PDA

View Full Version : Snaren breken?!



Geert Teekens
3 oktober 2003, 11:04
Hallo,

Sinds kort ben ik regelmatig aan het oefenen met mijn band en ik blijf maar snaren breken. We oefenen 3 uur en gemiddeld breek ik toch wel 2 snaren per repetitie.

Ik speel op 'd Addario .011 setjes. Zijn dit stevige snaren of niet?

Ik heb een Tune-O-Matic brug op mijn gitaar. Misschien issie een beetje scherp. Ik kan ook van die stringsavers proberen misschien.

Ik vroeg me wel af of jullie ervaringen hebben met betere/stevigere snaren en minder goede?

Groeten van Geert

idno
3 oktober 2003, 11:06
probeer eens wat rustiger te spelen :dontgeti:

bert k
3 oktober 2003, 11:09
FF heel goed naar de brugzadeltjes kijken. Misschien zijn ze een beetje scherp, moet je met een fijn schuurpapiertje wat aan doen.

Harry
3 oktober 2003, 12:17
011 moet kunnen, of je slaat te hard aan, of je brugzadeltjes.... enfin, dat is al genoemd

Bouke
3 oktober 2003, 12:24
Hey,

Bij mij braken d'Addario 0.11-setjes ook vrij snel. Toen heb ik graphtech zadels gekocht en dat scheelde al een heel stuk. Nog meer scheelt het gebruik van Ernie Ball PowerSlinky's (0.11-setjes). Fijne snaren, breken bij mij minder vaak dan anderen. De combinatie zadels/snaren heb ik nu wel op orde. Ideetje voor jou?

Succes,

Bouke

MarshallSG
3 oktober 2003, 12:37
Was laatst ook ergens een topic over nieuwe D'addario snaren dat deze sneller breken.

Harry
3 oktober 2003, 13:38
ernie ball is gewoon beter

Anavrin
3 oktober 2003, 18:09
breken ze altijd/meestal op dezelfde plek? want anders is daar een scherp randje wat weggewerkt moet worden

Metalhead
3 oktober 2003, 18:18
Ik heb ook 1 x een setje dáddario's gehad, ze zijn er ondertussen bijna allemaal weer afgeknapt... (4 van de 6)...
Gewoon andere proberen en even goed naar de brugzadels kijken...

Diedo
3 oktober 2003, 22:29
ik heb nog nooit een snaar gebroken... ik denk dat jullie allemaal een slechte techniek hebben :-D :-D :-D

ff serieus... ik denk dat techniek ook wel een hele grote rol speelt...

sash
3 oktober 2003, 22:36
Wat voor plectrums gebruik je?

Bij mij lag het probleem van snaarbreuken bij m'n plectrums. Ik heb een gigantisch harde aanslag (en ben niet van plan die te veranderen, tenminste een beetje power in je geluid...) en gebruikte dikke plectrums. Sinds dat ik .71mm plectra gebruik breek ik maar eens per week een snaar.

Probeer het eens uit zou ik zeggen.

sash
3 oktober 2003, 22:40
ff serieus... ik denk dat techniek ook wel een hele grote rol speelt...

Techniek my ass. Techniek bij aanslaan... leg dat is uit, wat kan er fout gaan. Je slaat of zacht of hard aan.
Als je hard aanslaat heb je een beter geluid maar breek sneller snaren
Als je zacht aanslaat heb je een slechter geluid maar breek je haast geen snaren.

Ligt er nog wel aan wat voor stijl natuurlijk, maar ik zie mezelf echt geen blues spelen met een licht aanslagje. Raggen op die snaren ;)

Geen kwestie van techniek, alleen kwestie van geld en wat jij lekker vindt klinken

bert k
3 oktober 2003, 22:43
Is volgens mij afstelling. Ik heb met dikke snaren en met dunne gespeeld, met dikke plectra en met dunne, en ik sta te raggen op de snaren. Echt hard soms.

En ik breek bijna niks...

