PDA

View Full Version : Aan de HA3500 bezitters!(en andere hartkes)



bassopotmus
3 oktober 2003, 20:02
Zo vandaag ff me verrotte pre-amp buis vervangen voor een exemplaar van ..jawel..Groove Tubes!

DAMN!!!! Ik weet niet waarom ik dit simpele modje niet ff eerder heb gedaan, bv. eerste dag van aanschaf, want de sound!

Niet dat ik meteen een ampeg of basman 300 heb staan, maar de definitie is veel beter en veel voller geluid. Ik zou nu kotsen van me oude sound, waren dat buizen???
Echt ik hoor me noten beter, helderder, warmer en nioet meer dat wazige ongedefineerde orginele hartke buizen sound.

Dus schaf ff een pre tubeje aan, nog geen 30€ en je sound is beter, echt waar!


Nieuwe pre-amp buizen voor iedereen! :razz:

dikkie dik
3 oktober 2003, 20:40
dude. jij wordt nog eens een keer rijk door een of andere uitvinding :wink:

basswasp
3 oktober 2003, 20:41
Of als Pr-man voor Harkte en Vintage Fenders... ;)

iglo
3 oktober 2003, 20:43
hmmm...klinkt interessant!

nog een bepaald type of zo???
waar te halen??

Gerben van Nazareth
3 oktober 2003, 21:43
Raar is dat?!?!?! dat zo'n klein klerebuisje zoveel uitmaakt?! Wat zat er origineel in die Hartke dan? Iets uit een russisch kerncentralebedieningspaneel ofzo? hmmm...

Ik was gister zelf bij mijn versterkerboer de onovertroffen Rob de Vos van Hevos (www.hevos.nl) en omdat de versterker (een 400 B) toch even open moest, heeft hij gelijk mij voorzien van de nieuwste Hevosbuizen. (merk is bedrijfsgeheim. (vroeger was het ook een of andere ijzerengordijbuis die ze er in stopten, maar nu... ohooo ! ...)) Maar enniewee, ik heb dezelfde ervaring, althans ietsje milder van uitwerking. Leuk hoor, nieuwe buissies in de prie. Jottum & hopsakee, alles is ineens veel mooier & glimmender, tralala.

dikkie dik
3 oktober 2003, 21:52
volgens mij wordt je er ook ubervrolijk van ofnie??

als dat zo is. koop ik mij ook een buis en zet ik em gewoon op me schap :D

bassopotmus
4 oktober 2003, 21:23
naja basswasp, ik smeer niemand hartkes en Fenders aan, advieseer ze alleen :wink:

Ja maar dat buisje is toch een heel essentieel ding als je het buizenkanaal gebruikt (GOH)en wat erin zat? Ik durf het niet eens te noemen, want ken het merk geeneens, stond er niet eens op, zeker sovtek of nog meer uit die oostblok landen.


Dus iedereen aan de groove tubes, of andere goed spul!

buis is trouwens een standaard pre-amp buis een GT(merk) 12AX7(type)

Ik ben zelf zo gecharmeerd van buisjes dat we wel aan de lampenbak gaan!

The Mule
5 oktober 2003, 10:40
Ik geloof niet dat ik een buisje kwijtkan in mijn HARTKE Kickback-combo :( :-? :D :-D , maar m.b.t. de geneugten van buizen voor gitaar ben ik al ingewijd, ik heb er speciaal een klein buizenbakkie bij dat kan gillen als een speenvarken. Voor bas ben ik niet wild van buizen, maar ik ga dan ook voor steriele sounds als basis. De kleuring van het geluid wordt zo nodig later toegevoegd...

bassopotmus
5 oktober 2003, 11:26
Nou, das natuurlijk voorkeur, die kickbacks geven wel een heel transparant geluid en kleuren zeker niet tot weinig.
Maar dat later toevoegen ben ik niet geheel met je eens..het is Of een cleane tansistor sound of een vette buizen sound en persoonlijk vind ik combi's meestal wat minder, die halen het net niet.
Al ben ik nu wel tevreden met me sound, maar ik weet dat het beter kan en zeker met het materiaal wat ik heb en de sound die ik wil hebben zouden lampjes niet verkeerd zijn.

AntY
5 oktober 2003, 13:18
heeft allodox ook al niet eens een keer aangeraden?

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=10993&postdays=0&postorder=asc&start=30

Senti
5 oktober 2003, 14:19
misschien handig : buy online : http://www.musiciansfriend.com/srs7/sid=031005051859212239160123016258/g=guitar/search/detail/base_id/56696

bassopotmus
5 oktober 2003, 15:04
Ja dat klopt, ik had dit inderdaad nog altijd in me achterhoofd zitten.

Laus
5 oktober 2003, 20:08
ik heb een tijdje terug ook de buis uit mn Marshall vervangen voor een Sovtek 12AX7WA. Das nogal een kutbuis maar nog altijd beter dan de originele Marshall china troep.

dus binnenkort bij www.drtube.nl nog maar eens een paar leuke op de kop tikken. Voor het geld hoef je het niet echt te laten iig.

bassopotmus
5 oktober 2003, 20:42
hmm sovtek staat niet echt goed bekent nee, maar ik ben dan ook geen buizen guru. Hoor net dat Svetlana weer HET is..

sash
5 oktober 2003, 21:26
Svetlana is indeed DE buis. Zeg maar allah onder de buizen. Samen met JJ/Tesla en de oude NOS buizen.

Maareuh 30 Euro voor een buis? Waar koop jij je buizen dan?

