PDA

View Full Version : Lichter akoestisch?



if19mt
4 oktober 2003, 14:27
Hey mensen!

Ik heb onlangs een Epiphone EJ 200 gekocht, maar ik vind hem erg zwaar spelen, met name, uiteraard, het barrewerk. Wat zijn de maatregelen die ik zou kunnen nemen om hem wat "lichter" te maken?

Groetjes!

ReinoutV
4 oktober 2003, 15:24
Half afstellen, kam vijlen, dunnere snaren. Maw: breng hem een keertje naar een gitaarzaak om eens goed af te laten stellen.

willem1940
4 oktober 2003, 16:59
"Kam vijlen" is gewoonlijk onzin, zeker bij een merk-gitaar als Epiphone zijn die kammen heus goed en je kunt ze erg makkelijk verpesten.
De meeste fouten heb ik al eens gemaakt .... :D

Ohzoso
4 oktober 2003, 18:57
let jij bij aanschaf niet op o.a. snaardikte en actie??

aadplagiaat
4 oktober 2003, 22:12
Hey mensen!

Ik heb onlangs een Epiphone EJ 200 gekocht, maar ik vind hem erg zwaar spelen, met name, uiteraard, het barrewerk. Wat zijn de maatregelen die ik zou kunnen nemen om hem wat "lichter" te maken?

Groetjes!

In de eerste plaats is je wel bekend denk ik dat acoustische gitaren "zwaarder" spelen dan electrische. Dat komt mede doordat acoustische gitaren, om een beetje volume en toon te produceren nou eenmaal met dikkere snaren worden geleverd, af fabriek. De winkelier die je de gitaar verkocht heeft kan de gitaar voor je besnaren met bijv. 010 snaren. (Normaal zit er 012 op). Kijk, dat scheelt al een heel eind.
Wel moet je daarbij bedenken dat je gitaar (iets) anders moet worden afgesteld, dus doe dat liefst niet even zelf, anders heb je kans dat je hals "achterover" gaat leunen en dan lopen je snaren tegen de volgende frets aan. Kijk ook of je snaren niet te hoog liggen.
Bedenk dat dunnere snaren minder hard klinken, en ook minder zuiver (maar dat kan aan mij liggen).

Verder is er weinig denk ik dat je er aan kunt doen behalve nog 1 ding:
veel spelen met barre akkoorden. Dan worden je vingers sterker :-D

maylingjv
13 januari 2004, 12:47
hij heeft gelijk hoor,die akoestische epiphone zijn vreselijke om op te spelen,kzou zeggen verkoop hem en koop er een ander gitaartje mee,het kan allesinds niet slechter zijn als die epiphones