PDA

View Full Version : volume bij opnames



galguitarist
6 oktober 2003, 18:31
Heb algelopen vakantie met mijn band een beetje zitten opnemen als test en voor demo doeleinden...

Nu zit ik met een probleem:

Ik heb nu een eindmix waar ik heel tevreden over ben, maar hoewel alle afzonderlijke tracks netjes uit het rood zijn gebleven heeft de gehele mix in Cakewalk Pro Audio op 0dB toch flink de neiging om te kraken. Pas bij -5 dB komt de hele mix niet meer in het rood volgens de meters in de view console mode...

Ik heb nu al een mix gemaakt met -3dB waarbij ik zelf eigenlijk niet hoor dat het soms in het rood gaat...

Wat kan ik nu het beste doen voor een zo hard mogelijke mix?

Zelf dacht ik:

1. bij -5db een mix maken en dan normaliseren en volume opvoeren met een wave editor
2. kijken bij hoeveel dB het resultaat kraakvrij lijkt te zijn?

VEEL DANK!!!

Lize
11 oktober 2003, 18:38
Het is heel logisch dat de onafhankelijk tracks niet clippen en de mix wel, je hebt namelijk gewoon meer geluid, mixen werkt absoluut en niet relatief.
Ik zou zelf gaan voor optie 1, alles lekker in de min schuiven, dan mooi afmixen zonder dat je de hele tijd aan het zenuwen bent af het niet aan het clippen is, en de uiteindelijke mix normalizen (en eventueel compressen als je het echt strak en hard wilt hebben)

Arnie
30 maart 2004, 12:03
Ik heb een keer ergens gelezen dat je met digitaal opnemen, sowieso zo hard mogelijk moet opnemen. Want, hoe harder, hoe meer bits je gebruikt, hoe meer/beter je kunt regelen.

En, ik denk dat je gewoon je mix moet maken zodat niks kraakt of plopt enzo... Later kan je t inderdaad altijd nog harder maken.

Negative K3 fan
30 maart 2004, 13:16
gewoon aan het eind een lekkere compressor (en/of normalizer) over alles heengooien...

skanky
30 maart 2004, 15:39
Limiting's the magic word

Horus
2 mei 2004, 21:35
Limiting's the magic word

Amen! probeer eens de Waves UltraMaximizer, daarmee kan je mix een stuk voller en harder gemaakt worden.

Maareh, wat ik ff niet snap: stel je hebt een mix met 8 kanalen, en die zet je allemaal zo hoog mogelijk, dan heb je niet echt een mix gemaakt he, dan heb je alleen maar alles zo hard mogelijk gezet. Het is juist de truuk om de volume's per kanaal zo te regelen dat het een mooi geheel word. Als ze alles gelijk zet dan zal er altijd iets achterin blijven liggen wat eigenlijk naar voren had moeten komen, of andersom.