PDA

View Full Version : spanning nek



misundaztood
4 oktober 2003, 18:23
hoihoi, ik heb mijn gitaartje een drietal weken zonder snaren laten staan, ik weet dat dit niet goed is voor de spanning op mijn nek, maar ik had een switch besteld en die liet lang op zich wachten, nu is mijn vraag als ik er nu terug snaren op leg heb ik twee keuzes van hoe ik het doe:

1) ik leg ze er direct op de juiste toon op, met andere woorden, direct weer een hoge spanning op mijn hals
of
2) ik leg ze er op en verander geleidelijk de spanning, door bijvoorbeeld eerst in C te stemmen en daarna elke dag een halve toon hoger te stemmen tot ik in E zit

nu zou ik graag weten welke methode het best is voor mijn hals, want ik zou het spijtig vinden moest hij hierdoor krom komen te staan

mathias

wietse
4 oktober 2003, 18:25
kan volgens mij geen kwaad als je de snaren gelijk weer op de goede spanning zet.
koop geregeld gitaren waar geen snaren meer op zitten nieuw setje er op stemmen en klaar nooit problemen gehad.
en trouwens je kan ook losse halzen kopen die worden toch ook niet krom?

misundaztood
4 oktober 2003, 18:30
ja, heb mij dat ook al afgevraagd, maar ik heb altijd het advies gekregen om de spanning niet teveel ineens te veranderen door bijvoorbeeld als je nieuwe snaren oplegt, deze 1 voor 1 te veranderen ipv alle 6 tegelijk

Stitch
4 oktober 2003, 18:33
dan doe je dat toch voor de zekerheid, tenzij je daar geen tijd voor hebt.

jaywalker
5 oktober 2003, 19:31
Ja precies. Als je de tijd hebt kun je het beste langzaam stemmen. Maar volgens mij kan het geen kwaat. Mijn squier had laatst ook geen kuren toen ik er 0.11 snaren opzette terwijl hij 0.09 is gewend.
Brug helemaal omhoog :) Toen moest ik een week wachten tot de lokale gitaar boer met zijn verrotte snaartjes weer open was