PDA

View Full Version : Galmveer sjit!



Thijssie
3 oktober 2003, 11:54
Helaho,

Gisteren mijn nieuwe Eminence (Legend GB12) speakers in mijn 4x12 cab geschroefd.

Deze speakers produceren alleen zo veel laag dat het lijkt dat de galmveren tegen de reverbtank aan knallen. Het is niet hard maar als je op een cleane kanaal een acoord aanslaat en meteen afdempt is het een duidelijk hoorbaar irritant ("klang") geluid. Andere reverb-settings bieden geen soelaas, alleen helemaal uitzetten, maar das niet echt de bedoeling ;-(

Heeft iemand wel eens een soortgelijk probleem gehad? En zoja is dit oplosbaar of moet er gewoon een andere reverbtank in?

Het betreft een Marshall JCM900 4100 top.

maarten
3 oktober 2003, 12:14
hmm zet je cab los van je top... of zet er iets tussen dat de trillingen absorbeerd..

i dunno tis maar een idee

Thijssie
3 oktober 2003, 12:22
hmm zet je cab los van je top... of zet er iets tussen dat de trillingen absorbeerd..

i dunno tis maar een idee

Hehe :razz:

Die had ik zelf ook al bedacht maar dat vind ik geen (lange termijn) optie....

bert k
3 oktober 2003, 12:50
Galmtank in een doos met watten of zoiets inbouwen.

maarten
5 oktober 2003, 17:58
hmm zet je cab los van je top... of zet er iets tussen dat de trillingen absorbeerd..

i dunno tis maar een idee

Hehe :razz:

Die had ik zelf ook al bedacht maar dat vind ik geen (lange termijn) optie....

hmm andere pootjes onder je top?? vind ik persoonlijk wel "lange termijn" genoeg niet?

t heeft vaak te maken met eigen frequentie.. heb net nog ondekt dat een veer van mn tremolo de zelfde eigenfrequentie had als mn lage e.. dus bij afdempen hoorde je de veer nog doortrillen..

misschien als je iets veranderd aan je top ofzo.. dat ie minder meerammeld.. ?

Thijssie
5 oktober 2003, 19:26
hmm zet je cab los van je top... of zet er iets tussen dat de trillingen absorbeerd..

i dunno tis maar een idee

Hehe :razz:

Die had ik zelf ook al bedacht maar dat vind ik geen (lange termijn) optie....

hmm andere pootjes onder je top?? vind ik persoonlijk wel "lange termijn" genoeg niet?

t heeft vaak te maken met eigen frequentie.. heb net nog ondekt dat een veer van mn tremolo de zelfde eigenfrequentie had als mn lage e.. dus bij afdempen hoorde je de veer nog doortrillen..

misschien als je iets veranderd aan je top ofzo.. dat ie minder meerammeld.. ?


De top staat al op "verende" poten.

Maar ik vermoed dat het gewoon een galmveer van "een kwartje de kruiwagen is". Ik ben indertijd behoorlijk genaaid met die versterker, ik kocht hem als nieuw en toen ik hem een aantal jaren voor nieuwe eindbuizen wegbracht, bleken er sporen van brand in te zitten. En er waren nog wat dingen die niet klopte. Al die zaken zijn inmiddels door een goede "buizendokter" opgelost.

De galmveer is niet origineel en klinkt ook beduidend minder dan de galm van mijn boogie.


Plan is nu de veer van mijn boogie over te zetten en kijken "what happens", als dat het probleem oplost, wordt er gewoon een nieuwe veer aangeschaft....

Robbert
5 oktober 2003, 19:32
De verb in een Marshall staat er bekend om niet erg mooi te zijn... :razz:

aadplagiaat
5 oktober 2003, 19:38
Helaho,

Heeft iemand wel eens een soortgelijk probleem gehad? En zoja is dit oplosbaar of moet er gewoon een andere reverbtank in?

Het betreft een Marshall JCM900 4100 top.

Het kan zijn dat je huidige galmveer niet helemaal vrij in zijn behuizing zit. De eigenlijke veer hoort met vier slappe veertjes aan de omhullende behuizing vast te zitten, waardoor de meeste trillingen van buitenaf gedempt worden. Als 1 of meer van die veertjes los zit heb je dit probleem al. Ook kan er "iets" tussen de veren gekomen zijn, waardoor mechanische trilling van buitenaf in je veer komt.

Maar het kan ook zijn dat die veer gewoon "K" is.

Thijssie
5 oktober 2003, 20:05
Helaho,

Heeft iemand wel eens een soortgelijk probleem gehad? En zoja is dit oplosbaar of moet er gewoon een andere reverbtank in?

Het betreft een Marshall JCM900 4100 top.

Het kan zijn dat je huidige galmveer niet helemaal vrij in zijn behuizing zit. De eigenlijke veer hoort met vier slappe veertjes aan de omhullende behuizing vast te zitten, waardoor de meeste trillingen van buitenaf gedempt worden. Als 1 of meer van die veertjes los zit heb je dit probleem al. Ook kan er "iets" tussen de veren gekomen zijn, waardoor mechanische trilling van buitenaf in je veer komt.

Maar het kan ook zijn dat die veer gewoon "K" is.


Voorlopig ga ik uit van het laatste 8-)

Ik heb die top al een aantal jaartjes en er hebben ook al heel veel verschillende speaker(configuratie)s aan "gehangen". G12T75's, Philips', Fanes, Jensens, Kustom??? en nooit problemen met de galm gehad.

Na montage van de Emi's (Die ik juist heb uitgekozen door het massieve laag wat daar uitkomt omdat een 900 imho te schriel klinkt) was het probleem meteen daar.


Daarbij is kan die galm veeeel mooier dus, mij trekken de beurs, want niets is zo leuk als geld uitgeven voor een betere sound :-D :-D :-D

Mr.Jay
8 oktober 2003, 11:57
[quote="Thijssie"][quote="aadplagiaat"][quote="Thijssie"]Helaho,

Heeft iemand wel eens een soortgelijk probleem gehad? En zoja is dit oplosbaar of moet er gewoon een andere reverbtank in?

Misschien heeft iemand er ooit gewoon een veer ingezet > en hetjuiste type is WEL zo belangrijk. Checken dus en koop beslist het goeie type voor jouw amp > input-/output impedantie moet correct zijn. De lengte van tijd is verschillend, de stand ( staand/liggend ) is verschillend > al deze specs kun je terug vinden in de codes van Accutronics, grootste leverancier van galmveren in bijna alle gitaaramps.

JaY

Thijssie
8 oktober 2003, 12:51
Heeft iemand wel eens een soortgelijk probleem gehad? En zoja is dit oplosbaar of moet er gewoon een andere reverbtank in?

Misschien heeft iemand er ooit gewoon een veer ingezet > en hetjuiste type is WEL zo belangrijk. Checken dus en koop beslist het goeie type voor jouw amp > input-/output impedantie moet correct zijn. De lengte van tijd is verschillend, de stand ( staand/liggend ) is verschillend > al deze specs kun je terug vinden in de codes van Accutronics, grootste leverancier van galmveren in bijna alle gitaaramps.


Ow, tnx....

Ik dacht dat die dingen gewoon uitwisselbaar waren :oops: niet dus....

Die veer inderdaad niet origineel. Ik gaat naar mijn dielert en bestel gewoon een nieuwe originele, lijkt me de beste oplossing....