PDA

View Full Version : Kloteplectrums



GuitarMaster
6 oktober 2003, 19:18
Als ik speel blijft mn plectrum zeg maar achter de snaren hangen, waardoor ik geen snelheid krijg zonder dat het slordig klinkt. Vroeger hield ik mn plectrum met 3 vingers vast, maar dat heb ik afgeleerd, en nu hou ik hem wel op de "normale" manier vast, het voelt alleen niet natuurlijk aan.... Ik had er vroeger niet zo'n last van, maar nu word ik gewoon niet sneller omdat het niet gaat met mn rechterhand/plectrum.
Heeft iemand advies?

ReinoutV
6 oktober 2003, 19:29
Dunner plectrum? Het plectrum dichter bij de punt vasthouden? KLeinere plectra gebruiken? Je plectrum iets schuiner houden? Er is niets zo lastig als je aanslagtechniek veranderen, dus gewoon veel doen. Eerst op de stukjes die je van buiten en achterstevoren kent natuurlijk!

slayurrr
6 oktober 2003, 20:12
Ik had het eerst ook altijd, toen begon ik met een metronoom 1234-tjes te spelen en ik bleef altijd op de 120 hangen omdat ik hetzelfde probleem had als jou.
Ik heb een dunlop 3mm plectrum en ik pak hem heel dicht bij het puntje vast en dat werkt ontzettend goed, ik ben daardoor ook veel sneller geworden.

Maiden Michiel
7 oktober 2003, 08:38
Inderdaad, dicht bij de punt en schuin houden dat ding. Dan maakt het echt weinig uit of je een dik of dun plectrum hebt.

Tymon
7 oktober 2003, 14:28
Helemaal mee eens. Ietsje schuin houden (niet te veel, krijg je geen mooie toon meer) zodat ie niet blijft hangen en dan oefenen! HELE fijne shred plectrums vind ik de Dunlop Jazz III. John Petrucci gebruikt ze ook, en die gozer heeft me toch een plectrumtechniek!

Succes!
Tymon

Negative K3 fan
7 oktober 2003, 14:56
jazz 3s zijn koel, alleen ik zou mnn plectrrum neit te schuin houden dat killt je TOOOOONNN.

slayurrr
7 oktober 2003, 15:50
Dikke plectrums vind ik ontzettend lekker spelen, die dunne flappe van 0.60mm ofzo daar ken ik dus echt geen lekkere solo mee spelen, maarja dat is mijn mening.

Phoenix Rising
7 oktober 2003, 16:24
Ik zit er een beetje tussen in (gebruik ibanez paul gilbert plectrums, dun maar wel klein en een scherpe punt) maar ik snap niet hoe Vai zo snel kan picken met van die grote flappen.

Als je snel wilt spelen moet je eerst iets ontwikkelen wat Michael Angelo in zijn video PPS noemt, ofwel je potential picking speed. Je kan niet sneller spelen dan over één snaar, ofwel, hoe snel jij op een snaar kan rammen, zo snel kan je spelen.

Probeer dus gewoon eerst met een cleane setting je PPS op je gewenste snelheid te krijgen met 16e noten (ofwel 4 noten per beat van de metronoom). Hou het voor jezelf bij door op elke beat (dus downstroke)een accent te geven.

Je kan ook bijvoorbeeld op een willekeurige snaar 5-0-0-0 3-0-0-0 2-0-0-0 spelen, dan is het makkelijker om een accent te leggen omdat je dan ook je linkerhand gebruikt. En wat lennart al zegt, hou je plectrum niet te schuin want dan klinken vooral je upstrokes kut.

Je PPS is belangrijk om te weten (vind ik zelf) maar het kost tijd om het te verhogen, ik weet bijvoorbeeld dat die van Tymon iets van 240 is, terwijl de mijne inmiddels (heb er de laatste paar weken flink aan gesleuteld) net iets onder de 230 is.

Jezus wat een post, ik hou op! :-D

Negative K3 fan
7 oktober 2003, 17:03
Ik zit er een beetje tussen in (gebruik ibanez paul gilbert plectrums, dun maar wel klein en een scherpe punt) maar ik snap niet hoe Vai zo snel kan picken met van die grote flappen.

Als je snel wilt spelen moet je eerst iets ontwikkelen wat Michael Angelo in zijn video PPS noemt, ofwel je potential picking speed. Je kan niet sneller spelen dan over één snaar, ofwel, hoe snel jij op een snaar kan rammen, zo snel kan je spelen.

Probeer dus gewoon eerst met een cleane setting je PPS op je gewenste snelheid te krijgen met 16e noten (ofwel 4 noten per beat van de metronoom). Hou het voor jezelf bij door op elke beat (dus downstroke)een accent te geven.

Je kan ook bijvoorbeeld op een willekeurige snaar 5-0-0-0 3-0-0-0 2-0-0-0 spelen, dan is het makkelijker om een accent te leggen omdat je dan ook je linkerhand gebruikt. En wat lennart al zegt, hou je plectrum niet te schuin want dan klinken vooral je upstrokes kut.

Je PPS is belangrijk om te weten (vind ik zelf) maar het kost tijd om het te verhogen, ik weet bijvoorbeeld dat die van Tymon iets van 240 is, terwijl de mijne inmiddels (heb er de laatste paar weken flink aan gesleuteld) net iets onder de 230 is.

