PDA

View Full Version : snaren fretless



tonconnie
5 oktober 2003, 15:31
Hallo,
ik heb sinds kort warwick redlabel roundwound snaren op mijn fretless ibanez roadster, deze snaren bevallen niet echt :cry: De E snaar zoemt, dit had ik ook al op mij Piet Visser gefrette bas met diezelfde snaren. Ik heb er 18 pleuros voor betaald, in duitsland staan ze voor euro 8,95 :evil:
Welk merk of type snaren is eigenlijk aan te raden voor een fretless, roundwound flatwound, nikkel of stainless :???:

basswasp
5 oktober 2003, 15:34
Warwick Red Label's zijn ook de slechtste snaren die er zijn, voor fretless worden meestal flatwounds aangeraden. Met name die van d'Addario.

bassopotmus
5 oktober 2003, 15:41
D dario owned met snaren, me slo wounds zijn echt masterlijk.

Maar ga eens voor flats!

tonconnie
5 oktober 2003, 16:32
Ok bedankt voor advies. :lol: Ik zal die redlabel snel vervangen.

Gerben van Nazareth
5 oktober 2003, 23:56
Ook Gerben werd van Red Labels niet zo blij, die ene keer dat hij ze probeerde. Lekker wat anders kopen dus.

Wat betreft snaren: je kunt wel flatwounds proberen zoals basswasp zegt, maar dan raak je zeker op fretloos een hoop sustain kwijt. Het is maar net naar wat voor een sound je op zoek bent, en afhankelijk van het type flatwounds krijg je iets in het spectrum tussen een ultrakorte plopsound, een lekker thumpy contrabassig geluid en iets dat bijna zoveel doorklinkt als een roundwound setje. Thomastik-Jazz snaren schijnen in de laatste categorie te zitten (niet geprobeerd), Lakland flats zijn wat dat betreft ook best OK (wel geprobeerd).

Maar wil je echt een Jacopastorius / Richardbona / Marcusmiller / Alaincaron etc fretloos geluid, dan zit je juist absoluut vast aan roundwounds. En dat betekent, afhankelijk van hoe hard je toets is, gelakt of niet, etc, en de kracht van je aanslag en de kracht van je grip in de snaren, dat je zo nu en dan aan een toetsvlakbeurt niet zult ontkomen. Risico van het vak.

Mijn eigen ervaring is dat Elixirs juist op fretloos heel erg lekker werken: wat minder bijgeluiden, ze glijden beter en ze blijven maanden vers. Elixirs op een frettenbas werkt ook wel, maar het ingebouwde goretex-snaarcondoom verliest het toch van het destructief geweld van het telkenmale op een harde metalen fret gedrukt & gemept te worden. Op een fretless blijft de omhulling van een elixirsnaar echt maandenlang helemaal heel en de toon dus navenant kraakhelder.

Joghy
8 oktober 2003, 13:21
Yup. Roundwound is the thing als je wat aggressievere dingen wil doen. Van D'Addario natuurlijk!