PDA

View Full Version : Magische SD P90 mix



Mitch
4 oktober 2003, 10:56
Zoals sommigen weten heb ik een Godin LG SP90 waar ik zeer over te spreken ben, maar na een tijd spelen viel me op dat de hals- en middenstand van de 3 schakelmogelijkheden een stuk vetter waren dan het brugelement. Overschakelen van middenstand naar brug om te soleren klonk dan soms wat ieler, terwijl die stand op zich een waanzinnige sound heeft.
Navraag bij Seymour Duncan leerde dat er standaard twee P90 Customs in zaten: dat zijn de P90's met de hoogste output en dus relatief veel mid-mid/laag.
Op aanraden van marc_odijk heb ik de Custom bij de hals vervangen door een SD P90 Vintage. Ondanks dat ik de komende week niet de beschikking heb over mijn Rivera was zelfs thuis al duidelijk dat dit echt ideaal is !!!!!
De lagere output van de Vintage zorgt voor een veel helderder, maar nog steeds warm geluid, de middenstand is best of both worlds en de Custom bij de brug is lekker rocken !

Voor een ieder die op zoek is naar de ideale P90 mix (of mensen die op zoek zijn naar tone :) ) een enorme aanrader. Thanx Marc !

Negative K3 fan
4 oktober 2003, 12:47
Ik heb zelf de custom p90, erg gave elementen, meer output dan een gemiddeelde humbucker dus scheuren doetie wel. Alleen jammer is dat ik hem niet goed clean krijg, maar daar heb je het hals element voor. Als hals element heb ik trouwens een gewone naamloze, maar goede strat enkelspoel en ik heb geen mogelijkheid ze parralel te schakelen.

Die seymour duncan p90s klinken gewoon enorm goed, grandmaplacecnta heeft een SD hot p90 (zit tussen ded vintage en custom in) en die klinkt ook bijzonder goed ook al zit hij in een schijt gitaar.

Mitch
4 oktober 2003, 13:00
De Custom is trouwens goed clean te krijgen bij mij, maar dat zal wellicht per amp verschillen...
Sander de Gier (www.degiergitaarbouw.nl), die 'm samen met een mod op de vol.pot (behoud van hoog) inbouwde gaf de gitaar een groot compliment.
Hij houdt altijd wel van P90's maar vindt er altijd wat beperkingen in zitten: iets te bassig, middig, komt niet lekker door met solo's, niet lekker op overdrive. De LG met de SD's vond -ie standaard al erg goed, maar met de Vintage erbij vond -ie 'm echt geweldig. Of preciezer:
"Deze klinkt gewoon altijd goed. Clean, overdrive, prima. De enige andere gitaar met P90's die ik altijd goed vind klinken is die van een klant, is een Gibson SG uit begin '60-er jaren"

Daar word ik dan toch wel vrolijk van :)

Negative K3 fan
4 oktober 2003, 13:08
mja, dat ligt idd aan mn 5150, die is lastig clean te krijgen, maar ik ga buizen swappen dan moet het uiteindelijk te doen zijn.

Gewoon goede elementen en ze doen zelfs metal wel aardig.

The Mule
4 oktober 2003, 17:08
Het is een ietsje off-topic, maar iedereen met P90's in z'n gitaar zou een keertje z'n oren te luisteren moeten leggen bij een gitaar met mini-humbuckers (en vise versa overigens). Mijn LP Deluxe is een absoluut toonmonster en de modificatie moet zeer goed te doen zijn...

marc_o
4 oktober 2003, 21:56
Hee, tof, Seymour Paul, bedankt voor het compliment!!
Klinkt heel goed he? Ben er ook erg blij mee, vroeg me ook al af waarom er 2 customs opzaten, vind dit een betere combinatie. Ik zou die Godin dan wel eens willen vergelijken met mijn custom Zwier, zeker nu we dezelfde elementen hebben.

@ The Mule,
Minihumbuckers zijn zeker te weten prima elementen, erg ondergewaardeerd en in mijn opinie een stuk veelzijdiger dan reguliere humbuckers, ze hebben wat meer dynamiek en een betere attack.

Hehe, we zijn allemaal weer blij.

@ Lennert
Ik krijg mijn custom ook goed clean hoor, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik mijn versterker wel iets moet temmen als die p-90 gitaar aangesloten wordt....het is nu eenmaal geen katje om zonder handschoenen aan te pakken, ik heb verder nog verschillende gitaren met onder meer Gibson humbuckers, verschillende Dimarzio's waaronder de superdistortion, maar de custom brult ze er allemaal uit, komt wellicht door houtsoorten ook, maar hoe dan ook, er zit een vette beuk in als je dat wilt.

Mitch
4 oktober 2003, 22:19
Hee, tof, Seymour Paul, bedankt voor het compliment!!
Klinkt heel goed he? Ben er ook erg blij mee, vroeg me ook al af waarom er 2 customs opzaten, vind dit een betere combinatie. Ik zou die Godin dan wel eens willen vergelijken met mijn custom Zwier, zeker nu we dezelfde elementen hebben.


Een vergelijking lijkt me zeker interessant ! Altijd leuk om te kunnen testen waar verschillen liggen als een aantal zaken (zoals hier de pu's) overeenkomen.
Ik zou zeggen: schrijf je bij Luca in voor de pedalendag en neem meteen je Zwier Tele mee.
Overigens vind ik dat het enige nadeel met de SD's: overdrive pedalen komen minder lekker uit de verf. Staat de heerlijke huil op oversturende EL34's tegenover :)

marc_o
4 oktober 2003, 22:26
We zullen een andere keer moeten afspreken, ben hard aan het schilderen op pedalendag, aangezien ik de dag ervoor de sleutels van mijn nieuwe huis krijg.
Heb overigens niet de ervaring dat ie bij pedalen anders klinkt, maar ik heb 'm alleen nog maar gehoord over een Fulltone Fulldrive en een CM HDAB mark 2, voor de rest alleen op versterkers, Fender, Koch en Engl..