PDA

View Full Version : drums opnemen.....................



Hempo
5 oktober 2003, 21:03
Volk,
Onze band is beetje bezig met opnemen enzo. Maar alles gaat goed, behalve het opnemen van de drums (nog niet geprobeerd).
Kan je dat met normale microfoons een beetje redelijk opnemen.. ik bedoel wordt het dan wat?

x.studio
6 oktober 2003, 03:18
Begrijp ik het goed als je zegt dat het meeste al opgenomen is en je nu de drums wilt toevoegen? Zo ja, doe jezelf een plezier en begin met drums en bas.
Maar om op je vraag terug te komen, welke mic's heb je ter beschikking en over hoeveel sporen (simultaan) heb je het. Een "handleiding" drums opnemen beslaat een half boek, is het lastigste van alle instrumenten, maar de belangrijkste basisinfo vind je op de site van het SAE-college :
http://www.saecollege.de/reference_material/
Ben je wel even zoet mee :D

grt Pieter

DThornus
6 oktober 2003, 15:51
Die link is idd erg handig.. dus veel lees plezier.. enne.. zijn jullie al echt begonnen met opnemen ????????
Zo ja.. dan hebben jullie een vreemde werkwijze vind ik persoonlijk.
lijkt me niet echt makkenlijk dat de persoon die voor de maat moet zorgen dus achter jullie aan moet huppelen ipv andersom.

Hempo
6 oktober 2003, 20:54
we gaan natuurlijk niet achteraf de drums opnemen :)
maruh bedankt voor de tip, hier zijn we wel even zoet mee in de herftvakantie!

Hempo
13 oktober 2003, 13:35
We hebben 3 (gewone) zangmics ter beschikking met een mengpaneeltje, wat we opnemen op Minidisc en vanuit daar weer op een andere PC.
Maar dat hebben we dus nu geprobeerd en het geluid wordt een beetje "glazig".....
Misschien moeten we toch maar een setje drummics huren.

Lize
22 oktober 2003, 19:01
Glazig.... Daar kan ik me dus echt helemaal niets bij voorstellen :D

Kun je het wat beter omschrijven? (dof, wollig, geen laag, geen mid, zoiets)
Het lijkt me dat je zelfs met drie zangmic's nog wel enigszins redelijke resultaten moet kunnen krijgen. Hoe ik het zou doen: 1 mic bij de snare/hihat, 1 mic boven de bekkens (redelijk dichtbij) en een mic in de bassdrum. Of dat laatste werkt, vraag ik me erg af, ik vrees dat een zangmic dat laag niet trekt, maar met uitgebreid experimenteren met de plaatsing van de microfoon (geldt sowieso voor alledrie natuurlijk) is het misschien wel te doen.
Als je denkt over microfoons huren, zou ik alleen voor een bassdrummic en 2 condensator overheadjes gaan, snares en toms kun je prima met zangmicrofoons uitversterken.

basswasp
4 januari 2004, 17:01
Hoera hoera, het forum doet 't weer en om dit verhaal af te maken, zal ik even een korte demo posten om te laten horen wat het nu uiteindelijk geworden is.

Dit is het signaal dat vanuit de minidisk op de pc hebben opgenomen. Er is verder niets mee gedaan behalve de mp3-codering (geen equalizing, compressie enzo).

http://members.home.nl/de.baat/tjardo.mp3

Voor 3 zangmicrofoons leek valt het resultaat me mee :)

Imiddels zijn we toch al een beetje aan het rondkijken bij de echte studio's omdat de kans groter is dat we daar een waardige demo opgenomen kunnen krijgen :)

belfrink
4 januari 2004, 18:28
Wij hebben voor het eerst vorige week dinsdag ook wat opgenomen.

We gebruikten een minidisk speler voor het opnemen en een mengpaneel.

Gitaar -> Effecten -> Send -> Return van de amp -> Line out naar mangpaneel.
Bass --> zelfde verhaal.

Drums: met 3 microfoons versterken. 1x Bass 1x linkerkant 1x rechterkant.

basswasp
4 januari 2004, 20:29
Voor bas gebruiken we nu het DI signaal uit de basversterker, dit klinkt best redelijk :)

Voor gitaar hebben we al veel dingen geprobeerd, zoals het opnemen via mutli-effectkasten (Digitech RP100, Boss ME-6) en het opnemen met een zangmicrofoon voor de speakers van de versterker. Deze methoden werkten allemaal niet goed (veel ruis en/of waardeloos gitaargeluid). Het beste werkte nog het opnemen via de DI-out van een Marshall TSL60 JCM-nogwat... Dit klonk 'net niet lekker', geluid is er, maar 't mist nog iets. Waarschijnlijk een goede microfoon voor een speakerkast ;)

Uit de twee Fender versterkers (DeVille en Twin Amp) kregen we geen goed DI-achtig signaal. Uit de DeVille kregen we helemaal niets bruikbaars en uit de Twin Amp alleen een goed clean geluid. De overdrive-kanalen gaven een flinterdun, pinnig zoemend gitaar geluid (fijn altijd, die klankomschrijvingen ;))

Hempo
4 januari 2004, 22:28
een glazig, zoemerig geluid, je weet wel net als het geluid van een matig diep beekje dat over een rotsige bodem stroomt (met van die vrij grote stenen) als het net niet vriest.

bert k
5 januari 2004, 01:55
Haha, als het vriest zou het heel anders klinken... :-D Maar zoals je dat geluid beschrijft zou het een faseprobleem kunnen zijn. 2 microfoons die hetzelfde geluid horen (bekkens bijvoorbeeld) maar net een verschillende afstand hebben. Dat klinkt als een phaser (effect)Enige oplossing is schuiven met de microfoonplaatsing en goed luisteren.

belfrink
5 januari 2004, 10:16
Het geluid vand de gitaar klinkt bij ons ook als een opgefockte wasdroger maar wel zonder ruis en gezoem, de drums en bass zijn verder niet vervormd in het geluid.

basswasp
5 januari 2004, 17:24
Haha, als het vriest zou het heel anders klinken... :-D Maar zoals je dat geluid beschrijft zou het een faseprobleem kunnen zijn. 2 microfoons die hetzelfde geluid horen (bekkens bijvoorbeeld) maar net een verschillende afstand hebben. Dat klinkt als een phaser (effect)Enige oplossing is schuiven met de microfoonplaatsing en goed luisteren.
Persoonlijk vond ik het meer klinken als een gevangen horzel onder je lege namaak-cola glas op een een zuid-Duitse camping in het net-niet hoogseizoen...

In ieder geval werkten we zonder microfoon, maar met het directe signaal...

bert k
5 januari 2004, 20:37
We hebben 3 (gewone) zangmics ter beschikking met een mengpaneeltje, wat we opnemen op Minidisc en vanuit daar weer op een andere PC.
Maar dat hebben we dus nu geprobeerd en het geluid wordt een beetje "glazig".....
Misschien moeten we toch maar een setje drummics huren.

Het ging toch om dit verhaal?

basswasp
6 januari 2004, 15:08
Oorsponkelijk wel ja :)

Gitaar opnemen is een ander probleem, maarja, waarom niet even m'n bevindingen tot nu toe posten?