Jezus wat een post, ik hou op! :-D

edit helemaal verkeerd gelezen!!!!!!111111

Phoenix Rising
7 oktober 2003, 18:02
Met alle respect; maar je legato snelheid heeft in deze context weinig te maken met je PPS, denk je niet? :razz:

hellogoodbye
7 oktober 2003, 18:43
Je PPS is belangrijk om te weten (vind ik zelf) maar het kost tijd om het te verhogen, ik weet bijvoorbeeld dat die van Tymon iets van 240 is, terwijl de mijne inmiddels (heb er de laatste paar weken flink aan gesleuteld) net iets onder de 230 is.
Pfff.. Ik ben net begonnen m'n techniek aan te pakken en haal nauwelijks 120... 110: okay, maar hoger... 230! Dat kan ik volgens mij nog geeneens ZONDER gitaar! Ik heb nog een lange weg te gaan... :wink:

Ic3gl0vE
7 oktober 2003, 20:03
dichter bij de brug aanslaan kan ook helpen, en minder ruwe plectra kan zelfs zin hebben

Lexi
13 oktober 2003, 14:07
dit is iets wat je gewoon moet aanleren, in het begin (2 maanden terug :p)vond ik ook alles maar nix.. kheb toen een stuk of 15 verschillende plectrumpjes gekocht om ze uit te proberen. na een tijdje spelen bleek (voor mij dan) dat de dunne plectrums super zijn voor akkoorden terwijl de dikke (stevige) super zijn voor picking. op het moment gebruik ik een combinatie van beide (hard maar buigzaam) en dan voornamelijk voor nrs die picking en akkoorden combineren ('74 '75, Oh Me, etc.)

The wall of dolls
23 oktober 2003, 22:05
Ik zit er een beetje tussen in (gebruik ibanez paul gilbert plectrums, dun maar wel klein en een scherpe punt) maar ik snap niet hoe Vai zo snel kan picken met van die grote flappen.

Als je snel wilt spelen moet je eerst iets ontwikkelen wat Michael Angelo in zijn video PPS noemt, ofwel je potential picking speed. Je kan niet sneller spelen dan over één snaar, ofwel, hoe snel jij op een snaar kan rammen, zo snel kan je spelen.

Probeer dus gewoon eerst met een cleane setting je PPS op je gewenste snelheid te krijgen met 16e noten (ofwel 4 noten per beat van de metronoom). Hou het voor jezelf bij door op elke beat (dus downstroke)een accent te geven.

Je kan ook bijvoorbeeld op een willekeurige snaar 5-0-0-0 3-0-0-0 2-0-0-0 spelen, dan is het makkelijker om een accent te leggen omdat je dan ook je linkerhand gebruikt. En wat lennart al zegt, hou je plectrum niet te schuin want dan klinken vooral je upstrokes kut.

Je PPS is belangrijk om te weten (vind ik zelf) maar het kost tijd om het te verhogen, ik weet bijvoorbeeld dat die van Tymon iets van 240 is, terwijl de mijne inmiddels (heb er de laatste paar weken flink aan gesleuteld) net iets onder de 230 is.

Jezus wat een post, ik hou op! :-D

Huh, wacht, leg eens uit, wat stelt die waarde van 230 nou voor? het aantal keren dat je in 1 minuut op een snaar kunt rammen? Als dat zo is..... ik mis 3 kwart van m'n noten en ik tel er al 300, terwijl mijn linkerhandtechniek (voor rechtshandigen onder jullie: de rechterhand) verbazingwekkend slecht is. Ik kan dat qua tellen ook niet bijhouden hoor

Negative K3 fan
4 januari 2004, 19:06
Ik zit er een beetje tussen in (gebruik ibanez paul gilbert plectrums, dun maar wel klein en een scherpe punt) maar ik snap niet hoe Vai zo snel kan picken met van die grote flappen.

Als je snel wilt spelen moet je eerst iets ontwikkelen wat Michael Angelo in zijn video PPS noemt, ofwel je potential picking speed. Je kan niet sneller spelen dan over één snaar, ofwel, hoe snel jij op een snaar kan rammen, zo snel kan je spelen.

Probeer dus gewoon eerst met een cleane setting je PPS op je gewenste snelheid te krijgen met 16e noten (ofwel 4 noten per beat van de metronoom). Hou het voor jezelf bij door op elke beat (dus downstroke)een accent te geven.

Je kan ook bijvoorbeeld op een willekeurige snaar 5-0-0-0 3-0-0-0 2-0-0-0 spelen, dan is het makkelijker om een accent te leggen omdat je dan ook je linkerhand gebruikt. En wat lennart al zegt, hou je plectrum niet te schuin want dan klinken vooral je upstrokes kut.

Je PPS is belangrijk om te weten (vind ik zelf) maar het kost tijd om het te verhogen, ik weet bijvoorbeeld dat die van Tymon iets van 240 is, terwijl de mijne inmiddels (heb er de laatste paar weken flink aan gesleuteld) net iets onder de 230 is.

Jezus wat een post, ik hou op! :-D

Ik kan dat qua tellen ook niet bijhouden hoor

:D lol

birt
6 januari 2004, 21:46
ik speel allen nog met van die grote driehoekige basplectrums, die zijn zo verdomd handig omdat je er niet op moet letten dat je ze goed vastneemt en ze slippen niet makkelijk vatussen je vingers bij het hardere werk, ik gebruik meestal vrij dikke en zelfs een metalen plectrum (heeel goed voor jazzy 'coinsound' en om veel lawaai te maken bij het sweepen en schuren over snaren en pickup's, ook goed als je van goed geplaatste feedback houd)

Neals
13 januari 2004, 13:29
Zelf rag ik de laatste tijd wat meer met mijn rechterhand, af en toe express met de duim op een snaar blijven hangen en een zo snel mogelijke aanslag, levert echt een hele ruig ritmegeluid op, veel gepiep en heel levendig.

Mensen die moeite hebben met snelle aanslagen die moeten naar mijn mening vooral gaan experimenteren met het draaien van de pols in plaats van een op en neerwaartse beweging.