Negative K3 fan
4 oktober 2003, 00:32
Is volgens mij afstelling. Ik heb met dikke snaren en met dunne gespeeld, met dikke plectra en met dunne, en ik sta te raggen op de snaren. Echt hard soms.

En ik breek bijna niks...

same here, als sla ik misschien niet zo onbenullig aan als sash :)

bert k
4 oktober 2003, 00:37
Ja, je moet wèl goed mikken :D

Nicci
4 oktober 2003, 12:41
ik heb nog nooit een snaar gebroken... ik denk dat jullie allemaal een slechte techniek hebben :-D :-D :-D

ff serieus... ik denk dat techniek ook wel een hele grote rol speelt...

Als de gitaar in orde is en je speelt zelfs 0.011 dan is een 'slechte' techniek de enige reden dat iemand een snaar breekt.
ik blijf het grappig vinden dat mensen dikker gaan spelen omdat ze minder snaren willen breken. of een ander merk proberen. als je geen scherpe randjes op de zadeltjes hebt is je techniek de enige oorzaak.

ik breek nooit een snaar :-D

ReinoutV
4 oktober 2003, 15:20
Volgens mij is het echt onzin dat snaren breken aan je techniek ligt. Het ligt eerder aan aggressief zweet, waardoor de snaren sneller corroderen. Ik leg mijn palm altijd op de brug, dan heb ik meer controle over mij handen mijn geluid, maar ik zweet altijd als een otter. Zodoende knappen bij mij altijd en D en A snaar af. Op iedere gitaar... Ligt dus niet aan de zadels. Ik sla hard aan en gebruik ook dikke plectra (2mm), anders kan ik niet spelen. Met die slappe but (0.71mm en zo) kan je toch geen snaar goed raken...? :) Ik speel wel met D'addario's en ik ga binnenkort eens DR of EB proberen, misschien dat dat helpt. Hoe kan je techniek er in hemelsnaam voor zorgen dat je snaren breekt? Je maag wel met een vilten plectrum (ik heb er een!) gaan spelen, wil je breek-vrij gaan spelen. Maar ik zie ook dat niemand doen.

Nicci
4 oktober 2003, 15:43
veel van die rockers slaan nogal hard aan. nergens voor nodig.
plectrum van 2 mm? ja? en toen? wat heeft dat met het breken van snaren te maken? geef mij een plectrum zo dik als je wilt en ik breek geen snaar.
ik begrijp dat je liever je zweet de schuld geeft, maar ik denk als ik je reactie zo lees, dat dat niet de enige oorzaak is.

AART
4 oktober 2003, 15:57
ik rag veel en breek geen snaar, ik speel met een .73 plectrum, .010 regular slinky's en het bevalt me prima zo!

kokeleko
6 oktober 2003, 11:35
Wat denken jullie in hoeverre heeft de snaarspanning nog invloed op het wel of niet breken.
Ik bedoel dan een halve toon downtunen, met b.v. een 011 set.

ReinoutV
6 oktober 2003, 11:44
veel van die rockers slaan nogal hard aan. nergens voor nodig.

Toch hoor ik wel duidelijk verschil als ik een snaar hard of zacht aansla. Zeker wel ergens voor nodig dus, als je dat mooier vindt. Daarnaast is het logisch dat je met een stijver plectrum de snaar meer schade toebedeelt dan met een slap plectrum. Simpele natuurkunde. Er zijn mensen die jaren doen met 1 set snaren en je hebt er ook die ze na ieder optreden verwisselen. Natuurlijk zorgt hard slaan voor iets meer risico, maar is hard slaan direct een verkeerde techniek?

Diedo
6 oktober 2003, 11:46
ff serieus... ik denk dat techniek ook wel een hele grote rol speelt...

Techniek my ass. Techniek bij aanslaan... leg dat is uit, wat kan er fout gaan. Je slaat of zacht of hard aan.
Als je hard aanslaat heb je een beter geluid maar breek sneller snaren
Als je zacht aanslaat heb je een slechter geluid maar breek je haast geen snaren.

