PDA

View Full Version : Combo of losse top met cabinet?



MxPx_Jos
3 oktober 2003, 23:04
Hey,

Ik ben dus opzoek naar een nieuwe amp omdat de oude niet echt "Vet" geluid geeft. Ik heb nu mijn kleine 25 Watt Samick versterkertje erbij gehaald en die geeft wel dat lekkere vette geluid, maar die kan natuurlijk niet zo hard.

Maar nu is mijn vraag dus, wat zouden jullie doen? Ik zat te denken aan de losse top en losse cab. Maar een combo zou ook best kunnen. Ik wou dus een 2e hands of een goedkope nieuwe top kopen van 200/300 watt en dan zoeken naar een goedkope cab.

De belangrijkste factor is ruimte, het moet niet al te groot zijn, mijn huidige amp is veel te groot om de trap mee af/op te sleuren. Een losse top neemt niet al te veel ruimte in en er zijn vast wel wat kleinere cabinets te vinden toch? En als ik begin met een wat goedkopere cab. dan kan ik later altijd nog een nieuwere/betere kopen en dan de top gewoon op die zetten. Echt grote volumes hoeft hij niet aan. Hij moet alleen veel lawaai maken tijdens een kerkdienst naast het drumstel en gitaar en dat kan mijn huidige amp (100 watt) ook aan. En verder voor thuis oefenen/opslag. Dus 100 watt speaker is het minimale.

Zouden jullie dus gaan voor de losse top optie om later nog een betere speaker erbij te kopen of toch gaan voor een combo?

Qua prijs zit ik te denken aan zo'n 400 Euro, mischien meer, ik weet niet hoeveel ik voor mijn oude amp kan terugkrijgen.

Sorry dat het zo lang verhaal is, ik hoop dat je er een beetje wijs uit kan worden, maar enig advies zou ik zeer op prijs stellen...

The Mule
4 oktober 2003, 07:27
Ik ben zeer te spreken over m'n HARTKE Kickback 12.

Ik heb hem met een inruil gekocht, maar je komt de Kickbacks regelmatig tweedehands tegen voor rond de €400,-

http://www.zzounds.com/graphics/zzounds/product/l/HTKKB.jpg

Ga wel als het effe kan voor de aluminium speaker, het geluid is echt prachtig transparant en het is een compacte 120 wats combo met een gewicht van iets meer van 20 kilo...

basswasp
4 oktober 2003, 07:44
Voor €400 heb je geen top en cabinet. Een 2e handse combo is het beste :)

Waarom wil je overigens de speakerkast 2e hands kopen en de top nieuw? Het is toch logischer om dit juist andersom te doen? Versterkers slijten nauwelijks, maar speakers kunnen bijvoorbeeld helemaal afgeragd zijn door de vorige gebruiker. Het volgende station is dan 'nieuwe speakers'.

MxPx_Jos
4 oktober 2003, 18:18
Ehm, maar als je kijkt dat die Berhinger top van 300 watt zo'n 230 Euro nieuw is, dan zullen er toch vast wel andere zijn die in die prijs klasse zitten, 2e hands dan....? En dan kan een speakerkast toch ook niet al te duur zijn?

Ik weet dat 400 Euro niet al te veel geld is, maar ik ben nog een student met een scooter en auto die allebei geld kosten dus wil ik nog een beetje zuinig zijn op het geld.

Maar als ik dit zo lees zal het wel een combo worden.

dikkie dik
4 oktober 2003, 20:44
dude. laten we behringer op een uitzondering houden. laten we zeggen dat je voor een top minimaal 500 euro kwijt ben, en voor een bijpassend kabinetje ook zoiets. ik doe een gok rond de 800-1000 euro voor een leuk half-stackje :)

bassopotmus
4 oktober 2003, 21:26
zoeken en zoeken..Het kan onder de 750 €, like me..Maar dan heb je geen eerste keus in merken en type boxen en alles. Gewoon eens hier en daar surfen en gewoon goed kijken.
Staan soms best leuke tops voor 500€ te koop en een box voor zon 250.

Kijk als je meteen ECHT wilt investeren in een mega sound, ja ga dan maar nieuw kijken en vast sparen.

skabouter
5 oktober 2003, 11:45
die ULTRABASS BX3000T lijkt mij erg gaaf. niet duur. misschien leuk om eens te kopen.

maar hebben ze er ook een bijpassende 4x10 of 4x12 bij ? ik zie die nergens staan op de site..........

niels_r
5 oktober 2003, 13:07
Een top met een 4x10" cab erbij is echt niet waar hij naar op zoek is, hij zoekt iets dat niet teveel ruimte inneemt en wat ook makkelijk tilbaar is. Een 4x10" cabinet is dat zeker weten niet, het neemt meer ruimte in dan een redelijke combo en tilbaar is het zeker niet (til maar eens alleen zo'n ding van je zolderkamertje naar beneden, dat wil je niet..). Daar komt nog bij dat het zwaar buiten zijn budget valt.

Ik zou dus gaan voor een tweedehands combo met meer dan 100W. Die zijn er genoeg te vinden, kijk maar op marktplaats ofzo.

