PDA

View Full Version : Golden Earring, Vraag !!!



Javaca
3 oktober 2003, 17:43
Wat voor gitaren gebruikt George Kooymans (Golden Earring) in de volgende clips?

-I've just lost somebody

-(Kill me)Ce Soir

Het zijn erg aparte modellen en ik zou graag weten welke.



(PS als dit bij het forum gitaristen hoort zet ik em wel om maar ik dacht dat het hier het best op z'n plek was. Als ik fout zit, sorry. Dan zet ik het zo snel mogenlijk om.)

gerrekat
3 oktober 2003, 19:18
Ik heb geen idee maar omdat je het over ongewone modellen hebt kunnen het wel eens zijn BC RICHes zijn.

ik weet dat hij een paar Biches heeft, ik heb hem er live op zien spelen...

RouwGrasSlayer
3 oktober 2003, 20:04
zie onder aan deze pagina
volgens mij heb ik hem wel een op deze gitaar zien spelen bij kopspijkers

http://www.bcrich.com/namm2003/index.htm

volgens mij een 10 snarige bc rich - bich
de 4 onderstenen zijn dubbel uit gevoerd
de 4 extra snaren hebben de tuners achter de brug op het schuine stuk van het bich model

leuk contrast tussen welke spelers hij staad
http://www.bcrich.com/artists/index.htm

The_Cure
3 oktober 2003, 20:11
Ik heb geen idee maar omdat je het over ongewone modellen hebt kunnen het wel eens zijn BC RICHes zijn.

ik weet dat hij een paar Biches heeft, ik heb hem er live op zien spelen...

Ja heb ik ook gezien..... vond het een raar gezicht :-?

gerrekat
3 oktober 2003, 20:14
is het ook wel want tegenwoordig gebruioken bijna uitsluitend metal bands BC RICH gitaren, maar toch bestaan ze al sinds begin jaren 70 toen er nog helemaal geen sprake was van metal.....

FNaRK
3 oktober 2003, 20:23
kep ooit eens mogen spelen op Kooyman's zijn BC Rich...en die zijn idd niet te vergelijken met de moderne uitvoeringen. Loodzwaar en een spoorbiels als neck !!

gerrekat
3 oktober 2003, 20:33
HAHAHA kun je beter deze hebben :-D :-D
http://i1.ebayimg.com/01/i/00/0a/53/03_3.JPG

Javaca
3 oktober 2003, 21:03
FF duidelijk het zijn aparte gitaren. Maar de body's zijn slecht te zien. In Ce Soir gebruikt hij een gitaar die een rechthoekige, schuingeplaatste body heeft.

RouwGrasSlayer
3 oktober 2003, 21:29
nog een linkie
met een 10 snarige bich

http://www.bcrich.com/bich/index.html

die dubbel neck is vet met 18 snaren
das wel ff werk om ze allemaal te wissel :lol:

jaywalker
3 oktober 2003, 22:50
Morge avond Earring in STEENWIJK

ga ff kijken of ik via de achteruit ingang kan binnen komen.

ZIt namelijk een computerclub, kan ik als het goed is wel gratiz binnenkomen :-D

dan zal ik ff opletten voor jullie

Sliver
4 oktober 2003, 19:01
Als je een blanke doorzichtige gitaar bedoeld, moet je s kijken naar die van de zanger van de foofighters, het schijnt een oud soort ampeg te zijn en die van de oorringen had er net zo een, geloof ik

Sliver
4 oktober 2003, 19:29
die doorzichtige schijnt een ampeg dan armstrong model te zijn..

Javaca
4 oktober 2003, 19:58
Die ampeg ken ik al maar die wordt in andere clips gebruikt. Ook die zwarte LP en die akoestische Taylors ken ik al. Ik ben juist op zoek naar deze twee onbekende gitaren.

De clips staan trouwens op de DVD The devil made us do it.