Ligt er nog wel aan wat voor stijl natuurlijk, maar ik zie mezelf echt geen blues spelen met een licht aanslagje. Raggen op die snaren ;)

Geen kwestie van techniek, alleen kwestie van geld en wat jij lekker vindt klinken

Er zijn wel degelijk verschillende manieren van hard aanslaan:
zo kun je bijvoorbeeld hard en gericht aanslaan, maar je kan ook met je plectrum dwars door de snaren heen raggen... dit is natuurlijk wel overdreven, maar het is een indicatie dat in mijn ogen de techniek wel uitmaakt.

The guitarboy
15 oktober 2003, 21:47
ja k heb dat ook steeds dat mijn snaren breken ik speel op ernieball 0.10 maar hoe doe je dat dan die dingen schuren??? k ben ff de naam kwijt dat waar je snaren doorheen gaan voor ze het de hals opgaan.

Harry
16 oktober 2003, 11:22
brugzadels. Dat moet met een fijn vijltje. En heel voorzichtig.

NeeraDJ
17 oktober 2003, 11:51
Of ik nou hard aansla of niet zo breek ik echt geen snaren, meestal gebeurt dat tijdens 't stemmen of bij een bend en alsnog komt het niet vaak voor dat ik een snaar breek. Mijn setjes zijn tegenwoordig ook wat dunner D'addario EXL 140 .010-.052 en EXL 110 .010-.046 (waren toch in de aanbieding :razz: ). Zal echt aan de brugzadeltjes moeten liggen idd.

DThornus
17 oktober 2003, 13:43
veel van die rockers slaan nogal hard aan. nergens voor nodig.

Nou sorry hoor maar ik hou toch wel van een stevig potje gitaar spelen en de manier van aanslaan heeft toch wel degenlijk invloed op je geluid. Een trash metal gitarist die een beetje zachtjes loopt te tokkelen op z'n snaartjes komt niet echt overtuigend over qua geluid.

renier
17 oktober 2003, 14:19
ach, valt allemaal wel mee. denk dat het gewoon een kwestie is van een stabiele spanning houden. als je een gitaar hebt met een slechte brug en mindere kwaliteit tuners, kam etc. gaat het gewoon heel vaak mis. ik speel al 10 jaar op d'addario 0.09 en heb nog nooit een snaar gebroken. en om nou te zeggen dat ik rustig of beheerst speel.... niet bepaald!

Droffie
17 oktober 2003, 15:45
Hallo,

Sinds kort ben ik regelmatig aan het oefenen met mijn band en ik blijf maar snaren breken. We oefenen 3 uur en gemiddeld breek ik toch wel 2 snaren per repetitie.

Ik speel op 'd Addario .011 setjes. Zijn dit stevige snaren of niet?

Ik heb een Tune-O-Matic brug op mijn gitaar. Misschien issie een beetje scherp. Ik kan ook van die stringsavers proberen misschien.

Ik vroeg me wel af of jullie ervaringen hebben met betere/stevigere snaren en minder goede?

Groeten van Geert

Hee Geert, tis misschien heel stom maar heb je niet toevallig met snaren verwisselen je tunomatic brug niet verkeerd om teruggezet. Dan wordt ie namelijk heel scherp.

D.

Geert Teekens
17 oktober 2003, 21:32
Dank voor alle tips.

Ik denk dat het aan de brug/zadeltjes ligt.

Het is elke keer de A of D snaar en ik heb laatst een oefensessie op een andere gitaar met ouwe snaren gespeeld en toen brak ik niks!

Ik kan alleen niks vinden op mijn brug. Geen scherpe randjes. Misschien koop ik wel van die Graph Tech zadeltjes..

En Droffie; Jouw vraag was ook wel wijs. Nu is mijn vraag; Hoe hoort de Tune O Matic te zitten? Met de schroefjes naar je hals gericht of andersom?

