PDA

View Full Version : Fender standard series (lees mexikaans)



Baker
5 oktober 2003, 12:50
Ik ben van plan een Fender standard series (lees mexikaan) te kopen.
Het wordt of een Precision bass of een Jazz bass. (prijs ca. 600 euri)

1) Is dat een goede keus? (prijs/kwaliteit)
2) wat zijn de voor en nadelen resp. verschillen tussen een precision bass en een jazz bass?
3) zijn deze bassen nog een beetje geschikt om te slappen?

Ik heb beide gitaren reeds bespeeld, ik heb dus wel een idee. Ik weet bijvoorbeeld dus dat de hals van een jazz bass dunner is. Maar ik wil gewoon weten wat jullie mening hierover is.

Oh ja, Nu niet gaan zeggen dat ik door moet sparen voor een Fender USA,
Ik heb ook de fout gemaakt een USA jazz bass te proberen.: klinkt beter, voelt beter aan etc. etc. Maar helaas zit dat er financieel technisch niet in.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Bazz
5 oktober 2003, 12:56
Als je voor de slap gaat, moet je toch echt aan je jazz!
Ik denk dat iedereen het wel met me eens is dat een p-element huu is om op te slappen!
En verder qua budget, een jap misschien een aanrader?? Is wel even doorsparen, maar wel veel beter bespeelbaar, maar dat kan basso beter vertellen!
En anders is een mexicaan echt niet gek, zolang je hem maar niet naast een amerikaan legt

Succes, Bazz

Sigúr
5 oktober 2003, 13:00
ik heb liever een mex dan een jap!! ik heb laatst een fender standard p bass gekocht , bevalt me erg goed niks op aan te merken

bassopotmus
5 oktober 2003, 13:09
Beste sigur, heb je een jap al eens naast een mexicaan vergeleken?


Aan de topic starter, Ikzelf bezit een japanse vintage jazz en die bevalt me uitermate goed, wel moet ik zeggen na een modificatie. ( ga ik je nu niet mee vervelen)

Allereerst een P of een J?

welke muziek maak je, je geeft al aan te willen slappen, dan zou ik zeker voor een Jbass gaan. Een p heeft inderdaad een dikkere neck en een wat meer bassige toon.

De jappaners zijn een beetje waardig aan wat nu net onder een amerikaan zit, maar spelen wel zo lekker als een amerikaan. Natuurlijk hebben ze niet geheel dezelfde specs, zoals hardware. De jappen van tegenwoordig komen met amerikaanse electronica, denk er eens over!

Ik zou het niet haasten, denk er gerust over na! Of je nu een mexi wilt of iets meer euro uitgeven en een japanner, een amerikaan was zoals je zei geen optie..daarin kan ik me vinden.

Waar woon je in de buurt, ik wil je best eens een rondje laten maken op me japanner tegebnover een mexicaan, mishcien eens in een wat grotere muziekwinkel op een vrijdag middag?

Laat me maar eens weten..

Basso

Baker
6 oktober 2003, 12:28
Ik speel ook nog in een rock band
kun je eigelijk een beetje rocken op een jazz bass?

Anavrin
6 oktober 2003, 14:49
een groot voordeel vd J tov de P lijkt mij dat er 2 pu's in zitten ipv 1, je hebt dus meteen al wat meer mogelijkheden qua geluid.
Een ander voordeel van de J lijkt mij ook die offset body, zodat de balans wat beter is, mijn Jaguar heeft dat nl ook, en dat scheelt echt tov een rechte body.

@basso, die USA pu's in de Japanners zitten alleen in de 3 duurste modellen, de rest heeft gewoon Japanse pu's
check ff http://www.ishibashi-music.com/fenderjp/ voor de beschrijvingen (houtsoorten, soort pu's ed)

dikkie dik
6 oktober 2003, 15:40
Als je voor de slap gaat, moet je toch echt aan je jazz!
Ik denk dat iedereen het wel met me eens is dat een p-element huu is om op te slappen!
En verder qua budget, een jap misschien een aanrader?? Is wel even doorsparen, maar wel veel beter bespeelbaar, maar dat kan basso beter vertellen!
En anders is een mexicaan echt niet gek, zolang je hem maar niet naast een amerikaan legt

Succes, Bazz

dude je praat echt poep. slappen klinkt relaxter op een p dan een ja vind ik. waarom ligt het aan het element dan??? je slapt niet op het element dude, maar op je hals :-?

Baker
6 oktober 2003, 15:49
Nou ja, ik kan me er iets bij voorstellen dat het element een factor is in hoe "een slap" klinkt... Heeft toch te maken met hoge en lage frequenties enzo... Maarre, ik vraag me nog steeds af: ik zit o.a in een coverbandje, wij doen darin o.a nummers van metallica en van halen etc. Is dat wat met een jazz bass?

Bazz
6 oktober 2003, 15:52
mja, over smaak valt niet te twisten, blijkt maar weer, goed IK VIND slappen niet mooi klinken op een p-bass, die heeft geen element bij de brug, waardoor je minder treble hebt
Verder kan je ook goed rock spelen on een jazz, hoewel er veel mensen dan voor een precision gaan
Ik gebruik m'n jazz in ieder geval voor zowel een punk band als een expirimentele rockband, en daar doet hij het erg goed

basswasp
6 oktober 2003, 17:06
Slap een keer op een Precision, als je dit goed vindt klinken en je wilt de nadruk leggen op het 'ruige werk', dan lijkt dit een logische keus.

