PDA

View Full Version : Holy Crap, vintage fans kijkt hier



bassopotmus
5 oktober 2003, 15:34
http://www.freesound.biz

Dit is wel DE man!

Pöl
5 oktober 2003, 16:05
Yeah, baby, yeah!!!!

The Mule
5 oktober 2003, 16:16
Ik zou dolgraag die '56 P of zo'n Olympic White Jazzer maar zeker die 1964 LPB Jazz aan MY COLLECTION toevoegen :wink:

Ruud
5 oktober 2003, 16:22
Oooooh... stoer man... maar als ik het geld had zou ik toch niet zoveel fenders kopen hoor.. maar die '65 bourgondy mist en die charcoal frost zijn erg stoer

basswasp
5 oktober 2003, 21:29
Op een of andere manier vraag ik me dan toch weer af 'zou die kerel ook kunnen spelen?'...

Laus
5 oktober 2003, 23:38
idd.

maar ik ben ook zo iemand. meer in versterkers en mooie bassen geintresseerd dan dat ik daadwerkelijk ook goed op kan spelen.

Gerben van Nazareth
6 oktober 2003, 00:02
Dit is ZIEK!

bah, wat een nare man. Zoveel mooie basgitaartjes en niemand die erop speelt. En ze zien er ook veel te goed uit. Ik zou graag een plukje van die dingen aan mijn trekhaak hangen en een stukje over een grindweg gaan rossen met 80 km/u, dan zien die instrumenten er tenminste uit alsof er iemand met karakter & temperament op gespeeld heeft al die jaren. (Fender doet dat zo met die trekhaak & grindweg; dat heet 'Relic'). Voor het overige wens ik die meneer toe dat hij nog heel lang zichzelf mag opgeilen bij zijn mooie basjes achter glas. Hopelijk morst hij niet.

ok, genoeg provocatie. Schiet maar!

Anavrin
6 oktober 2003, 11:36
volgens mij is dat hok waar ze in staan gewoon z'n kluis cq oefenhok. Er staat nl ook een dikke fender bassamp in dat hok. Lijkt mij geen overbodige luxe, om die dingen een beetje beschermd weg te zetten.

bassopotmus
6 oktober 2003, 19:06
relicen gaat heel anders, tis echt niet zo makkelijk, heb een demonstratie van John English himslef live van 0.5 meter bijgewoont

Gerben van Nazareth
6 oktober 2003, 21:59
Hoe dan? Ik kan me ook iets voorstellen met een bandschuurmachine. Of een basbody aan een ketting heel vaak in een glasbak op en neer laten stuiteren. Of die basgitaren elk twee weken uitlenen aan een autoschadebedrijf zodat die ermee deuken uit auto's kunnen slaan. Daar gaan die bassen er heel authentiek van uitzien hoor.

Je begrijpt; ik vind het compleet doorgeslagen kolder, die hele vintage- en relictoestand. Laat ik nog eens wat kolen op het vuur gooien: in 1960 bestond de Fenderbas 11 jaar en het enige wat meneer Leo er sinds de P-bas had bijbedacht dat was twee elementen in plaats van 1. Peanuts vergeleken met de talloze nuttige uitvindingen die daarvoor zowel als daarna zijn gedaan op basgebied. Je bent knettergestoord als je voor 15.000 euro een afgeknaagd lijk van een fender uit de sixties koopt dat, toen hij nog splinternieuw was, al beroerd was afgewerkt, met een niet meer af te stellen hals, halfdode pickups (magneten verliezen hun kracht! Wat men nu beschouwt als vintage sound is niets meer dan halfdode elementen!) en rotte stemmechanieken, terwijl je voor een fractie van dat geld bij een van de vele nederlandse gitaarbouwers een instrument laat bouwen dat qua techniek, bespeelbaarheid en klank puur objectief gezien twintig keer zo goed is. Waarom zijn die ouwe lijken dan zo populair dat het stel nostalgische kwijlende bejaarden van de Fenderfabriek het voor elkaar krijgt om voor schandalige prijzen kopieën op de markt te brengen van die compleet achterhaalde inferieure instrumenten, en ook nog het gore lef heeft om er een stel deuken in te slaan zodat ze nog meer geld uit onze zakken kunnen kloppen? Ik weet het niet. Ja, eigenlijk wel. Ze klinken namelijk wel lekker. Laten we wel wezen, objectief gezien zijn het echt kleredingen. Waar of niet? Maar zo'n P- of Jbas klinkt zo verdomde lekker in je bandje.... de wereld is WREED!!!! BOEHOEOEOEOEOOO ! ! ! (snif)

