PDA

View Full Version : Beginnende Gitarist



Armand
6 oktober 2003, 20:27
Kan iemand mij vertellen wat een goede gitaar is om mee te beginnen?

aadplagiaat
6 oktober 2003, 23:12
Kan iemand mij vertellen wat een goede gitaar is om mee te beginnen?

Een goede gitaar om mee te beginnen is niet makkelijk te zeggen. Er zijn verschillende mogelijkheden (lees veel). Alles is afhankelijk van wat je wilt gaan spelen. Wil je klassiek dan een klassieke gitaar met nylon snaren (denk ik toch), wil je pop of country of kampvuur, doe dan liever een acoustische met stalen snaren, hoewel een klassieke gitaar zich daarvoor ook uitstekend leent, alleen het geluid is anders en het speelt anders. Als je in een band wilt spelen (of ook als je dat niet wilt) kun je gaan voor electrisch.

Tot zover de verschillen in soort, zeg maar.

Een goede gitaar is heel persoonlijk. De klank moet je beoordelen bijvoorbeeld. Heel belangrijk is om elke snaar op elke positie aan te slaan en het geluid van die snaar nauwkeurig te volgen. Daarmee kun je horen of de gitaar overal even goed klinkt. Leer ook eerst een paar barre akkoorden te grijpen (of leer er een uit je hoofd voor je gaat kijken naar wat je wilt kopen). Speel dat barre-akkoord over alle posities die je maar kunt bedenken en sla de snaren allemaal aan en laat ze goed doorklinken.
Daarmee weet je meteen iets over hoe zwaar een barre-akkoord kan zijn en hoe belangrijk het is om die op je nieuwe gitaar makkelijk te kunnen spelen. Als je niemand hebt om die eerste akkoorden te leren kun je dat natuurlijk gewoon in de winkel doen.

Ik hoop dat dit een beetje helpt. :)

snoopafella
6 oktober 2003, 23:49
Hoi, de keuze van een gitaar is ook afhankelijk van de wijze waarop je speelt. Wanneer je akkoorden wil spelen met een plectrum, dan raad ik je een staalsnarige gitaar aan (omdat ik dit persoonlijk voller en mooier vind klinken op en staalsnarige gitaar). Wanneer je wil fingerpicken (dus met de vingers van je rechterhand de snaren afzonderlijk aan wil slaan) dan kan zowel een klassieke (nylonsnarige) gitaar als een staalsnarige aan je behoefte voldoen. Hierbij moet je dus kijken wat je zelf het fijnst vindt. In principe kan je op een nylonsnarige ook heel goed andere muzieksoorten dan alleen klassiek spelen, zoals bijvoorbeeld country (luister maar eens naar Chet Atkins en Jerry Reed). Ik vind persoonlijk een nylonsnarige gitaar fijner om te fingerpicken, maar er zijn hele volksstammen die liever op staalsnarige gitaren fingerpicken.

Dan rest nog de vraag: waar moet ik op letten bij de aanschaf? Ik adviseer je in ieder geval een gitaar met een massief bovenblad te kopen (solid top). Dit komt de klank erg ten goede. Tevens moet je er op letten dat de snaren niet te hoog boven de toets liggen want dit maakt de gitaar moeilijk bespeelbaar. Kijk bijvoorbeeld eens of het makkelijk is akkoorden (barre's) te pakken in verschillende posities.

De volgende merken bouwen doorgaans goede beginnersgitaren:

Staalsnarig: Yamaha, Cort, Seagull, Crafter.

Nylonsnarig: Juan Salvador, Esteve, Alhambra, Prudencio Saez.

harrievandenberg
8 oktober 2003, 18:59
ga naar de dichtsbijzijnde winkel vraag of ze jou een beetje kunnen vertellen over de soorten en ga gewoon proberen...een gitaar is net een vrouw niet elke man kan haar bespelen....Dus niet zomaar een pakken want dat loopt meestal uit op een echtscheiding... :-?
Dat is denk ik de beste tip die ik ja kan geven....
En als je pas begint...laat je niet omlullen door verkopers met mooie praatjes...
Ciao

willem1940
8 oktober 2003, 19:32
Een manier is ook om enige tijd wat eerste oefeningetjes te doen op een niet al te best, geleend of gehuurd gitaartje.

Zelfs met weinig ervaring voel je aan handen/spieren/pezen/vingertoppen en HOOR je ook meteen wat beter en nog beter is.

Armand
10 oktober 2003, 20:56
Bedankt voor jullie reactie!!!!

FunkyFlamenco
11 oktober 2003, 13:05
Ik begon met een Alhambra 1P, dat was mijn eerste gitaar, een spaanse dus! Daar heb ik heel wat jaartjes op gespeeld, toen ik genoeg geld bij elkaar gespaard had, kocht ik een Asturias (Spaanse gitaar), wat een verschil!!! Enorm mooi geluid! En afgelopen zomer heb ik er een staalsnaar (Takamine) bij gekocht!