PDA

View Full Version : Leuke Jaren tachtiger "Updates" van de Fender Stra



Wouter J
4 oktober 2003, 02:18
Het is leuk om te zien hoe Fender in de vroege jaren tachtig probeerde tegemoed te komen aan de wensen van Fender spelend Heavy metal gitaristen zoals Dave Murray (Iron maiden) en "Fast" Eddie Clarke (Motorhead).

En dus namen ze de klachten over dun klinkende elementen en slecht functionerende hardware eens onder de loep en kwamen hiermee.

http://www.ricsvintageguitars.com/C155A%20CLOSE%20UP.jpg
De "Strat" zoals hij in 1980 verscheen had een massief messing brug die de sustain moest verhogen, "Hot" pickups en voorzag een terugkeer naar de oude vierpunts hals bevestiging, Helaas was een schoonheids foutje de doodsteek voor deze toch uitstekende gitaar.
Want de kopvorm klopte voor geen meter, Fender maakte een Stratocaster die niet als een stratocaster uitzag.
http://www.ricsvintageguitars.com/C155A%20HEADSTOCK.jpg

Een tweede poging om de Stratocaster een wat beter imago bij de moderne gitarist te geven resulteerde in dit:
http://www.ricsvintageguitars.com/C87D%20CLOSE%20UP.jpg
De Elite Stratocaster had actieve elementen, drie aan en uit knopjes om de setting mogelijkheden te vergroten, een ingebouwde pre amp om van singlecoild sound tot vette humbucker te kunnen gaan aan een draai van de knop, een tremolo blok waarbij de snaren aan de voorkant ingezet konden worden en waarvan de veren spanning met een imbus veranderd kon worden zonder de gitaar uit elkaar te hoeven te halen. Kortom: fender had hun huiswerk goed gedaan.

Maar niet heus, de tremolo was een komplete mislukking en de element schakel knopjes gingen heel gauw kapot en ondanks dat Eric Clapton en Ty Tabor (Kings X) zeer over de gitaar te spreken waren ging de Elite ten onder.

Maar wat hebben deze twee strats achtergelaten? Vrij veel. De TBX control die we op amerikaanse Fenders aantreffen was als eerste op de "Strat" te vinden en het trusrodd systeem wat met de elite debuteerde is vanaf die dag standaard op alle fender gitaren. Toen Eric Clapton benaderd werd door Fender om een Clapton model uit te brengen gaf hij aan dat hij een combinatie van zijn 1957'er strat en zijn Elite strat wilde hebben. De huidige Fender Eric Clapton strat heeft nog steeds dat pre amp systeem waardoor de elementen als humbuckers gaan klinken wat twintig jaar geleden al in de elite te vinden was.

Mitch
4 oktober 2003, 10:48
Nou ben ik geen eens een Strat-liefhebber, maar dit is echt leuk om te lezen ! Tof !

Negative K3 fan
4 oktober 2003, 12:50
interessant, ik kan alleen niet echt goed zien wat er mis is met de vorm van de headstock van de jaren 80 strat.

Speeddemon
4 oktober 2003, 13:35
interessant, ik kan alleen niet echt goed zien wat er mis is met de vorm van de headstock van de jaren 80 strat.
-Te lang
-In de kleur van de body (erg fout! Alleen gaaf bij Jaguars)
-er staat Strat op en geen Stratocaster
-Ik zie geen flame maple... :wink:

The Mule
4 oktober 2003, 17:02
:o Ik vind die blauwe eigenlijk wel de coolste strat die ik ooit gezien heb, staat ie ergens te koop ofzo?

Wouter J
4 oktober 2003, 17:35
:o Ik vind die blauwe eigenlijk wel de coolste strat die ik ooit gezien heb, staat ie ergens te koop ofzo?

Bij de Plug in amsterdam staat er een in Rood te koop.

The Mule
4 oktober 2003, 17:38
:o Ik vind die blauwe eigenlijk wel de coolste strat die ik ooit gezien heb, staat ie ergens te koop ofzo?

Bij de Plug in amsterdam staat er een in Rood te koop.

Een blauwe in het rood, dat wordt wel erg verwarrend allemaal :???:

(nee hoor, geintje, die blauwe kleur vind ik juist erg gaaf, en de meegespoten headstock ook)

edit: maar 2850 dollar is wel een beetje veel :o :cry:
http://www.ricsvintageguitars.com/inventory_3.htm

Wouter J
4 oktober 2003, 17:48
Een blauwe in het rood, dat wordt wel erg verwarrend allemaal :???:

(nee hoor, geintje, die blauwe kleur vind ik juist erg gaaf, en de meegespoten headstock ook)

edit: maar 2850 dollar is wel een beetje veel :o :cry:
http://www.ricsvintageguitars.com/inventory_3.htm

De Strat die bij de Plug staat kost 1195 euro dus dat is zeker goedkoper. Er staat overigens ook een parchtige fotot op de site van de plug aleen een foutje, ze betitelen het bouwjaar als 1979, dat klopt niet het moet 1980 zijn.

http://www.deplug.nl/

http://www.gitaarnet.nl/photos/35/4689.jpg

Javaca
4 oktober 2003, 20:19
Ik heb eens een keer een Jaren '70 japanse Stratocaster mogen proberen die dit elite-principe ook heeft. Het klinkt idd wel lekker.

