PDA

View Full Version : Tanglewood Odyssey TMO12



Stator
6 oktober 2003, 15:09
Hallo,

Ik ben op zoek naar een betaalbare 12-snarige gitaar en ik zag onlangs de Tanglewood TMO12 staan (geloof voor iets van 269 euro), maar het zegt mij eigenlijk helemaal niets. Heeft iemand ervaring met deze gitaar en kan iemand mij vertellen wat het voordeel van een bowl back is t.o.v. een platte rug.

Thanks,
Roeland

Anavrin
6 oktober 2003, 15:26
hier is iig de site:
http://www.tanglewoodguitars.co.uk
het voordeel van een bowlback weet ik alleen van een Ovation die een vriend van mij had, en dat is dat er minder geluid verloren gaat in de hoeken vd kast, en dat ie dus iets harder klinkt, en dat de klanken er beter uit komen. Die Tanglewood had ik ook gezien, maar iedereen die ik erover heb gesproken (vnl vrienden) kenden het merk niet, dus of het een goed merk is, dat weet ik ook nog niet. Ik vond dit nl wel een mooie bas (misschen in een ander kleurtje?):
http://www.muzonet.com/graphics/products/226.gif

Anavrin
6 oktober 2003, 15:35
ik heb het ff opgezocht in "de gitaar" van Ralph Denyer, en daar staat over de uitvinder van de bowlback (Charles Kaman) van de Ovation gitaarfirma:
Kaman realiseerde zich dat veel van het geluid van een conventionele gitaar in de hoeken van de klankkast 'gevangen' wordt gehouden, of door het hout wordt geabsorbeerd, en daarom begon hij instrumenten te bouwen waarvan hij het achterblad en de zijkanten verving door een soort afgeronde schaal uit één stuk fiberglas, die hij'Lyrachord' noemde. Deze in een mal gevormnde 'schelp' heeft geen hoeken, vergt geen ondersteuning en reflecteert veel meer van het oorspronkelijke geluid.

Stator
6 oktober 2003, 15:48
Anavrin,

Bedankt voor de info. Heb dat boek thuis ook, zal daar ook nog even in kijken.
Hoe speelt dat trouwens met zo'n bowlback. Is dat niet vervelend als je zittend speelt?

mvg,
Roeland

ps die bas die heb ik ook gezien in de winkel (volgens mij in het blauw). ziet er inderdaad mooi uit, maar ook voor de bas geldt dat ik geen idee heb of het kwalitatief wat is

Anavrin
6 oktober 2003, 15:57
zittend maakt het weinig uit, want je zet de gitaar toch zo op je been dat het bovenblad op je been komt, dus niet halfschuin of zo. Als je staat en dan met een gitaarband speelt, dat scheelt wel veel, want je kunt 'm dan schuin houden (zeg maar de bovenkant dichter bij je buik, en de onderkant verder van je buik af; waar eigenlijk de tummycut van een electrische gitaar voor is), waardoor je arm niet in zo'n rare hoek hoeft als bij een normale acoustische gitaar, dus dat is echt een stuk fijner.

Boer Bavo
6 oktober 2003, 16:56
Hmmm, ik zou het toch maar eens zelf uitproberen.... Er zijn mensen die absoluut niet overweg kunnen met zo'n bowl, ook zittend niet. Hetzelfde geldt voor het geluid... je moet er denk 'k een beetje voor zijn...

bert k
6 oktober 2003, 17:31
Ik ben niet zo'n fan van die bowls. Zittend is het een ramp; hij schuift weg. Staand aan een band valt best mee, dat gaat goed.

Meneer Kaman heeft dat verhaal over get geluid dat gevangen wordt in de hoeken niet ontdekt, maar bedacht. Het is gewoon zijn verhaal. Beste wat je kan doen is luisteren en vergelijken.

snoopafella
7 oktober 2003, 00:53
Ik ben het met Bert K eens, dat verhaal klinkt mij in de oren als een marketingpraatje. Kan echter ook iets van waar zijn, mijn advies: let your ears be the judge.

Buzz
7 oktober 2003, 09:50
Het is meer een marketingpraatje. Dat kan ik als Ovationbezitter wel beamen. Bowls vind ik qua klankkleur en volume beduidend minder dan een (massief) houten kast.
Het voordeel van de bowl is wel dat bij elektrische versterking (waar Ovations eigenlijk voor bedoeld zijn) je minder problemen hebt met feedback e.d.

angorawol
7 oktober 2003, 11:15
Tanglewood heeft toch geen bowlbacks, of wel?
Er worden hier toch twee verschillende vragen gesteld?
I'm confused.

Stator
7 oktober 2003, 11:36
Op http://www.tanglewoodguitars.co.uk zeggen ze dat dit model wel een bowl back heeft...

telecastermaster
8 oktober 2003, 14:54
Ik las ergens eens dat het grote voordeel van een bowl is dat ie zo veel makkelijker uit de mal komt. :roll:
Tel uit je winst als gitarist!