PDA

View Full Version : Mijn Oordoppen



bassman410
5 oktober 2003, 15:31
Hallo beste muziekanten,

Ik heb pas deze oordoppen laten gieten, het comford is veel beter dan de Alpines en geeft minder irritatie (bij mij dan). Bij een oorspeciaal zaak maken ze een afgietsen van je gehoorgang en deze gaat naar het Lab. Daar zetten ze er een speciale filter in, er zijn er meerdere afhankelijk van de geluidsbron. Bij mij dus het filter voor 'muzikanten'.

Het is heel erg wennen om met doppen in te spelen en je zit er ook minder 'in', maar echter wel noodzakelijk.

De prijs is niet mis, 105 Euro maar dan heb je ook wat. Ze gaan ongeveer 6 jaar mee.

Hier een foto, en ik hoop dat er mensen zijn die hun bevindingen/ideeen enz hieronder zullen posten. Wie gebruikt welke soort doppen, wanneer en wat zijn je ervaringen m.b.t. de band/PA/oprtreden/emotie/enz.

Greets.

http://gitaarforumdump.s5.com/gear/Oordoppen.JPG

RaZoR X
5 oktober 2003, 15:33
dumbo

BLOK182
5 oktober 2003, 15:33
Ik heb nu die Alpine Safemusic doppen, maar met mijn vaste band oefenen we niet hard genoeg om ze echt nodig te hebben, ik hoor dan echt te weinig. Voor optredens (nog niet getest) lijkt het me wel ideaal, want vaak staan die amps/monitors knokehard. Voor sommige jamsessies (als ik eens een middag ga metalbeuken met 2 overfanatieke drummers :-P ) lijken die doppen me ook wel fijn :D

bassman410
5 oktober 2003, 15:37
RaZoR X,

Vanwaar jouw bericht 'dumbo'?

Greets

wietse
5 oktober 2003, 15:38
mijn oordoppen waren gratis, kregen ze op het werk heb ze niet vaak in vind het niet echt comfortabel.

bassman410
5 oktober 2003, 15:43
Iedere Oordop heeft een bepaald nut en is afgestemd op een bepaalde geluidsbron. Natuurlijk dempen oordoppen altijd maar met alpines of speciale doppen voor muziek demp je de juiste frequenties. Gebruik je de 'verkeerde' doppen voor de 'verkeerde' situatie kun je nog een beschadiging oplopen omdat niet de juiste frequenties worden gedempt.

Zo zijn doppen voor (bijvoorbeeld) motorrijders niet geschikt voor muziek enz....

Greets

Mithrandir
5 oktober 2003, 15:55
Ik gebruik Alpines, niet duur en ze bevallen me, na even wennen, nu prima. Ik hoor alles perfect zonder dat het pijn doet aan mijn arme oortjes, alleen ze zitten niet super lekker dus wat dat betreft lijken die op maat gemaakte dingen me wel ideaal. Alleen die zijn zo duuuuur.

Ic3gl0vE
5 oktober 2003, 16:12
als ik oordoppen nodig heb gebruik ik die alpine musicsafe dingen en die bevallen prima, zitten ook goed.

MegaDrive
5 oktober 2003, 16:26
Ik heb ook zo'n afgietsel laten maken en daarbij kwam men tot de conclusie dat mijn gehoorgang dermate rond is dat ze mij zelfs die Alpines aanbevolen in plaats van ze speciaal te laten maken. Perfect. Ben er erg tevreden over en heb ze ook altijd in bij repetities en optredens. Je vangt de muziek natuurlijk niet meer helemaal op zoals die is, maar dan kan ik in de toekomst tenmisnte ook nog muziek luisteren, da's wel relaxed.

Die knakker met die dumbo reactie is er vast zo een die zegt van: "Ja na zo'n gig suist het wel in mijn oren maar dat is de volgende ochtend weer over, dus ik heb nergens last van." Succes kerel. Gelukkig kun je ook SMS-en met een mobieltje :D

yhcmarc
5 oktober 2003, 18:08
Alpine musicsafe en ik heb ze altijd in met oefenen, optreden en optredens kijken. Liever nu iets minder geluid door die doppen dan straks helemaal geen geluid meer.

Marc

jaywalker
5 oktober 2003, 19:14
Op mijn werk. Als ik eens wat moet zagen dan doe ik altijd oor kappen op. Ik snap niet dat sommige collega's daar gewoon scheit aan hebben. Ik wil strakz nog wel kunnen horen

Mitch
5 oktober 2003, 19:16
+1. In de oefenruimte staan wij ook steeds minder hard de laatste tijd, maar net hard genoeg om zonder doppen toch na te piepen...
Als ik de doppen echter helemaal indoe hoor ik mezelf echt te slecht.
Als compromis heb ik nu de doppen lichtjes aangedrukt in: toch gedempt, maar niet helemaal afgesloten. Ik hoor mezelf prima (wat minder hoog, maar goed) en geen last van de oren !

