PDA

View Full Version : Wat is dit voor een geluid?



capt. E
4 oktober 2003, 07:28
Het is waarschijnlijk een beetje te poppy voor veel van jullie maar het heeft echt een te vet basgeluid :Anastacia, not that kind of girl. Dit geluid moet ik hebben en ik zoek er al een tijdje naar. Iemand zei me dat het een Moog effect was; misschien de Moogerfooger low pass filter?? Wie weet het? BTW, ik zoek eigenlijk ook nog steeds naar mensen die ervaringen hebben met die midi interface van Roland, de GI-20.

basswasp
4 oktober 2003, 08:55
Lekker basgeluid in een erg poppy nummer, dat herinner ik me.
Nu heb ik hem net nog eens beluisterd. Misschien is het een soort wah, maar dan wel heel erg ingehouden, zonder hoog (Gerben van Nazareth heeft een MoogerFooger Low-Pass Filter, hopelijk kan hij duidelijkheid geven). Het zou ook een hele zware (buizen)compressor kunnen zijn geweest.

Het geluid lijkt ook een beetje op de bas in Jamiroquai's Deeper Underground, maar dan de minder extreme variant. Dit is een Ashdown versterker met de pre-amp buis vol open en de subharmonics synth (soort ingebouwde octave divider) op 10.

Edit: //De bas uit de videoclip (als ik het me goed herinner) was een Jazz.

Gerben van Nazareth
4 oktober 2003, 10:45
Het is in elk geval een envelope filter, of het een Moogerfooger is kan ik je niet vertellen. Ik denk dat je zo'n geluid ook wel met andere envelope filters kunt nabouwen, zoals de Q-tron of de EBS BassIQ; dat zijn vergelijkbare trapdoosjes.

Jeremy B.
5 oktober 2003, 11:37
't is een octaver!

die WAH is een Mu-Tron III en zit op de gitaar.

J. :lol:

bassopotmus
5 oktober 2003, 12:20
ik ken dit bassje een beetje en het lijkt erg op een filter, iig een envelope iets.
Zou zelf een bass iq of iets dergelijks zeggen in een niet al te extreme stand

Te poppy? Nee die muziek luisteren we ook zo nu en dan eens. In het nieuwste nummer van J-lo is zowaar een bas te horen, wauw!

capt. E
6 oktober 2003, 01:01
Thanks voor de reacties! Hmm.. ik denk dat ik die octaver maar eens moet proberen dan, mischien die van EHX. Ik heb zelf de line6 FM4 filter modeler. Hierin zit ook een imitatie van de Mutron. Volgens Edwin van bassconnection was deze even goed maar zeker duurzamer! Bovendien heeft hij enkele echt vette Synthbassjes met veel sub. Denk aan speedgarage of 2-step dance geluiden.
Ben btw echt aan het balen dat mijn Micro Bass Synth. van EHX nog niet binnen is. Die pipo's van musicstore hebben daar meer als een week voor nodig!

Gerben van Nazareth
6 oktober 2003, 01:04
Het is absoluut zeer zeker weten meer dan alleen een octaver. In Not that kind enveloopt er zeker iets. Maar probeer maar uit als je je EHX binnen hebt, ik ben dat ding zelf ook nog altijd aan het ontdekken. PB'en voor standjes mag.

capt. E
6 oktober 2003, 03:31
Er enveloopt zeker iets, dat is ook zo. Ik krijg dit geluid echter niet uit de line6 fm4. Ik ben gek op enveloop filters en heb er al veel geprobeert. Heb ooit eens een oude T-wah van Boss gehad; erg vet. De line6 mutron instelling is ook best goed, toch krijg ik er niet dit geluid uit. Er is meer aan de hand op deze song. Het effect klinkt milder, ronder en de enveloop zit echt in de onderste frequenties (ofzo, praten over geluid is erg moeilijk vind ik). Daarom dacht ik zelf aan een combinatie van de enveloop filter met een ander pedaal, een compressor of zo. Het kan dus blijkbaar ook een octaver zijn.
Anyways, ik ben pas sinds kort echt geinteresseerd in effecten en heb dus bijna altijd clean gespeeld. Ik kon simpel weg de geluiden die ik zoek nooit vinden. Geen overdrives, distortions chorussen en compressors voor mij!! Ook al die multi-effect crap vind ik echt waardeloos. Ik speel nu in een dance bandje en ik zoek dus geluiden die niet typisch (bas)gitaar zijn. Iemand tips? Verder wil ik zo snel mogelijk die Roland spullen gaan testen waarmee je midi apparatuur via je bas kan aansturen....een vette analoge bassynth ofzo!