Clunk
6 oktober 2003, 22:04
wow..

ik leef met je mee, wat een heftige post..

:o

Wouter J
7 oktober 2003, 01:14
OOOOOH Als deze nou toch eens van mij was...

http://www.freesound.biz/bassi/61white/images/Front%2061%20olympic.jpg

Dan zou ik hem zonder blikken of blozen zo het podium opnemen en de blits uithangen reken maar!

Anavrin
7 oktober 2003, 01:44
ik wil die amp wel (alleen de top is genoeg, ik heb al een cab) :lol:

gershwin5150
10 oktober 2003, 14:32
Wat heb je daar nou aan, tig dezelfde basgitaren :???:

Anavrin
10 oktober 2003, 14:49
nee, wat heb je aan 400 verschillende bierdopjes, of 1000 verschillende vingerhoedjes, of 3000 verschillende sigarenbandjes. Het is een verzamelaar.

Clunk
10 oktober 2003, 17:24
nee...

gewoon bij de stelling blijven:

wat heb je aan zoveel dezelfde basgitaren?








als ik bvb 1 5-snaar, 1 fretless, en 1 4-snarige jazz bass koop,. zie ik het nut ervan in.
maar om nou even 20 dezelfde jazz-bassen te kopen, en dan met de smoes aankomen: ze komen uit een ander jaar, hebben een andere kleur, en andere toon... (wat eigenlijk best gelul is, ze hebben wel een andere toon, maar niet zo drastisch afwijkend lijkt mij)
dan ben je toch niet zo snugger bezig denk...
de dingen kosten een vermogen :(

ach, ik zeur maar ff wat :)

Clunk
10 oktober 2003, 17:29
:D

Bastijn
10 oktober 2003, 20:26
mensen mensen voor een persoon als dat is elke fender jazz een wereld van verschil!! dit is een verzamelaar, oftewel hij spaart jazzes uit ide periode. en gelijk hebt ie, ik vind ze prachtig, en al die meegespoten headstocks. misschien zijn de elementen halfrot, zit er hier en daar een krasje op, is de hals niet afstelbaar, ze zijn één voor één geschiedenis.

niet zeuren maar kwijlen
http://www.freesound.biz/bassi/64lakeplacidblue/images/Front%2064%20lpb.jpg

Anavrin
10 oktober 2003, 20:47
nee...

gewoon bij de stelling blijven:

wat heb je aan zoveel dezelfde basgitaren?