FNaRK
4 oktober 2003, 21:13
als je het echt perse graag wilt weten kan ik wel aan Kooymans (laten) vragen....als het een gitaar is die tijdens deze tour gebruikt wordt is het reletief simpel na te kijken (kep een vriend werken bij de Earring)

Javaca
4 oktober 2003, 21:25
als je het echt perse graag wilt weten kan ik wel aan Kooymans (laten) vragen....als het een gitaar is die tijdens deze tour gebruikt wordt is het reletief simpel na te kijken (kep een vriend werken bij de Earring)

Graag, alvast bedankt Roadkill.

V!N
18 oktober 2003, 12:38
Jongens .. waarom komen jullie toch niet bij mij voor vragen over de Nederrockers ! ;)

De 10-snarige Bich van vriendje Kooy is door de grote meneer van BCR nog gemaakt, ik dacht dat dit '78 was of '76. De bich is altijd 6-snarig besnaard en blijft zijn 'main-axe'. Een NJ Classic Bich staat naast het podium in het rek met veel gitaren als nood-axe, maar heb ik hem nog niet zien gebruiken.

Daarnaast heeft hij enkele Fender Telecasters waarvan er één in drop-D staat voor Long Blond Animal, Weekend Love en Liquid Soul.

Typisch akoestisch gebruikt hij alleen Taylor.

Voor Paradise in Distress wordt een Baritone-gitaar van Danelectro tevoorschijn getoverd en wordt z'n talkbox/mouthtube aangezet.

.. en je wilt niet weten wat hij voor geweld aan versterkers meeneemt ! ;) Echt prachtig.


Rinus heeft het ook goed voor mekaar met zijn bassen. Een bas waarmee hij in docu's als jongen al is te zien en z'n Longhorn waar z'n vader later een double-neck van heeft gemaakt.
Ik vind het altijd mooi te zien hoe muzikanten eeuwenlang trouw blijven aan hun vroege instrument en je het steeds verder ziet relicen, Keith van de Stones ook met zijn Micawber. ;)

Barry kon het tot het vorige album prima doen met zwarte en rode Epiphone dots, maar heeft er nu een rode Gibson, lekker ! Daarnaast heeft hij ook zo'n Gretsch eh .. snoeppapiertjesgitaar.

Cesar heeft overigens nooit zulke indrukwekkende gitaren mee, maar oeh .. die solo's van hem !

Ja, Earring is echt geweldig, elke keer weer een sensatie en geweldige lui !

Javaca
18 oktober 2003, 14:40
thnx V!N

ieme
19 oktober 2003, 19:02
FF duidelijk het zijn aparte gitaren. Maar de body's zijn slecht te zien. In Ce Soir gebruikt hij een gitaar die een rechthoekige, schuingeplaatste body heeft.

explorer?

Javaca
19 oktober 2003, 20:40
Jongens .. waarom komen jullie toch niet bij mij voor vragen over de Nederrockers ! ;)

De 10-snarige Bich van vriendje Kooy is door de grote meneer van BCR nog gemaakt, ik dacht dat dit '78 was of '76. De bich is altijd 6-snarig besnaard en blijft zijn 'main-axe'. Een NJ Classic Bich staat naast het podium in het rek met veel gitaren als nood-axe, maar heb ik hem nog niet zien gebruiken.

Daarnaast heeft hij enkele Fender Telecasters waarvan er één in drop-D staat voor Long Blond Animal, Weekend Love en Liquid Soul.

Typisch akoestisch gebruikt hij alleen Taylor.

Voor Paradise in Distress wordt een Baritone-gitaar van Danelectro tevoorschijn getoverd en wordt z'n talkbox/mouthtube aangezet.

.. en je wilt niet weten wat hij voor geweld aan versterkers meeneemt ! ;) Echt prachtig.


Rinus heeft het ook goed voor mekaar met zijn bassen. Een bas waarmee hij in docu's als jongen al is te zien en z'n Longhorn waar z'n vader later een double-neck van heeft gemaakt.
Ik vind het altijd mooi te zien hoe muzikanten eeuwenlang trouw blijven aan hun vroege instrument en je het steeds verder ziet relicen, Keith van de Stones ook met zijn Micawber. ;)

Barry kon het tot het vorige album prima doen met zwarte en rode Epiphone dots, maar heeft er nu een rode Gibson, lekker ! Daarnaast heeft hij ook zo'n Gretsch eh .. snoeppapiertjesgitaar.

