PDA

View Full Version : Elementen vervangen, wat zijn jullie ervaringen



AntY
5 oktober 2003, 14:11
O.k. ik heb even een tweeledig topic

Ten eerste, op het forum is vrij weinig te vinden over het vervangen van elementen. Wat ik van jullie wil weten is:

-hebben jullie elementen vervangen bij jullie bas?
zoja, wat zijn je ervaringen er mee? op welke bas heb je het gedaan? wat heeft het met de toon gedaan? welke elementen heb je gebruikt, welke niet, en waarom? wat voor muziekstijl gebruik je ze voor? ben je er uiteindelijk tevreden mee? actief of passief, enz... de hele rimram

hopelijk kunnen we uiteindelijk dan zoveel informatie bij mekaar gooien dat we een onderdeel voor dde faq erbij hebben :)

relevante websites e.d. zijn ook welkom!



ik vraag voor mezelf ook af. ik heb een Cort stingray-basje, voor 700 gulden gekocht. ik ben op zich wel redelijk tevreden over de klank, maar in bandverband komt er nauwelijks iets doorheen. zou het Zin hebben om hier andere elementen op te zetten, en zo ja wat voor?

bassopotmus
5 oktober 2003, 15:11
Hey anty , dit is dus je topic in respons op de chat.

Je weet dat ik me elementen van jap heb vervangen voor echte amerikanen (Custom Shop 60 RI), dus niet de eerste de beste. Dit was een grote uitgave, zon 160€ voor de set.

De toon werd kenmerkend beter, gedefineerder en warmer. Dus elementen vervangen kan indd een heel positieve werking hebben op je algehele sound.

Ik denk dat je altijd moet wegen, is me bas het waard? Het is iig niet moeilijk te doen. Als je wilt soldeer ik het je erin..

Waar ik wel achter ben is dat er een verband tussen je bas en pu's moet zijn. een te goede pu in een te slechte bas, laat erg snel de beperkingen van het instrument horen, dus het hout en de hals.

Mijn elemten in een Squier zouden zonde van de investering zijn omdat de verhogende elementen van de elementen(beetje verkeerde woord keus..) teniet woprden gedaan door het brandhout van de Squier.

lcvanderhelm
5 oktober 2003, 15:19
Ik ken de bas niet die jij hebt,maar als hij onversterkt al een redelijk geluid heeft is dit een indicatie dat er met goede elementen meer uit te halen is.Meestal kan je met actieve elementen beter bepaalde frequenties benadrukken,waardoor je beter te onderscheiden bent tussen die geluidsmuur van de gitarist[en].Echter goede actieve elementen[EMG,Bartolini,Musicman]+elektronika,zijn duur.Met een passief element[seymour duncan,dimarzio]wordt je geluid wel beter,maar of je dan door die geluidsmuur heen kan breken?Veel hangt toch af van de versterker.2 tot300w is echt niet overdreven voor een basversterker.

Pöl
5 oktober 2003, 16:10
Basso, niet alle Squiers zijn brandhout!
Die '83 Squier heeft van mij een quarterpound van seymour duncan gekregen en klinkt nu echt fantastisch!
De japanese Squiers zijn echt goed te pruimen en werden volgens mij door hetzelfde bedrijf gemaakt als jouw japanse jazzbass.

The Mule
5 oktober 2003, 16:24
Mijn oude Guild (zie link in onderschrift) heeft het in zijn wilde jaren als hardrock basgitaar met IMHO slechte Dimarzio elementen moeten doen.

Het is echter een volledig mahonie handmade topbas die nu met een enkele EMG LJV (vintage Jazzbas brugelement, actief) de buurt doet sidderen (en mij van genot). Het is echt zo'n zware 'rumble'.

EMG's hebben het grote voordeel dat ze bijna helemaal gemonteerd/gesoldeerd worden geleverd, maar voor sommigen het nadeel dat het karakter van de bas minder doorklinkt, hoewel dat mijn ervaring niet is, maar dat is misschien het 'vintage' aspect aan die LJV.

AntY
5 oktober 2003, 19:10
betekent dat ook dat je met EMG's de slechte kanten van je bas wat kan verdoezelen?

mijn bas heeft een agathis body, maple neck en rosewood fingerboard. De hardware is allemaal mighty mite, en de elementen mighty mite OF powersoundm, kweet neit zeker

The Mule
5 oktober 2003, 20:28
betekent dat ook dat je met EMG's de slechte kanten van je bas wat kan verdoezelen?

mijn bas heeft een agathis body, maple neck en rosewood fingerboard. De hardware is allemaal mighty mite, en de elementen mighty mite OF powersoundm, kweet neit zeker

EMG's hebben in elk geval een zeer krachtig eigen geluid, dus als je vindt dat je basgitaar op punten tekort komt, dan zouden EMG's best een optie kunnen zijn (als de bas je verder wel bevalt).

basswasp
5 oktober 2003, 21:24
Hoe klinken die Mighy Mite's dan? Zijn dat goede elementen ter vervanging van de elementen van andere beginner/middenklasse bassen?