Diedo
5 oktober 2003, 22:55
ik doe het tot nu toe altijd met die gele foam dingen... het werkt... meer niet. ik heb ze altijd bij me, en had ook lange tijd een reservepaar mee(handig voor tijdens concerten: vliegt er weer eens een uit...)

binnenkort komen die ALpine´s eraan lijkt me erg goed :) en dan maar hopen dat ze niet eruit donderen :-?

Casey
5 oktober 2003, 23:19
Gebruik gewoon peurschuim man , zit als gegoten en verse doppen bij iedere sessie !

:-D

Anders Destium
5 oktober 2003, 23:28
Ik heb eerst van die gele schuim Herriestoppers gehad, dat werkte redelijk. Tegenwoordig heb ik wassen oordoppen die je niet in je gehoorgang hoeft te proppen, maar waarmee je gewoon de ingang "dichtpropt", omdat het spul nogal kneedbaar is werkt het ideaal. Kost geen vermogen (9 euro), maar werkt voortreffelijk. Het mooiste is dat iedereen ze kan gebruiken, je vormt ze toch naar je eigen wensen/vorm :wink:

bert k
6 oktober 2003, 01:03
Weet iemand ook behalve de frequentie, hoeveel dB die dingen dempen?

Raffel
6 oktober 2003, 09:10
en waar haal je al die dingen? Ik heb van die leuke gele dingetjes die ze in het leger ook gebruiken. Dus hoogst waarschijnlijk niet geschikt. Viltstiftdoppen werken trouwens ook, bij gebrek aan beter. :x

Arnie
6 oktober 2003, 10:27
Je kan die oordoppen gewoon bij (bijna) elke "hoorwinkel" halen. Ik had ze laatst ook laten maken (Hoorwinkel van Boxtel voor 95 euro), twee weken later kon ik ze ophalen. FF geprobeerd in de oefenruimte, hoor ik alleen maar lage tonen... Ik een paar dagen later bellen naar die zaak om te vragen of ze nog na konden gaan welke filters ze er in hadden gezet. Bleken het de verkeerde te zijn. :evil:

Nu heb ik ze weer terug, MET de goede filters. Ik heb ze alleen nog niet uitgeprobeerd in de band situatie. Wel ff voor de stereo met een liedje op, je merkt wel dat je vrij hoge tonen wat minder hoort. Maar ja, dat is niet zo heel erg, vind ik...

Kortom, 100 euro is een goede investering om over 10 jaar ook nog wat te kunnen horen. EN BEN ER ZEKER VAN DAT DIE GAST DE GOEDE FILTERS LAAT MAKEN!!

Ik laat later zaterdag wel ff weten hoe ze bevallen zijn :)

urezna
6 oktober 2003, 11:20
ik heb er onlangs ook een paar op maat laten maken, bij een audicien, zit vaak bij de opticien in het pand...
kost inderdaad best wel wat, maar dan heb je ook wat,. niet te vergelijken met die gele schuimpjes....
je kunt ze speciaal voo rmuziek bestellen, dan is de demping over het hele frequentiegebied vrijwel vlak. en je kunt ze bestellen met verschillende demping, ik kon kiezen uit 9dB, 15dB en 25dB. Meest gebruikt, en die heb ik zelf ook, is 15dB, en dat ik voldoende, ook op pittige concerten.

en je kunt ook nog kiezen uit verschillende kleuren, transparant heb ik zelf, maar als je bang bent dat je ze makkelijk verliest en je wilt je goed terug kunen vinden, kun je bijv ook knalgeel kiezen....

aanrader hoor!

Willlem
6 oktober 2003, 22:10
Hoe zit het eigenlijk met de zang bij het inhebben van die dure (€100,-) oordoppen. Hoor je jezelf als je zingt dan ook zo hard (alsof je onder water praat, en dus alleen jezelf hoort), rechtstreeks via je eigen schedel, of kun je er gewoon mee zingen?

moretel
6 oktober 2003, 23:07
Ik gebruik die standaard alpines met zo'n inbrenghulsje, al jaren, tegenwoordig de gele filters voor concerten en de blauwe met de band.
Ik heb een tijd last gehad van tinitus na een Rolling Stones concert, sindsdien doe ik niet meer zonder. Ik denk dat ik zonder doppen snel zou moeten stoppen.
Het enigste nadeel vind ik als je praat met mensen zonder oordoppen, je gaat zacht praten omdat je jezelf goed hoort en voelt je dan wat "geisoleerd" maar dat went wel.
Tijdens concerten vind ik het heerlijk luisteren, je wordt veel minder snel vermoeid en hoort alles veel gedefinieerder.
En als je met iemand praat die ook oordoppen in heeft kan je elkaar met normaal praten goed verstaan, mensen zonder oordoppen schreeuwen maar verstaan elkaar een stuk moeilijker.
Ik zorg ervoor altijd een reserve setje te hebben en voor de prijs hoef je het niet te laten.