Groeten van Geert

ijff
17 oktober 2003, 22:39
Misschien de afstelling van de brug/topkam? Ik kan me voorstellen dat als je onderste E wat hoger staat dan de rest van de snaren dat 'ie dan wat sneller breekt.

Wellicht toch ook techniek.. ik kan me nog wel herinneren dat toen ik net begon met spelen ik ook ca. 1 snaar per week brak... ik speelde toen overigenS ook op Fender snaren... daar ben ik maar mee gestopt toen ik een paar keer snaren met roestplekken er op had gekocht. Langzamerhand ben ik steeds minder snaren gaan breken....

Ik speel nu veel meer.. dik 1,5 uur per dag, en ik repeteer daarnaast nog een dikke 3 uur per week met de band.
Mijn snaren gaan nu (als ik een paar weken niet hoef op te treden - want als ik moet optreden gooi ik er vaak nieuwe snaren op) vaak een dikke 2 maanden mee!!
En om te zeggen dat ik subtiel speel ... IK DACHT HET NIET :-)

Droffie
18 oktober 2003, 00:35
Dank voor alle tips.

Ik denk dat het aan de brug/zadeltjes ligt.

Het is elke keer de A of D snaar en ik heb laatst een oefensessie op een andere gitaar met ouwe snaren gespeeld en toen brak ik niks!

Ik kan alleen niks vinden op mijn brug. Geen scherpe randjes. Misschien koop ik wel van die Graph Tech zadeltjes..

En Droffie; Jouw vraag was ook wel wijs. Nu is mijn vraag; Hoe hoort de Tune O Matic te zitten? Met de schroefjes naar je hals gericht of andersom?

Groeten van Geert

Schroefjes naar de brug gericht (zadeltje schuin aflopend richting brug)
gr
D.

ijff
18 oktober 2003, 10:17
Da's niet persé waar!

Veel gitaar hebben de zadeltjes van de onderste 3 snaren (EBG) met de schuine kant richting de brug en de bovenste 3 snaren (DAE) met de schuine kant richting de hals.

De kant van de schoefjes maakt volgens mij weinig uit. Meestal zal dit richting de brug zijn.. maar ik heb net een gloednieuwe Dean, en daar zitten ze gewoon richting hals.

taylor
18 oktober 2003, 10:52
waar breekt die snaar af ?altijd op het zelfde punt?

dus als die altijd bij de brug knapt is het dus de brug die scherpe randjes heeft kun je met 1 vijltje wel 1 beetje weg halen.

of misschien altijd bij de tuners.(zelfde verhaal)

aan daddario ligt het niet en ook niet omdat je hard aanslaat.

kokeleko
21 oktober 2003, 14:13
Had ook veel problemen met snaar breken , speel ook al jaren op D"Addario EXL-120, gewoon een 009 setje, ging altijd goed tot de laatste paar maanden, steeds de A en D snaar doormidden op de Floyd(op alle gitaren die ik heb zelfde laken en pak), baalde er echt van.
Heb er nu Ernie Ball Super Slinky(009) op en geen snaar meer gebroken.

treblemaster
21 oktober 2003, 15:55
Vroeger toen ik op m'n epiphone LP standard speelde, braken m'n A en D snaar ook regelmatig (bij de brug). Heb geprobeerd met fijn schuurpapier om er wat aan te doen, maar dit lukte niet echt (gebruikte meestal 11-52 snaren). Toen ik een telecaster kocht en alleen daarop nog speel, braak ik bijna nooit meer snaren! En dit zijn zelfs dunnere snaren (10-46) en ik heb het idee dat ik juist nog harder aansla (gebruik minder distortion op de versterker zelf)

Dus Nicci, het is echt geen onzin van dat hard aanslaan. Als je je spul zo hebt afgesteld dat hoe harder je slaat, hoe meer distortion je krijgt...tja dan is hard slaan geen onzin :)