte ramp helemaal mooi te maken, maar ik kan me een berg tijd besparen :cool: Pups erin met gaffa, snaren erop, klaar...

SiNiSTRaL
7 oktober 2003, 17:29
idd een vraag, waarom willen mensen hun toch al lelijke en cliché gitaar NOG lelijker maken?
en sas: eerste relic mislukt?
de 2e vond ik nog minder gelukt, daar was gewoon 1 vierkant stuk uit :)
maarja, sommigen spelen tijdens het oefenen, anderen gaan met gitaren gooien, very kurt nobrain :D

wietse
7 oktober 2003, 17:38
idd een vraag, waarom willen mensen hun toch al lelijke en cliché gitaar NOG lelijker maken?

je zegt het zelf al omdat het lelijke cliché gitaren zijn zo krijgen ze nog iets , waardoor ze hem herkennen kunnen tussen de rest.
ongeveer dezelfde reden waarom veel golf rijders hun auto verbouwen met spoilers e.d ,voorkomen ze mee dat ze bij de verkeerde auto staan met hun sleutels.

ruurd
7 oktober 2003, 19:09
stik stof op spuiten daar krijg je de krakkele van en dan pure alcohol er over heen dan kom je al een heel end

The Thumb
7 oktober 2003, 19:49
neem nou niet alles zo serieus joh !!
deze topic gaat weer de kant op, ik vindt jij vindt bla bla bla

begrijp me niet verkeerd, ik lach me rot als ik me de volgende voorstelling maak:

iemand rijdt een behoorlijk aantal kilometers om de (nieuwe) gitaar van zijn dromen te kopen, betaalt daar 1000+ euro, komt thuis en begint schuimbekkend dat ding totaal te vernielen...

Dat is toch een giller van de bovenste plank? :-D

ilovemyguitar
7 oktober 2003, 19:59
ik kan wel reliccen :)
hoeveel etage's moet ie af?
op gras of asfalt landen.
zeg maar..

voor maar 130 euro per uur doe ik het voor je :-D

The Thumb
7 oktober 2003, 20:01
ik kan wel reliccen
hoeveel etage's moet ie af?


:-D :-D :-D

X-Pensive Wino
7 oktober 2003, 20:05
hey waar is me knipoogie gebleven ? :)
snap wel wat je bedoelt.
fender is zoooo geniaal op dat gebied,ik bedoel er zijn duizenden die een relic kopen .(er is dus een markt voor)en je weet zelf wat die dingen kosten,dus kan ik best begrijpen dat er mensen zijn die denken fuck it ik doe het zelf wel,en ja smaken verschillen dat bedoelde ik er mee te zeggen.
het forum staat vol met shit als welles niettes,toch? :wink:

@Renier: ben jij altijd zo scherp ? prachtig man :-D :-D :-D :-D

Chuck
7 oktober 2003, 20:12
Relicen? Accuzuur op n gitaar ? Hardware begraven in grond/klei??Laten verroesten ?? zolang je maar van mijn Gitaren afblijft ..... :???:

Javaca
7 oktober 2003, 20:18
ik kan wel reliccen :)
hoeveel etage's moet ie af?
op gras of asfalt landen.
zeg maar..

voor maar 130 euro per uur doe ik het voor je :-D

Goed id man ik wilde net de wasmachine gaan relicen.

ilovemyguitar
7 oktober 2003, 20:27
hehe :)
ik vind afgetrapte gitaren wel mooi hoor..
maarre als elke butsje en deukje je ook aan een periode doet denken in je leven dan is het leuker. :D

Javaca
7 oktober 2003, 21:18
Ik zit bij een grote rommelmarkt.
Je haalt veel relic spullen op maar helaas geen gitaren... :cry:

wietse
7 oktober 2003, 21:24
Ik zit bij een grote rommelmarkt.
Je haalt veel relic spullen op maar helaas geen gitaren... :cry:
algemeen probleem bij zulke rommelmarkten ,neem aan dat het zoeen is voor een goed doel?
en is er al zoiets bij dan verdwijnt het toch bij een van de medewerkers in huis.(geef ze groot gelijk natuurlijk)
maar vaak na je nog wel eens leuke audio scoren op zo'n markt ,stond vorig jaar een complete p.a bij ons op de dorpsrommelmarkt uit de 70er jaren was net te laat ging weg voor 200 euro.
baal ik nog van 300watt buizen p.a.versterker wat had ik dat ding graag willen hebben.

sash
7 oktober 2003, 21:54
idd een vraag, waarom willen mensen hun toch al lelijke en cliché gitaar NOG lelijker maken?
en sas: eerste relic mislukt?
de 2e vond ik nog minder gelukt, daar was gewoon 1 vierkant stuk uit :)
maarja, sommigen spelen tijdens het oefenen, anderen gaan met gitaren gooien, very kurt nobrain :D

Eerste was mislukt, 2e was gedeeltelijk gelukt en de 3e is nu helemaal perfect gelukt.

Als ie helemaal klaar (incl. de verroeste hardware) zal ik er wat foto's van posten.

SiNiSTRaL
7 oktober 2003, 22:41
pcies knul, maak me gek :P

Javaca
8 oktober 2003, 11:38
Deze heb ik volgens mij al aardig relic gespeeld:
www.geocities.com/javacagitaar/index.html

Chuck
8 oktober 2003, 15:10
Relicen wie kan het ??

