PDA

View Full Version : Fasedraaier vervangen



jpb
6 oktober 2003, 09:57
Bij nieuwe eindbuizen moet je hem vervangen, lees ik altijd. Is dat zo?
En:
- Kun je horen of 'ie vervangen moet worden?
- Heeft het zin (toon-wijs) om er een goeie in te zetten of maakt dat niet uit?
Dank U!

Dirk_Hendrik
6 oktober 2003, 10:41
Ik zie zelf niet in waarom je em zou "moeten" vervangen bij vervanging van je eindbuizen.

Ja, zoals elke buis slijt ook je fasedraaier dus zal hij in klankkwaliteit achteruit gaan. De fasedraaier levert echter bijna geen versterking en heeft dus ook niet echt veel invloed. Het is daarmee klanktechnisch de minst invloedrijke buis in het geheel en dus niet de eerste plek om superkwaliteit in te gooien.

jpb
6 oktober 2003, 12:41
Ik vroeg het omdat ik dit las:
http://www.kcanostubes.com/12ax7.html#12AT7%27s:
Bovendien, wanneer je niet hoort of 'ie oud is, hoe weet je dan dat 'ie oud is???? :o :o :o

Al
6 oktober 2003, 13:08
Ik zie zelf niet in waarom je em zou "moeten" vervangen bij vervanging van je eindbuizen.

Ja, zoals elke buis slijt ook je fasedraaier dus zal hij in klankkwaliteit achteruit gaan. De fasedraaier levert echter bijna geen versterking en heeft dus ook niet echt veel invloed. Het is daarmee klanktechnisch de minst invloedrijke buis in het geheel en dus niet de eerste plek om superkwaliteit in te gooien.


Sorry maar daar klopt helemaal niets van

Fasedraaier slijt nauwelijks. --> Hij lever ook helemaal geen vermogen zoals de eindbuizen dat doen en slijt dus helemaal niet zo hard. Buizengangster Pittman heeft dat ooit in dat vermaarde geile plaatjesboek te lezen met drie pakken zout geroepen.

Klanktechnisch is deze buis erg belangrijk en zeker niet minder dan de andere buizen in het signaalpad. Gebruik vooral superkwaliteit.

Je moet niet alles geloven wat ze schrijven. Er is veel BS daar, commerciële belangen gaan vaak met misinformatie.

Al

Al

mathe
6 oktober 2003, 13:09
De fasedraaier levert echter bijna geen versterking en heeft dus ook niet echt veel invloed.

Dirk Hendrik,
Een normale fasedraaier zoals we die kennen in de meeste versterkers levert wel degelijk versterking (net zoveel als een gemiddelde voortrap).
Uitzondering is de 'split-load' of kangoeroe fasedraaier.

Marc