Cesar heeft overigens nooit zulke indrukwekkende gitaren mee, maar oeh .. die solo's van hem !

Ja, Earring is echt geweldig, elke keer weer een sensatie en geweldige lui !
Hoe weet je dit?

michielv
20 oktober 2003, 13:03
Joe Perry (Aerosmith, naar verluidt is George Kooymans in contact gekomen met BC Rich gitaren toen ze in het voorprogramma van Aerosmith speelden) speelde vroeger op een Bich waar de 4 extra tuners vanaf gehaald zijn en het weer een normale 6-snarige gitaar werd.

Heb ik ergens eens gelezen....

fhensen
21 november 2006, 13:36
De BC Rich is geintroduceerd in 1979 en George heeft zijn eerste gekocht in 1980 na een tournee met Aerosmith. Hij heeft hem dus niet gekregen. Daarnaast heeft hij nog een Reserve Bich (ook custom USA) en een USA Mockingbird.

I've just lost somebody and Ce Soir kan dus niet op deze gitaren zijn gespeeld. Toen gebruikt hij vaker een Dan Amstrong plexi gitaar. En volgens mij is I've just lost somebody (de originele clip van 1968 en niet de acoustische uitvoering) gespeel op een Coral Sitar (alleen de clip)

iwamoto
21 november 2006, 13:58
ik denk dat Javaca er na 3 jaar wel achter is gekomen.....*HEEEEEL DIEPE ZUCHT*

duckman
21 november 2006, 14:17
Hier antwoord ik in 2009 wel even op :cheerup:

Wouter J
21 november 2006, 19:46
Jongens .. waarom komen jullie toch niet bij mij voor vragen over de Nederrockers ! ;)

Best, maar laat me je corrigeren waar je het fout hebt hier.


De 10-snarige Bich van vriendje Kooy is door de grote meneer van BCR nog gemaakt, ik dacht dat dit '78 was of '76. De bich is altijd 6-snarig besnaard en blijft zijn 'main-axe'. Een NJ Classic Bich staat naast het podium in het rek met veel gitaren als nood-axe, maar heb ik hem nog niet zien gebruiken.

Het lijkt me niet waarschijnlijk dat zijn reserve Bich een NJ classic series is. Koojimans heeft meerdere amerikaanse Bich modelen waaronder normale zes snarige modellen. Zijn twee vaste BC Rich Bich gitaren zijn alletwee sunburst 10 snarigen maar zijn gemakkelijk te onderscheiden van elkaar door dat een zwarte elementen heeft en de andere Creme kleurige. Overigens zijn zijn gitaren niet door Bernardo Rico gemaakt maar door Neil Moser. Die de Bich ook ontworpen heeft.

Verder heeft Kooijmans ook een licht blauwe BC Rich Warlock (te zien in de video van "when the lady smiles")


Daarnaast heeft hij enkele Fender Telecasters waarvan er één in drop-D staat voor Long Blond Animal, Weekend Love en Liquid Soul.

Typisch akoestisch gebruikt hij alleen Taylor.

Voor Paradise in Distress wordt een Baritone-gitaar van Danelectro tevoorschijn getoverd en wordt z'n talkbox/mouthtube aangezet.

Maar hij gebruikt ook een Godin acousticaster voor "I can't sleep without you." En een sunburst stratocaster voor "Future"


.. en je wilt niet weten wat hij voor geweld aan versterkers meeneemt ! ;) Echt prachtig.

Recentelijk zag ik hem op Mesa Boogie Triple rectifiers spelen.


Rinus heeft het ook goed voor mekaar met zijn bassen. Een bas waarmee hij in docu's als jongen al is te zien en z'n Longhorn waar z'n vader later een double-neck van heeft gemaakt.