Peter72
6 oktober 2003, 15:09
Geweldige tip!! Bedankt. Dit is iets waar ik zelf dus nooit opgekomen was.

Ik heb zelf een Hartke 5000 en ben direkt eens bij Dr.Tube gaan informeren.

Ik heb hem gevraagd naar de best klinkende replacement buis voor een Hartke en hij raadde mij de Electro Harmonics 12AX7EH aan, nog beter dus dan Svetlana of JJ. Deze ga ik dus halen binnenkort.

Ik ben zeer benieuwd. Binnenkort weer een optreden dus eens zien of 'ie wil vlammen!

Laus
6 oktober 2003, 17:35
wel voorzichtig met inbouwen ej...

Venomer
6 oktober 2003, 17:43
KNIP

Ik ben zeer benieuwd. Binnenkort weer een optreden dus eens zien of 'ie wil vlammen!

En dat bedoel je dan figuurlijk, hoop ik? :razz:

bassopotmus
6 oktober 2003, 20:57
gewoon local dealer sash, had toevallig nog een GT liggen

bassplayer
16 januari 2004, 10:00
Ey, kzag t berichtje hier staan en dacht meteen ff reageren ! Maarre.... heb je de buis zelf vervangen enzow ? K ben zelf niet zo heel erg technisch ! K vindt t wel intressant om es uit te proberen daar ikzelf ook een Hartke amp heb (HA 5000) en een Fender Precision uit 1976 heb ! Ik wil er btw een Ampeg 410HLF op aansluiten is dit aan te raden ( i.v.m. headroom gebeuren ) ?

Groet Levi !

bassopotmus
16 januari 2004, 14:46
hey ik zie dat je in valkenburg ad geul woont? maybe moeten we gewoon eens meeten?

bassplayer
16 januari 2004, 23:21
Jow, lijkt me wel cool jah ! Komt gerust es langs een repetite, we repeteren toch in Heerlen vanaf volgende week ! :dance:

bassopotmus
17 januari 2004, 14:33
okee je staat in me msn, kijk hier hebben we nou dat forum voor

What is up with the Hartke + Hughes cabs??? Heb er nu al 3/4 geteld op forum inc. ikzelf.

bassplayer
17 januari 2004, 20:54
Cool ! Nou.. dan kejje dr weer 1 H&K vanaf halen, ik heb de mijne verkocht...... :wink: De Hartke heb k natuurlik wel nog.... die ga k aansluiten op een Ampeg ! 8-)

AllodoX
19 januari 2004, 15:31
Wat voor een buis heb je er in gestopt, optomus ?

Ik heb de buis in m'n hartke vervangen door een Sovtek 12AX7LPS, dat is dezelfde die door Mesa Boogie gebruikt wordt. Als ik de buis goed " push ', dan komt ie aardig in de buurt van het ampeg geluid, maar dan ietsjes sterieler ( waar hartke ook bekend om staat ).

Standaard zit er in een hartke 3500 overigens een Sovtek 12AX7WA, die ook door Fender en Trace Elliot wordt gebruikt.

[edit]

Overigens voor de mensen die een buis gaan vervangen : verwacht niet dat als je de buis er in stopt dat ie meteen gigantisch gaat knorren. Je merkt wel degelijk verschil, maar net als een luidspreker moet je een buis " inrijden ". Een luidspreker geeft pas na c.a. 50 uur het geluid zoals het door de designers bedoeld was. Dit is ongeveer hetzelfde met een buis, die geeft ook pas na een uur of 20 zijn mooiste klank ( dan is ie ingebrandt ).

Veel gitaristen laten de versterker gewoon een dagje aanstaan, maar dat werkt niet omdat de buis in dat geval geen lading te verwerken krijgt. Hierdoor wordt de buis " lui " en gaat ie heel anders klinken dan aanvankelijk de bedoeling was. Het beste resultaat krijg je door hem goed te pushen ( in geval van de hartke 3500 betekend dat dus simpelweg de tube-preamp helemaal openzetten en je volume verder te regelen met de eindversterker ).

En met het inbouwen goed opletten dat je geen vette vingers op het glas van de buis krijgt. Dit is slecht voor je buis ( vergelijkbaar met een halogeenlamp ), en dus slecht voor je geluid.

buuck
19 januari 2004, 15:40
een groove tubes geval

bassopotmus
21 januari 2004, 10:30
Hey Allo, me buis is een Groovetubes, hij klinkt naar mijn mening erg goed, warm en vol, geen drive erin ben geen ampeg herrie persoon.

Ik heb em inderdaad niet met me handen aangeraakt en zeker moet hij even wat uren maken voor hij heel mooi gaat klinken. Omdat mijn stack op me slaapkamer staat kan ik em niet eens lekker opengooien maar hij klinkt op laag vollume echt veel voller en minder doods en steriel dan het standaard Harkte geluid. Ik merk op dat nu na zon 2 manden ofzo me knor echt opkomt, maar ik heb ook mijn eq versteld en mijn snaren zijn ingespeelt, zijn ook factoren.

AllodoX
21 januari 2004, 15:23
jah maar wat voor een groove tubes ? welk type ?

bassopotmus
21 januari 2004, 15:28
to be precise: een 12ax7, maar ik maak em nog eens open om te kijken weet je meer. Dit zegt nog net niets, standaard pre-amp tube

Laus
22 januari 2004, 22:19
heb nu een JJ in me marshall liggen. is al stukken beter dan de Sovtek WA.

heb ook een EH. nog maar es proberen binnenkort. Tis alleen wel iets dat je niet te vaak moet doen.

bovendien gebruik ik de SS preamp ook veel.