--------> Elke mongool dus

Ziet er dus verschrikkelijk uit he zon afgebladderde gitaar
Ik zet nog NET niet mn gitaar in de turtle wax maar dat scheelt niet veel
Ik doe alles om mn gitaar van krassen / deuken te besparen...

Toni
8 oktober 2003, 15:55
Ik weet niet of je na al die wijsneuzen reacties deze thread nog volgt maar chroom-handware kun je verouderen door een oplossing van ijzer(III)chloride of persulfaat. Je kunt dit bij een electronica handel kopen. Het wordt gebruikt om printplaten te etsen.

Een laklaag kun je een mooie patina geven door het op te schuren met zeer fijn staalwol en vervolgens weer met een polijstpasta op te wrijven tot een semi-glans. Kleine lakbarstjes kun je maken door de body in het vriesvak te leggen en vervolgens met een fohn of verfafbrander te bewerken.

Deze technieken worden wel gebruikt als er bij een oude gitaar een nieuw onderdeel gemonteerd moet worden. Splinternieuw glimmend chroom is dan geen gezicht als de rest al helemaal verouderd is.

succes en ik hoop dat je weet wat je doet.

sash
8 oktober 2003, 16:06
Ik weet niet of je na al die wijsneuzen reacties deze thread nog volgt maar chroom-handware kun je verouderen door een oplossing van ijzer(III)chloride of persulfaat. Je kunt dit bij een electronica handel kopen. Het wordt gebruikt om printplaten te etsen.

Een laklaag kun je een mooie patina geven door het op te schuren met zeer fijn staalwol en vervolgens weer met een polijstpasta op te wrijven tot een semi-glans. Kleine lakbarstjes kun je maken door de body in het vriesvak te leggen en vervolgens met een fohn of verfafbrander te bewerken.

Deze technieken worden wel gebruikt als er bij een oude gitaar een nieuw onderdeel gemonteerd moet worden. Splinternieuw glimmend chroom is dan geen gezicht als de rest al helemaal verouderd is.

succes en ik hoop dat je weet wat je doet.

Ik heb een tip gekregen van een amerikaan die z'n hardware relicde met muriatic acid dampen. Je hoeft het ook niet in ijzerchloride te leggen of wat dan ook.

Die staalwol zal ik ook eens proberen, wellicht een beter alternatief dan juten.
Je body in een vriesvak leggen is een beetje overdone lijkt me. Je kan binnen 1 minuut de finish op je hele body cracken met dust off spray.

sash
8 oktober 2003, 16:07
Trouwens, mocht je de hardware in ijzerchloride leggen, hoe zit dat dan met de stemmechanieken? Is dat niet schadelijk voor de mechanieken zelf?

The Thumb
8 oktober 2003, 16:12
Een keer erop poepen schijnt ook wonderen te doen

:-D :-D :-D

sorry jongens, ik kan het echt ff niet laten

-robbert-
8 oktober 2003, 16:19
hehehe

wietse
8 oktober 2003, 18:41
Een keer erop poepen schijnt ook wonderen te doen

:-D :-D :-D

sorry jongens, ik kan het echt ff niet laten
vooral als je scherp eten hebt gehad zeker?

The Thumb
8 oktober 2003, 19:02
beste resultaat met mexicaans of thais...
kopje koffie en draaien maar die bolus

Diedo
8 oktober 2003, 20:37
als je gitaar in staat van ontbinding moet verkeren...

neem dit eens:

- koningswater: een 2:1 mengsel van geconcentreerd zoutzuur en geconcentreerd salpeterzuur.
Het mengsel heeft bijzondere eigenschappen omdat er een bijzonder reactief molecuul gevormd wordt, nl. NOCl. Hierdoor is koningswater in staat om vele edele metalen, zoals goud en platina te oxideren en in oplossing te doen gaan.
Er zijn maar weinig metalen die niet in koningswater oplossen.

Ik denk dat ie er dan wel heel oud uitziet... :-D :-D :-D :-D

jaywalker
8 oktober 2003, 22:05
We zijn nu met school bezig met zuur base reactisch...
Ik wil wel eens wat achteroverdrukken.

Salpeterzuur ook goed?...Jammer dat het meestal erg verdund is. Karwei 3 mol zoutzuur ....Bij mij in Steenwijk krijg je 10 procent korting :-D

?echo
8 oktober 2003, 22:13
gitaar op barbeque? schijtn ook te helpen



http://www.ishibashi.co.jp/webshop/world/guitar/washburn/gif/n4relic-top_b.jpg

treblemaster
8 oktober 2003, 23:17
Die hadden ze nog wel een tijdje mogen laten liggen :-D

Javaca
9 oktober 2003, 15:03
O, jij houdt dus van goed doorbakken. :-D

wimmeltje
12 oktober 2003, 21:55
idd een vraag, waarom willen mensen hun toch al lelijke en cliché gitaar NOG lelijker maken?
en sas: eerste relic mislukt?
de 2e vond ik nog minder gelukt, daar was gewoon 1 vierkant stuk uit :)
maarja, sommigen spelen tijdens het oefenen, anderen gaan met gitaren gooien, very kurt nobrain :D

Eerste was mislukt, 2e was gedeeltelijk gelukt en de 3e is nu helemaal perfect gelukt.

Als ie helemaal klaar (incl. de verroeste hardware) zal ik er wat foto's van posten.

Hoever staat het hiermee sash??