Groeten Niels

bassopotmus
5 oktober 2003, 13:13
is een 2x12 of 2x10 geen idee? Ideaal voor de rug

Bazz
5 oktober 2003, 22:06
als het om ruimte/verplaatsbaarheid gaat, is een ampeg porta-bass ook erg okee, qua prijs is het alleen niet te doen, maar ik was onder de indruk van die beestjes!

AntY
5 oktober 2003, 22:50
koop dan een mooi combo

ik kan zelf de H&K BassBase 250 aanbevelen; een combo met buizen in de pre, 250 W, 2x10 geloof ik, of 2x12. Voor 500/600 moet zoiets wel te vinden zijn.

capt. E
6 oktober 2003, 03:06
Ik ben zeer te spreken over m'n HARTKE Kickback 12.

Ik heb hem met een inruil gekocht, maar je komt de Kickbacks regelmatig tweedehands tegen voor rond de €400,-

http://www.zzounds.com/graphics/zzounds/product/l/HTKKB.jpg

Ga wel als het effe kan voor de aluminium speaker, het geluid is echt prachtig transparant en het is een compacte 120 wats combo met een gewicht van iets meer van 20 kilo...

Sjonge jonge, wat verschillen wij van mening. In de oefenruimte waar ik wel eens wat ga jammen staat z'on ding. Die staat er dus echt voor de kat zijn kanariepiet. Iedereen neemt zijn eigen versterker mee want hiermee kom je echt nergens bovenuit. Zelfs niet als ik alleen met de drummer speel!

basswasp
6 oktober 2003, 17:22
De zelfde ervaringen heb ik hier... in de muziek school staan allemaal van die >100 watt combo's met 15" speakers en je bent nooit hoorbaar. Dan staat zo'n versterker nog op 10 ook. Waarom vind je altijd van dit soort spullen in betaalde oefenruimtes.

Mijn ervaring met de kickbacks is dat de speaker ontzettend veel beweegt, maar dat er niet veel volume uitkomt. De 1515's (of een dergelijk nummer) zijn al beter, maar klinken weer niet.

Zelf versterkers meenemen is dan de oplossing, maar ik zie mezelf nog niet half Assen doorkruisen met een 4x10 achter m'n fiets :(



edit://okee, in een andere oefenruimte waar ik weleens ben geweest, stond geen 15" combo. Maarja, een Hartke 3500 met een opgeblazen 8x10 is ook niet alles ;)

dikkie dik
6 oktober 2003, 18:27
mja ampeg maakt ook leuke combo's die gewoon snoeihard gaan. mja dan moet je wel sparen. en 2e hands zijn ze vrijwel niet te krijgen :)

Jeremy B.
7 oktober 2003, 12:08
Wij hebben op school die combo's van EBS.. tering, wat een geluid uit zo'n klein dingetje.. de 2x10" combo's vind ik nog 't meest te gek! (zit btw ook nog 's een octaver in :D)

J. :P

www.vanafvandaag.tk
7 oktober 2003, 12:55
is een 2x12 of 2x10 geen idee? Ideaal voor de rug
Ik zit te denken om een XL of Transporter aan te schaffen (2x10) iemand daar ervaringen mee? Mijn rug is inderdaad niet al te best en een 4x12 is me ook gewoon te groot (ook achterin de auto lastig). Ik wil er als top een HA3500 op zetten. Is het verstandig om er nog een 1 x 15 naast te zetten als de podia iets groter worden?

orah666
7 oktober 2003, 14:11
mijn ervaring is dat een 2x10 niet de lowend punch kan leveren die je met een 1x15 wel krijgt..

de ideale combinatie zou wellicht zijn een 210XLT en een 115XLT van Eden..

Anavrin
7 oktober 2003, 16:41
dude. laten we behringer op een uitzondering houden. laten we zeggen dat je voor een top minimaal 500 euro kwijt ben, en voor een bijpassend kabinetje ook zoiets. ik doe een gok rond de 800-1000 euro voor een leuk half-stackje :)
btw die 230 euro is in Duitsland hè (of heb je 'm in NL ook al ergens voor die prijs gezien?) inderdaad is het een vette uitzondering; moet je maar eens 'topteil' intypen bij de site van MusikProduktiv, alles zit er echt een heel stuk boven.

Phyrexian
7 oktober 2003, 17:18
Kijk eens naar de combo's van Peavey. Die zijn betaalbaar en geven een goed geluid voor je budget. Ik heb zo'n mini Microbass (15watt? 25 watt?). In onze repetitieruimte staat een TNT115 en dat is een echt werkpaard: 150 watt, 1x15 speaker. Luid en vol geluid. Kan met gemak een luide drummer aan. Maar hij is loodzwaar. Tussen die TNT en Microbass zitten een aantal versterkertjes die de moeite zijn (Minx, TKO, ...). Check em out.

frenske
9 oktober 2003, 09:42
Inderdaad in die prijs range zul je toch snel bij Peavey uitkomen of je moet een 2de hands combo kopen.
IK ben wel nieuwsgierig naar de Peavey BAM 210, die een beetje meer kost dan de 400 euro!

Trouwens voor de Sammick versterker mag je blij zijn met 50 euro!

ibanez!!!
9 oktober 2003, 19:03
vraagje? kun je eigenlijk een top plus box kopen voor 600 EURO's

greetz :wink: