PDA

View Full Version : anti-roest



svokke
5 oktober 2003, 21:30
Ik heb enkele oude versterkers (selmer, telewatt, faylon) met nogal roestige transfo's.
Ik ben van zin om de transfo's en smoorspoelen te behandelen met een of andere primer voor roestig metaal en dan mat zwart te verven met metaalverf. Is er een of andere reden waarom ik dit niet zou doen?

jpb
7 oktober 2003, 00:05
Vreemd dat hier geen reacties op komen. ik zou het ook nou wel eens echt willen weten. Ik heb destijds de uitganngstrafo v/d tremolux met gewone zwarte verf behandeld, maar er zijn nogal wat verschillende methodes/opvattingen in omloop. Zelf weet ik het dus ook niet goed:

- Wel of juist niet met de staalborstel (lijkt mij niet) voordat je gaat behandelen???
- Met gewone verf? Zwarte verf heeft 'kooldeeltjes' die kunnen geleiden??? Als dat zo is, wit staat ook zo lullig......roze mischien =>fender homolux??
- Gewoon met WD40 inspuiten en verder met "rust" :D laten.
- Een primer gebruiken die de oxides fixeert zoals je gebruikt bij roestige auto's???????
- Helemaal niets doen????

Wie zegt hier iets zinnigs over?

aadplagiaat
7 oktober 2003, 00:22
Vreemd dat hier geen reacties op komen. ik zou het ook nou wel eens echt willen weten. Ik heb destijds de uitganngstrafo v/d tremolux met gewone zwarte verf behandeld, maar er zijn nogal wat verschillende methodes/opvattingen in omloop. Zelf weet ik het dus ook niet goed:

- Wel of juist niet met de staalborstel (lijkt mij niet) voordat je gaat behandelen???
- Met gewone verf? Zwarte verf heeft 'kooldeeltjes' die kunnen geleiden??? Als dat zo is, wit staat ook zo lullig......roze mischien =>fender homolux??
- Gewoon met WD40 inspuiten en verder met "rust" :D laten.
- Een primer gebruiken die de oxides fixeert zoals je gebruikt bij roestige auto's???????
- Helemaal niets doen????

Wie zegt hier iets zinnigs over?

Ik zou zeker GEEN WD40 doen of iets anders dan trafo-lak voor de wikkelingen. Ik zou WD40 zelfs ver uit de buurt houden (en elk ander kruipend spul) van trafo's en andere electronische onderdelen.

Ik heb wel eens trafo's afgeborsteld met een staalborstel op m'n boormachine. Heb nooit nadeel ondervonden. Heb wel altijd evenwijdig met de lamellen geborsteld, dat leek me wel logisch. :razz:
Trouwens meer dan "een beetje" heb ik nooit gedaan. Kan mij dat nou verroesten :-D

Ik zou geel nemen -> Paasfender :-D

shredneck
9 oktober 2003, 13:15
Ik heb wel eens trafo's afgeborsteld met een staalborstel op m'n boormachine. Heb nooit nadeel ondervonden. Heb wel altijd evenwijdig met de lamellen geborsteld, dat leek me wel logisch.

hehe.