NOPE! Die dubbelhals is een door Peer Dellen gemaakte custom bas. Met een Fender hals boven en een short scale Dano hals onder. Die bas kan gewoonweg niet een verbouwde Dano longhorn zijn. De Darwin bas daarintegen (die rood witte) is wel een bas gebouwd door Rinus' vader. Check de site van Rinus Gerritsen maar. Daar staat uitgebreid beschreven hoe hij en zijn vader de "Darwin" bas hebben gemaakt.



Barry kon het tot het vorige album prima doen met zwarte en rode Epiphone dots, maar heeft er nu een rode Gibson, lekker ! Daarnaast heeft hij ook zo'n Gretsch eh .. snoeppapiertjesgitaar.

Je vergeet zijn James Trussard roest telecaster die hij met veel succes op Pinkpop inzette.


Cesar heeft overigens nooit zulke indrukwekkende gitaren mee, maar oeh .. die solo's van hem !

Ja, Earring is echt geweldig, elke keer weer een sensatie en geweldige lui !

Geheel met je eens.

sickpunk
21 november 2006, 20:17
antwoorden op een 3 jaar oud topic is maybe lichtelijk nutteloos....
als je algemene info geeft is dat leuk, maar op een vraag is het meestal na 3 jaar wel zo'n beetje opgelost en zwaar nutteloos jongens...

Malle Eppie
21 november 2006, 21:47
Ja, Earring is echt geweldig, elke keer weer een sensatie en geweldige lui !

+1 (en nog een paar tekens)

zoon van Piet
21 november 2006, 21:58
NU we toch ouwe lijken opgraven..

Die danelectro baritone heb ik hier onlangs in huis gehad. George noemt m Red Devil en het is geen dano, maar een Jerry Jones.
Verder gebruikte George vroeger in liveshows ook een laaggestemde ( droppped D?) Gibson Marauder.
Die BCRich Bich heb ik ook ooit bespeeld en hij is inderdaad loeizwaar!

B_2_the_a
21 november 2006, 22:03
ahum!


die dubble neck is echt wel door rinus en z'n pa gebouwd

hij is alleen een x aantal jaar geleden geheel opgelapt door peerrrrr omdat dat ding van elende uit elkaar viel..

Die bas speelt zwaar waardeloos, heb de eer gehad om 'm in mijn hoogtij dagen in voxhumana er even HET baslijntje op te spelen: twilight zone

cardinal
21 november 2006, 23:00
MEESTERLIJK!Q!Q!!!

Waarschijnlijk bedoel je een bc rich bich usa supreme 10 string (maar hij heeft de extra snaren eraf gerost).

Echt supermooi en meesterlijk goed gitaar, klinkt waanzinnig goed.

Zeer moeilijk te krijgen in nederland.

Wouter J
21 november 2006, 23:13
ahum!


die dubble neck is echt wel door rinus en z'n pa gebouwd

hij is alleen een x aantal jaar geleden geheel opgelapt door peerrrrr omdat dat ding van elende uit elkaar viel..

Die bas speelt zwaar waardeloos, heb de eer gehad om 'm in mijn hoogtij dagen in voxhumana er even HET baslijntje op te spelen: twilight zone

Zoals ik al zei, ga maar kijken op de site van Rinus of zoek de musicmaker waar hij in werd geinterviewd uit 1986, hij vertelt zelf dat hij bij Peer Dellen aanklopte met een Fender hals en een Dano hals en het verzoek een dubbelhals ervan te maken. De body is van elzen en is massief bij de Fender hals en hol bij de Dano hals.

De Rood Witte "Darwin" bas is door vader en zoon Gerritsen gebouwd EN die bas is door Peer Dellen opgeknapt. Je hebt de verkeerde bas in je hoofd.

Ik heb een paar maanden terug Peer Dellen er zelf nog over gesproken toen ik onderdelen bij hem kocht. Hij vertelde mij over dat Rinus zijn Dano's door hem liet opknappen en derhalve dus wist wat voor set up en geluid Rinus van hield, dat was namens hem een goede inspiratie over hoe die dubbelhals moest worden.

B_2_the_a
21 november 2006, 23:32
ow wacht :P
hij heeft een hoop andere dano's gebouwd met z'n pa :P



achjah

die dubbleneck speelt voor geen meter :) dat is officieel