Naar mijn mening gaat slappen op een Precision echter waardeloos. Okee, de techniek maakt verder niet uit, maar het split-coil element van de Precisions is vooral gemaakt om vol, vet en dik te klinken. Iedereen (onder voorbehoud) zal het met me eens zijn dat slappen daar niet mee klinkt. Maar wie weet... Kijk daarna of de Jazz ook werkt in metal etc.

Conclusie, het aloude advies: ga naar een winkel en test beide bassen :)

Pöl
6 oktober 2003, 18:49
Beste sigur, heb je een jap al eens naast een mexicaan vergeleken?


Aan de topic starter, Ikzelf bezit een japanse vintage jazz en die bevalt me uitermate goed, wel moet ik zeggen na een modificatie. ( ga ik je nu niet mee vervelen)

Allereerst een P of een J?

welke muziek maak je, je geeft al aan te willen slappen, dan zou ik zeker voor een Jbass gaan. Een p heeft inderdaad een dikkere neck en een wat meer bassige toon.

De jappaners zijn een beetje waardig aan wat nu net onder een amerikaan zit, maar spelen wel zo lekker als een amerikaan. Natuurlijk hebben ze niet geheel dezelfde specs, zoals hardware. De jappen van tegenwoordig komen met amerikaanse electronica, denk er eens over!

Ik zou het niet haasten, denk er gerust over na! Of je nu een mexi wilt of iets meer euro uitgeven en een japanner, een amerikaan was zoals je zei geen optie..daarin kan ik me vinden.

Waar woon je in de buurt, ik wil je best eens een rondje laten maken op me japanner tegebnover een mexicaan, mishcien eens in een wat grotere muziekwinkel op een vrijdag middag?

Laat me maar eens weten..

Basso

Ik heb inderdaad de jap jazz met de mexi jazz vergeleken en kom tot de constatatie dat het echt weinig uitmaakt of je nu een mexi of een jap hebt.
Waar je vooral dient rekening mee te houden bij deze dingen is dat er nogal wat variatie kan zitten op de kwaliteit van de exemplaren onderling.
(Japanners zowel als Mexicanen kunnen soms wel eens zwaar kut klinken, terwijl andere Japanners of Mexicanen dan weer uitzonderlijk goed klinken)

Wat ik eigenlijk wou zeggen is: let op bij de aankoop van jap of mexi fenders: ze kunnen onderling zwaar verschillen en ze gaan van "kut" tot "holy crap, dit is een koopje!"

Baker
13 januari 2004, 19:59
Het is een mexicaan geworden...
Moest wel besteld worden.. bijna geen winkel die m'n kleurtje op voorraad had!

dit is de kleur: http://www.fender.com/new_repository/fender_guitars/images/0136100_sm.jpg
Maar dan een Jazz.

Ik vind een Jazz toch echt veel fijner spelen. En ik vindt z'n knor helemaal te gek! (ook voor rock muziek)

Ruud
13 januari 2004, 21:04
Fender heeft toch tegenwoordig ook van die Jazz en Precisions waarbij je de elementen kunt schakelen, van serie naar parallel en andersom, hierbij kun je je precision iets vriendelijker laten klinken en je jazz iets heavyer...Was dat niet de S1 serie??

Misschien is dat ook eens wat voor mensen die twijfelen tussen en precision en een jazz.....

Ook mex d8 ik trouwens..

emielow
13 januari 2004, 22:54
een jap / een mex ...

ik heb een koreaan! klinkt vet. speelt fijn. het zijn volgus mij zon beetje de eerste fender bassen die buiten amerika werden gebouwd (van mij komt uit 86) die van mij is gebouwd in de fabriek waar nu de G&L bassen worden gebouwd.

weet iemand misschien meer over koreaanse fenders?

AntY
14 januari 2004, 00:48
volgens mij was dat toen de squier fabriek net overgenomen was.

maar ik lul uit me nek en kan er goed naast zitten....

basssssplayer
14 januari 2004, 01:18
Yo basso... ik zou je Jap wel 's willen proberen. Maar hey.. je woont nogal verweg ey? Den Helder - Maastricht is niet echt op de fiets te doen ehehe. Ik brul wel ff op MSN ofzo

J! 8-)

AST
25 januari 2004, 20:06
ik heb zelf een Fender jazz bass V gekocht (mexicaans), ook vanwege de financien, maar hij bevalt me prima, en je kan er perfect op rocken

Surferboy
2 februari 2004, 13:00
Fender heeft toch tegenwoordig ook van die Jazz en Precisions waarbij je de elementen kunt schakelen, van serie naar parallel en andersom, hierbij kun je je precision iets vriendelijker laten klinken en je jazz iets heavyer...Was dat niet de S1 serie??

Misschien is dat ook eens wat voor mensen die twijfelen tussen en precision en een jazz.....

Ook mex d8 ik trouwens..

Dat kun je ook zelf maken.....kost je misschien 3 euro........zoek maar eens op Talkbass naar Parallel switch oid...........