PDA

View Full Version : Engl over Marshall cab... gerammel



andy
4 oktober 2003, 14:54
Ik heb sinds kort een Engl Powerball. Als ik op hoog volume de snaren goed demp en aan sla, lijkt het wel alsof de achterwand van de Marshall buikkast er zowat afgeblazen wordt. :-D Vooral het deel van de speaker inputs van het cab trilt als een gek. Niet zo erg, maar het geeft (in de verte) wel een storend bijgeluid. Nou niet meteen roepen dat ik een Engl cab moet kopen (want die schijnen beter af te sluiten), want ik ben blut. :-(

Is het een idee om het cab bv vol te stoppen met isolatiemateriaal, zodat er minder druk naar achteren is, want dat wil ik eerst proberen.

Anyway: Meer mensen die dit meegemaakt hebben en hoe hebben jullie het opgelost. Alvast bedankt.

BLOK182
4 oktober 2003, 14:59
Ehm, ik meen zoiets te hebben gelezen, dat je bijv. je achterplaat eraf kan schroeven, dan op de randen vd achterkant van je cab rubberstroken oid plakken, en dan je achterplaat er weer op, zodat die zeg maar HEEL strak op je cab komt te zitten, dat zou de rammel misschien (gedeeltelijk) weg kunnen halen.

Negative K3 fan
4 oktober 2003, 15:32
kast openmaken, naden goed kitten, isolatie materiaal in de cab plaueren, en de achterplank nadetijd heel strak en goed vastschroeven. Ik had ook van iemand gelezen die iets met de steunbalk had gedaan, maar ik ben vergeten wat precies.

FNaRK
4 oktober 2003, 16:29
minder hard spelen ?

andy
4 oktober 2003, 18:03
minder hard spelen ?

hehehehehe, ik dacht al waar blijft die opmerking. :-D

Thijssie
4 oktober 2003, 20:55
Ik heb sinds kort een Engl Powerball. Als ik op hoog volume de snaren goed demp en aan sla, lijkt het wel alsof de achterwand van de Marshall buikkast er zowat afgeblazen wordt. :-D Vooral het deel van de speaker inputs van het cab trilt als een gek. Niet zo erg, maar het geeft (in de verte) wel een storend bijgeluid. Nou niet meteen roepen dat ik een Engl cab moet kopen (want die schijnen beter af te sluiten), want ik ben blut. :-(

Is het een idee om het cab bv vol te stoppen met isolatiemateriaal, zodat er minder druk naar achteren is, want dat wil ik eerst proberen.


Ik zou geen isolatie gebruiken, dat dempt waardoor je een veel neutralere/koudere sound krijgt en dat is wat je nou net niet wilt met die g12t75's.

Gewoon de boel uit mekaar halen, netjes maken en weer goed in elkaar zetten met evt wat tochtband tussen de kieren voordat je ze dichtschroeft. Zo'n ding moet gewoon kunnen klinken zonder dat er wat af aan het vallen is ;-(

Janneman
4 oktober 2003, 21:40
Probleem is waarschijnlijk dat er een dwarsbalk in je cab zit. Deze houdt de achterwand op spanning zodat die niet teveel gaat trillen. Door te grote druk kan dit toch gebeuren. Je kan dan iets tussen die balk en de achterkant stoppen. Ik heb gewoon wat dubbel gevouwen kranten gebruikt. Ik weet niet helemaal zeker of dit ook jouw probleem is, maar bij was dit wel het geval.

andy
4 oktober 2003, 23:09
Thanx voor alle reakties tot nu toe. Ik schroef hem deze week nog ff open om te kijken hoe het zit met die steunbalk. En ik zal wat "tochtstrippen" mee nemen. :wink:
@Thijssie, bedankt voor het opfrissen van mijn geheugen, want daarom heb ik idd een paar jaar geleden het iso materiaal UIT een cab gehaald.
Heb ik volgens mij nog in een of ander topic geroepen. :oops:

shredneck
4 oktober 2003, 23:22
Hey Andy, ik heb hetvolgende gedaan nadat ik met een Line6 HD bijna mijn Marshall cab had opgeblazen.Wat een bass zit er in die heads zeg...

anyway...