Wouter J
4 oktober 2003, 20:33
Ik heb eens een keer een Jaren '70 japanse Stratocaster mogen proberen die dit elite-principe ook heeft. Het klinkt idd wel lekker.

Dat kon geen jaren zeventiger zijn geweest, de japanners hebben inderdaad ook de elite gemaakt maar dan in de midden jaren tachtig dezelfde tijd als de amerikaanse Elites.

Javaca
4 oktober 2003, 20:41
Ik denk dat hij gecustomized is.
hij stond tot gisteren op marktplaats.nl de bovenste toneknop was vervangen door een zwarte 5-standen draai. Hij had ook een 3-punter hals. Volgens de eigenaar seventies.

Wouter J
4 oktober 2003, 20:44
Ik denk dat hij gecustomized is.
hij stond tot gisteren op marktplaats.nl de bovenste toneknop was vervangen door een zwarte 5-standen draai. Hij had ook een 3-punter hals. Volgens de eigenaar seventies.

Maar misschien is het een seventies reissue die in Japan gemaakt is, want in de jaren zeventig bestond Fender Japan nog niet.

green_day
4 oktober 2003, 21:17
die blauwe kleur is inderdaad errgg mooi. heb dezelfde kleur op mijn gitaar, alleen dan met zwart slagplaatje. Die elitestrat is volgens hetzelfde principe als de elite tele? Dat was ook geen succes. Heb er nog nooit een in het echt gezien, maar lijkt me wel tof om eens op zo'n ding te spelen. Alleen heb ik een hekel aan actief spul. Hij is wel erg lelijk trouwens, geen jack op de body, sunburst, kapjes over de elementen

Negative K3 fan
5 oktober 2003, 15:23
interessant, ik kan alleen niet echt goed zien wat er mis is met de vorm van de headstock van de jaren 80 strat.
-Te lang
-In de kleur van de body (erg fout! Alleen gaaf bij Jaguars)
-er staat Strat op en geen Stratocaster
-Ik zie geen flame maple... :wink:

ik vroeg naar de vorm, het enige is dus dat hij te lang is... valt niet zo op, verder zijn matching headstocks geweldig.

michielv
7 oktober 2003, 21:23
Zo'n "The Strat" had in ieder geval retegoede elementen: kehppur zelf twee van in mijn stratje zitten (met een SD brug element) en dat klinkt super.

Humm, toch maar eens serieus nadenken over zo'n TBX, wie weet wat zoiets toevoegt...

Plantje
4 december 2006, 19:13
die blauwe kleur is inderdaad errgg mooi. heb dezelfde kleur op mijn gitaar, alleen dan met zwart slagplaatje. Die elitestrat is volgens hetzelfde principe als de elite tele? Dat was ook geen succes. Heb er nog nooit een in het echt gezien, maar lijkt me wel tof om eens op zo'n ding te spelen. Alleen heb ik een hekel aan actief spul. Hij is wel erg lelijk trouwens, geen jack op de body, sunburst, kapjes over de elementen

Wel grappig om dit alles zo te lezen. Zelf heb ik een USA strat Elite. En ik ben er bijzonder over te spreken! Ik heb hem nu om en rond de 10 jaar en eigenlijk nooit problemen mee gehad!
Je moet inderdaad wel de brug gewoon op de plaat laten liggen, dus de tremolo is alleen voor de neerwaartse tonen te gebruiken. (Freelite tremolo system noemden ze het heel trots, maar het was niets bijzonder goeds.)
Die van mij gaat in ieder geval nooit meer weg! 8-)

Maniaaaak!!
4 december 2006, 19:21
Leuke dingen die alternatieve strats, maar kan imho niet tippen aan de klassiekers...

Lekker courant topic trouwens, wat dacht je ik stof hem even af ? ;)

Axelll
4 december 2006, 19:23
Ja laten we even een 3 jaar oud topic omhoog schoppen!

Plantje
4 december 2006, 19:23
Forums zijn me niet nieuw, wel ben ik nieuw op dit forum.

Ik klikte en zag toen pas, dat ik op een oud bericht had gereageerd. Toen ook maar even mijn eerste post gechecked....ook al een oude :(