Arnie
7 oktober 2003, 13:32
Hoe zit het eigenlijk met de zang bij het inhebben van die dure (€100,-) oordoppen. Hoor je jezelf als je zingt dan ook zo hard (alsof je onder water praat, en dus alleen jezelf hoort), rechtstreeks via je eigen schedel, of kun je er gewoon mee zingen?

Ik ben dan geen zanger, maar...je hoort jezelf wel beter praten/zingen. Beetje t zelfde effect als je je vingers in je oren stopt en dan gaat praten/zingen.

bassman410
7 oktober 2003, 15:44
Ik speel gitaar en zing ook, mijn ervaring is dat je alles hoort alsof je achter een ruit staat mee te kijken. Niet echt lekker, maar je moet wat...(ben 21 en wil nog even mee). Zingen is helemaal moeilijk, ik ervaar het inderdaad als of je je stem hoort door je schedel heen i.p.v. door de zangboxen. Moeilijk allemaal maar ik ken ook iemand die jaren zonder heeft gespeeld en die kan nu niet meer met rechts de telefoon aannemen (qua gehoor), een ander kan op een verjaardag geen normaal gesprek meer voeren...

Er is echter wel een andere oplossing, heel zacht podium geluid maar ja meestal loopt dit op niks uit en de zaal PA zorgt toch voor te veel decibellen.

Ik ga toch even doorbijten met die doppen ook al speel ik veel liever zonder.

greets

Zmurph
9 oktober 2003, 23:41
Ik ben een half jaar geleden met een doof vriendinnetje naar Yngwie Malmsteen geweest in 013-Tilburg.

Ze is echt knčtter-doof. Hoort dus helemaal nul-komma-niks.
Maar genoten heeft ze wel! We zijn helemaal vooraan bij het podium gaan staan, vlakbij de speakers. Dus ze kon het wel voelen!
Het was voor haar de eerste keer dat ze naar een concert was.

Ze heeft sinds een jaar een Cochleaire Implant, dus een ingenieus kastje, dat middels een computertje geluid omzet in electrische pulsjes, die direct de gehoorzenuw prikkelen, omdat daar 16 electroden op zijn aangesloten.
Om 'de zaak' aan te sluiten heeft ze een 10 uur durende zware operatie ondergaan....

Sinds ik haar ken, ben ik me gaan realiseren hoe 'niet-vanzelfsprekend' het eigenlijk is om alles maar te kunnen horen.

Als ze bij me in de auto zit, moet de popfabriek ook op 30+. En dan maar Metallica, Yngwie of vette Trance... Wāt een t*ringherrie kan die bak van mij produceren. Volume op de pijngrens. Voor mij dan, want zij zit breed grijnzend te genieten van de muziek die ik haar leer te ''horen''.... Ach... en dan is alles goed...toch? De schat...

willem1940
10 oktober 2003, 14:27
De simpele zwembad-gummidopjes die de drogist heeft (NAT inzetten) leveren ook prima bescherming.

Maar al heel lang heb ik zo iets niet meer nodig gehad want als er ergens teveel geluid is kom ik niet, of vertrek ik meteen.

willem1940
10 oktober 2003, 14:29
Ja, voor een zanger moet het wel heel moeilijk zijn met oordoppen; klinkt al zo gek tijdens een telefoongesprek met doppen in.

Kurt's Fender
15 oktober 2003, 14:37
Het enigste nadeel vind ik als je praat met mensen zonder oordoppen, je gaat zacht praten omdat je jezelf goed hoort en voelt je dan wat "geisoleerd" maar dat went wel.
...
En als je met iemand praat die ook oordoppen in heeft kan je elkaar met normaal praten goed verstaan, mensen zonder oordoppen schreeuwen maar verstaan elkaar een stuk moeilijker.

http://www.nirvana2.com/smilies/haha.gif
Dat laatste is vooral errrug herkenbaar!

urezna
16 oktober 2003, 15:05
Fraai verhaal, Zmurph!!!

ik merk zelf dat ik met op maat gemaakte doppen niet meer de neiging heb veel harder te praten, blijkbaar werkt het anders als alle frequenties gelijk gedempt worden ofzo.
je hoort jezelf wel harder, maar het effect is volgens mij wel minder dan wanneer je je vinger in je oor steekt.
maar ja, ik ben geen zangerd hoor....