1.De steunbalk inclusief bevestigingsplankje(mdf) loshalen en opnieuw vastmaken met meer schroeven en evt houtlijm.Na het bevestigen van de steunbalk en onderstaande mods, doe dan nog een flinke dot montagekit op het uiteinde van de steunbalk en monteer de achterplaat.
2.De naden afkitten met "bruine" kit, dit blijft flexibel en zorgt toch voor een goede afdichting.
3.De achterwand bekleden met foam, dit resulteert niet in een "koudere sound" maar juist in een wat strakker en vooral steviger laag basgeluid.
4.Het vervangen van de bedrading is een zeer aan te raden upgrad.Kies goede kwalitiet kabel en zorg ervoor dat de lengtes kloppen, ff nasolderen ivm lostrillen etc.

ff 1 dag wachten voor je op hoog volume gaat blazen! (kit etc)

Have fun en kick ass!

MegaDrive
5 oktober 2003, 14:25
Probleem is waarschijnlijk dat er een dwarsbalk in je cab zit. Deze houdt de achterwand op spanning zodat die niet teveel gaat trillen. Door te grote druk kan dit toch gebeuren. Je kan dan iets tussen die balk en de achterkant stoppen. Ik heb gewoon wat dubbel gevouwen kranten gebruikt. Ik weet niet helemaal zeker of dit ook jouw probleem is, maar bij was dit wel het geval.

Inderdaad. Ik heb hetzelfde probleem gehad. Achterplaat eraf gehaald, maar dat loste het probleem niet op. Het is inderdaad die dwarsbalk die de plaat waar de speakers in zitten in bedwang moet houden. Ik heb het probleem opgelost door een stapeltje van 4 schuursponsjes aan wwerszijden ertussen te frotten. Niks geen lijm, montagekit o.i.d. werkt prima. Overigens, toen mijn hartverzakking bij het zien van die lullige Marshall speakerkabeltjes over was heb ik deze maar meteen vervangen door heavy duty heavy gauge kabel. Ding lag toch open. Oh ja en omdat ik toch bezig was heb ik meteen nog een kwart uit de achterplaat gezaagd. Sounds like a million bucks now.

Gr,
Knutselsmurf.

BLOK182
5 oktober 2003, 15:13
hehehe :-D Maarre, Andy, die Marshallcab, is de sound (op het rammelen na) wel ok met een amp als de powerball? Wil zelf misschien een recto kopen, en dan evt met Marshallcab (ligt aan mun budget), klinken die 1960s een beetje met een highgainamp?

andy
5 oktober 2003, 16:20
Die Marshall kast is prima hoor. Hij hoorde bij een JCM 900 XL-s amp. Over high gain amps gesproken..... :wink: Maar ik zal ook maar wat bedrading, oude kranten en schuursponsjes mee nemen als ik de reakties zo lees. :D Nogmaals bedankt voor de reakties.

BLOK182
5 oktober 2003, 17:13
ah ok, fijn om te horen. Houdt ie zich ook een beetje met die engl low end thumb-chumb om het zo maar te zeggen? Daar zal ie wel een beetje mee gaan rammelen denk ik?

andy
5 oktober 2003, 21:31
Je bedoelt die depth knop rechtboven??? In principe trekt de kast het wel. Het enige probleem is dus het gerammel, bij een zwaar gedempte aanslag op hoog volume.
Maar mijn volume is ook erg hoog, de bijdrage van Roadkill in dit topic was denk ik ook enigszins gemeend. :wink: Het mag wat mij betreft ook wel wat zachter, maar onze drummer slaat zo a sociaal hard.

Speeddemon
6 oktober 2003, 10:45
@BLOK, wil je die Marshall kast 2e hands kopen, kan ik me voorstellen dat je niet voor die Engl kast gaat, maar NIEUW is volgens mij die Engl nog goedkoper! Een 4x12" van Engl heb je voor 600 euro uit Duitsland thuisstaan.

D'r staat er trouwens nou ook 1 te koop op marktplaats:
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/gitaarbasversterkers/12641.htm?zoek=engl

Daarbij zijn ook Marshall kasten te koop.

Persoonlijk vind ik de gemiddelde 1960A kast 3x niks, slechte constructie en te weinig ECHT laag. Beste kasten die ik heb gehoord zijn Bogner (met Greenbacks), H&K (met Greenbacks), Engl (Vintage 30's). Engl kasten zijn zelfs beter dan VHT of Mesa kasten, die 2 a 3x zo duur zijn!

BLOK182
6 oktober 2003, 16:29
Ja het ligt er natuurlijk aan wat voor amp ik ga kopen, mocht het iets meer richting vintage gaan, dan is zo'n Marshall ook niet zo gek, maar voor een modernere sound kan ik me idd engl voorstellen.