Anavrin
6 oktober 2003, 11:43
dit is mijn modificatie:
http://members.home.nl/anavrin1/wf00017.htm
de meesten kenden 'm waarschijnlijk al. Het element heb ik er ingezet om wat meer keuze in geluid te krijgen, en dat is zeker gelukt. Het element heeft geen merk, en was ongeveer 50 gulden. Oh ja, als je een frees kunt gebruiken, dan raad ik dat zeker aan, want mijn gekl**i met een boormachine, en beitels was niet echt een succes.
Ik heb ook op m'n stratkopie een element vervangen:
http://members.home.nl/anavrin1/wf00011.htm
is niet zo elevant voor het basforum, maar hier moest ik de slagplaat veranderen, dus misschien weer wel.

me2
6 oktober 2003, 13:11
Hoe zit dat eigenlijk met actief/passief.
is de musicman pickup actief, of alleen de elektronica? zit erover te denken mn OLP te upgraden, maar moet dan ook de rest van de elktronica vervangen worden?

Manusdr
6 oktober 2003, 14:09
Ik heb vorige week op mijn

Ibanez Gsr200 (jawel, een echte...) het precision-element vervangen door een Seymor Duncan Quarterpounder elementje.

De Gsr klinkt normaal als een goedkoop, maar prima basje. Geen punch en alles is vrij matig. Met deze Quarterpoundertjes bonkt ie als een beest. Echt een zeer vet geluid met veel laag, maar ook erg veel hoog. Das precies wat ik zocht, veel hoog is vrij moeilijk te vinden bij een bas-elementje.

Die basspod kan dus ook wel weer de deur uit...

Anavrin
6 oktober 2003, 14:52
Hoe zit dat eigenlijk met actief/passief.
is de musicman pickup actief, of alleen de elektronica? zit erover te denken mn OLP te upgraden, maar moet dan ook de rest van de elktronica vervangen worden?
als je je bas actief wil laten maken, hoeft er eigenlijk alleen een dingetje bijgebouwd te worden, de rest blijft dus gewoon zitten. Bij mijn yamaha is de monooutput vervangen voor een stereooutput, en er is een schakelknopje bijgekomen om het actief aan/uit te zetten.

Pöl
6 oktober 2003, 18:56
Ik heb vorige week op mijn

Ibanez Gsr200 (jawel, een echte...) het precision-element vervangen door een Seymor Duncan Quarterpounder elementje.

De Gsr klinkt normaal als een goedkoop, maar prima basje. Geen punch en alles is vrij matig. Met deze Quarterpoundertjes bonkt ie als een beest. Echt een zeer vet geluid met veel laag, maar ook erg veel hoog. Das precies wat ik zocht, veel hoog is vrij moeilijk te vinden bij een bas-elementje.

Die basspod kan dus ook wel weer de deur uit...


Idd, quarterpounder basslines for P-bass rule!!!
Zelfs op een Squire, basso!! (hij komt tenslotte uit japan :razz: )

dikkie dik
6 oktober 2003, 19:00
hmmz ik wil een musicman element van seymour duncan in mn bass zetten. maar er zitten nu 2 j pu's in. kan ik dan gewoon de brug pu eruit halen. (freeswerk lukt me wel). dan de mm erin plaatsen. maar moet ik dan gewoon waar die ouwe elementen naar toe is gegaan(bekabeling) ook mn nieuwe pu solderen? of moet ik nu ook anders gaan werken met mn binnenwerk?

alvast bedankt.

bassopotmus
6 oktober 2003, 19:01
klopt, je kan zeker een goede toon uit een squier ermee halen, maar zal nooit het niveau bereiken wat je zoiu hebben met een hoger segment bas. Onder voobehoud natuurlijk wel.

MuNKeY
6 oktober 2003, 23:57
raar dat je nooit een P-MM setup ziet, lijkt me wel eens cool


*kijkt op bankrekening*

:cry:

me2
7 oktober 2003, 09:53
Kom nog ff terug op mn OLP

Dat betekent dus dat ik alle elementen kan gebruiken, dus hoeft niet geschikt te zijn voor passief?

AntY
7 oktober 2003, 14:11
het element meot natuurlijk wel in je bas passen kwa ruimte, anders moet je gaan frezen. of je houdt gaten over bijvoorbeeld. verder moet de klank ook wel zijn wat je zoekt. sommige actieve systemen zijn ook zo groot dat je extra ruimte erbij meot zagen.

iglo
8 oktober 2003, 13:19
bartolini's op m'n MIA-5 std!!
wil nooit meer anders!!

(nu nog een j-retro....)