PDA

View Full Version : Dual Showman en Ohms



Toaster
6 oktober 2003, 19:08
Hoi

Ik zou graag een goei losse top willen hebben met Fender clean en heb begrepen dat ik dan de Dual Showman moet hebben.

Alleen ik heb ook ergens gelezen dat die dingen met een verschillend ohmage zijn gemaakt. ( 4 en 8 )

Nou is de vraag geldt dit zowel voor de blackface als voor de Silverface? Of wel of niet reverb?

De Speakers die er normaal bij zitten zijn toch 2 x 15 inch? Is dit de beste combinatie of kan ik deze ook aansluiten op een 2x12 8 ohm Jensen, of Celestions of 4x 12?????

Ik heb er echt geen verstand van zeg maar.

Ow ja hoeveel zijn deze dingen in goede staat waard?

Zowel de blackface als de Silverface?
En welke is het beste ( lijkt mij zelf de blackface maar ik heb er nog nooit op gespeeld vandaar de vraag)

Ok een hoop vragen en niet echt gestructureerd gevraagd maar ik hoop dat ik reacties krijg.

Alvast bedankt!

Groeten Niels

jpb
6 oktober 2003, 21:39
Showman = 8 ohm, Dual showman = 4 ohm, blackface/silverface of reverb/non-reverb maakt niet uit. Fender/CBS gebruikte (vrijwel?) alleen 8ohm speakers: aan speaker config. kun je het dus al zien. Ik dacht niet dat hierop uitzonderingen zijn, zo ja, dan lees je het wel hieronder :o . succes; mooie versterkers, btw.

Al
7 oktober 2003, 14:39
De Speakers die er normaal bij zitten zijn toch 2 x 15 inch? Is dit de beste combinatie of kan ik deze ook aansluiten op een 2x12 8 ohm Jensen, of Celestions of 4x 12?????

Ow ja hoeveel zijn deze dingen in goede staat waard?

Zolang de impedantie matcht met die van de vesterker en de speakers het vermogen aankunnen kan je er vanalles aan hangen.

Ligt helemaal aan de staat waarin ze verkeren. Mr. Jay had pas geloof ik een bf met box voor 1200,= (?) gespot.

Al

Toaster
7 oktober 2003, 15:07
Ok

Alvast bedankt voor de reacties!

Is het ontbreken van een mastervolume overigens een groot manco bij dit soort versterkers??

Groeten,

Niels

Toaster
7 oktober 2003, 15:24
O ja en wat is het vershil tussen de Showman 12 en de Showman 15?

Alleen maar de box die erbij werd geleverd?

Chris Winsemius
7 oktober 2003, 16:35
Hoi

Het verschil tussen de 12(") en 15(") is de grootte v/d speaker .
Het gemis v/d master-volume hoeft geen manco te zijn , ze brengen zelfs 2e hands meer op zonder .
De standaard master-volume in vele silverface Fenders is trouwens ook niet echt bijzonder , scheuren op lage volumes kan praktisch niet zonder pedalen of modificaties . Silverfaces zijn trouwens nog wat cleaner dan blackfaces .

Chris

Toaster
7 oktober 2003, 22:02
Heeft de Silverface dan meer headroom dan de blackface?

Of klinkt de Blackface wat donkerder en wolliger waardoor hij wat minder clean overkomt?

Chris Winsemius
7 oktober 2003, 22:36
De fasedraaier ( laatste buisje voor de grote eindbuizen ) is wat cleaner en dat heeft een behoorlijke impact op je sound . Silverface Fenders hebben in het algemeen minder strakheid in het laag .
Hoewel de verschillen tussen silver- en black-face voor een groot gedeelte in het laag zitten is er iets meer helderheid in blackfaces en ook in hun reverb-circuit . Daarnaast zijn er nog wat verschillen in de voedingsspanningen en het type buizengelijkrichter . Bij de 70 en 135 Watt modellen werden er trouwens ook andere uitgangstrafo's gebruikt .

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd , aarzel niet te vragen/mailen als je meer wilt weten .

mvg

Chris