als ik bvb 1 5-snaar, 1 fretless, en 1 4-snarige jazz bass koop,. zie ik het nut ervan in.
maar om nou even 20 dezelfde jazz-bassen te kopen, en dan met de smoes aankomen: ze komen uit een ander jaar, hebben een andere kleur, en andere toon...
ach, ik zeur maar ff wat :)
ik zie niet in waarin 20 verschillend gekleurde Jazzbassen verschillen van 20 sigarenbandjes met een andere kleur/ opdruk. Ik snap eigenlijk wel waarom die gast z'n geld in vintagebasgitaren stopt van een goed merk. Later verdient ie er waarschijnlijk op, en dat kun je waarschijnlijk van sigarenbandjes niet zeggen. What about Slash? die heeft schijnbaar alle uitvoeringen vd Gibson Les Paul. Die verzamelt op dezelfde manier. En als je bedenkt hoeveel moeite die kindjes van tegenwoordig doen om al hun verzameling flippo's of Beyblade spinners of whatever nu de hype weer is compleet te krijgen, dan is het toch best logisch dat die gast er van elk jaar 1 wil. Het zal ook niet zo zijn dat hij ze allemaal in 1 keer heeft gekocht. Als jij nu de waarde van al je gear zou optellen, dan denk je waarschijnlijk ook: "hmmm, is toch meer dan ik gedacht had" (dat heb ik in ieder geval wel). UItgaande van mijn goedkoopste gitaar ( Fl 200,-) x het aantal gitaren dat ik nu heb (7), kom ik op Fl 1400,-. Dat valt niet op als je elk jaar 1 gitaartje koopt, maar als je het dan ineens op gaat tellen, dan blijkt het toch meer te zijn dan je dacht.

gershwin5150
10 oktober 2003, 21:38
Oftewel heel veel vrijwel dezelfde jazzbassen is net zo nutteloos als heel veel vrijwel dezelfde sigarenbandjes :evil:

bassopotmus
11 oktober 2003, 15:24
I zou graag met em ruilen, die gast mag zijn huios wel gaan beveiligen, zullen we ene kraak zetten, ala oceans 11?

bassopotmus
11 oktober 2003, 15:28
Hoe dan? Ik kan me ook iets voorstellen met een bandschuurmachine. Of een basbody aan een ketting heel vaak in een glasbak op en neer laten stuiteren. Of die basgitaren elk twee weken uitlenen aan een autoschadebedrijf zodat die ermee deuken uit auto's kunnen slaan. Daar gaan die bassen er heel authentiek van uitzien hoor.

Je begrijpt; ik vind het compleet doorgeslagen kolder, die hele vintage- en relictoestand. Laat ik nog eens wat kolen op het vuur gooien: in 1960 bestond de Fenderbas 11 jaar en het enige wat meneer Leo er sinds de P-bas had bijbedacht dat was twee elementen in plaats van 1. Peanuts vergeleken met de talloze nuttige uitvindingen die daarvoor zowel als daarna zijn gedaan op basgebied. Je bent knettergestoord als je voor 15.000 euro een afgeknaagd lijk van een fender uit de sixties koopt dat, toen hij nog splinternieuw was, al beroerd was afgewerkt, met een niet meer af te stellen hals, halfdode pickups (magneten verliezen hun kracht! Wat men nu beschouwt als vintage sound is niets meer dan halfdode elementen!) en rotte stemmechanieken, terwijl je voor een fractie van dat geld bij een van de vele nederlandse gitaarbouwers een instrument laat bouwen dat qua techniek, bespeelbaarheid en klank puur objectief gezien twintig keer zo goed is. Waarom zijn die ouwe lijken dan zo populair dat het stel nostalgische kwijlende bejaarden van de Fenderfabriek het voor elkaar krijgt om voor schandalige prijzen kopieën op de markt te brengen van die compleet achterhaalde inferieure instrumenten, en ook nog het gore lef heeft om er een stel deuken in te slaan zodat ze nog meer geld uit onze zakken kunnen kloppen? Ik weet het niet. Ja, eigenlijk wel. Ze klinken namelijk wel lekker. Laten we wel wezen, objectief gezien zijn het echt kleredingen. Waar of niet? Maar zo'n P- of Jbas klinkt zo verdomde lekker in je bandje.... de wereld is WREED!!!! BOEHOEOEOEOEOOO ! ! ! (snif)

Maar..dat is puur objectief gezien! Producten hebben niet alleen een fiscale waarde, maar ook een gevoelswaarde, daarvandaan komt dat hele RI, vinatge en relic gebeuren, en ik doe er hard aan mee!