PDA

View Full Version : Aanschaf Fender de luxe reverb II?



sikman
3 oktober 2003, 12:29
Hoi,
Ik heb een Fender de luxe reverb II op het oog, maar heb eerlijk gezegd geen lood verstand van buizenversterkers. Ben geen gitaarvirtuoos, maar hecht wel aan een goede sound. Is het wat? Wat mag íe kosten? Nadelen, evt. bekende problemen?
Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!
groet,

sikman

Mr.Jay
4 oktober 2003, 11:53
Hoi,
Ik heb een Fender de luxe reverb II op het oog, maar heb eerlijk gezegd geen lood verstand van buizenversterkers. Ben geen gitaarvirtuoos, maar hecht wel aan een goede sound. Is het wat? Wat mag íe kosten? Nadelen, evt. bekende problemen?
Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!
groet,
sikman

Dat is een harstikke toffe amp. Nog gebouwd met goeie parts in de Rivéra periode van Fender. Hier wat pluspunten :
écht houten cab en speakerboard. De klassieke DR OT . Point to point bedraad met Sprague caps meestal.
En geloof , dit alles maakt veel uit aan sound > een late 70's Silverface Deluxe Reverb is geheel van spaanplaat met mindere parts.
Het cleane kanaal van de amps is heel makkelijk te modden naar klassiek AB763. Mooie Reverb ook.
Je ziet ze ook niet vaak. Wél vaker de kleinere broer ervan > PrincetonII > en die kosten dan meestal zo rond de 550-650. Dus deze > 2 kanaals Deluxe versie schat ik zo rond 750 euro.

Mooi ampie !!

JaY

Al
4 oktober 2003, 19:25
Hoi,
Ik heb een Fender de luxe reverb II op het oog, maar heb eerlijk gezegd geen lood verstand van buizenversterkers. Ben geen gitaarvirtuoos, maar hecht wel aan een goede sound. Is het wat? Wat mag íe kosten? Nadelen, evt. bekende problemen?
Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!
groet,

sikman

DRII is een amp uit de 1ste helft van de jaren 80. Jay zei het al, de laatste handgemaakte amps van fender na een traditie van bijna 40 jaar. (m.u.v enkele recent gemaakte handgemaakte CS modellen). De DRII is een wat uitgebreidere versie van de PRII. De DRII heeft een apart regelbaar kanaal en is wat groter, verder verschillen ze niet zo veel. Er is groeiende balangstelling voor deze kleinere Rivera-amps.

Kijk hier:

http://www.geocities.com/princerev2/

Voordelen:
Handgemaakt met prima parts (Sprague caps, CC weerstanden)
Zelfde power config. en OT als de klassieke DR
Houten cab (i.t.t. tot de spaanplaten DR's uit de periode daarvoor)
Houten speakerboard.

Prima clean geluid, misschien wat tuning nodig maar het klassieke Fender geluid is er zeker uit te halen. Zie het scheurkanaal als een bonus. De amp is via het cleane kanaal net als iedere andere klassieke Fender te bespelen met pedalen. "Scheurkanaal" is niet over de top gain maar randje kan leuk zijn. Zeer bruikbaar om een bijna cleane instelling te maken en te gebruiken als een "fat boost" naast het cleane kanaal. Dit kan prima omdat dat kanaal met lage gaininstellingen niet week gaat klinken. De spanning op de eindbuizen is bij deze DR ook weer "normaal" (400-410V), ook een pre vergeleken sommige eerdere sfDR's. Hij heeft een ruim en diep cab, dieper dan b.v. een Twin. Ook dat is een voordeel ten op zichte van het wat magere cab van de klassieke DR.

Nadelen? Het enige wat er ontbreekt is een standby. Met de SS rect. is dat natuurlijk wat buisonvriendelijk. Een standby aanbrengen is dus aan te raden.

Het is een hele leuke bak met leuke opties. Ook een amp die nu in de lift zit, en terecht. Een in uitstekende staat kan wel eens naar de 750,= gaan. Ik dacht dat ik er op Ebay Duitsland een voor die prijs gezien had. Een in de US voor $ 500,= buy it now geloof ik. Tel daar de iets meer dan de helft bij voor je hem hier hebt en dan de kosten om de 110V voedingstrafo vervangen (of met een stepdown trafo gaan werken).

Al

sikman
8 oktober 2003, 21:19
OK, dat is nog es info waar je blij van wordt. Al, Jay, thanx!!

Sikman