PDA

View Full Version : Ouwe liefde teruggevonden...Antieke Hayman



bert k
5 oktober 2003, 22:45
Gisteren lekker uit geweest: een maat sleepte me mee naar een optreden van de Newtones, een oud maar heropgericht punkbandje, die ik 15 jaar geleden voor het laatst gezien had; we zaten toen in dezelfde oefenruimte. De mannen waren wat ouder, zo hier en daar een bril en wat grijze haren, maar het knalde nog net als vroeger. Optreden was in hun nieuwe oefenkot, waar ik nog nooit geweest was. Voldoende voor een leuke avond, op zich. Maar het werd nog veel mooier: in dat hok liep ik tegen mijn eerste serieuze gitaar aan die ik ooit gedemonteerd in een oudere oefenruimte had achtergelaten. Nooit meer gedacht dat ik die ooit zou terugzien, maar de gasten hadden hem trouw meegesleept, ze gooiden nooit wat weg. En nou weer terug! Bert is blij!

Het is een Hayman type 3030, uit de jaren zeventig ergens. Ik heb hem ongeveer in 1980 tweedehands gekocht, en ik was hem al zeker vijftien jaar kwijt.
Laten we wel wezen, het is een wrak. Alle hardware is weg, of stuk, en er zit een barst in de body waar ik me grote zorgen om maak. Dat wordt een klus voor de gitaarbouwer. Maar ik heb zin in een heftige restauratie, het wordt wel wat. Het is uiteindelijk mijn ouwe liefje, ernstig uitgewoond, maar best nog wat van te maken...

http://www.home.zonnet.nl/bert57/hayman.jpg

CHMC
5 oktober 2003, 23:18
kijk...

daar kan geen Memories tegen op, of wel?

The Mule
6 oktober 2003, 17:12
Cool verhaal, erg aardig van die gasten. Heb je al ideeen over wat je met die gitaar gaat doen? Lijkt mij een leuk projectje om op afstand te volgen...

bert k
6 oktober 2003, 18:55
Nou, ik loop zo een beetje te verzinnen, eerst alle lak eraf, dan hopen dat de barsten te lijmen zijn, en daarna netjes in de donkerblauwe lak, slagplaatje maken en P90's erin. Origineel zijn ze blond, met een rookkleurig plexiglazen slagplaat en een zilvermetalic knoppenpaneeltje :o :o :o
Dat vonden we in de jaren 70 dus mooi... Maar het zou wel eens een soort super-Tele kunnen worden.

wietse
6 oktober 2003, 20:43
waar zitten de barsten?
als ze bij de nek in de buurt zitten dan moeten ze hersteld worden omdat je anders kans hebt dat de hals instabiel wordt .
elders in de body hoef je je er geen zorgen over te maken het is niet mooi maar kan niet echt kwaad.
ik persoonlijk zou hem weer in z'n originele staat terugbrengen , dat is ook beter voor z,n waarde.

hadv
6 oktober 2003, 21:51
bertK,

wat een mooi en treurig verhaal, daar moet je mee op spoorloos :-D

zonder dolluh, geflapsteerd

bert k
7 oktober 2003, 00:17
Nou, terug in ouwe staat, ik weet het niet. De waarde is nogal betrekkelijk, hij is idd zeldzaam, maar ook heel onbekend. De originele pickups zijn weg; ik kocht hem destijds met DiMarzio's. En bovendien is hij niet echt meer van deze tijd, zie plaatje; nu van het origineel. Ik denk er nog over na...


http://www.shergold.co.uk/images/gallery/hpc_h3030h_1.jpg

pimmetje
7 oktober 2003, 01:33
Cool verhaal... en het spuuglelijke origineel maakt 't alleen nog maar mooier. Het maakt bijna niet uit wat je ervan maakt, want mooier dan 't origineel is bijna gegarandeerd :D.

wietse
7 oktober 2003, 08:10
ik vind hem niet echt lelijk ,die knoppenplaat is alleen veel te groot.
zou zoiets wel in m'n verzameling willen hebben.

Sellars
7 oktober 2003, 08:38
Hij is echt te gek! (die originele dan :wink: ) Als het je lukt om de gitaar weer in die staat te krijgen zou dat erg tof zijn!

In ieder geval zal het een leuk klusje zijn :)

Anavrin
7 oktober 2003, 16:28
ik vind die controlplate niet mooi, dus ik zou een geheel nieuwe slagplaat maken (ipv die tele lookalike slagplaat). Verder vind ik 'm zeker vet, veel succes ermee.